• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Råd inför eventuellt köp av 114060 Submariner

Sideshow Bob

Cartier
Hej,

Skulle behöva er samlade expertis, har spanat ett tag efter en Rolex Submariner 114060, vill gärna att det ska vara årsmodell 2013, då jag har en tanke att den ska gå i arv till min son så småningom och tycker det hade varit coolt att klockan och han är lika gamla.

Det finns en del ute på Chrono24, men är lite nervös över att handla därifrån det gäller (för mig) en så pass hög summa.
Finns exakt en sådan jag vill ha hos Jälmers Ur, Borås: https://www.blocket.se/alvsborg/Rolex_Submariner_114060_40mm_2013_Toppskick_72162109.htm?ca=11
men efter att ha läst på lite här i forumen så känner jag mig inte helt hundra på att handla där, även om det, som många konstaterar, oftast bara är de som haft mindre lyckade affärer/hantering, som tar sig tid att skriva omdömen. Om vi bortser från alla åsikter om Jälmers, tycker ni att pris kontra skick verkar vara vettigt för denna klocka? Enligt Jälmers ska den vara i "toppskick" och sparsamt använd, med två tidigare ägare.

Tar tacksamt emot er feedback/åsikter
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Mm jag har sett det också, men jag har ju lite specifika önskemål också eftersom jag letar efter en årsmodell 2013, så kan ju inte vara för petig heller ;)
Jag hade liknande tankar när jag fick barn, kul sammanträffande är att jag också letade 114060 till hans födelseår 2015. Jag tog mig själv i kragen sen och plockade ut den 2016 på Nymans. Men jag vet ju bara datumet på utplockningen, inte när den gjordes i fabriken. Jag vet inte om man kan se det på cert osv?
 

Sideshow Bob

Cartier
Jag hade liknande tankar när jag fick barn, kul sammanträffande är att jag också letade 114060 till hans födelseår 2015. Jag tog mig själv i kragen sen och plockade ut den 2016 på Nymans. Men jag vet ju bara datumet på utplockningen, inte när den gjordes i fabriken. Jag vet inte om man kan se det på cert osv?

Det är ju sant som du säger, jag funderade kring detta också, men det måste väl framgå på cert? Årsmodell skrivs ju oftast ut på annonserna, så säljaren (i detta fallet Jälmers) måste ju få fram denna information någonstans ifrån?
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Det är ju sant som du säger, jag funderade kring detta också, men det måste väl framgå på cert? Årsmodell skrivs ju oftast ut på annonserna, så säljaren (i detta fallet Jälmers) måste ju få fram denna information någonstans ifrån?
Det dyker nog upp svar på det snart i tråden annars kan jag leta upp min lådda och kolla.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Det är ju sant som du säger, jag funderade kring detta också, men det måste väl framgå på cert? Årsmodell skrivs ju oftast ut på annonserna, så säljaren (i detta fallet Jälmers) måste ju få fram denna information någonstans ifrån?
Certet stämplas med datum när den lämnar butiken. Tillverkningsdatum/år går inte att säkerställa på nya Rolex såvitt jag vet. Men jag kan ju vara felinformerad.
@Zed har annars stenkoll på frågan!
 

Sideshow Bob

Cartier
Certet stämplas med datum när den lämnar butiken. Tillverkningsdatum/år går inte att säkerställa på nya Rolex såvitt jag vet. Men jag kan ju vara felinformerad.
@Zed har annars stenkoll på frågan!

Då är väl datum då den lämnar butiken och certet stämplas, i så fall det närmaste man kommer "årsmodell" om nu inte andra har ytterligare information om hur detta fastställs?
 

DrFlex

Cartier
Jag håller med andra som skrivit här att du bör leta vidare så du hittar ett exemplar som känns 100% rätt i skick och pris. När det gäller själva modellen kan jag inte annat än rekommendera den! Köpte min ny sommaren 2015 och fullkomligt älskar den!
 

Sideshow Bob

Cartier
Men om man inte kan vara 100 på exakt tillverkningsår tycker jag du ska sitta och trycka F5 här på Köp och Sälj tills det dyker upp ett fint ex som är bra prissatt. Tror inte yngllingen kommer bli besviken på arvegodset hur som :)

Haha, nej jag får väl göra så, bäst för ynglingen att han inte blir besviken, då kanske pappsen behåller klockan själv (Detta med arv är ju mest ett sätt att sälja in idén tlll frun i huset) :) Har ju nyligen fått tvilling tjejer :baby::baby: också, så om detta ska bli "tradition" kan det bli dyrt o_O
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Haha, nej jag får väl göra så, bäst för ynglingen att han inte blir besviken, då kanske pappsen behåller klockan själv (Detta med arv är ju mest ett sätt att sälja in idén tlll frun i huset) :) Har ju nyligen fått tvilling tjejer :baby::baby: också, så om detta ska bli "tradition" kan det bli dyrt o_O
Tack för inspirationen om att införskaffa något nytt lagom till hösten då vår nr 2 kommer :)
 

Sideshow Bob

Cartier
Jag håller med andra som skrivit här att du bör leta vidare så du hittar ett exemplar som känns 100% rätt i skick och pris. När det gäller själva modellen kan jag inte annat än rekommendera den! Köpte min ny sommaren 2015 och fullkomligt älskar den!

Tack för din input, ja modellen känns verkligen rätt, ska bara hitta en bra exemplar nu :)
 
Hej Wendel.
Du har fina tankar med att klockan skall gå i arv, men jag tror inte årsmodellen är så väldigt viktig.
Ang. priset för en 4 år gammal klocka 61 k är alldeles för högt, du kan ju få en sprillans ny för 66 k
och då får du en orörd med 5 års garanti. Nytt är alltid nytt :) så mitt råd köp en ny!
Lycka till Anders
 

Sideshow Bob

Cartier
Hej Wendel.
Du har fina tankar med att klockan skall gå i arv, men jag tror inte årsmodellen är så väldigt viktig.
Ang. priset för en 4 år gammal klocka 61 k är alldeles för högt, du kan ju få en sprillans ny för 66 k
och då får du en orörd med 5 års garanti. Nytt är alltid nytt :) så mitt råd köp en ny!
Lycka till Anders

Tack Anders, ja ny kontra gammal tanken har också slagit mig, var ju det här med årsmodellen som styrde, men har fått mig en tankeställare nu
 
Topp