• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Råd kring val av klocka - cartier, seiko eller longines?

Sitter och funderar kring vad jag ska köpa för klocka. Jag är kvinna i ett yrke som kräver en någorlunda dresscode. Drömklockan är ju en liten cartier tank i guld a la Jackie Kennedy. Eller en panthere från cartier. Men smakar det så kostar det, försöker kolla runt efter begagnade men tänker att det kan ta tid att hitta en till rätt pris.

Under tiden har jag upptäckt några välgjorda dupes - longines dolce vita och en tank från seiko. Behöver smakråd - vad tycker ni om klockorna? Ska man slå till på någon av dom eller bättre att spara ihop till orginalet? Känns som att det kan bli lite så "hade inte råd med orginalet så köpte en kopia"-känsla. Kanske i så fall bättre att hitta något helt annat. (bifogar bild nedan på dupesen, de andra tänker jag att ni känner till)
Seiko-Damklocka-SWR083P1.jpg

loungines.jpg

dolce vita longines

seiko_tank_svarrt.jpg

seiko tank

Sitter och funderar kring vad jag ska köpa för klocka. Jag är kvinna i ett yrke som kräver en någorlunda dresscode. Drömklockan är ju en liten cartier tank i guld a la Jackie Kennedy. Eller en panthere från cartier. Men smakar det så kostar det, försöker kolla runt efter begagnade men tänker att det kan ta tid att hitta en till rätt pris.

Under tiden har jag upptäckt några välgjorda dupes - longines dolce vita och en tank från seiko. Behöver smakråd - vad tycker ni om klockorna? Ska man slå till på någon av dom eller bättre att spara ihop till orginalet? Känns som att det kan bli lite så "hade inte råd med orginalet så köpte en kopia"-känsla. Kanske i så fall bättre att hitta något helt annat. (bifogar bild nedan på dupesen, de andra tänker jag att ni känner till)

loungines.jpg

dolce vita longines

seiko_tank_svarrt.jpg

seiko tank
Fina klockor du spanar på☺️
Spara till din dromklocka säger jag, både Tank och Panthere är riktigt mumsiga.
Håller med @Deskdiversthlm i princip men Seikon kostar <3 t kr och är trevlig, du kanske kan börja med en sån för att känna på känslan?
Edit: välkommen till forumet!

Jag håller med föregående talare😄
Du kommer förr eller senare köpa den klockan du absolut vill ha.
Frågan är om du kan tänka dig att köpa något under tiden tills du hittar rätt klocka till rätt pris?
Ingen av ovanstående förlorar du stora pengar på om du köper begagnat.

TLDR; har försökt hitta icke-kopierande alternativ, länge, finns inte!

Jag är förvisso man, men sitter i samma sits. En nätt liten cartier tank står på listan och har sökt en hel del efter alternativ eftersom jag (trodde att jag) är klar med klockor över 10k :)

Av de jag hittat upplever jag ffa att de som likt dolce vita inte apar efter carriers krona (den blåa stenen) står mest på egna ben.

Nu går det säkert att hitta någon ännu mer insatt nörd som säger "app app app, den blåa stenen introducerades faktiskt av Die urwerkishe fabrikk redan anno 1834" ..men i mina nörd-ojusterade ögon är blå sten lika med Cartier och mercedesvisare lika med Rolex. Punkt. Att härma det är ett onödigt grepp som lätt kan undvikas genom viss finess, som jag personligen tycker att dolce vitan lyckats bäst med, och önskat att klockor under 5000 hade vågat försöka.

Dock kostar en dolce vita ju så pass att den ändå är en god bit på väg till en Cartier, så...

loungines.jpg

dolce vita longines

seiko_tank_svarrt.jpg

seiko tank
Du kanske hittar något här när du nu är öppen för begagnat?
Att köpa något man egentligen inte vill ha för att fylla tomrummet brukar sällan bli bra.

loungines.jpg

dolce vita longines

seiko_tank_svarrt.jpg

seiko tank
Kan bara inflika med att damur bara verkar bli dyrare och dyrare rent generellt. För 10+ år sedan var de nästan gratis, nu börjar de kosta pengar. Så väntar du är risken att beg bara blir dyrare.

Fördelen med att köpa Seikon ovan tex är att du kan bära klockan och få känsla för hur ett original kommer att kännas att bära så att när du köper drömklockan av klassiskt märke verkligen är…det du vill ha.

Du kanske hittar något här när du nu är öppen för begagnat?
Att köpa något man egentligen inte vill ha för att fylla tomrummet brukar sällan bli bra.

Spanade faktiskt in kaplans kommande auktion nu 15 mars. En del cartier tanks - alla med guldplätering dock. Vad tänker ni om det? Vissa exemplar var delvis nötta i guldet också. Blir inte snyggt över tid. Kanske bättre att bida sin tid och invänta en 18k i så fall.

TLDR; har försökt hitta icke-kopierande alternativ, länge, finns inte!

Jag är förvisso man, men sitter i samma sits. En nätt liten cartier tank står på listan och har sökt en hel del efter alternativ eftersom jag (trodde att jag) är klar med klockor över 10k :)

Av de jag hittat upplever jag ffa att de som likt dolce vita inte apar efter carriers krona (den blåa stenen) står mest på egna ben.

Nu går det säkert att hitta någon ännu mer insatt nörd som säger "app app app, den blåa stenen introducerades faktiskt av Die urwerkishe fabrikk redan anno 1834" ..men i mina nörd-ojusterade ögon är blå sten lika med Cartier och mercedesvisare lika med Rolex. Punkt. Att härma det är ett onödigt grepp som lätt kan undvikas genom viss finess, som jag personligen tycker att dolce vitan lyckats bäst med, och önskat att klockor under 5000 hade vågat försöka.

Dock kostar en dolce vita ju så pass att den ändå är en god bit på väg till en Cartier, så...
Precis mina tankar - Longines känns bättre men då är vi ändå uppe i 12000krs klassen. Halvvägs till en cartier.

älskar cartier men tänker samtidigt att det är ett märke som ”alla känner till” på gott och ont. Longines är lite mer doldis och det kan också vara nice. Känns mer som ett personlig val då? Inte jamsa med märkeshetsen

Tillbaka
Topp