• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Råd/info Oris Aquis

watchwelder

Friends of KS
Tjenare!

Har under en tid sparat till en Oris Aquis (73376534154MB) men pga 2st köp och andra utgifter har det inte sparats lika mycket till den som jag önskat och den har hamnat lite i glömska. Men nu är det snart dags!:D Har inte heller tagit mig i kragen och samlat info (mer än specifikationer) om klockan förrän nu.... Har råd till en begagnad i nuläget men efter nästa löning till en ny, blir nog ett gummi till den med.
Tänkte då höra om någon kan komma med lite info samt tips om vad jag bör tänka på vid köp av en begagnad sådan? För köp av en ny har jag tittat på dessa sidor: http://www.uret.se
http://www.mywatch.nu
Erfarenhet av sidorna eller rekommendation av andra sidor? Även kollat upp markbutiker men verkar ju vara billigast online.
Någon som äger en får gärna komma med lite personliga åsikter! Ja ös på med allt ni kan om denna klocka helt enkelt!
Använde sökfunktionen först men hittade inte efter mitt behov men om det finns någon tråd länka gärna!

Tack på förhand och godnatt!
Mvh
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Jag äger en Oris, en äldre modell av small second date. Gick själv till Franks ur och de började självmant pruta ner den till ett bra pris så jag hade besökt en affär först och sen kolla nätet. Personligen tycker jag att mervärdet att handla i affär är värt några kronor.

Kommer Inte ihåg exakt vad jag betalade men vill minnas det inte var många kronor mer än nätet och fick jag med mig uret direkt :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Om du handlar från tex uret.se så får du vara beredd på att den kan komma från tex Afghanistan, men behöver inte vara nåt fel i det.


Den kommer fortfarande från samma fabrik och har samma garantier som vilken annan klocka som helst. Den är såld av AD också liksom ;) .
 

F-L-P

Panerai
Uret är seriösa.

Men skulle ändå gå och prata med någon AD om du har möjlighet. deala lite. kan få länken justerad på direkten utan extra kostnad (kan kosta några hundralappar annars) osv ...
 

Dammen

Cartier
Köpte min Oris för typ 4 år sedan av friends of oris i Australien. En AD men grym service och sjukt bra pris i jämförelse med Sverige. :)

Edit: Kan tillägga att jag köpte på nätet från dem, du behöver alltså inte räkna med en flygbiljett i slutpriset. :)

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
 

watchwelder

Friends of KS
Tack för era svar.

Magnussons Ur i Göteborg är närmaste Oris återförsäljaren för mig. Någon som vet hur stort deras Oris utbud är? Och eventuellt till och med vet deras pris på en Aquis?
Ringde och mejlade igår samt ringde idag igen men ingen som svarat...

Hur blev det med tull och sånt när du beställde från Australien?
 

watchwelder

Friends of KS
En ca: 2,5timmars mission för mig att ta mig till dem för att kolla och sedan hem. Där av har jag inte varit inne där ännu.
 

klak

Omega
Tack för era svar.

Magnussons Ur i Göteborg är närmaste Oris återförsäljaren för mig. Någon som vet hur stort deras Oris utbud är? Och eventuellt till och med vet deras pris på en Aquis?
Ringde och mejlade igår samt ringde idag igen men ingen som svarat...

Hur blev det med tull och sånt när du beställde från Australien?


Jag köpte nyligen en sån du tittat på fast i 40 mm. Var och kollade först hos Magnussons, fick inte ett helt positivt intryck av butiken som helhet men uppskattade dock enstaka säljare. Det negativa jag upplevde var mest ett märkligt tillvägagångssätt gällande vissa saker. Bestämde mig tillslut att ta mina pengar någon annanstans men jag vet flera som haft positiva möten med butiken.

Deras utbud var ok, jag minns inte exakt priset på din ref.

Såg att du även undrade om tankar gällande klockan och då skulle jag nog säga att du bör fundera över storleken lite extra. Skälet till att jag valde 40mm var för att länken kändes extremt stor vid luggarna, den smalnar av snabbt, på 43mm modellen.
 

watchwelder

Friends of KS
Jag köpte nyligen en sån du tittat på fast i 40 mm. Var och kollade först hos Magnussons, fick inte ett helt positivt intryck av butiken som helhet men uppskattade dock enstaka säljare. Det negativa jag upplevde var mest ett märkligt tillvägagångssätt gällande vissa saker. Bestämde mig tillslut att ta mina pengar någon annanstans men jag vet flera som haft positiva möten med butiken.

Deras utbud var ok, jag minns inte exakt priset på din ref.

Såg att du även undrade om tankar gällande klockan och då skulle jag nog säga att du bör fundera över storleken lite extra. Skälet till att jag valde 40mm var för att länken kändes extremt stor vid luggarna, den smalnar av snabbt, på 43mm modellen.

Vart blev det ett köp? Eller körde du online?

Funderar mest på 43mm men om det blir ett onlineköp så kommer jag försöka att fått klämt på båda storlekarna innan.
 

Ronnie_82

Cartier
2-Faktor
Jag är inne på min 4:e Oris nu. Varav 3st har varit dykare. Nu har jag en Aquis SS 46mm med grön bezel. Toknöjd och gummit är nog det bästa och skönaste jag provat i klockväg. Som flera andra har sagt så är det mkt klocka för pengarna. Angående Friendsoforis så har dom slutat skicka utanför Oceanien. Jag hade definitivt köpt i butik men det är ju högst personligt.
 

Glidarn

Omega
Oris Aquis date är en otroligt gedigen klocka. Mycket klocka för pengarna. Storleken dock måste du vara säker på. Min mäter 43 mm men känns större pga höjden och länken! Länken är väldigt skön och ser väldigt brutal ut. Dock känns spännet på länken väldigt tråkig och klen. Gummit, som någon sa här innan är bland det bästa man kan få i gummi väg. Otroligt skönt att ha runt handleden och doftar så där underbart "vaniljish" :)
Om du köper på nätet så tänk på att ett gummi inte medföljer och det finns inte heller en möjlighet att få det för ett bra pris. Köp hos AD så kan de slänga med ett för en billig peng. Tänk på när du köper gummi att du tar det nya med det nya vikspännet! Dykförlängning och du behöver inte kapa gummit för att få det att sitta perfekt.
Hoppas infon varit till någon hjälp och så bjuder jag på en bild :cigar:
image.jpg
 

watchwelder

Friends of KS
Oris Aquis date är en otroligt gedigen klocka. Mycket klocka för pengarna. Storleken dock måste du vara säker på. Min mäter 43 mm men känns större pga höjden och länken! Länken är väldigt skön och ser väldigt brutal ut. Dock känns spännet på länken väldigt tråkig och klen. Gummit, som någon sa här innan är bland det bästa man kan få i gummi väg. Otroligt skönt att ha runt handleden och doftar så där underbart "vaniljish" :)
Om du köper på nätet så tänk på att ett gummi inte medföljer och det finns inte heller en möjlighet att få det för ett bra pris. Köp hos AD så kan de slänga med ett för en billig peng. Tänk på när du köper gummi att du tar det nya med det nya vikspännet! Dykförlängning och du behöver inte kapa gummit för att få det att sitta perfekt.
Hoppas infon varit till någon hjälp och så bjuder jag på en bild :cigar:
image.jpg

Otroligt snygg på gummi!


Tackar så mycket för all info jag fått. Känner att jag i alla fall fått lite mera kött på benen! :D
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Oris Aquis date är en otroligt gedigen klocka. Mycket klocka för pengarna. Storleken dock måste du vara säker på. Min mäter 43 mm men känns större pga höjden och länken! Länken är väldigt skön och ser väldigt brutal ut. Dock känns spännet på länken väldigt tråkig och klen. Gummit, som någon sa här innan är bland det bästa man kan få i gummi väg. Otroligt skönt att ha runt handleden och doftar så där underbart "vaniljish" :)
Om du köper på nätet så tänk på att ett gummi inte medföljer och det finns inte heller en möjlighet att få det för ett bra pris. Köp hos AD så kan de slänga med ett för en billig peng. Tänk på när du köper gummi att du tar det nya med det nya vikspännet! Dykförlängning och du behöver inte kapa gummit för att få det att sitta perfekt.
Hoppas infon varit till någon hjälp och så bjuder jag på en bild :cigar:
image.jpg

Kan inte annat än instämma ang länken och gummit. Gummit fick jag med på köpet när jag handlade hos AD så jag slår ett slag för AD.

Lite annan modell än den du söker men bjuder på en bild likväl :)

Är övertygad du blir nöjd oavsett, sjukt mycket pang för pengarna med Oris! :)

y9agy5u8.jpg


Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 

watchwelder

Friends of KS
Har nu troligtvis bestämt mig att det blir en helt ny. I alla fall till 75% bestämt mig. Kanske blir att jag lånar från ett av mina andra konton till klockkontot så köpet kan ske tidigare då jag väntat ett bra tag på en nu hehe...

Har nog tid nästa helg att ta mig till närmaste AD och kicka. Vem vet kanske blir ett köp?

Tänkte nu fråga om en grej till. Det är första gången jag köper en klocka över 4000kr. Har aldrig köpt en klocka i den prisklassen Orisen ligger på hos AD. Undrar då: Brukar det vara lätt att få nått tillbehör till dyrare klockor på köpet eller göra en bra deal o få det billigare? Tänkte då nu på gummit.
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Har nu troligtvis bestämt mig att det blir en helt ny. I alla fall till 75% bestämt mig. Kanske blir att jag lånar från ett av mina andra konton till klockkontot så köpet kan ske tidigare då jag väntat ett bra tag på en nu hehe...

Har nog tid nästa helg att ta mig till närmaste AD och kicka. Vem vet kanske blir ett köp?

Tänkte nu fråga om en grej till. Det är första gången jag köper en klocka över 4000kr. Har aldrig köpt en klocka i den prisklassen Orisen ligger på hos AD. Undrar då: Brukar det vara lätt att få nått tillbehör till dyrare klockor på köpet eller göra en bra deal o få det billigare? Tänkte då nu på gummit.

Du kommer inte ångra dig, känslan med nytt är speciell :)

Jag köpte ny hos AD och en enkel fråga om gummit ingick resulterade i ett ja :) Om jag hade tur eller var "skicklig" vet jag inte men att förhandla till sig tillbehör är inte omöjligt.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 

watchwelder

Friends of KS
Du kommer inte ångra dig, känslan med nytt är speciell :)

Jag köpte ny hos AD och en enkel fråga om gummit ingick resulterade i ett ja :) Om jag hade tur eller var "skicklig" vet jag inte men att förhandla till sig tillbehör är inte omöjligt.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

De senaste 3klockora jag köpt har varit begagnade(är ju inget fel på beg. Men kan ju vara kul med nytt med! :) ) och Orisen är tänkt som en liten 20års present till mig själv. Så lika bra att satsa på nytt känner jag nu när jag funderat lite mer!

Kan ju bara hoppas på att jag har lika tur som dig haha :D Om inte så tycker man ju i alla fall att dem kan bjuda på någon deal.
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
De senaste 3klockora jag köpt har varit begagnade(är ju inget fel på beg. Men kan ju vara kul med nytt med! :) ) och Orisen är tänkt som en liten 20års present till mig själv. Så lika bra att satsa på nytt känner jag nu när jag funderat lite mer!

Kan ju bara hoppas på att jag har lika tur som dig haha :D Om inte så tycker man ju i alla fall att dem kan bjuda på någon deal.

Absolut inget fel i beg men klart du ska köpa nytt när det är 20 års present till dig själv. Jag köpte min som belöning efter överlevt, bokstavligt talat, en längre tids jobb i Libyen.

Jag är fullt övertygad om att turen och skickligheten är på din sida :) Jag handlade min på Franks ur i sthlm så en lågoddsdare är att kolla med dem om du har vägarna förbi, de är dessutom sponsorer till systerforumet så de är vana vid klocknördar ;-)

Ser fram emot bild på nyförvärvet när den kommer :-D

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 

watchwelder

Friends of KS
Absolut inget fel i beg men klart du ska köpa nytt när det är 20 års present till dig själv. Jag köpte min som belöning efter överlevt, bokstavligt talat, en längre tids jobb i Libyen.

Jag är fullt övertygad om att turen och skickligheten är på din sida :) Jag handlade min på Franks ur i sthlm så en lågoddsdare är att kolla med dem om du har vägarna förbi, de är dessutom sponsorer till systerforumet så de är vana vid klocknördar ;-)

Ser fram emot bild på nyförvärvet när den kommer :-D

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk


Ska nämligen till Uppsala Mån-Fre. Kollade kartor och Franks Ur är ju max 10min gång från sthlm central så får bli ett besök där på måndag! Har ingen tid att passa i Uppsala på måndagen så passar ju perfekt att stanna lite längre i sthlm nu när den tågsträckan krånglar:D .Så även om det inte blir ett köp på Franks så har jag i alla fall klämt på grejerna innan lördag då jag tänkte gå till återförsäljare i gbg. Men om allt känns rätt så blir det ju självklart till att göra ett köp där redan på måndag!

Självklart kommer bilder! ;)
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Vad kul att det blev köp! Grattis till en grym klocka Och till bra förhandling :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 

Glidarn

Omega
Idag har jag varit på franks! Blev annan färg, föll för svart på bilder men annat i verkligheten. Gummi fick jag med för 300spänn så det var ju inget att bråka om!
Tackar för den hjälp jag fick! Här kommer en lite taskig bild men får duga för tillfället. Riktigt nöjd so far! :D
ybe8y3e8.jpg
Grymt val av klocka och 300 för gummit är mer än bra!!! Stort grattis till din nya klocka och din kommande(?) 20 årsdag!
 
Topp