• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Råd till amatör?

Compiss

Patek
2-Faktor
image.jpg
image.jpg
 

Lapo Elkann

Cartier
Tackar! Mycket trevliigt att få komma in i värmen och ta del av era synpunkter och råd. Hade tänkt mig köpa nytt, mest för att inte vill riskera att bli blåst, eller få problem med klockan. Visst man kan säkert lita på good guys här men är det inte en del av känslan att plocka ut en ny piece från butiken? Det är ju inte någon vintage modell jag är ute efter så det känns som att jag skall gå på nått nytt. Svart är onekligen snyggt, gillar den gröna texten och visaren på gmtn ovan, klassiskt. Det faktum att tt suben verkar gå under namnet stekarsuben får mig att tveka, är inte ute efter något bilförsäljarur. Fastnade som sagt för den blå urtavlan på tt suben men kanske är den för brackig? Man är ju en vanlig kontorsråtta som sportar skorta & kavajj eller suit för det mesta så visst skulle jag kunna gå på nått lite mer dressat och ändå ha användning för det men nämnda alternativ känns mer allround och borde funka även på helgerna eller tex på sjön... Sedan verkar dessa modeller också rätt tåliga och det är ju en fördel om man inte behöver vara alltför rädd om sakerna, ett läderband skulle kännas alltför skört. Vad jag kan se på konversationerna här på forumet verkar det som jag är ute efter en beater... Skall definitivt göra ett besök hos den gode Rob. Varför är Rob den bästa handlaren? Hur är handlare som Nymans eller Bohlins? Är det kunniga?
 

Lapo Elkann

Cartier
Hur är återförsäljare som uret.se? Några polare som köpt klockor där och verkar nöjda. Kan det vara ett alternativ? Har dessa klockor lägre andrahandsvärde? Personligen skulle jag nog föredra att handla i en fysisk butik i sthlm, känns lite skakigt att köpa på nätet...
 

Rulle

Audemars
asså fina klockor helt klart !

MEN

enligt mig så är den enda bra allround sport rolexen ändå 16610LN !
svart , helstål och går under radarn hyffsat lätt utan att skrika efter uppmärksamhet !

visst tt suben är fräck ! men den blir rätt lätt skrikig .. plus att mittlänkana kommer bli rätt repiga om den användas ofta!

BLNRen är riktigt cool med den bi ceramiska ringen.. (a first for Rolex) men sen känns den lite väl sportig och inte lika lyckad på ett formellt vis !

och sist men verkligen inte minst ! 116610LV är cool , riktigt cool .. (en klocka jag verkligen vill ha MEN tvekar alltid)
får en feeling av att man kan tröttna på den gröna färgen..

vill man ha en sportrolex attbli gammal med så är nog ändå en hederlig "tråk sub" det bästa !!!

kommer fantamig aldrig sälja min LN ! den är perfekt till allt !
 

Lapo Elkann

Cartier
Min kommentar syftade på fårets rekommendation att välja TT, den är ju några kronor dyrare så då går hela hushållskassan åt. Har såklart inte slagit till än, här krävs noggrannt överläggande. Bra analys Schmitza! Kul att höra era synpunkter, finns argument för och emot alla modeller. Verkar som att hulken varianten kan uteslutas, håller helt med om att det är en snygg klocka men eftersom detta är min första och jag iaf inte planerar att köpa flera så vågar jag helt enkelt inte gå på den gröna... Schmitzas argument för en svart sub verkar sunda men är det då inte roligare att gå på en svart GMT? Vad talar för och emot en GMT/SUB. För mig drar det ändå lite åt GMT hållet då många kunnare verkar föredra GMTn framför suben... Varför heter den blå urtavlan sunburst? Hoppas inte det betyder att den är vanligt förekommande på sunburst festivalen..
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Tänkte köpa mig en ny Rolex, väljer mellan grön sub, svart/blå gmt eller tt sub med blå utavla. Hur tänker ni? För/Nackdelar med de olika uren? Första riktiga klockan, vad ska jag tänka på, min ambition är att ha den länge och vill därför ha nått tidlöst. Vilken handlare (i sthlm) bör jag använda mig av? Mkt stollar i branschen? Kommer det nya urverk i dessa modeller snart? Läste att Rolex visat upp nått nytt verk på Basel...Värt att vänta? Skall man rentav kanske gå på något annat märke? Tacksam för tips.
116710 BLNR > 116610 LV > 116613 LB

BLNR känns mest mångsidig och funkar till allt o alla situationer
 
Om du verkligen vill ha en klocka och bara ha den livet ut så är nog en vanlig svart SubC att föredra, kommer ALLTID vara funkis...
C84AF6F0-22A0-4CEE-8B51-0A7CB20A1A40_zpsuktjh4z0.jpg


23D3E754-F5DB-4069-8295-8283D93CC13F_zpsptkinrxh.jpg



Men av dom du listar upp skulle jag tagit den blå/svarta GMTn...
 

Lapo Elkann

Cartier
Mkt fin! Är det kanske så att svart sub har dykt upp som ett fjärde alternativ, tanken var ju att eliminera alternativ för att landa i den mest lämpliga för mina ändamål. Återigen om man väljer svart varför då inte gå på svart GMT?
 
Återigen om man väljer svart varför då inte gå på svart GMT?

Den stora frågan mellan SubC och GMTn i svart är mer om du gillar polerade mittlänkar eller ej tycker jag, personligen så gillar jag SubC ring bättre än GMTns, men å andra sidan är GMT en bra funktion att ha men personligen är jag inget stor fan av dem gröna detaljerna på den (visare och text)

Har haft båda och Subben är min favorit av dom två men båda är underbara klockor...
 

Lapo Elkann

Cartier
Tänkte just säga att det gröna på GMT'n gör den lite snyggare. :) Smaken är olika... Vad används ringen till på GMTn den har väl inget med tidszonsfunktionen att göra? Läser att den går att justera åt båda håll till skillnad från suben som av förklarliga skäl enbart går att skruva åt ena hållet. Det här med att GMTn enbart är tät till 100m, betyder det att det är en enklare klocka? Den verkar ju väldigt lika som SUBen så märkligt att GMTn inte klarar 300m kan man tycka, den är ju ändå inte billig så 300 borde den ju grejja, är väl iofs inget problem för mig då jag mestadels badar i pool...
 
Jag hade kört på GMTn.

Den enda som kan veta vilken du ska välja är du själv. Gör som tidigare tipsat om. Gå till Rob Engström (eller annan Rolex AD) och kläm och känn. Gå sedan hem och fundera. Är du fortfarande osäker så går du tillbaka till ADn och klämmer och känner lite till. Det är ett stort och viktigt köp för de flesta så ta din tid att bestämma dig.

Lycka till och, viktigast av allt, posta bilder när du köpt klockan:)
 

Gold

Panerai
2-Faktor
Satsa på en 116600. Där har du något som går under radarn men ändå sticker ut. Dom som vet, dom vet.
 

Rivalen

Rolex
GMTns ring kan du använda på olika sätt. Är t ex NYC din viktiga och klart mest använda alternativtid så kan du ha 24h över 12h och justera 24 timmarsvisaren att visa NYC. Sedan kan du hantera NYC ev tillfälliga(?) sommartidsskillnad mot oss med att justera vridringen, eller t ex en snabb utflykt till Moskva då kanske du också nöjer dig med att justera med vridringen så att 24h timmarsvisningen pekar mot rätt timma. Men jag tror att GMT funktionen används enligt personligt tycke och naturligtvis har man olika behov. Eller inget behov alls och gillar bara komplikationen. :)
 

Rivalen

Rolex
Högre sannorlighet att man befinner sig i annan tidszon än på 300 meters djup vilket borgar för en GMT.

Det räcker ju att vara hemma och ha en god vän eller affärspartner/kund som befinner sig i en annan tidszon för att man skall ha nytta av GMT för att inte ringa och/ellersmsa så att det stör. Om jag köper en Rolex nångång så blir det en GMT.

Förmodligen en Root Beer - kanske för att nån nångång sa att ser jag en kille som har en Root Beer så vet jag att han är intresserad av klockor på ett annat plan än status. Kanske är fånigt, men jag gillade den tanken. Den förstärktes när jag klev in på Tourneaus i NYC och frågade efter en second hand Root Beer. Larry Kaplan lade upp sitt bredaste flin när han drog upp skjortärmen och visade sin Root Beer samtidigt som han sa - I´ve been working here for Three years and You are the first guy asking me for a Root Beer. Att han sen personligen kände flera klockforumprofiler i Sverige gjorde att det blev extra trevligt. Visst är jag klockintresserad - men ingen expert.

Vart skulle detta svammel leda då? Du är inne i en process som jag avundas dig. Om du avser behålla din klocka länge, så ta den tid behöver för att veta att du är rätt. Om du väljer svart tavla och blåsvart inlägg och vill ändra till helsvart - så går ju det att göra till minimal kostnad jämfört att byta klocka. Du byter inlägg. Om du vill ha en ....13 så kan du ju köpa till en rem eller en vanlig rostfri länk att skifta med, om guld/stål lockar på sommaren och stållänk lockar vintertid. Du behöver ju inte köpa TVÅ dyra klockoe. Du kan ju skapa flexibilitet så mycket "billigare" även om det kostar en slant att alltid ha Rolex originalprylar.

Skulle jag köpa en GMT så vill jag vilja ha ett glas utan bubbla - inte heller någon särskilt dyrbar mod om jag fattat rätt.
 

Lapo Elkann

Cartier
Bra tips Rivalen, dessa sk modifieringar du nämner, vem gör dem? Fixar den lokale handlaren sådant eller är det något man man gör på egen hand? Vart köper man Rolex original delar? Gissar att det inte är för vem som helst att göra de mtp pirat problematiken. Vad går det loss på att få ringen utbytt tror du?
 

Rivalen

Rolex
Rob E fixar allt detta och vet du hur du vill ha det redan vid klockköp så kan det vara fördelaktigt att ta med allt i dealen. Å andra sidan kanske du bara skall bo in dig åsså köpa ev lösa delar senare - det kanske även då går att få en vettig deal. Men om du trivs med originalet, så blir ju tillbehör ointressant och bara en extra (onödig) kostnad om de köpts "för tidigt"..
 

Lapo Elkann

Cartier
Rob verkar ha lösningen på all världens problem. Är rob en snubbe eller heter butiken bara så? Skall man prata med någon speciell hos Rob eller är de alla lika kunniga? Kommer definitivt börja med original och se hur det känns. Hur fungerar priserna i branschen, prutar man när man gör affär eller framstår man som en idiot då?
 
Topp