• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Råd inför fabriksproduktion av klockor

C

chrisslyG

Guest
Hej Klocksnacks medlemmar!
chrisslyG här, ny på forumet, men gammal i gamet!

Jag går i produktionstankar och tanken är att starta ett företag för att tillverka "mellanklassklockor" i priser mellan 1000-3000kr beronde på urverk och länk/rem-kombination.

Själva "företagsdelen" (läs ekonomiska och personalrelaterade frågor) anser jag mig ha under kontroll och tillräckligt mycket kött på benen om för att kunna sköta, men alla tips mottages med största ödmjukhet och är såklart välkomna! :D

Vad jag däremot behöver mest hjälp med är själva produktionsdelen.
Har någon erfarenhet?
Vad ska jag tänka på?
Vad är ett måste? Vad kan jag skippa?
Vad brukar minsta antal vara för att en fabrik ska genomföra en produktion?
Vad behöver fabriken för att kunna sätta igång något?
Hur går förhandlingar till?
Känner ni till någon fabrik som är bra och ni kan rekommendera?
Finns det någon fabrik/tillverkare/klockmakare i Sverige ni känner till som skulle kunna producera ett fåtal (ca 10 st) prototyper, för att sedan kunna skicka dessa till den "riktiga" fabriken/producenten?

ALLA andra tips, rekommendationer eller tankar är mer än välkomna!


Tack på förhand, på återseende och ha en bra vecka!!! :cool:

chrisslyG
 

Platinum

Basic
Om 1000-3000 kronor är mellanklass undrar jag hur du definierar budget- och lyxklasser?

För övrigt lär du inte hitta någon speciell hjälp här, alltför många som kommer hit och vill starta företag kring att köpa billiga klockor och sälja dyrt (vilket helt ärligt verkar vara vad du vill göra).
 

mofo

Guld
2-Faktor
För övrigt lär du inte hitta någon speciell hjälp här, alltför många som kommer hit och vill starta företag kring att köpa billiga klockor och sälja dyrt (vilket helt ärligt verkar vara vad du vill göra).
Tycker det är ganska tydligt med TS första inlägg att det inte är detta han vill göra, varför ens ta upp det?

Sen tycker jag att ingen verkar villig att hjälpa till, själv har jag inte mycket erfarenhet av detta men det var en medlem här som gjort något liknande för en tid sedan som sålt här.
@chrisslyG hör med @Todd Fredriksen som för mer info!
 

Platinum

Basic
Tycker det är ganska tydligt med TS första inlägg att det inte är detta han vill göra, varför ens ta upp det?

Sen tycker jag att ingen verkar villig att hjälpa till, själv har jag inte mycket erfarenhet av detta men det var en medlem här som gjort något liknande för en tid sedan som sålt här.
@chrisslyG hör med @Todd Fredriksen som för mer info!
I och med att ingen bakgrundinfo har postats, ingenting tekniskt (om urverk eller liknande) utan i princip bara "Jag har pengar och personal, vem kan tillverka klockor åt mig och vad behöver dessa från mig?".

Hade jag varit i samma sits hade jag själv börjat i andra änden, att försöka ta reda på så mycket som möjligt själv genom att direkt kontakta olika firmor/företag och sedan om man vill ha en seriös produktion boka in ett möte med någon firma för att diskutera detaljer och ta det vidare där ifrån.

Men det är bara min åsikt.

F.ö var kommentaren budget- lyxklasser menat som ett skämt..
 
Senast ändrad:

mofo

Guld
2-Faktor
I och med att ingen bakgrundinfo har postats, ingenting tekniskt (om urverk eller liknande) utan i princip bara "Jag har pengar och personal, vem kan tillverka klockor åt mig och vad behöver dessa från mig?".

Hade jag varit i samma sits hade jag själv börjat i andra änden, att försöka ta reda på så mycket som möjligt själv genom att direkt kontakta olika firmor/företag och sedan om man vill ha en seriös produktion boka in ett möte med någon firma för att diskutera detaljer och ta det vidare där ifrån.

Men det är bara min åsikt.

F.ö var kommentaren budget- lyxklasser menat som ett skämt..
Så du menar att TS inte försöker ta reda på informationen själv, varför postar hen hän tror du?
Om TS är smart har han redan lagt ut samma krok på flera ställen och sedan jämför han informationen och hjälpen ha får på respektive ställe för att därefter välja rätt väg att gå.

Tyvärr verkar KS inte längre vara stället för detta!
 

Platinum

Basic
Så du menar att TS inte försöker ta reda på informationen själv, varför postar hen hän tror du?
Om TS är smart har han redan lagt ut samma krok på flera ställen och sedan jämför han informationen och hjälpen ha får på respektive ställe för att därefter välja rätt väg att gå.

Tyvärr verkar KS inte längre vara stället för detta!
Att låta någon annan göra jobbet är inte riktigt samma sak som att göra jobbet själv, även om det i det stora kan ge samma resultat.
Vad jag menar är att informationen vi får är lite tunn och det känns som ännu ett (misslyckat) kickstarter projekt. KS kan/är säkerligen bra för sådana här frågor men jag tror det finns en anledning till att många av dessa trådar får en hel del dålig kritik och sedan dör..

För övrigt gillar jag när man har passion för något och efter X antal år i branschen (antingen professionellt eller som hobby) väljer att ta steget vidare, men då med nyskapande och innovation. Många som kommer hit och postar liknande gör ju tyvärr inte det utan vill ju bara hoppa på DW-tåget.. Att känna till branschen inom vilken man ska verka känns ju som A och O men detta verkar inte vara vanligt bland kickstarterfansen..

Därav tycker jag ändå att kritiken är befogad och vem som helst är välkommen att tycka tvärtom.
 

DrDre

Diamant
Det finns en kille som heter Roland Kemmner. Han jobbade tidigare åt ett annat klockföretag men bröt sig och kör eget. Google och kolla lite på vad han gör. Jag köpte en komplett klocka av honom för några år sedan och allt funkade perfekt.
 

mofo

Guld
2-Faktor
Att låta någon annan göra jobbet är inte riktigt samma sak som att göra jobbet själv, även om det i det stora kan ge samma resultat.
Vad jag menar är att informationen vi får är lite tunn och det känns som ännu ett (misslyckat) kickstarter projekt. KS kan/är säkerligen bra för sådana här frågor men jag tror det finns en anledning till att många av dessa trådar får en hel del dålig kritik och sedan dör..

För övrigt gillar jag när man har passion för något och efter X antal år i branschen (antingen professionellt eller som hobby) väljer att ta steget vidare, men då med nyskapande och innovation. Många som kommer hit och postar liknande gör ju tyvärr inte det utan vill ju bara hoppa på DW-tåget.. Att känna till branschen inom vilken man ska verka känns ju som A och O men detta verkar inte vara vanligt bland kickstarterfansen..

Därav tycker jag ändå att kritiken är befogad och vem som helst är välkommen att tycka tvärtom.

Jag vet inte varför du duckar på min fråga som egentligen var det jag reagerade på först...
För övrigt lär du inte hitta någon speciell hjälp här, alltför många som kommer hit och vill starta företag kring att köpa billiga klockor och sälja dyrt (vilket helt ärligt verkar vara vad du vill göra).
Här påstår du att TS vill köpa klockor billigt och sedan sälja dyrt!
Varför ens nämna detta, var i TS första inlägg nämner hen något om detta?
 

Platinum

Basic
Jag vet inte varför du duckar på min fråga som egentligen var det jag reagerade på först...

Här påstår du att TS vill köpa klockor billigt och sedan sälja dyrt!
Varför ens nämna detta, var i TS första inlägg nämner hen något om detta?

Jag påstår inte att detta är vad TS vill göra, jag säger att jag tycker det verkar vara planen. Tekniskt sett är jag inte fel ute heller, eftersom grunden för ett företag är göra vinst så måste man (om man inte tillverkar allt sjäv) köpa billigare än man säljer.

Jag får kickstarter-vibbar av inlägget, och jag är tror att alla ovan (förutom du) också får det. Jag tog upp det som kritik mot idéen och hur han (inte) presenterar någonting kring en affärsplan ellerl liknande.
 

mofo

Guld
2-Faktor
Jag påstår inte att detta är vad TS vill göra, jag säger att jag tycker det verkar vara planen. Tekniskt sett är jag inte fel ute heller, eftersom grunden för ett företag är göra vinst så måste man (om man inte tillverkar allt sjäv) köpa billigare än man säljer.

Jag får kickstarter-vibbar av inlägget, och jag är tror att alla ovan (förutom du) också får det. Jag tog upp det som kritik mot idéen och hur han (inte) presenterar någonting kring en affärsplan ellerl liknande.
Lägg av din pajas och det verkar finns några fler än jag som inte direkt drar alla över samma kant!
 

Platinum

Basic
Lägg av din pajas och det verkar finns några fler än jag som inte direkt drar alla över samma kant!
Som sagt, alla behöver inte hålla med men det var vad jag drog för slutsats. Jag drar inte alla över samma kant, verkligen inte. Informationen i första inlägget påminner dock en hel del om det jag pratar om samtidigt som en del viktiga delar (enligt mig) är utelämnade.

Men du kanske vill starta firma med mig, jag tänkte att vi skulle bygga hus och eftersom jag inte kan ett jota om det hela så får vi fråga oss fram på forum. Pengar och arbetare är inte några problem. ;)
 

Snårtas

Guld
Lägg av din pajas och det verkar finns några fler än jag som inte direkt drar alla över samma kant!
Trist att kalla nån för pajas bara för att ni tycker olika.
Jag tycker också att det är en rätt tafflig trådstart från nån som inte framstår som direkt seriös.

"Hur går en förhandling till?" Behöver man fråga det och samtidigt tänker starta eget så är det nog dömt att misslyckas...
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Det finns en kille som heter Roland Kemmner. Han jobbade tidigare åt ett annat klockföretag men bröt sig och kör eget. Google och kolla lite på vad han gör. Jag köpte en komplett klocka av honom för några år sedan och allt funkade perfekt.
Posta gärna en bild på den? :)
 

DrDre

Diamant
Det var en kille för några veckor sedan som hade ett rätt ambitiöst projekt. Nu kommer jag inte ihåg namnet på klockan, det hade ngn koppling till Bohuslän.

Du kanske kan kontakta honom? Vem vet, kanske vill han tom ha en partner att dela företgar-vedermödorna med, eller så kanske han i alla fall kan komma med lite tips och glada tillrop.
 

DrDre

Diamant
Posta gärna en bild på den? :)
image.jpeg
image.jpeg


Här är två rykande färska nytagna bilder.
 

mofo

Guld
2-Faktor
Trist att kalla nån för pajas bara för att ni tycker olika.
Jag tycker också att det är en rätt tafflig trådstart från nån som inte framstår som direkt seriös.

"Hur går en förhandling till?" Behöver man fråga det och samtidigt tänker starta eget så är det nog dömt att misslyckas...
Spelar detta någon roll om det är dömt till att misslyckas?

Jag har aldrig sagt att jag inte tycker att TS kunde postat mer info om vad hen var ute efter, det jag reagerade på var att han blir anklagad för att vilja köpa klockor billigt och sedan sälja dom dyrt. Sen när att @Rasmus Andersson försöker svara på denna frågan så låter det som när jag försöker diskutera med min brorsdotter.

Nä, nu håller jag mig till vintage delen på forumet och låter mobben ta hand dessa typer av trådar...
 

mofo

Guld
2-Faktor
Ja, trådstarten är oseriös. Och det tycker jag ordet "pajas" är också. Ta det inte så allvarligt bara för att du får mothugg...
Jag har försökt få ett svar från Rasmus fler ggr vad han menar, han duckar frågan och tillslut får jag svaret att han och jag ska starta ett byggföretag? Pajas....Ja!
 

Platinum

Basic
Spelar detta någon roll om det är dömt till att misslyckas?

Jag har aldrig sagt att jag inte tycker att TS kunde postat mer info om vad hen var ute efter, det jag reagerade på var att han blir anklagad för att vilja köpa klockor billigt och sedan sälja dom dyrt. Sen när att @Rasmus Andersson försöker svara på denna frågan så låter det som när jag försöker diskutera med min brorsdotter.
Nä, nu håller jag mig till vintage delen på forumet och låter mobben ta hand dessa typer av trådar...

TS blir inte anklagad för någonting än så länge. Jag skrev bara att jag tycker det känns som det, inte att han gör det. Att du inte kan diskutera ordentligt eller vet skillnaden på en presonlig åsikt (som grundar sig i bland annat relevant information och avsaknad av information) är inte mitt fel.

Jag har försökt få ett svar från Rasmus fler ggr vad han menar, han duckar frågan och tillslut får jag svaret att han och jag ska starta ett byggföretag? Pajas....Ja!

Du har fått svar, inlägg 15. Angående byggföretaget var det ett skämt om du inte förstod det. Skämtet var någon form av ironisk sammanfattning över TS första inlägg förstorat så att du skulle förstå hur jag såg på saken.

Återigen, du behöver inte hålla med mig men för den sakens skull behöver du inte kalla mig pajas.
 

mofo

Guld
2-Faktor
TS blir inte anklagad för någonting än så länge. Jag skrev bara att jag tycker det känns som det, inte att han gör det. Att du inte kan diskutera ordentligt eller vet skillnaden på en presonlig åsikt (som grundar sig i bland annat relevant information och avsaknad av information) är inte mitt fel.



Du har fått svar, inlägg 15. Angående byggföretaget var det ett skämt om du inte förstod det. Skämtet var någon form av ironisk sammanfattning över TS första inlägg förstorat så att du skulle förstå hur jag såg på saken.

Återigen, du behöver inte hålla med mig men för den sakens skull behöver du inte kalla mig pajas.
Du säger att hans plan verkar vara att tjäna pengar, är det inte grunden för de flesta företag?
Skillnaden här är att du säger att han kommer hit för att köpa klockor på forumet och sedan sälja vidare.
Det du nämner har inget med TS sk. affärsidé att göra!

Jag önskar TS lycka till, ber även om ursäkt om jag reagerade dåligt, tycker bara att man allt mer ser negativt beteende mot nykomlingar som söker hjälp!
 
Topp