• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Råd kring garanti och accepterad tolerans IWC

Hej Klocksnack,

Behöver lite råd av er medlemmar. Är så att jag sedan ett halvår en IWC Pilot Mark xviii LPP, och är bortsett från det jag kommer beskriva oerhört nöjd med mitt köp. Dock stör jag mig att den tyvärr släpar tidsmässig -18 till-19 spd... I min värld tycker jag detta är lite väl mkt och börjar irritera mig lätt på detta. Har försökt söka på mina frågeställningar men inte hittat de konkreta svaren jag önskar vilket gör att jag vänder mig till er. Om det mot förmodan diskuterats eller finns angivet någonstans, hänvisa mig gärna dit!

Mena funderingar är enligt nedan:
1. Omfattas ovan beskrivna av den generella garantin från IWC?
2. Bor i Stockholm, men klockan ej inköpt här. Vart vänder jag mig lämpligen om det skulle omfattas av garanti?

Tack på förhand och ett bra forum :)

Med vänlig hälsning, Marcus
 

Bilagor

  • 14270A26-FED5-4647-B5A4-02C07071DFCD.jpeg
    14270A26-FED5-4647-B5A4-02C07071DFCD.jpeg
    47.5 KB · Visningar: 2
Yes klockan är 6 månader, så garantin finns kvar så om detta omfattas av garantin vill jag gärna utnyttja detta.
Låter positivt att man kan vända sig till Nymans och annan återförsäljare för ev garantiärende.

Åter till tolererad acceptans för ev garantiärenden, har IWC ngt spann som de räknar som acceptabelt? Ngn som vet? Tycker själv nästan 20 spd är på tok för mkt.
 

Toleransen för kaliber 30110 eller 35110 (kan variera beroende på årsmodell.) är delta 14, med ett snitt av alla positioner på -1 till +7, så den är utanför tolerans!

Gå till Nymans och få det åtgärdat. Antagligen skickar de den till oss i Amsterdam och i så fall hamnar den på mitt bord!
Vi har tyvärr stängt mellan jul och nyår, men annars borde det bara ta 2-3 veckor!
 
Senast ändrad:
Toleransen för kaliber 30110 eller 35110 (kan variera beroende på årsmodell.) är delta 14, med ett snitt av alla positioner på -1 till +7, sä den är utanför tolerans!

Gå till Nymans och få det åtgärdat. Antagligen skickar de den till oss i Amsterdam och i så fall hamnar den på mitt bord!
Vi har tyvärr stängt mellan jul och nyår, men annars borde det bara ta 2-3 veckor!

Tusen tack för svar! Jag tar och kontaktar Nymans efter nyår :)
 
Toleransen för kaliber 30110 eller 35110 (kan variera beroende på årsmodell.) är delta 14, med ett snitt av alla positioner på -1 till +7, sä den är utanför tolerans!

Gå till Nymans och få det åtgärdat. Antagligen skickar de den till oss i Amsterdam och i så fall hamnar den på mitt bord!
Vi har tyvärr stängt mellan jul och nyår, men annars borde det bara ta 2-3 veckor!
Hej! Jag undrar mest för intresse varför man väljer att skicka o krångla om det bara är frågan om ruckning. Om avvikelsens varians är låg måste väl Uris själv kunna göra jobbet enkelt (det är ju isf en väldigt liten åtgärd som min urmakare tar några hundringar för alternativt bjuder på om jag köpt klocka där nyligen.) Att IWC ersätter detta måste ju vara både enklare o billigare än att skicka klockan med de fraktrisker o kostnader det innebär. Plus att kunden blir av med klockan flera veckor... Enlighten me please....
 
Hej! Jag undrar mest för intresse varför man väljer att skicka o krångla om det bara är frågan om ruckning. Om avvikelsens varians är låg måste väl Uris själv kunna göra jobbet enkelt (det är ju isf en väldigt liten åtgärd som min urmakare tar några hundringar för alternativt bjuder på om jag köpt klocka där nyligen.) Att IWC ersätter detta måste ju vara både enklare o billigare än att skicka klockan med de fraktrisker o kostnader det innebär. Plus att kunden blir av med klockan flera veckor... Enlighten me please....
Då behöver någon se till att varje AD har en urmakar som har plats och kunskap för att kunna säkerställa kvaliten som IWC vill hålla. Antar att det är smidigare att skicka iväg den(bara jag som spekulerar).
 
Jo fast jag tänker att det kan vara ett rimligt krav på en AD..... Lite som att BMW inte skickar iväg min bil till Tyskland o lagar den. Men du har säkert rätt. Jag tycker bara det är rätt kasst om det är så.
 
Hej! Jag undrar mest för intresse varför man väljer att skicka o krångla om det bara är frågan om ruckning. Om avvikelsens varians är låg måste väl Uris själv kunna göra jobbet enkelt (det är ju isf en väldigt liten åtgärd som min urmakare tar några hundringar för alternativt bjuder på om jag köpt klocka där nyligen.) Att IWC ersätter detta måste ju vara både enklare o billigare än att skicka klockan med de fraktrisker o kostnader det innebär. Plus att kunden blir av med klockan flera veckor... Enlighten me please....
Jag vet att det har funkat tidigare med Omega garantiärenden, butiken som har urmakare ruckade/lagade klockan och fakturerar sedan Omega fabriken.
 
Toleransen för kaliber 30110 eller 35110 (kan variera beroende på årsmodell.) är delta 14, med ett snitt av alla positioner på -1 till +7, sä den är utanför tolerans!

Gå till Nymans och få det åtgärdat. Antagligen skickar de den till oss i Amsterdam och i så fall hamnar den på mitt bord!
Vi har tyvärr stängt mellan jul och nyår, men annars borde det bara ta 2-3 veckor!
Med så här fina svar så är man med i helt rätt forum. Klass!
 
Jo fast jag tänker att det kan vara ett rimligt krav på en AD..... Lite som att BMW inte skickar iväg min bil till Tyskland o lagar den. Men du har säkert rätt. Jag tycker bara det är rätt kasst om det är så.
Visst, men jag vill se skillnad på bil och klocka. Högre krav på att verkstaden och miljön. Det är väl också skillnad på iwc och exempelvis Tissot och longiness. Högre krav på iwc vill jag även tro därmed enklare att skicka vidare, sedan har väl swatch group en verkstad i Stockholm som tar hand om klockor från länre rang i Swatchgroup och till högre såsom Omega.

Men vad säger @Echo Delta vet du om det finns några skillnader på verkstäderna som iwc kontrollerar sina ur i jämfört med Omegas eller liknande? Eller har alla lika höga krav på verkstäderna om man bortser från skicklighet på urmakarna :)
 
Senast ändrad:
Visst, men jag vill se skillnad på bil och klocka. Högre krav på att verkstaden och miljön. Det är väl också skillnad på iwc och exempelvis Tissot och longiness. Högre krav på iwc vill jag även tro därmed enklare att skicka vidare, sedan har väl swatch group en verkstad i Stockholm som tar hand om klockor från längre rang i Swatchgroup och till högre såsom Omega.

Men vad säger @Echo Delta vet du om det finns några skillnader på verkstäderna som iwc kontrollerar sina ur i jämfört med Omegas eller liknande? Eller har alla lika höga krav på verkstäderna om man bortser från skicklighet på urmakarna :)
Finns en till aspekt; en klocka är betydligt lättare att transportera över längre sträckor än en bil.
 
Hej! Jag undrar mest för intresse varför man väljer att skicka o krångla om det bara är frågan om ruckning. Om avvikelsens varians är låg måste väl Uris själv kunna göra jobbet enkelt (det är ju isf en väldigt liten åtgärd som min urmakare tar några hundringar för alternativt bjuder på om jag köpt klocka där nyligen.) Att IWC ersätter detta måste ju vara både enklare o billigare än att skicka klockan med de fraktrisker o kostnader det innebär. Plus att kunden blir av med klockan flera veckor... Enlighten me please....

Eftersom att väntetiden faktiskt inte är avsevärt kortare från någon AD, då Stockholm endast har tre butiker som tar emot dem. (Nymans, Krons och NK, där sistnämnda nästan alltid skickar ner till oss ändå.)
Vår ledtid är 3-5 veckor för vanliga reparationer, och kortare för garantiärenden. Detta är ungefär samma eller mindre än en AD i Stockholm!
Sedan skickar man ofta då det kan vara olika faktorer än endast en ruckning som kunden inte ser, så som låg amplitud.
Därför kan i vissa fall en helservice/delservice utföras under garanti, vilket blir krångligare att sköta för en AD.
Det är också billigare för en kund att skicka direkt till oss än att gå via en återförsäljare.
 
Visst, men jag vill se skillnad på bil och klocka. Högre krav på att verkstaden och miljön. Det är väl också skillnad på iwc och exempelvis Tissot och longiness. Högre krav på iwc vill jag även tro därmed enklare att skicka vidare, sedan har väl swatch group en verkstad i Stockholm som tar hand om klockor från länre rang i Swatchgroup och till högre såsom Omega.

Men vad säger @Echo Delta vet du om det finns några skillnader på verkstäderna som iwc kontrollerar sina ur i jämfört med Omegas eller liknande? Eller har alla lika höga krav på verkstäderna om man bortser från skicklighet på urmakarna :)

Swatch Group har en officiell leverantör i norden som är Swatch Group Nordic, Richemont (IWC, JLC, Panerai, Cartier, Vacheron Constantin m.fl.) har ingen officiell distributör i norden och därav att det skiljer sig!
Det skiljer sig självklart från verkstad till verkstad, men de ska hålla en viss nivå som utbildaren sköter. Vissa ADs väljer självmant att skicka alla garantier till oss då det är enklare för dem och de har då inte samma krav för reservdelslager, nivå på verkstad mm.

Om/vilka specifika krav IWC har jämfört med till exempel Omega kan/får jag inte gå in på, men renlighet, modernitet och skick av verktyg och maskineri samt självklart kunskap av urmakarna är krav som jag är ganska säker på att båda märken ställer hyfsat höga krav på! :)
 
För mindre saker verkar det ju högst rimligt. Sedan kan jag flrdtp
Visst, men jag vill se skillnad på bil och klocka. Högre krav på att verkstaden och miljön. Det är väl också skillnad på iwc och exempelvis Tissot och longiness. Högre krav på iwc vill jag även tro därmed enklare att skicka vidare, sedan har väl swatch group en verkstad i Stockholm som tar hand om klockor från länre rang i Swatchgroup och till högre såsom Omega.

Men vad säger @Echo Delta vet du om det finns några skillnader på verkstäderna som iwc kontrollerar sina ur i jämfört med Omegas eller liknande? Eller har alla lika höga krav på verkstäderna om man bortser från skicklighet på urmakarna :)
Självklart svårare att skicka bilen men tro inte att bilmärkena har lägre krav på sina märkesverkstäder än klocktillverkarna. Det innebär rejäla investeringar att på korrekt sätt kunna följa metodanvisningarna för en modern alu kaross.
 
Eftersom att väntetiden faktiskt inte är avsevärt kortare från någon AD, då Stockholm endast har tre butiker som tar emot dem. (Nymans, Krons och NK, där sistnämnda nästan alltid skickar ner till oss ändå.)
Vår ledtid är 3-5 veckor för vanliga reparationer, och kortare för garantiärenden. Detta är ungefär samma eller mindre än en AD i Stockholm!
Sedan skickar man ofta då det kan vara olika faktorer än endast en ruckning som kunden inte ser, så som låg amplitud.
Därför kan i vissa fall en helservice/delservice utföras under garanti, vilket blir krångligare att sköta för en AD.
Det är också billigare för en kund att skicka direkt till oss än att gå via en återförsäljare.
Att mäta amplitud är väl en enkel sak för en ok uris? Och om det du säger att man i Stockholm får vänta över fem veckor för att få en klocka ruckad tror jag det dax att öppna urmakeri faktiskt! Jag tänker att det känns som väldigt låg nivå på ADs. I varje fall gällande ren fack kunskap..
 
För mindre saker verkar det ju högst rimligt. Sedan kan jag flrdtp

Självklart svårare att skicka bilen men tro inte att bilmärkena har lägre krav på sina märkesverkstäder än klocktillverkarna. Det innebär rejäla investeringar att på korrekt sätt kunna följa metodanvisningarna för en modern alu kaross.
Kraven är inte lägre men det är lättare att uppnå, hur många återförsäljare har en hel verkstad med utbildad urmakare för varje märke de säljer? Känns som vi ska skilja på återförsäljare och verkstad. Men återigen så spekulerar jag bara.
Men tyckte @Echo Delta gav bra svar tidigare
 
Ja iofs så gäller det ju många bilverkstäder också som håller märkesstatus för flera bilmärken. Men strunt samma. Jag känner bara att som kund skulle jag aldrig acceptera att skicka min klocka en o en halv månad för en enkel garantijustering. Det är extremt dålig service och dålig återförsäljarestyrning från märket. Jag misstänker att det inte ens finns krav på att återförsäljarna har en certifierad urmakare utan kraven handlar nog mer o lokal, adress och hur många klockor du kan sälja. Säger inte att detta är ett faktum men mycket talar för det och det är inte till kundens fördel.
 
Ja iofs så gäller det ju många bilverkstäder också som håller märkesstatus för flera bilmärken. Men strunt samma. Jag känner bara att som kund skulle jag aldrig acceptera att skicka min klocka en o en halv månad för en enkel garantijustering. Det är extremt dålig service och dålig återförsäljarestyrning från märket. Jag misstänker att det inte ens finns krav på att återförsäljarna har en certifierad urmakare utan kraven handlar nog mer o lokal, adress och hur många klockor du kan sälja. Säger inte att detta är ett faktum men mycket talar för det och det är inte till kundens fördel.

Försvinner urmakarna = försvinner certifiering på verkstaden. Schweiz är inte korkade.
Tycker dina antaganden är rätt tråkiga, då du verkar sakna inblick i hur pass noga branschen sköter sådant och då är just antaganden ganska osmidiga att uttrycka på ett så pass klumpigt vis.
Adress, omsättning av försäljning och lokal har i princip noll med det att göra.
Jag nämnde tidigare vad branschen generellt sett tittar på, och för samtliga märken (inte bara Richemont.) är detta fallet.
Jag vet exakt vad dessa krav är och finner det högst intressant med dina antaganden att du verkar tro detta.
Det är verkstad de kollar. Inte butik. Det finns externa verkstäder som inte har butik alls som är väldigt kompetenta. Uppskattar om du inte kommer med så pass svepande antaganden.
Nu sa jag heller inte att det är sex veckor för en justering. Läs igen det jag skrev; det är inte ALLTID en enkel justering. Det kan finnas bakomliggande faktorer.
Butikspersonalen är i 95% av fallen undermåliga i kunskap enligt mig. De ställer in mätningsmaskiner inkorrekt och har inte koll på vad mätningsvärden betyder.
Med allt detta att åtgärda är det helt enkelt lättare att skicka direkt till oss där de får prioritet.
 
Ja nu är det inte meningen att kritisera dig eller dom hos er som faktiskt gör jobbet. Men som kund skulle jag önska mig (o så har det faktiskt funkat med min AD/uris) att man kan få enkla saker fixat enkelt. Sedan förstår jag ju också att de mer komplicerade jobben bör göras av specialiserad personal. Men så länge en enkel fart justering är det som behövs så tycker jag som sagt att det är mycket tveksamt om inte AD själv kan göra det. Hjälper inte det så kanske problemet ligger djupare och då är det ju förståeligt att märket vill ta kontroll. Sedan är det väl i ärlighetens namn många saker som en duktig uris Certad på tex Omega också kan utföra lika bra på en Tag Heuer eller what ever så länge vi håller oss till ETA 2824 o kloner av den så det borde inte vara omöjligt att få tag återförsäljare som faktiskt kan något om det dom säljer. Jag förstår ju att det är annorlunda med PP o VC o andra med egna komplexa verk. Men hursomhelst inte min mening att kritisera det du gör utan bara lyfta en fråga ur kund perspektiv.
 
Swatch Group har en officiell leverantör i norden som är Swatch Group Nordic, Richemont (IWC, JLC, Panerai, Cartier, Vacheron Constantin m.fl.) har ingen officiell distributör i norden och därav att det skiljer sig!
Det skiljer sig självklart från verkstad till verkstad, men de ska hålla en viss nivå som utbildaren sköter. Vissa ADs väljer självmant att skicka alla garantier till oss då det är enklare för dem och de har då inte samma krav för reservdelslager, nivå på verkstad mm.

Om/vilka specifika krav IWC har jämfört med till exempel Omega kan/får jag inte gå in på, men renlighet, modernitet och skick av verktyg och maskineri samt självklart kunskap av urmakarna är krav som jag är ganska säker på att båda märken ställer hyfsat höga krav på! :)
Renlighet i verkstaden, eller pratar vi krav på intimhygien??
 
Ja nu är det inte meningen att kritisera dig eller dom hos er som faktiskt gör jobbet. Men som kund skulle jag önska mig (o så har det faktiskt funkat med min AD/uris) att man kan få enkla saker fixat enkelt. Sedan förstår jag ju också att de mer komplicerade jobben bör göras av specialiserad personal. Men så länge en enkel fart justering är det som behövs så tycker jag som sagt att det är mycket tveksamt om inte AD själv kan göra det. Hjälper inte det så kanske problemet ligger djupare och då är det ju förståeligt att märket vill ta kontroll. Sedan är det väl i ärlighetens namn många saker som en duktig uris Certad på tex Omega också kan utföra lika bra på en Tag Heuer eller what ever så länge vi håller oss till ETA 2824 o kloner av den så det borde inte vara omöjligt att få tag återförsäljare som faktiskt kan något om det dom säljer. Jag förstår ju att det är annorlunda med PP o VC o andra med egna komplexa verk. Men hursomhelst inte min mening att kritisera det du gör utan bara lyfta en fråga ur kund perspektiv.
Men om det tom kan vara så att det är snabbare att få tillbaka sin klocka från IWC prioriterat istället för att hamna i kön hos AD, som dessutom får antas ha sämre kompetens än tillverkaren själv, vad är då nackdelen? Förstår inte riktigt.
 
Men om det tom kan vara så att det är snabbare att få tillbaka sin klocka från IWC prioriterat istället för att hamna i kön hos AD, som dessutom får antas ha sämre kompetens än tillverkaren själv, vad är då nackdelen? Förstår inte riktigt.
Njae inte om det tar den lokala urmakaren 5 veckor att rucka klocka också. Isf är enda problemet att det generellt inte är en fördel för klockan att vara ute och resa så som paket hanteras. Men mitt resonemang bygger på mina egna erfarenheter att det går att gå till en lokal urmakare som snabbt tar hand om de enklare jobben. (Och även de svåra) Men är man nöjd med att skicka klockan ner till Europa och vara av med den ett par månader för en enklare justering. Ja då är det inget problem alls. Jag kanske bara har lite höga krav :)
 
Gå till Nymans och få det åtgärdat. Antagligen skickar de den till oss i Amsterdam och i så fall hamnar den på mitt bord!
Vi har tyvärr stängt mellan jul och nyår, men annars borde det bara ta 2-3 veckor!

Stressade iväg på lunchen och av ngn anledning blev det att jag stack in på Kroons som var närmast. Blev som så att den skickades till Amsterdam för justering.

Så nu kanske ni har ngt att göra efter ledigheten iaf Echo :)

Skall bara bråka lite med IWC nu och se om de kan stå för avgiften Kroon tog ut för att skicka ner den via dem..
 
Stressade iväg på lunchen och av ngn anledning blev det att jag stack in på Kroons som var närmast. Blev som så att den skickades till Amsterdam för justering.

Så nu kanske ni har ngt att göra efter ledigheten iaf Echo :)

Skall bara bråka lite med IWC nu och se om de kan stå för avgiften Kroon tog ut för att skicka ner den via dem..

Vi har gott om saker att gora, don't worry about that! ;)

Krons ska absolut inte ta nagon avgift att skicka ner den. Ring till Customer Service avdelningen har i Amsterdam sa ordnar de allt. Det ar en garanti, du som slutkund ska inte betala nagot alls.
 
Tillbaka
Topp