• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Råd inför ett första Klock-köp?

TomGanks

Silver
Hallå! :)

Jag är ny på forumet men har alltid haft intresset av klockor men aldrig mer än "fönster-shoppat" eller läst diverse bloggar och inlägg på King Magazine t.ex. Men nu har jag äntligen bestämt mig för att slå till på riktigt. Motiveringen är att jag ska gifta mig till sommaren och då behöver en snygg kostym-klocka. Jag började kika i butiker i den ände som jag befinner mig nu dvs billiga Quartz-Ur och "Parfym-Klockor" för att sedan gå till nätet och försöka ta reda på vad jag verkligen är intresserad av. Min ursprungstanke har varit en rektangulär klocka med vit eller svart tavla, guldig boett och svart läder armband. När jag går upp i den högre prisklass som jag tänkte att jag skulle "unna mig" att köpa en klocka i så landade jag i en Cartier Tank Solo:
Cartier Tank.png
Men jag inser att det inte är spot-on vad jag är sugen på och efter lite mer efterforskning så har jag svårt att hitta en rektangulär klocka som jag verkligen gillar. Jag glider tillbaka till runda klockor och dyker på Corniche Heritage 40:
H40_BR_Front.jpg
Läser på lite mer och inser att man kan få en mekanisk klocka för samma peng om man går på en Orient Bambino:
492.png 689.png
När jag surfar runt efter dessa så visar det sig att de också hade en snygg rektangulär variant:
353.png

Ok vad hände med Cartier Tank Solo tänker ni? Jo så här, jag har inte på mig kostym till vardags och när man väl slår till på en riktig klocka så tänker jag att man vill använda den mycket. Så då kanske en dressera är fel ställe att lägga pengarna? Jag har därför funderat på om jag ska köpa mig två klockor, en lite billigare dressare, säg under 5k och en lite dyrare vardagsklocka säg runt 20k. Om man gör uppdelningen sådär så behöver man inte låsa sig till 20 heller, då kan jag vänta in rätt tillfälle och kanske spara ihop till en större budget till första klockan. Vilket verkar kunna behövas då det som lockar där mest just nu är en Omega Speedmaster Professional:
Omega.jpg

Så mina konkreta frågor till forumet är:
1)
Vad tror ni om att prioritera en vardagsklocka som definitivt kommer få mer armtid över en dressera som första klocka?
2) Jag har alltid inbillat mig att en dressare bör ha läderarmband och inte länk. Hur tänker ni där?
(När jag googlar lite så inser jag att Omegan med läder ser rätt clean ut)
3) Är det OK att ställa Corniche emot Bambino och enbart gå på utseende när det handlar om en dressare som inte kommer få allt för mycket armtid om ytterligare att Klock-köp realiseras?
4) Har ni någon annan idé/uppslag när gäller första klocka (ev dressare) runt 20k?

Tacksam för alla svar samt all sorts hjälp och tips som kan fås!
Mvh, Huldten

om speedmastern är den som känns trevligast för dig så spara ihop till den först och sen så sparar du till en dressare? :) i slutändan så gå på vad som känns rätt och vad magkänslan säger. är det meningen att du ska ha kostymklockan när du gifter dig? grattis i förskott :)

Få saker är coolare än en snygg Cartier tank till jeans och tisha om man är bekväm med det.
Sedan är det en av få rektangulära ut som är lika snygg på läder som på länk.

Edit: för att förtydliga - i min värld är en tank lika mycket vardagsklocka som dressur.

Vad gäller dressare inom budget slår nog inget en Cartier Tank, dessutom är den cool. En Speedmaster Pro blir svårare att passa till kostym även om den passar på 99% av alla band. Kanske vill du kika på Speedmaster "First Omega in Space", samma urverk men lite mindre och nättare.

Sällar mig till tidigare herrar och lobbar för en Cartier tank. Om du vill köra två klockor är den en vettig kombo ihop med den Omega seamaster Americas cup som ligger på köpsälj. Den är i sig rätt elegant för att vara en sportis. Du får stretcha budgeten med ca 5' från 25' till 30' sidådär men rackarns vilken duo!

Tycker att du kan lätt köpa en Corniche till bröllopet och som dressklocka. Sen kan du köpa en Seiko SKX 007 eller 009 som vardagsklocka och under tiden spara till en speedmaster. Du kan sedan byta ut Corniche med något annat senare. Då du fortfarande kommer behöva en lite tåligare klocka så kan du behålla seikon.

Tycker du tänker rätt. Börja med den du vill ha, suktar efter och kommer använda mycket och vänta med dressaren.
Jag hade kollat på automatiska dressare från Seiko till bröllopet. Ändå en kul "riktig" klocka för en vettig peng.
Men å andra sidan, värre saker kan ju inträffa än att tvingas gifta sig med en speedmaster på leden. Om man nu bestämt sig för att gifta sig:)

Om jag var du skulle jag kolla in oris mycket bra automat klockor till ett jätte bra pris har själv en oris aquis small second o den går jätte bra den går lika bra som mina brietlingar

Tanken skulle sitta riktigt bra på både bröllopet och till vardags på rätt person. Jag personligen skulle nog inte känna mig helt bekväm till vardags med den, smaken är ju som vanligt delad. Som @yonsson säger så tror jag inte fakeguld kommer vara en vinnare i längden.
Jag har själv en speedmaster som används frekvent. Min absoluta favoritklocka då man kan dressa upp och ner den då den passar på i princip alla typer av band. Tänk också på att den är inte känd för att vara supertålig mot vatten, så bada ska helst undvikas med den. Men en beater som tål vatten måste du ändå koplettera samlingen med ;)
Är du inte bekväm med att bära dressare till vardags skulle jag lägga en mindre summa på denna för att prioritera vardagsklockan då den ändå får så pass mycket mer handledstid.

Mitt råd är - Läs på! -och håll dig till ett fåtal klockmärken - kanske bara ett (om du satsar på 2:a-hands-marknaden).

Speedmaster Professional är min dressare, ser inga som helst problem med det. Skulle jag gifta mig igen så skulle jag ha den (bär den enbart på olika läderband). Utöver den har jag en rätt biffig Planet Ocean på länk och en lite mindre biffig äldre Seamaster, dom får väl anses klart mindre dressade.
Men jag ser egentligen inga problem med Speedy som enda klocka, klarar den månfärder så klarar den vardagen. Man måste ju inte hoppa i vattnet med klocka på sig.

Har också funderat på speedmaster. Det som gör att jag inte är lika sugen är att de bara är vattentäta till 5 atm... Jag skulle kolla på en mer diskret dykare för vardagsbruk, kolla t.ex Oris diver 65, Longines legend diver (jag har själv en...) och sedan eventuellt en dressare, om du inte upplever att klockan du redan köpt funkar till det mesta.

Orient Bambino är helt kul ! Har det också, så bekväm att använda dem. Först tänkte att köpa CK klocka på Klockia, men sen läste andra kommentar att alla rekommenderar den här klockan. Var osäker att beställa det på nätet, men det gick bra. Hittade Orient Bambino här http://promocodius.com/se/butiker/klockia-rabattkod
Lycka till !;):)

Tack för många bra svar och tankeställare :)
Jag ska klura vidare, lika så som många tipsar om så kanske man inte ska hoppa på första bästa tanke utan låta det gro lite ett tag medans man läser på mera men just nu tror jag det lutar åt en mekanisk nu direkt iaf. Bambino eller någon billigare Tissot eller Seiko då kanske och sedan spara till något "häftigare" framöver :D

Tack KS för hjälp och ett varmt välkomnande!

Kör på Speedmaster, det är en grym klocka som du kommer att älska. En dressare är mindre gångbar i vardagssituationer medan Speedy alltid fungerar i princip alla sammanhang.

Vad är det för material på vigselringen? Jag hade platinumring och guldklocka när jag gifte mig. Kändes inte helt perfekt om än helt ok.

om speedmastern är den som känns trevligast för dig så spara ihop till den först och sen så sparar du till en dressare? :) i slutändan så gå på vad som känns rätt och vad magkänslan säger. är det meningen att du ska ha kostymklockan när du gifter dig? grattis i förskott :)
Yes, tanken det är tanken.

Vad är det för material på vigselringen? Jag hade platinumring och guldklocka när jag gifte mig. Kändes inte helt perfekt om än helt ok.
Det är en guldring, se bilden nedan.
Det här tycker jag inte matchar så bra vilket är hela startskottet på att leta efter en snygg dressare som matchar bättre :)
20170316_164055.jpg

Tillbaka
Topp