• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Råd, renovera fin Atlantic 70-talare

1Anders

Breitling
73AB4C26-093E-4BC5-B954-6979FD8F65C4.jpeg
1B33DBEB-2A84-47C1-B2EE-E8A805245F73.jpeg
4871ABFA-4C43-4288-B2F7-D78AE383889A.jpeg
73AB4C26-093E-4BC5-B954-6979FD8F65C4.jpeg 1B33DBEB-2A84-47C1-B2EE-E8A805245F73.jpeg 4871ABFA-4C43-4288-B2F7-D78AE383889A.jpeg
Min första post :)
Intro: Gillar klockor och bra tillverkade grejor i allmänhet. Fick en Edox Delfin auto av mormor när jag konfirmerade mig (eller var det gymnasiet?) början av 80-talet, och den har jag ofta på mig fortfarande. 2005 köpte jag mig en ny Omega Aqua Terra Auto som är min dagliga.

Till saken.
Har en i mitt tycke über-cool, jaa: Atlantic automat med svenska veckodagar, se bilder. Den bör ha ett brunt läderrallyarmband! (sånt med hål i) eller kanske ett blått/rött/vitt textilarmband men kanske det skulle lukta D.W då?

Råd?
Den har stannat. Dessutom har en idiot petat på balanshjulet för att försöka ”starta den”. Det var jag.

På cousinsuk ligget detta i plus lite småjox varukorgen:
Oiler
Moebius 9019, 9104, 8300
Rodico
Förtoringsglas i visir
A+F 9st mejslar
9-65mn movement holder
Pegwood
3+5 tweezer
Har redan köpt och halvläst Amateur Watchmaking av P. Torphammar.

Rätt tänkt på verktygen?
Andra råd?

Tacksam för alla råd!
Anders
 
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
Kul modell. Bör vara bland de sista som gjordes av de "svenskproducerade" om man får kalla dem så, Bergslagsrollen.

Har inga råd annat än var försiktig med den.
 

Fadershan

Patek
73AB4C26-093E-4BC5-B954-6979FD8F65C4.jpeg 1B33DBEB-2A84-47C1-B2EE-E8A805245F73.jpeg 4871ABFA-4C43-4288-B2F7-D78AE383889A.jpeg
Min första post :)
Intro: Gillar klockor och bra tillverkade grejor i allmänhet. Fick en Edox Delfin auto av mormor när jag konfirmerade mig (eller var det gymnasiet?) början av 80-talet, och den har jag ofta på mig fortfarande. 2005 köpte jag mig en ny Omega Aqua Terra Auto som är min dagliga.

Till saken.
Har en i mitt tycke über-cool, jaa: Atlantic automat med svenska veckodagar, se bilder. Den bör ha ett brunt läderrallyarmband! (sånt med hål i) eller kanske ett blått/rött/vitt textilarmband men kanske det skulle lukta D.W då?

Råd?
Den har stannat. Dessutom har en idiot petat på balanshjulet för att försöka ”starta den”. Det var jag.

På cousinsuk ligget detta i plus lite småjox varukorgen:
Oiler
Moebius 9019, 9104, 8300
Rodico
Förtoringsglas i visir
A+F 9st mejslar
9-65mn movement holder
Pegwood
3+5 tweezer
Har redan köpt och halvläst Amateur Watchmaking av P. Torphammar.

Rätt tänkt på verktygen?
Andra råd?

Tacksam för alla råd!
Anders
Kul att du vill börja fixa, en mkt trevlig hobby! Du kan få mycket hjälp av oss inne i hemslöjdsdelen i tråden "dagens fix å trix". Lite snabbt så skulle jag köpt 9010, Hp1300 och minst viktigast 9415.
 

rogart-63

Patek
Oljorna funkar bra. HP1300 är lite tjock till vissa delar men funkar bra. 9010 bör väl vara standard.
Gillar du visir så kör det. Annars skulle jag nog välja en bra lupp men en vajer. Typ 3 tror jag är rätt lagom till det mesta .
Ser lite trassligt ut på balansen. Shit happens. Inte världens ovanligaste verk så delar kan du säkert hitta.
Ser ut som ett ETA 2783 eller nåt sånt. Står under balansbryggan.
Lycka till och skriv lite i mektråden så hjälper vi till så gott vi kan.
Kanske finns nån som kan hjälpa till att trimma in den efter service med Timegrapher.
 

Fadershan

Patek
Ahh hur ser spiralen ut på balansen nu, gar svårt att se. Langa en bild. Det är inte lätt att räta ut så blir kanske till att jaga ny balans.
 

ittam

Audemars
Börjar med att hälsa dig välkommen till forumet, och att du hittade forumets, enligt mig, trevligaste avdelning för din första post!
Som nybörjaren jag är skulle jag råda dig till att köpa några billiga renoveringsobjekt att börja testa dina verktyg på, mycket kan gå fel. Det lilla jag lärt mig inom klockfixandet har jag fixargänget i denna avdelning att tacka. De delar mer än gärna med sig av sitt kunnande.
Så mitt tips är att inte börja med en klocka du vill bevara, utan börja med klockskrot. Kan nästan lova dig att första klockan du plockat ner, OCH fått ihop blir klockan du kommer behålla. Inte för värdet, men för att du känner dig stolt över vad du lyckats med...
Lycka till:)
 

1Anders

Breitling
38765687-7993-49B2-BEA6-7084C6215497.jpeg
38765687-7993-49B2-BEA6-7084C6215497.jpeg
Tack alla!
Noterat ang. oljorna. Och förstår att visir kanske inte är så bra som jag trott? Cousinsuk har en med inbyggd LED för småpengar annars.

Det står Eta 2788 tror jag. Angående fjädern se ny bild syns det bättre?

Lika bra att dra ner brallorna hela vägen: jag vet att klockan funkade när jag köpte den. Kan inte för mitt liv komma ihåg när/var men misstänker ett sent fylleköp på Tradera för många år sen...när jag nyligen hittade den i en låda var den död. Jag vred runt balansen 360+ grader med en pennspets (!!Ja!!), i tron att det var klockans fjäder och den hade klibbat ihop. Nu när jag läst på lite inser jag hur pinsamt feltänkt det var och att den manövern kan ha gjort skada...? Väldigt smart gjort, eller hur, känns som jag inte är värdig klockan. Bring it on...
 
Senast ändrad:

ittam

Audemars
Tack alla!
Noterat ang. oljorna. Och förstår att visir kanske inte är så bra som jag trott? Cousinsuk har en med inbyggd LED för småpengar annars.

Det står Eta 2788 tror jag. Angående fjädern se ny bild syns det bättre?

Lika bra att dra ner brallorna hela vägen: jag vet att klockan funkade när jag köpte den. Kan inte för mitt liv komma ihåg när/var men misstänker ett sent fylleköp på Tradera för många år sen...när jag nyligen hittade den i en låda var den död. Jag vred runt balansen 360+ grader med en pennspets (!!Ja!!), i tron att det var klockans fjäder och den hade klibbat ihop. Nu när jag läst på lite inser jag hur pinsamt feltänkt det var och att den manövern kan ha gjort skada...? Väldigt smart gjort, eller hur, känns som jag inte är värdig klockan. Bring it on...
Svårt att se hur det ser ut. Om du klickar på "ändra" i ditt inlägg, "fler alternativ" och klickar på "full storlek" för din bild och "spara ändringar" så blir det lättare:)
 
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
38765687-7993-49B2-BEA6-7084C6215497.jpeg
38765687-7993-49B2-BEA6-7084C6215497.jpeg
Tack alla!
Noterat ang. oljorna. Och förstår att visir kanske inte är så bra som jag trott? Cousinsuk har en med inbyggd LED för småpengar annars.

Det står Eta 2788 tror jag. Angående fjädern se ny bild syns det bättre?

Lika bra att dra ner brallorna hela vägen: jag vet att klockan funkade när jag köpte den. Kan inte för mitt liv komma ihåg när/var men misstänker ett sent fylleköp på Tradera för många år sen...när jag nyligen hittade den i en låda var den död. Jag vred runt balansen 360+ grader med en pennspets (!!Ja!!), i tron att det var klockans fjäder och den hade klibbat ihop. Nu när jag läst på lite inser jag hur pinsamt feltänkt det var och att den manövern kan ha gjort skada...? Väldigt smart gjort, eller hur, känns som jag inte är värdig klockan. Bring it on...
Jag ska inte lägga mig i eller vara emot trådens syfte på nåt sätt men vill bara berätta att om det vore jag skulle jag kanske börjat med någon annan klocka om jag var osäker på vad jag gör (vilket jag är med såna saker) Den där är rolig, kanske allra sista åren de "riktiga" Atlantic fanns innan "märket" såldes vidare utomlands och loggan ändrades. Särskilt intressant pga Atlantics dramatiska historia på slutet. Modellen är också ovanlig och attraktiv tycker jag. Den är absolut värd att lämnas in.

Men det är förstås upp till dig.
Lycka till och hoppas det går bra hur du nu än väljer att göra.
 

1Anders

Breitling
Nä, hjälpte inte mycket, ser ingen fjäder alls. Kanske är mina gamla ögon...
Snurrar balansen lätt så bör inte det vara huvudproblemet till att klockan inte går?!

Kanske var jag som pajade fjädern...ursprungsproblemet, som kvarstår, är nog att den torkat ihop. Sen kom jag och la lök på laxen. Om jag fattat rätt är inte balansen konstruerad att kunna rotera 360-grader. Så när jag tvingade den att göra det kanske balanshjulet eller spärrhjulet skadades.
 

1Anders

Breitling
Jag ska inte lägga mig i eller vara emot trådens syfte på nåt sätt men vill bara berätta att om det vore jag skulle jag kanske börjat med någon annan klocka om jag var osäker på vad jag gör (vilket jag är med såna saker) Den där är rolig, kanske allra sista åren de "riktiga" Atlantic fanns innan "märket" såldes vidare utomlands och loggan ändrades. Särskilt intressant pga Atlantics dramatiska historia på slutet. Modellen är också ovanlig och attraktiv tycker jag. Den är absolut värd att lämnas in.

Men det är förstås upp till dig.
Lycka till och hoppas det går bra hur du nu än väljer att göra.

Jag hör vad du säger! Har insett att det kanske är en ganska fin klocka. Tveksamt om jag vill kosta på att lämna in den dock. Räcker med Omegan som dränerar plånkan med jämna mellanrum. Men jag skall nog prova renovera på någon annan klocka först innan jag börjar med denna. Såg att det fanns ett urverk eta 2788 för ca 250kr på nätet. Det känns ju som en nobrainer att köpa det? Verkar dock fattas lite grejor på det?
https://www.millsys-watch.co.uk/eta...atic-movement-for-project-or-parts-3249-p.asp
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Kanske var jag som pajade fjädern...ursprungsproblemet, som kvarstår, är nog att den torkat ihop. Sen kom jag och la lök på laxen. Om jag fattat rätt är inte balansen konstruerad att kunna rotera 360-grader. Så när jag tvingade den att göra det kanske balanshjulet eller spärrhjulet skadades.
Jag är inte urmakerikunnig som de övriga i denna tråd men av nyfikenhet och jag kanske lär mig något av en fråga:
rör sig inte sekundvisaren alls när du rör på balansen?

Kan balansen ha vridits så långt att den hamnat med fel sida åt gångverket? Så kan det ju bli åtminstone med gamla fickursverk om de "slår över", i detta fallet vridits för långt. Då händer inget när balansen rörs eftersom den inte har kontakt med gångverket. Bara en tanke från en okunnig i urmakerikonsten...
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hej, nä sekundvisaren rör sig inte oavsett vad man gör.
Då är det kanske inte enbart en rengöring som behövs. Men det är väl inget ovanligt verk. Om balansen, balansfjädern är kass finns säkert balanser att få tag på. En del som håller på och servar gamla klockor brukar kunna ha en del bättre begagnade delar på lager.
 

1Anders

Breitling
Tack för alla svar så långt.
1) nu är jag inne i min egen tråd så mkt att ni tror jag inte har nåt liv. Men ni vet hur det är när man snöar in på nåt. Gumman är på baksidan med ungarna och jag är på muggen...
2) dubbelkollar att det är eta 2788 sen köper jag den där jag länkade till
3) FRÅGA: sen beställer jag från cousinsuk. Lär få hemlighålla fakturan så här i semestertider...räcker det att köpa 2ml burkar olja/fett? Moebius 9010, 9104 (=HP1300) och sen är Moebius 8300 minsta förp. 20ml?
 

ittam

Audemars
Tack för alla svar så långt.
1) nu är jag inne i min egen tråd så mkt att ni tror jag inte har nåt liv. Men ni vet hur det är när man snöar in på nåt. Gumman är på baksidan med ungarna och jag är på muggen...
2) dubbelkollar att det är eta 2788 sen köper jag den där jag länkade till
3) FRÅGA: sen beställer jag från cousinsuk. Lär få hemlighålla fakturan så här i semestertider...räcker det att köpa 2ml burkar olja/fett? Moebius 9010, 9104 (=HP1300) och sen är Moebius 8300 minsta förp. 20ml?
Lägg till en boettöppnare då en del av dina övningsklockors boettlock kan sitta fast rejält;)
 

Martin Lovasz

Audemars
Delar skall du inte vara orolig för då vi sitter med massor av ETA klockor.

Du behöver Moebius 9415 olja också för gånghakens juveler och jag använder det även för uppdragsfjädern på gamla urverk som detta då de blir spröda med åren och tjockare oljor/fetter bara gör det trögt att dra upp.
 

1Anders

Breitling
Delar skall du inte vara orolig för då vi sitter med massor av ETA klockor.

Du behöver Moebius 9415 olja också för gånghakens juveler och jag använder det även för uppdragsfjädern på gamla urverk som detta då de blir spröda med åren och tjockare oljor/fetter bara gör det trögt att dra upp.

Tack för tipset. Nu har jag äntligen beställt från Cousinsuk. Blev 4st oljor inkl. 9415 som du nämnde. Jissus vad de kostar köpte 2ml där det gick. Och skruvmejslar, luppar hela tjottablängen. Semestern närmar sig och jag hoppas det räcker. Men som URsinne mfl nämnde skall jag träna på nåt annat. Tänkte börja med ett tidtagarur. Det är säkert 109% större mekanism än ETAn så blir en mjukstart. Sen kanske köpa nåt riktigt ur men billigt på Tradera som ”slutprov”
 
Senast ändrad:

1Anders

Breitling
Två funderingar jag hoppas ni kan hjälpa mig med:
1) om jag köper en billig automat för max 200kr typ på Tradera för att träna inför Atlanticen, behöver det vara ett ur med ETA-urverk för att ge rätt övning eller OK med vadsom?
2) länkade tidigare till ett ETA 2788 verk till salu för reservdelar. Men det ser inte likadant ut som mitt. Se bild från google bildsök på eta 2788. Verket på första bilden ser ut som det jag har och den andra ser ut som det verk som är till salu. Men de ser ju inte lika ut. Hur kan det vara möjligt?
 
Senast ändrad:

Martin Lovasz

Audemars
De har skrivit fel för det är nog ett kaliber 2728 eller snarlik.

Det underlättar om det är ett ETA automatverk du tränar på då de har några moment som är unika för just ETA automater.
 

1Anders

Breitling
Ok. Tack. Eta får det bli då.
Har en monokikare Leica Monovid 8x20 som jag köpte på Olssons för länge sen. Till den finns en extra lins i fodralet, skruvar man på den på okularet och tittar från fel håll blir det ett mikroskop. Vet inte varför Leican har denna udda extragrej eller vilken förstoring det blir, men man kan nog se ollonet på en myra. Så om lusten faller på när tysken är ute och spanar efter örnar är det bara att kasta sig på marken. Så tänkte de säkert på brainstormingen bei der produktframtagung, jaa. Och det står eta 2788...ingen tvekan...
 

DrKlocka

Audemars
Delar skall du inte vara orolig för då vi sitter med massor av ETA klockor.

Du behöver Moebius 9415 olja också för gånghakens juveler och jag använder det även för uppdragsfjädern på gamla urverk som detta då de blir spröda med åren och tjockare oljor/fetter bara gör det trögt att dra upp.
Ser inte riktigt varför 9415 skulle vara bra för en uppdragsfjäder. Låter som ett ganska dåligt råd.
 

DrKlocka

Audemars
Använder det då det fungerar som ett fett när det ligger under press.
9415 är egentligen till för att stanna på ett och samma ställe, typ paletter. Fjädern rör sig i ett fjäderhus så den borde inte göra någon större nytta där. Hp1300 eller fett typ 8300 för manuella fjädrar är kalas. Förutsatt att fjädern är rengjord!
 
Topp