• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Råd - IWC, IW371445

MERL

Omega
Hej,

Dags att köpa klocka snart, (jag blir ju LITE sugen när man läser runt bland KS och TTT ;) ) vad tror ni om en begagnad IWC IW371445? :cool:

Inte bara dags, jag vill verkligen ha en NU, älskar designen som är klassisk, elegant och tidlös.



Prismässigt, säg en årgång kring mitten av 2000-talet, vad är rimligt då i "nyskick"?

30 000 kr?

Det kanske finns någon här på forumet som vill bli av med en Portuguese liknande den ovan? ;)

Väl mött!
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    48.5 KB · Visningar: 567

DrDre

Patek
Den modellen är verkligen fin. Den bygger på ett modifierat 7750 urverk, vilket inte behöver vara något negativt. Ang priset, så får man kanske toppa upp med lite mer än din gissning, kanske 33-34 och några tusingar till. Man ser dem dock inte så ofta till salu på forumen.
 

MERL

Omega
DrDre skrev:
Den modellen är verkligen fin. Den bygger på ett modifierat 7750 urverk, vilket inte behöver vara något negativt. Ang priset, så får man kanske toppa upp med lite mer än din gissning, kanske 33-34 och några tusingar till. Man ser dem dock inte så ofta till salu på forumen.


Just att det är ett modifierat 7750 urverk, kan det vara negativt i termer av framtida värde/ eller är det andra skäl?

Okej, de priserna låter rimligt om man tittar på ex chrono24.

Tack doktorn
 

DrDre

Patek
Jag tror inte att det faktum att det är ett modifierat ETA-urverk kommer att ha ngn större inverkan på det framtida begagnatvärdet. Inhouse är ju ofta betydligt dyrare i inköpspris men jag vet inte om de håller sitt värde bättre eller sämre när man sedan säljer den första gången. På lång sikt skulle jag inte tro att det spelar någon roll.

Man kan ju aldrig veta om framtida priser, men jag har fått för mig att den är hyggligt lätt att kränga. Inte som en Submariner eller Speedmaster precis, som är superenkla att sälja, men inte heller helt iskall. Så köper man en fin beg för runt 33 så bör man väl kunna räkna med att få tillbaka pengarna om man skulle få för sig att sälja den. Just den där modellen har ju funnits rätt länge, vilket nog kan vara bra för andrahandsvärdet då det antyder att den har en stabilare kundkrets. Personligen tycker jag att den är väldigt fin och det är nog mest tillfälligheter som gjort att det inte hamnat en i klocklådan redan.

Som vanligt bör man väl inte stirra sig helt blind på bara inköpspriset, utan även beakta skicket (förmodligen oftast rätt bra då det är lite av en entusistklocka) och servicehistoriken. Servicen kan nog gå på några kronor (5tkr?) så det är ju stor skillnad på en nyservad eller en som man måste åka direkt till urmakaren med.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Den där är helt sjukt snygg. Garanterat inte svårflippad. Lägg ut en WTB så får du säkert napp efter ett tag.
 

Aron

Omega
Jag tycker det är en riktigt fin klocka. En som jag mycket väl skulle kunna tänka mig att äga själv! Dt låg en till salu på blocket häromdan från 2006 för 39000:- begärt pris.
 

MERL

Omega
Tack för era åsikter :)

Jag hittade en 2010:a i italien som jag har tittat på och som är helt fläckfri på själva uret, sparsamt använd.

36000? Är det bra nog enligt er?
Originallåda/garanti, ett internationellt certifikat av CHS som styrker dess autencitet, samt ett års garanti från säljaren som kan förlängas i upp till fem år.

http://www.dellaroccagioielli.it/p_3682 ... +Arabi.php

Verkar vara en väldigt seriös handlare, träffade dom idag och pratade lite, allt de tar in har de hårda krav på när det gäller originalgaranti/certifikat, box och framförallt skick. De kollar upp serienummer etc via CHS.

De hade bra priser på Rolex submariner no date 14060 för knappa 30 000 anno 96/97 som man blev rätt sugen på, svart tavla.
 

Sten

Cartier
Berätta gärna om hur affären gick. Var handlaren seriös och vettig? De har ju nämligen sjukt många modeller till salu, kunde vara intressant att handla från dem om de verkar ok.

Bor du annars i Italien då du säger att du pratat med dem?
 

MERL

Omega
Sten skrev:
Berätta gärna om hur affären gick. Var handlaren seriös och vettig? De har ju nämligen sjukt många modeller till salu, kunde vara intressant att handla från dem om de verkar ok.

Bor du annars i Italien då du säger att du pratat med dem?


Verkar mycket seriösa, just som jag nämnde tidigare gällande krav på originalcert./garanti etc, samt att de kollar via CHS-arkiv. Butiken hade ett flertal italienska businessmen där då jag besökte som inhandlade någon rolexmodell,verkade inte vara några problem. Återkommer ikväll.

Jag bor i Italien nu och gör det i några månader till, blir en smidig kommunikation då det ger respekt att tala deras språk.

Det jag gillar också är att de har krav på codice fiscale, alltså en sorts italiensk ID / alternativt passkopia. Det är en metod som används av stora företag i italien för att försöka motverka pengatvätt m.m. Alltså ett bra sundhetstecken.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Wristshot när den är hemma tack! :)
 

Sten

Cartier
MERL skrev:
Sten skrev:
Berätta gärna om hur affären gick. Var handlaren seriös och vettig? De har ju nämligen sjukt många modeller till salu, kunde vara intressant att handla från dem om de verkar ok.

Bor du annars i Italien då du säger att du pratat med dem?


Verkar mycket seriösa, just som jag nämnde tidigare gällande krav på originalcert./garanti etc, samt att de kollar via CHS-arkiv. Butiken hade ett flertal italienska businessmen där då jag besökte som inhandlade någon rolexmodell,verkade inte vara några problem. Återkommer ikväll.

Jag bor i Italien nu och gör det i några månader till, blir en smidig kommunikation då det ger respekt att tala deras språk.

Härligt, låter inte alls dumt. Inte alla dock som pratar italienska :lol:

Så du råkade dessutom befinna dig i just Bologna?
 

MERL

Omega
Sten skrev:
MERL skrev:
Sten skrev:
Berätta gärna om hur affären gick. Var handlaren seriös och vettig? De har ju nämligen sjukt många modeller till salu, kunde vara intressant att handla från dem om de verkar ok.

Bor du annars i Italien då du säger att du pratat med dem?


Verkar mycket seriösa, just som jag nämnde tidigare gällande krav på originalcert./garanti etc, samt att de kollar via CHS-arkiv. Butiken hade ett flertal italienska businessmen där då jag besökte som inhandlade någon rolexmodell,verkade inte vara några problem. Återkommer ikväll.

Jag bor i Italien nu och gör det i några månader till, blir en smidig kommunikation då det ger respekt att tala deras språk.

Härligt, låter inte alls dumt. Inte alla dock som pratar italienska :lol:

Så du råkade dessutom befinna dig i just Bologna?


Sant :)

Bor här tillfälligt. Jag köpte klockan, mycket proffsigt bemötande genom hela processen. De funderade på att översätta sidan till svenska och pitcha försäljning även mot swe om marknaden är stor nog. Jag kan helt klart rekommendera dem :)

http://www.dellaroccagioielli.it
 
Topp