• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Råkar ni också ut för detta?

john b

Rolex
Jag har köpt och sålt ganska många klockor, och fotar en del som läggs ut på klockforum.
Alltså har jag lockat till mig nyfikna som vill veta hur stor en oysterquartz eg är, gängtätheten på en stowa-krona, hur många gram en rolex-länk i guld och stål väger, hur många vägar måste man gå på innan man får kallas man etc etc.

I början av samlandet tog jag alla anonyma internetfrågor på stort allvar. Svarade ofta med en liten c-uppsats och tog nya jämförande bilder på seikos bredvid walthams bredvid iwc.
Efter ha svarat är det ofta påfallande tyst. Det vanliga scenariot för min del är att det inte ens blir ett tack.

Det har lett till att jag svarar mer och mer kortfattat, och upplevs sannolikt som mer och mer otrevlig.
Något jag noterat är att jag aldrig känner igen dessa herrar från klockforum. De verkar lurka både på forum och på mail.
Är det likadant för er? Frågor och inget tillbaka, eller har jag bara haft otur? Kanske är jag bara otrevlig i grunden, men det tror jag inte.

Nu senast under helgen tog jag mig lite tid, svarade och bifogade lite bilder. Inte ett pip från frågeställaren.

Livet är lite för kort för att man skall hänga fast vid sådana här irritationsmoment, så jag skriver av mig och lyfter nyfiket frågan. Har fler en liknande upplevelse?

För att avslita med någe trevligt lägger jag in ett foto på min oysterquartz:

2315fbdb-0d71-4502-9fc3-0460dd5f992b.jpg


Fin korrosion på visare och tavla efter ett kondensproblem i Alanya, Italien, på trevlig skidresa.
Stardust dial kanske?
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Hej hopp!

Intressant.

Jag känner igen mig, men har kanske kunnat bevara en ganska positiv bild. Jag har varit aktiv på internetforum sedan "födelsen" under första halvan av nittiotalet (redan på åttiotalet sökte jag mig till så kallade diskussionsgrupper före webläsarens tid). Min aktivitetsnivå har helt rimligt varierat över åren och jag har från tid till annan både fått och skickat frågor i PM och mail. Mitt nuvarande användarnamn har jag använt på olika forum sedan 2008, efter en längre passiv (läste bara forum då) period innan dess. I det stora hela försöker jag svara så gott jag kan och vara till hjälp, men tiden på forumen är en hobby, så prioriteringen sker därefter.

Ofta får jag en bra dialog med fint kunskapsutbyte, men det du beskriver händer mig också. Det kan handla om personer som behöver hjälp att bekräfta sitt köp, eller ett resonemang kring hur de ska göra. Ibland handlar det knappt om klockan längre utan det blir lite bollande kring huruvida pengar ska spenderas eller ej. Ibland blir det intressanta dialoger av väldigt teknisk karaktär (dessa tycker jag om!). Och ibland har det varit ett enkelt socialt utbyte. Jag brukar göra som så att jag svarar lika omfattande som frågan är ställd. Så om någon lägger sig vinn om att presentera sig själv och ge mig lite bakgrund till frågeställningen så svarar jag lite mer omfattande (efter förmåga). Om någon skickar en fråga på en rad, så kan det hända att jag svarar med en enradig motfråga för att få veta mer.

I första replikskiftet siktar jag alltså på att investera lika mycket tid som avsändaren, men jag tar också hänsyn till i vilken mån jag själv får något i form av kunskap och erfarenheter. Ju mer jag själv lär mig, desto mer angelägen blir jag om att hålla i dialog vid liv. Det är lite som "tjänstebanken"; om man som avsändare är beredd att investera, så kan avkastningen bli stor.

mvh A
 

mouqvist

Rolex
Håller med, hur många bilder har man inte skickat, hur många mail har man inte besvarat, för att till slut inte få något besked om köp eller ej. Eller så kommer ett prisförslag under bältet.
Jag tror att det har med anonymiteten på nätet att göra, det är så enkelt att slänga frågor när mottagaren inte vet vem en är.

Skrev några rader om det och lite annat på TTT tidigare i år, känner ni igen er?

http://www.timetotalk.se/Timetotalk/det-var-battre-forr-t7390.html
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad väger den? ;)

I princip alltid har frågor lett till att personen köper, så jag har ännu inte gett upp hoppet utan svarar seriöst. På internationella forum däremot har jag fått en del konstiga frågor.
 

Hardy

Thug
Har gett många långa svar utan att få ett tack..
Har ställt en jävla massa frågor men alltid avslutat med ett tack. Inte så svårt att skriva Tack?
 

john b

Rolex
Mitt sura inlägg handlar inte om köpare/annonsering. Det är ett helt eget kapitel. Jag har vant mig vid att så fort det är pengar inblandat går vettet ur hos en viss personlighetstyp. Folk som inte presenterar sig eller idiotprutar kör sitt race och det får de gärna göra. Men inte med mig. Slänger deras mail direkt.

Det är de initialt trevliga personerna som ställer initierade, komplexa, frågor som efter svar drar sig undan jag irriterar mig mest på idag (som ni förstår har jag lite problem med blodtrycket...)

Avslutar med något trevligt igen

sv1upload.jpg


Fin och tät vit keramiktuna. Såld utan problem till trevlig herre.
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Händer hela tiden. Blir dock mer irriterad på folk som visar 110% intresse och frågar och frågar och frågar och vill ha bild där och bild här och sen tvärtyst. Inte ett livstecken. Ibland undrar man ifall dom dog av någon märklig sjukdom.
 
Jag har köpt och sålt ganska många klockor, och fotar en del som läggs ut på klockforum.
Alltså har jag lockat till mig nyfikna som vill veta hur stor en oysterquartz eg är, gängtätheten på en stowa-krona, hur många gram en rolex-länk i guld och stål väger, hur många vägar måste man gå på innan man får kallas man etc etc.

I början av samlandet tog jag alla anonyma internetfrågor på stort allvar. Svarade ofta med en liten c-uppsats och tog nya jämförande bilder på seikos bredvid walthams bredvid iwc.
Efter ha svarat är det ofta påfallande tyst. Det vanliga scenariot för min del är att det inte ens blir ett tack.

Det har lett till att jag svarar mer och mer kortfattat, och upplevs sannolikt som mer och mer otrevlig.
Något jag noterat är att jag aldrig känner igen dessa herrar från klockforum. De verkar lurka både på forum och på mail.
Är det likadant för er? Frågor och inget tillbaka, eller har jag bara haft otur? Kanske är jag bara otrevlig i grunden, men det tror jag inte.

Nu senast under helgen tog jag mig lite tid, svarade och bifogade lite bilder. Inte ett pip från frågeställaren.

Livet är lite för kort för att man skall hänga fast vid sådana här irritationsmoment, så jag skriver av mig och lyfter nyfiket frågan. Har fler en liknande upplevelse?

För att avslita med någe trevligt lägger jag in ett foto på min oysterquartz:

2315fbdb-0d71-4502-9fc3-0460dd5f992b.jpg


Fin korrosion på visare och tavla efter ett kondensproblem i Alanya, Italien, på trevlig skidresa.
Stardust dial kanske?

Du känner alltså att du inte fått den respons som du känner dig berättigad till på dina 6 inlägg varav 2 i denna tråd?

Och kollar man på dina tidigre poster så har väl fått respons på alla?
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Jävligt irriterande. När jag skulle sälja min sinn 656 för ett tag sedan lägger jag ut den här, på TTT och på blocket. En kille svarar via blocket, väldigt intresserad, ställer relevanta frågor, frågar om han kan komma och titta på den mm. I hans sista mail har vi bestämt pris och han skriver att han kommer upp till mig i morgon efter jobbet och köper den. Jag sätter klockan on hold här på forumen. Dagen därpå inväntar jag mail om preciserad tidpunkt när han kommer, inget händer, framåt lunch mailar jag honom och frågar när han kommer. Samtidigt får jag pm både här och på TTT från intressenter dom jag tyvärr får be att vänta då den är bortlovad. Men jag får ju inget svar och trots nytt mail från mig hörde jag aldrig av köparen igen.
Klockan blev sedermera såld på TTT men varför i helvet gör man så? Tycker de att det är lite spännande lite kittlande att näääästan köpa en klocka? Psykfall !
 

john b

Rolex
Du känner alltså att du inte fått den respons som du känner dig berättigad till på dina 6 inlägg varav 2 i denna tråd?

Och kollar man på dina tidigre poster så har väl fått respons på alla?

Så menade jag inte.
Jag menade när folk mailar och ställer frågor, ofta rätt komplexa, utanför forumsystemen. Och sedan inte hör av sig igen trots utförligt svar från min sida. Det irriterar jag mig på och lyfte frågan på ett klockforum för att kolla om detta är vanligt förekommande.

På forum råder ett annat öppnare, ofta snabbare, diskussionsklimat. Det har jag inga synpunkter på.
 
C

China

Guest
Nu så har jag varken köpt eller sålt via forumet, men tycker att forummedlemmar som hört av sig med frågor som regel är väldigt trevliga och tackar för hjälpen oavsett om svaret varit till hjälp eller inte. Det har väl hänt att något svar uteblivit, då jag varken har tid eller lust att t.ex. bedöma ett tiotal olika klockor som någon länkar till och vill ha detaljerad information om vilket exemplar som är den bästa affären. Sedan kan jag tycka att det i en del fall är bättre att starta en tråd om t.ex. något udda urverk/klockmärke istället för att fråga runt via pm, så kan man förhoppningsvis få flera svar och andra intresserade får nytta av att läsa tråden.:)
 

john b

Rolex
Nu så har jag varken köpt eller sålt via forumet, men tycker att forummedlemmar som hört av sig med frågor som regel är väldigt trevliga och tackar för hjälpen oavsett om svaret varit till hjälp eller inte. Det har väl hänt att något svar uteblivit, då jag varken har tid eller lust att t.ex. bedöma ett tiotal olika klockor som någon länkar till och vill ha detaljerad information om vilket exemplar som är den bästa affären. Sedan kan jag tycka att det i en del fall är bättre att starta en tråd om t.ex. något udda urverk/klockmärke istället för att fråga runt via pm, så kan man förhoppningsvis få flera svar och andra intresserade får nytta av att läsa tråden.:)
Precis, bättre att starta trådar och fråga. Ofta fler och bättre svar samt att man bidrar till ett levande forum.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Jag har både sålt och köpt klockor över Blocket.

Om jag är intresserad av en klocka brukar jag ställa några korta frågor som omöjligen går att svara
på genom att Googla.

Och om någon vill köpa en klocka från mig svarar jag inte på frågor som går att finna svar på själv.

På det sättet vet man att man bara har att göra med riktigt (förhoppningvis) intresserade köpare samt
säljare och man slösar ingens tid med massa dravel.
 

par

Patek
2-Faktor
Samtidigt kan jag tycka att när vi säljer så pass dyra saker får man nog ta att det är mkt frågor. Sen är klart att en inbiten har mindre frågor än någon som är novis.
 
Topp