• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Råd till amatör?

Rivalen

Rolex
Rob Engström anno 1832 är vår forumsponsor och Rolex AD och får nästan alltid enbart positiva omdömen. Därför rekommenderar jag dem om du är i Stockholm. Vilken Rolex AD du än väljer så kommer de med glädje hjälpa dig i alla ställningstaganden som kan komma ifråga i din affär. Att pruta på rätt sätt är en konst, men jag menar att det går och det går med större framgång om det är guld inblandat. Efterfrågade modeller typ 116610 tror jag har mindre mån. Hur bra man är på att pruta kanske man inte vill avslöja av hänsyn till alla inblandade, men samtala runt priset skall du kunna göra utan att någon tycker det är konstigt. Går du till Rob, så tror jag inte det skadar om säger att du fått rekommendation härifrån Klocksnack. Vem du skall tala med - finns de som vet svaret på den bättre än jag.
 

bondiga

Breitling
Hallå där.

Jag köpte nyligen en BLNR. Valet stod då mellan BLNR och TT GMTn.

TT GMT är sjukt cool men om man vill va lite tråkig så kan man fundera över andrahandsvärdet.
BLNR verkar hålla värdet avsevärt bättre enligt mina observationer.( vet iof inte hur TT Suben står sig men utgår från att det är liknande andrahandsvärde)

Stöldrisk osv, jag må vara överdrivet nojig kanske men det finns många situationer i Sverige där man inte vill ha en TT dessvärre.

Så ifall du tycker att dom är jämlikt snygga så känns BLNR som ett smartare val åtminstone.

Jag är iaf skitnöjd med min, mina andra klockor har fått otroligt lite handledstid senaste veckan :)

Med det sagt så tycker jag alla tre är riktigt najs!
 

Rulle

Audemars
Mkt värdefull feedback. Tack Rivalen!

Angående suben! En lite små sak som ska nämnas om du inte har tänkt på det själv är att en gmt har en extension på 5 mm på själva låset medans en sub har en sak som heter glidelock, alltså att du själv kan ändra längden på länken beroende på hur mycket handenleden svullnat upp (olika temperaturer = olika handledsmått)
Har svårt att gilla andra länkar efter man har vant sig vid glidelocken!

Men en svart sub eller en svart gmt är lätt det bästa som du kan välja!
Gmt'n har ploerade centerlänkar vilket suben inte har..... Så gnt'n kommer se använd ut rätt mycket snabbare än suben!

Men som alla andra skrivit... Åkt till butik och pröva helt enkelt!
Blingit = gmt
Mer tooligt= sub eller sea dweller !

Beroende på hur tjocka handleder du har så kan oysterboetten (enligt mig med smalare handleder) bli rätt topptung och vilja röra sig åt sidorna och sea dwellern som är ännu högre än suben lär nog vara ännu värre!

Men det finns inget mer klassiskt än en sub! Lite som blåa jeans... Kommer aldrig bli omodernt! Haha
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Tack för tipsen! Oysterboett är det ju på både gmtn och suben så det är väl ingen skillnad på höjden men kan vara bra att tänka på, då jag inte har skogshuggarhandleder visste att det var olika lås på dem men kände inte till för/nackdelarna med de olika varianterna, mer justeringsmöjligheter med glidelock mao. Menar du att sub är mer klassiskt än gmt? Ytterligare en komplikation talar för gmtn.
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Tack för tipsen! Oysterboett är det ju på både gmtn och suben så det är väl ingen skillnad på höjden men kan vara bra att tänka på, då jag inte har skogshuggarhandleder visste att det var olika lås på dem men kände inte till för/nackdelarna med de olika varianterna, mer justeringsmöjligheter med glidelock mao. Menar du att sub är mer klassiskt än gmt? Ytterligare en komplikation talar för gmtn.
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Tack för tipsen! Oysterboett är det ju på både gmtn och suben så det är väl ingen skillnad på höjden men kan vara bra att tänka på, då jag inte har skogshuggarhandleder visste att det var olika lås på dem men kände inte till för/nackdelarna med de olika varianterna, mer justeringsmöjligheter med glidelock mao. Menar du att sub är mer klassiskt än gmt? Ytterligare en komplikation talar för gmtn.
 

Rulle

Audemars
Tack för tipsen! Oysterboett är det ju på både gmtn och suben så det är väl ingen skillnad på höjden men kan vara bra att tänka på, då jag inte har skogshuggarhandleder visste att det var olika lås på dem men kände inte till för/nackdelarna med de olika varianterna, mer justeringsmöjligheter med glidelock mao. Menar du att sub är mer klassiskt än gmt? Ytterligare en komplikation talar för gmtn.

Har för mig att suben är liite högre än gmt'n men har säkert fel!
Enligt mig är suben den mest klassiska av sportrollarna! (Sen tycker många att den är förjävligt tråkig för att så många har den fast den är mest användbar[emoji108])
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Ok, iofs många som har blå jeans också men det behöver ju inte va tråkigt för det. Låter hemskt om man ska behöva välja ur utefter hur låg stöldrisk det är på dem, menar ni att folk får sina stulna från handleden?
 

Rulle

Audemars
Ok, iofs många som har blå jeans också men det behöver ju inte va tråkigt för det. Låter hemskt om man ska behöva välja ur utefter hur låg stöldrisk det är på dem, menar ni att folk får sina stulna från handleden?

Haha stöldrisk? Ingen som sagt nåt om det , mer att den är så pass vanligt och det gör att folk tycker den är tråkig!
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Bondiga skrev att det var högre stöldrisk på tt'n. Förhoppningsvis är det relativt ovanligt att sådant händer.
 
Topp