• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rådgivning - Bahamas

tudors

Omega
Jag ska till Bahamas i sommar och är sugen på att införskaffa mig en GMT-modell där! Någon som har erfarenhet? Vi åker båt från och till USA så tänkte bara slänga på mig klockan direkt så man slipper eventuell tull.

Skulle vilja köpa något beg men svårt och se ett bra utbud på det?
 
Jag ska till Bahamas i sommar och är sugen på att införskaffa mig en GMT-modell där! Någon som har erfarenhet? Vi åker båt från och till USA så tänkte bara slänga på mig klockan direkt så man slipper eventuell tull.

Skulle vilja köpa något beg men svårt och se ett bra utbud på det?

Om man kollar US forum gällande Rolex så verkar dom tycka Karibien generellt har bra priser, vet dock inget om begagnatutbud osv...
 
C

China

Guest
Tack China!! Har du själv handlat något där?

Nej, men jag har en bekant som är glad och nöjd. Sedan tycker jag att du ska räkna med totalkostnaden för att importera klockan, det är inte särskilt roligt om du fastnar i tullen och åker dit för varusmuggling.
 

MrPlow

Rolex
@tudors hur gick det?

Ska själv till Nassau, Bahamas om någon vecka och funderar på om det ska bli något nytt! John Bull ska iaf få sig ett besök!
 

tudors

Omega
@MrPlow Jag kika runt och var intresserad av en klocka som inte fanns där just då. Dem har sen något år tillbaka införskaffat salestax som i US men vet inte om det gäller klockor. Jag tittar på då nya Sea Dwellern 4000 (som tyvärr inte fanns inne) och den var ca 12 000kr billigare än hemma men dem hade som sagt inte den inne. Det finns två John Bull (en på atlantis) och någon till som ska vara bra. Lycka till!

*Varusmugglingen är inga problem men kan vara bra att dela upp boxen och snäckan om ni reser i sällskap.
 

poormans

Rolex
klockan på handleden och boxar/cert i ett paket till sweden, sist jag var i florida hade jag en ny klocka på varje handled när jag bordade planet, nemas problemas, tullen letar talibaner och isis medlemmar så rosa svensar är föga intressanta
 

JohnDoe

Rolex
Det är aldrig problem om man inte åker fast. Nu när vi var i usa i julas så blev en av våra incheckade väskor utsatt för "random TSA inspection" på 3 av 4 inrikessträckor i rad. Det var lnget speciellt i väskan och mest lite olika saker varje gång. Det enda jag kan komma på är om inspektören som kollade väskan första gången hade pillat på något skumt innan som sen gav utslag på något sätt senare. Den väskan kommer vi aldrig mer använda. Tyvärr en riktigt dyr ultralätt samsonite. Någon som vill köpa....billigt....
I vart fall vill man inte åka fast för något i USA. Även om risken är låg så är konsekvensena så mycket större. Trist att t.ex aldrig mer kunna åka till usa osv. Frågan som man däremot kan ställa sig och troligtvis även kontrollera med amerikanska tullen är att du som turist ju inte har för avsikt att lämna kvar produkten i usa. På tulldeklarationen står det tydligt att man skall ange om man har för avsikt att lämna något värdeföremål kvar. Så tekniskt borde det vara ok att som turist handla på bahamas och lahligt föra in allt i usa eftersom du ju ska lämna usa senare. Men kolla först....
 

MrPlow

Rolex
Spanade på lite klockor på John Bull.

En 116710LN kostade 8050 USD (skattefritt). Vet inte hur mycket det skulle gå att pruta. Frugan provade lite Datejust och vi har nog hittat hennes modell. Men som sagt inga priser som fick en att vilja slå till.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Det är aldrig problem om man inte åker fast. Nu när vi var i usa i julas så blev en av våra incheckade väskor utsatt för "random TSA inspection" på 3 av 4 inrikessträckor i rad. Det var lnget speciellt i väskan och mest lite olika saker varje gång. Det enda jag kan komma på är om inspektören som kollade väskan första gången hade pillat på något skumt innan som sen gav utslag på något sätt senare. Den väskan kommer vi aldrig mer använda. Tyvärr en riktigt dyr ultralätt samsonite. Någon som vill köpa....billigt....
I vart fall vill man inte åka fast för något i USA. Även om risken är låg så är konsekvensena så mycket större. Trist att t.ex aldrig mer kunna åka till usa osv. Frågan som man däremot kan ställa sig och troligtvis även kontrollera med amerikanska tullen är att du som turist ju inte har för avsikt att lämna kvar produkten i usa. På tulldeklarationen står det tydligt att man skall ange om man har för avsikt att lämna något värdeföremål kvar. Så tekniskt borde det vara ok att som turist handla på bahamas och lahligt föra in allt i usa eftersom du ju ska lämna usa senare. Men kolla först....
Lite trickigt blir det ju också om man köper nytt. Klockan på armen är ju en sak men man vill ju ha box och cert med sig också. Kan ju bli rätt besvärliga frågor att svara på vid tullkontroll.
 
Topp