• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Råd inför köp av daydate

Richstallvik

Breitling
Hej,

Har sett att ett antal daydate finns på forumet och tänker därför ställa frågan vad man bör tänka på inför ett sådant köp då KS om något känns som rätta stället att fråga då avsikten inte är att köpa en helt ny.

Att president armbandet tyvärr är känsligt för strech har jag redan förstått men finns det något mer man bör tänka på? specifik modell som är lämplig att titta efter etc.

Tanken är att ha den som vardagsklocka och även om man ha tur kunna använda den vid bad etc på semestrar så alla tips om kontroller man bör göra innan man slår till och vad man bör titta efter är väldigt uppskattat

Richard
 

Sond

Patek
Lite vid fråga. Jag skulle dock säga att du ska titta efter rätt säljare. Och vara medveten om att vid alla köp av begagnade mekaniska/automatiska klockor kan en service behövas. Samt att många internationella säljare påstår att deras klockor är servade/genomgångna. Lita inte på det. Räkna alltid med service. Så priset på klockan + ev frakt + service = ditt pris. Men å andra sidan sitter du då med en nyservad klocka av högsta kvalitet(DD).
 

jabla

Sarlacc
Haka inte upp dig på quickset, en 1803 är nästan enklare att ställa än en DateJust utan quickset. Nyservad tåler även äldre ur att bada med. Även om du inte använder den dagligen tar du på den varje kväll för känslans skull så någon winder behövs inte. :)

WP_20140617_009.jpg
 

Apansson

Torpare
Jag skulle framförallt se till att den inte är kraftigt polerad samt att länken inte är för stretchad. Sen kommer det här med safir eller plexi, vad klappar ditt hjärta för? Själv hade jag aldrig valt en utan safirglas, jag vill inte behöva vara så rädd om den. Det finns annars en jäkligt fin modern DD på köp och sälj här, men frågan är vad du har för budget till att börja med?
 

Richstallvik

Breitling
Tack för tipsen, skall läsa på som ni säger och sen börjar jakten antar jag. Finns många till salu men känns som en svår klocka framförallt med tanke på strech av länken som kan vara lurig att se på enbart bild. Budget är inte riktigt bestämd men känns som att för en äldre i bra skick behöver man kanske ge runt 70-80k vilket jag kan tycka känns rimligt. I den bästa av världar hade jag gärna köpt en ny med tanke på fällorna man kan gå på med strechad länk etc men med tanke på att nypriset är så pass mycket högre än vad man kan få en bra begagnad för så känns det ärligt talat bara fel och ganska dumt att köpa en helt ny. framförallt när ni andra här på forumet ständigt eldar på ha begäret för andra klockor så kanske det är bra med utrymme för fler klockor i budgeten på sikt..:)
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Jag skulle framförallt se till att den inte är kraftigt polerad samt att länken inte är för stretchad. Sen kommer det här med safir eller plexi, vad klappar ditt hjärta för? Själv hade jag aldrig valt en utan safirglas, jag vill inte behöva vara så rädd om den. Det finns annars en jäkligt fin modern DD på köp och sälj här, men frågan är vad du har för budget till att börja med?


Alltså det här med polering.

Poleringen är inte själva problemet om den gjorts bra (vilket dock inte alltid är fallet).

Problemet är om boetten har förlorat sin ursprungliga form för mycket, så det är det som man ska fokusera på. Inte poleringen i sig. Sen är det mycket svårt att veta vad som är ursprunglig form och hur mycket som har polerats eftersom på den tiden gjordes polering för hand och rätt oproffsigt...
 

Apansson

Torpare
Alltså det här med polering.

Poleringen är inte själva problemet om den gjorts bra (vilket dock inte alltid är fallet).

Problemet är om boetten har förlorat sin ursprungliga form för mycket, så det är det som man ska fokusera på. Inte poleringen i sig. Sen är det mycket svårt att veta vad som är ursprunglig form och hur mycket som har polerats eftersom på den tiden gjordes polering för hand och rätt oproffsigt...

Okej, kanske borde använt ordet "sönderpolerad" istället då. Kolla så att typ inte endlänkarna sticker upp ovanför boett, det tycker i alla fall jag ser dåligt ut när det gör.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Alltså det här med polering.

Poleringen är inte själva problemet om den gjorts bra (vilket dock inte alltid är fallet).

Problemet är om boetten har förlorat sin ursprungliga form för mycket, så det är det som man ska fokusera på. Inte poleringen i sig. Sen är det mycket svårt att veta vad som är ursprunglig form och hur mycket som har polerats eftersom på den tiden gjordes polering för hand och rätt oproffsigt...
Kraftigt polerad bör rimligen tolkas som att uret förlorat mycket metall. Visst kan detta se mer eller mindre kaos ut, men det är aldrig bra.
 

E.Z.

Panerai
Är det nån som vet om man kan byta urtavla på en DD? De äldre som ofts säljs begagnade skulle se piggare ut om msn kunde sätta på en av de nyare urtavlorna med färg på. Tänker på en grön eller mörkblå urtavla och på det ett nytt fräscht armband. Skulle kunna bli en helt ny klocka?!
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Är det nån som vet om man kan byta urtavla på en DD? De äldre som ofts säljs begagnade skulle se piggare ut om msn kunde sätta på en av de nyare urtavlorna med färg på. Tänker på en grön eller mörkblå urtavla och på det ett nytt fräscht armband. Skulle kunna bli en helt ny klocka?!
Generellt sett - njäe.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Det går - än en gång rent generellt - inte att sätta tavlor från nyare generationer i äldre klockor. Det finns undantag, men då hamnar vi ofta i en "kan-men-får-inte"-diskussion.
 
Topp