• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Råd vid köp av Certina DS Action

YinYang

Breitling
Hej!

Skall köpa en ny klocka, har varit runt och provat i butik men kommer beställa från nätet då priset skiljer sig avsevärt. Just den klockan jag vill köpa har jag inte hittat i butik, men kanske någon här kan ge sin syn på klockan.
Den jag skall beställa är Certina DS Action Chrono. Men har bara kunnat prova Certina DS Action Diver med mekaniskt urverk och denna klockan var riktigt gedigen och snygg. Frågan är hur mycket dom skiljer sig åt? I beskrivningen/bilden på klockia.se så ser dom rätt annorlunda ut i färg. Någon som har erfarenhet av Certina DS Action Chrono?
http://www.klockia.se/certina-ds-action-chrono-c032.417.11.041.00
http://www.klockia.se/certina-ds-action-diver-c013.407.11.041.00

Tacksam för snabba svar då jag helst vill beställa idag :)
 

YinYang

Breitling
Jag förstår att många här på forumet gillar riktiga urverk. Men på "billigare" klocka känns det onödigt? Kommer ju betala för en ny klocka bara i service/underhåll? Jag vill verkligen ha en chronograph och en sådan mekanisk är inte i min budget.
 
För mig känns det mer gediget med mekaniskt urverk, köpa en fin klocka med quartz är som att snåla på utrustningen när man köper bil. Du kanske är helt ok nöjd, men någonstans gnager det att du kunde fått "lite bättre".

Ang. Certinan tycker jag att det är ett ruggigt bra pris för ett fint hantverk, men något stor för min smak.
 

JayJay

Rolex
Jag förstår att många här på forumet gillar riktiga urverk. Men på "billigare" klocka känns det onödigt? Kommer ju betala för en ny klocka bara i service/underhåll? Jag vill verkligen ha en chronograph och en sådan mekanisk är inte i min budget.
Verkar som du gjort en bra analys. Kör på det du vill ha! Mkt nöje.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Håller med om auto. Du kommer inte ångra dig.

Min är från 2006 (tror jag) och tappar 1s per dag så det dröjer sannolikt innan en service är aktuell. Dessutom finns det folk som kan serva för 1500 eller så när det väl blir dags (inget ont om ad men i detta fall känns det kanske onödigt.) så det kan absolut. Vara värt. Go auto annars tror jag kommer du göra det om några månader.
 

Wemb

Cartier
Jag har sedan drygt 6 år tillbaka Quartzmodellen, DS Action Chrono.
Trevlig klocka, gör sitt jobb och är extremt stryktålig.
Har aldrig använt chronofunktionen och efter att intresset för mekanik och urverk ökat med åren så skulle jag i dagsläget valt bort Quartzmodellen.

Båda klockorna tål mycket stryk och det enda jag kan se som en nackdel med Action Diver är ett ev. servicebehov längre fram.
 

Limpas

Cartier
Jag skulle valt den vanliga utan chrono. Den är snyggare och det är roligare med mekaniskt verk. Andrahandsvärdet är bättre med mekaniskt verk. Oroa dig inte för service, det kommer dröja länge innan det behövs och sannolikheten är stor att du säljer klockan innan dess.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Efter att ha frågat polare och proffsen här blev det en Certina DS Action Diver :)
Bra val! Action Chrono är ful, kronograf i en dykare är sällan en hit ;)

Fantastisk klocka måste jag säga, bar min varje dag i 2 år innan den fick åka vidare. Bang for the buck, stryktålig och välbyggd.
 

JwJ

Omega
Grattis till en fin klocka! Själv har jag DS Action Chrono. Tycket inte att en beater behöver vara Automatisk men jag förstår varför folk undviker quartz för vist är det mer själ i automatiska urverk. Jag vet du redan köpt din men en fråga kommentar till din fråga gällande att köpa på nätet. Jag köpte min på nätet från olfert&co i tyskland men ser nu att priset gått upp med över 120€, det är ju över 25% på 1,5 år. Är det bara de som chockhöjt sina priser eller har certina generellt stigit lite?
 

UNO

Panerai
För mig känns det mer gediget med mekaniskt urverk, köpa en fin klocka med quartz är som att snåla på utrustningen när man köper bil. Du kanske är helt ok nöjd, men någonstans gnager det att du kunde fått "lite bättre".

Ang. Certinan tycker jag att det är ett ruggigt bra pris för ett fint hantverk, men något stor för min smak.
Liknelse mellan utrustning vid bilköp och quartz haltar,
Mekaniskt är roligare än quartz i längden.
Utrustning gör sällan bilkörningen bättre, bara säljaren fet.
Porschar köps med S och tonad överkant på rutan, om det kniper så kan du avstå S:et.

Betr quartz så visst det finns balla klockor med battari men livet inuti en mekanisk känner du om du är av rätta virket ;-)
 

YinYang

Breitling
Och här kommer en extremt sen bild :) Får skylla på semester osv.
 

Bilagor

  • IMG_4380.JPG
    IMG_4380.JPG
    108.5 KB · Visningar: 646

agraw

Cartier
2-Faktor
Gratulerar till ett bra val! Köpte nyligen en begagnad DS Action i blått och det är mycket klocka för ! Färgen är dessutom väldigt fin, djup och klar, och skiftar nyans beroende på ljus. Självt ägt en äldre chrono några veckor, det är, som alla tycks vara överens om, inte samma grej.
Hoppas du blir nöjd med klockan!
När/om det blir dags för klockan att vandra vidare har du enklare att få den såld här på KS när du har en "riktig" klocka. Med det kommer också att klockans värdefall inte är lika brant som med en quartz chrono, som bevisligen tilltalar få entusiaster på KS.
 
Topp