• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Råd & hjälp om Rolex OP

puffen

Cartier
Hej!
Som tråden lyder så har jag fått en rolex OP som arvegods och skulle vilja veta mer om den. Har ingen vidare koll på klockor och kan bara "basic" då jag ägt nyare modeller av Rolex så håller på och lär mig fortfarande :)
Ärligt talat så vet jag ingenting om klockan mer än att det är en Rolex OP men där tar min kunskap stopp. Den känns ganska plastig så börjar tvivla på äktheten men det är absolut ingenting jag kan se eller bedöma så skulle uppskatta om det fanns någon här som kan hjälpa mig :).
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 

poormans

Rolex
skulle bli väldigt förvånad om den inte är ok, om den inte är servad på länge så är en service och en borstning att rekommendera, sen är det bara att börja användaa den
 

puffen

Cartier
skulle bli väldigt förvånad om den inte är ok, om den inte är servad på länge så är en service och en borstning att rekommendera, sen är det bara att börja användaa den
Den har inte sett dagsljus på väldigt länge. Legat i en låda då jag nästan hade glömt bort den. Den är i ganska risigt skick så service lär den behöva. Vad rekommenderar man att göra? En "renovering" av hela klockan eller bara en service? :)
Tack för svar!
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Den där är äkta :) OP 1501 som nämnt.
Kan nog upplevas som "plastig" eller rent av "sladdrig" jämfört med ny Rolex då den inte har "SEL" då sitter inte länken lika tight mot boetten.

Gör en service på den, det är värt!
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Den har inte sett dagsljus på väldigt länge. Legat i en låda då jag nästan hade glömt bort den. Den är i ganska risigt skick så service lär den behöva. Vad rekommenderar man att göra? En "renovering" av hela klockan eller bara en service? :)
Tack för svar!
Hade jag varit du så hade jag lämnat in den på service fast hoppat polering. Sen skulle jag gärna behålla tavlan och visarna också...
Edit: ...och allt annat av det yttre som inte måste bytas.
 

puffen

Cartier
Den där är äkta :) OP 1501 som nämnt.
Kan nog upplevas som "plastig" eller rent av "sladdrig" jämfört med ny Rolex då den inte har "SEL" då sitter inte länken lika tight mot boetten.

Gör en service på den, det är värt!
Tack för svar! :)
Kan man uppskatta vilket år den är tillverkad? :)
 

puffen

Cartier
Har gått i tankarna att sälja klockan eftersom jag är mer intresserad av sport rolex men sitter inte på kunskapen att kunna ge ett värde på klockan. Har ni någon uppskattning om vad den skulle kunna vara värd? :)
 

joca

Patek
2-Faktor
Runt 20-25 verkar priserna ligga på C24, borde vara en rätt rimlig gissning tycker jag.
Om jag inte missar någon viktig detalj, är fruktansvärt dålig på vintage :)
 

puffen

Cartier
Runt 20-25 verkar priserna ligga på C24, borde vara en rätt rimlig gissning tycker jag.
Om jag inte missar någon viktig detalj, är fruktansvärt dålig på vintage :)
Tack! Tycker det är jätte svårt med vintage! Speciellt när man är ganska rookie på klockor.
Svårt att bestämma om man ska serva och behålla den eller sälja.
 

Zalath

Panerai
Tack! Tycker det är jätte svårt med vintage! Speciellt när man är ganska rookie på klockor.
Svårt att bestämma om man ska serva och behålla den eller sälja.
Tycker också du ska serva och behålla. Men bra att välja bort serva och sälja, svårt att få igen hela servicekostnaden och bättre om den som köper själv får bestämma hur mycket som ska poleras och bytas etc.
 

Zalath

Panerai
Vet inte riktigt vad du har för relation till klockan heller, men det kan ju också vara kul att ha ett arv med lite historia. :) Vintage OP/Date/Datejust är ju ganska "billiga", så det är ju ingen jätteförlust att behålla en riktigt fin klocka även om den inte används dagligen. Okej, nu är jag kanske lite miljöskadad när jag kallar något för 10-20-30 000 för billigt... :D
 

puffen

Cartier
Vet inte riktigt vad du har för relation till klockan heller, men det kan ju också vara kul att ha ett arv med lite historia. :) Vintage OP/Date/Datejust är ju ganska "billiga", så det är ju ingen jätteförlust att behålla en riktigt fin klocka även om den inte används dagligen. Okej, nu är jag kanske lite miljöskadad när jag kallar något för 10-20-30 000 för billigt... :D
Haha jag förstår vad du menar! Det som får mig att tänka på försäljning är att jag aldrig använt den tidigare och vet inte ifall den kommer användas. Men minnen och historia sätter ju pris det med! Men tror det lutat åt att serva den och behålla faktiskt. Kanske kommer till nytta någon dag :)
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Jag sällar mig till skaran som tycker att du ska behålla klockan. Kosta på den en service men var noga med att behålla så många originaldelar som möjligt och skippa polering.
 

puffen

Cartier
Jag sällar mig till skaran som tycker att du ska behålla klockan. Kosta på den en service men var noga med att behålla så många originaldelar som möjligt och skippa polering.
Okej. Vad bör absolut inte bytas? Lumen är ganska svag men gör sin uppgift. Är det något man ska fylla/bytas eller vad man nu gör? :)
 

Zalath

Panerai
Okej. Vad bör absolut inte bytas? Lumen är ganska svag men gör sin uppgift. Är det något man ska fylla/bytas eller vad man nu gör? :)
Byt inget som syns utifrån. Urtavla, visare, länk och krona behålls om de fungerar. Om dessa är original och byts ut bör originalen sparas! Om länken börjar bli sladdrig går den att skicka iväg på renovering (kostar typ 1000), eller så går det att dra på ett läderband istället. Det som fixas till är urverket. Rengöring, smörjning och reparation om så behövs.
Tycker att glaset ser fint ut och klockan verkar inte ha några jobbiga hack, så polering verkar inte behövas! :)
 

puffen

Cartier
Byt inget som syns utifrån. Urtavla, visare, länk och krona behålls om de fungerar. Om dessa är original och byts ut bör originalen sparas! Om länken börjar bli sladdrig går den att skicka iväg på renovering (kostar typ 1000), eller så går det att dra på ett läderband istället. Det som fixas till är urverket. Rengöring, smörjning och reparation om så behövs.
Tycker att glaset ser fint ut och klockan verkar inte ha några jobbiga hack, så polering verkar inte behövas! :)
Tack Zalath! Uppskattar för hjälpen då jag inte har lika mycket kunskap!
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Byt inget som syns utifrån. Urtavla, visare, länk och krona behålls om de fungerar. Om dessa är original och byts ut bör originalen sparas! Om länken börjar bli sladdrig går den att skicka iväg på renovering (kostar typ 1000), eller så går det att dra på ett läderband istället. Det som fixas till är urverket. Rengöring, smörjning och reparation om så behövs.
Tycker att glaset ser fint ut och klockan verkar inte ha några jobbiga hack, så polering verkar inte behövas! :)
Okej. Vad bör absolut inte bytas? Lumen är ganska svag men gör sin uppgift. Är det något man ska fylla/bytas eller vad man nu gör? :)
Ett mer utförligt svar än detta hade jag inte kunnat ge dig. Vet inte hur det är med lumen, jag tror inte jag sett någon som relumat en fin originaltavla. Försiktigt avlägsnande av lösa partiklar innan återmontering är nog praxis. Kass men vackert patinerad lysmassa är en stor del av charmen med vintage.
 
Topp