• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Råd inför service av Speedmaster

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Tänkte kolla med er om ni har några tips inför service av min speedy. Det är väl ingen supervintage då den är från sent 90-tal men jag tänkte att det får bli en post i denna avdelning då den de fakto har gulnade index :)

serv.png


Det är en 145.022 som köptes här på forumet. Oklart om det innehåller 861 eller 1861.

Anledningen till att jag vill serva är att den går 90 sekunder för snabbt per dygn och då jag är osäker på tidigare servicehistorik så vore det skönt att veta hur klockan mår rent allmänt.

Något jag börjar störa mig mer och mer på är hur lumen på visarna har lättat så att det uppstått svarta prickar. Detta ser ni bäst på timvisaren ovan. Hur ska man tänka här tycker ni? Byta eller behålla?

Själva tavlan kommer jag vilja ha kvar. Tritium var en av anledningarna till att jag köpte klockan.

Jag tänkte lämna in den hos Rob E för att få ett serviceförslag. Återkommer med rapport men det vore trevligt om jag kunde få lite tips med saker att tänka på innan jag går dit.

Tack!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Inte direkt så jag kan dessa men är den verkligen från 90-talet? Hade gissat på att 145.022 var bra mycket tidigare.

Gällande service så behåll visarna som de är. Alldeles för många speedys som blivit av med sina originalvisare.

Personligen så hade jag valt att serva hos en fristående urmakare istället. Tex Verner på ABC som är duktig på Omega.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Inte direkt så jag kan dessa men är den verkligen från 90-talet? Hade gissat på att 145.022 var bra mycket tidigare.

Gällande service så behåll visarna som de är. Alldeles för många speedys som blivit av med sina originalvisare.

Personligen så hade jag valt att serva hos en fristående urmakare istället. Tex Verner på ABC som är duktig på Omega.
Tack för tipsen med ABC, ska kolla upp det närmare.

Jag missade en nolla, 145.0022 ska det vara.

Jag försökte kolla året på denna referensguide: http://chronomaddox.com/romans.html

serv2.png


Tyvärr saknas mitt serial som börjar på 4836. Misstänkt transitional då tritium slutade användas 1997 vad jag förstått.

Men jag ska låta visarna vara då och inte fylla igen på något vis för att de ska få en jämn färg? Kanske är som att svära i kyrkan på vintage-avdelningen :)

Sen att klockan snabbar sig 90 sek per dygn, är detta något ni tycker man ska ta tag i redan nu eller kan man låta det vara något år till? Vill ju vara snäll mot den lilla gynnaren :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Men jag ska låta visarna vara då och inte fylla igen på något vis för att de ska få en jämn färg? Kanske är som att svära i kyrkan på vintage-avdelningen :)

Sen att klockan snabbar sig 90 sek per dygn, är detta något ni tycker man ska ta tag i redan nu eller kan man låta det vara något år till? Vill ju vara snäll mot den lilla gynnaren :)
Jag hade låtit allt vara. Service eller ej är upp till dig. 90s per dygn på en klocka som du drar upp manuellt hade varit skitsamma för mig. Hade bara ställt den rätt när jag använt den. Det sagt så kanske det blir drygt om du använder den varje dag.

Själv servar jag mina klockor så sällan som möjligt. För varje gång man petar i dem så är risken att man skadar något. Att serva för sällan medför inte mycket mer än att klockan går sämre och att slitdelar i verket måste bytas oftare. Jag tar hellre det än att någon unik del som inte går att ersätta skadas när urmakaren lyfter lös delarna.

Each to their own angående detta. Jag vet att många inte delar min uppfattning. :)
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Jag hade låtit allt vara. Service eller ej är upp till dig. 90s per dygn på en klocka som du drar upp manuellt hade varit skitsamma för mig. Hade bara ställt den rätt när jag använt den. Det sagt så kanske det blir drygt om du använder den varje dag.

Själv servar jag mina klockor så sällan som möjligt. För varje gång man petar i dem så är risken att man skadar något. Att serva för sällan medför inte mycket mer än att klockan går sämre och att slitdelar i verket måste bytas oftare. Jag tar hellre det än att någon unik del som inte går att ersätta skadas när urmakaren lyfter lös delarna.

Each to their own angående detta. Jag vet att många inte delar min uppfattning. :)
Okej men då låter jag den vara ett tag. Jag roterar den med några andra klockor och är inte beroende av exakt tidshållning. Tack för svar!
 

rogart-63

Patek
Det svarta på visarna är typ mögel . Kommer från fukt som kommit in i klockan . Så en service kanske inte är helt fel?
Skulle däremot behålla visarna som dom är? Alternativt hitta ett par fina tritiumvisare.
Har sett en del som blekt bort det svart med blekmedel. Läste om det nyligen. Kanske kan funka??
 
Senast ändrad:

DrKlocka

Audemars
90s/dygn är ju helt oacceptabelt på en Speedmaster från sent 90-tal. Du borde åtminstone låta Werner eller någon annan undersöka den. Om du hör med honom kan du säkert få svar på resten av dina frågor.
 
Topp