• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Råd sökes om Omega deville!

philip.eldh

Omega
2-Faktor
Hejsan Vintage! Har sökt mig galen på alla sorters siter men till sist hittat den perfekta vintage-dinkan, en Omega Seamaster Deville från -62, en drömklocka (för mig iallafall) nu behöver jag råd angående om denna klocka i fråga https://www.chrono24.se/omega/omeg...le--mod276.htm&models=276&manufacturerIds=187
Är något att hänga i julgranen med. Några råd/tips för någon som kliver in på sin första Vintage? Tack på förhand
Mvh Philip.eldh
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag tyckte den var dyr! För dom pengarna skulle jag vilja ha en i guld. Alternativt lägga till någon tusenlapp och få guld...
Om du är sugen på den klockan skulle jag be säljaren om fler och bättre bilder.
 

_jonte

Patek
Den hade jag hoppat över. Välpolerad boett, fel krona. Texten automatic sitter lite snett, Seamaster ej centrerat. Kan betyda att tavlan ommålad.. många svarta har gått den vägen.
Och som nämnts ovan, på tok för dyr.
Säljs ganska ofta fina här på forumet, håll utkik!
 

Icaras

Rolex
Om du gillar den mörka tavlan med gulddetaljer och kan tänka dig en tjockare boett så tycker jag att du kan ta en titt på Seamaster 30.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Bild på 30 (har du googlat dig blå så vet du iofs hur den ser ut, men jag gillar att visa denna): tror tdn-dk har visat någon också)

image.jpg
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Ett tips är att försäkra sig om att tavlan inte är ommålad. Det kan ibland vara mycket svårt att avgöra och en väldigt stor del av de svarttavlade omegorna är ommålade.

Tänk även på att en så pass gammal klocka ofta behöver en service som kostar från ca 2000:-.

Lycka till i jakten!
 

philip.eldh

Omega
2-Faktor
Ett tips är att försäkra sig om att tavlan inte är ommålad. Det kan ibland vara mycket svårt att avgöra och en väldigt stor del av de svarttavlade omegorna är ommålade.

Tänk även på att en så pass gammal klocka ofta behöver en service som kostar från ca 2000:-.

Lycka till i jakten!
Den kostnaden är inräknad i budgeten för klockan! Hur ser jag om urtavlan är ommålad eller ej?
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Den kostnaden är inräknad i budgeten för klockan! Hur ser jag om urtavlan är ommålad eller ej?

Till att börja med får du jämföra med referensobjekt att index, text osv stämmer. Jämföra typsnitt. Texten skall vara gilt och ej målad/tryckt på tavlan (tror det gäller de flesta). På amatörmässiga "renoveringar" kan det vara enkelt att se då index och text kan vara svajjiga.

Helt perfekta tavlor utan patina är väldigt ovanligt.

Du kan alltid ställa frågan här på forumet om du har tillgång till bra bilder.
 

Icaras

Rolex
Det är väldigt fina klockor du har där och tack för tipset! Kommer fortsätta leta ssmt knåpa ihop en köpes-annons här på forumet!
Bästa du kan göra är att ta tiden det tar. Perfekta klockor dyker inte upp varje dag om man säger så :).

Har dessvärre inga fler tips om ommålade tavlor än vad som redan nämnts. Lättare med vita tavlor då de tenderar att få en beige nyans med åren, ommålade är då oftast "för" vita. Kan då jämföra lysmassan med tavlan, index med tavla osv. Är det något som ser märkligt ut så är det lättast att be någon kunnig om råd eller helt enkelt vänta på att något nytt dyker upp.
 

philip.eldh

Omega
2-Faktor
Bästa du kan göra är att ta tiden det tar. Perfekta klockor dyker inte upp varje dag om man säger så :).

Har dessvärre inga fler tips om ommålade tavlor än vad som redan nämnts. Lättare med vita tavlor då de tenderar att få en beige nyans med åren, ommålade är då oftast "för" vita. Kan då jämföra lysmassan med tavlan, index med tavla osv. Är det något som ser märkligt ut så är det lättast att be någon kunnig om råd eller helt enkelt vänta på att något nytt dyker upp.
Bara för att verka (ännu) mer som en färsking inne på Vintage, vilken prisklass snackar vi om när man letar efter Seamaster 30 från ~60? var med i en auktion om en i förra veckan men tyclte det blev för dyrt efter 4000, är där någonstans rimligt?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Bara för att verka (ännu) mer som en färsking inne på Vintage, vilken prisklass snackar vi om när man letar efter Seamaster 30 från ~60? var med i en auktion om en i förra veckan men tyclte det blev för dyrt efter 4000, är där någonstans rimligt?


Jag tycker inte att du ska behöva gå över 4000:- i fint skick, men allt beror ju på skicket. Dyker det upp en klocka som är över 50 år och nästintill nyskick, så finns det ofta människor som är beredda att betala för den...
 

philip.eldh

Omega
2-Faktor
Några trådar ner:

https://klocksnack.se/threads/saftigt-pris-på-seamaster-30-på-tradera.30594/

Alldeles för dyrt i mitt tycke. Speciellt för en ommålad. Visar dock att klockor kan dra iväg även om nördarna anser att det inte är en speciellt rolig klocka. Marknaden styr som bekant.
http://www.tradera.com/item/190118/216453957/fin-omega-seamaster-30-med-liten-sekund-
jo det var samma som jag var med och budade på. Blev lite för mycket där
 

Icaras

Rolex
Bara för att verka (ännu) mer som en färsking inne på Vintage, vilken prisklass snackar vi om när man letar efter Seamaster 30 från ~60? var med i en auktion om en i förra veckan men tyclte det blev för dyrt efter 4000, är där någonstans rimligt?
Tycker att över 3500 är för dyrt... men de svarttavlade SM30 har stigit ordentligt i pris de senaste året.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Fick ett erbjudande nu på 2500 för en Sm30 med svart urtavla, ej ommålad hos sambons Kollega som samlar på Vintage Omega och Heuer, Fick t.o.m Erbjudande om att ta hem den och pröva den innan köp. Låter för bra för att vara sant?


Låter väl perfekt. Ta hem och prova den, samtidigt så tar du lite bilder och visar oss...
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Kolla på "S". Finns två varianter, kantigare o rundare, skiljer runt 1960 (tdn-dk ?) De kan dels vara fel utifrån år, dels ser de enligt mig ofta slafsiga ut då de är ommålade.

Kronan är fel, men det ser du nog själv.

Annars är som sagt bilden dålig.
 
Topp