• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rån mot klockbutik igen

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Trist, riktigt trist. Snyggt av personalen att jaga efter honom. Om han var inne i butiken en stund så lär de ha bra signalamente, hoppas de tar honom.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Hemskt! Hoppas att personalen inte är allt för skärrade.
Men... Butikerna har ju slussar. Hur lyckades han springa ut med en klocka?
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Jag var hos Rob vid 12:30 och där var det lugnt.
Jag tippar på Step in då det ligger i anslutning till Bryggargatan där rånaren sprang in.
Trist som fan..
 
Har sagt det tidigare, säger det igen; Samtliga klockbutiker med hyffsade märken (De som tjuvar/rånare riktar in sig på) bör ha dörrsluss, MINST 2 vakter enligt mig samt mycket fler övervakningskameror. (Någon som varit med om ett rån i första hand.)

Mycket tråkigt det som skett, och som tidigare sagt så börjar man bli less på att höra om rån mot ur & juvelbutiker.

Hoppas samtliga på Step In (Om det är där det skedde) mår bra och att ingen/Inget skadades.
 

Rivalen

Rolex
Så förbaskat tråkigt att inte få bedriva sin verksamhet i fred och glädje. Att behöva barrikadera sig bakom dubbla dörrar och ev landa med en beväpnad person som vill ut genom ett sånt system - inte i detta fallet kanske - men... Jag skulle nog vilja ha nåt stående innanför "draperiet" så att jag åtminstone hade chans mot en knivdåre som ev löper amok i affären. Men, man är väl inte så morsk när det väl händer. Skickar en tanke till de drabbade och hoppas de kan kasta av sig detta så småningom.
 
Så förbaskat tråkigt att inte få bedriva sin verksamhet i fred och glädje. Att behöva barrikadera sig bakom dubbla dörrar och ev landa med en beväpnad person som vill ut genom ett sånt system - inte i detta fallet kanske - men... Jag skulle nog vilja ha nåt stående innanför "draperiet" så att jag åtminstone hade chans mot en knivdåre som ev löper amok i affären. Men, man är väl inte så morsk när det väl händer. Skickar en tanke till de drabbade och hoppas de kan kasta av sig detta så småningom.


Inte i detta land min vän, men man undrar varför det är mycket färre rån per butik i snitt i "Landet av Frihet" (Läs: USA).
Kan kanske ha något med deras HYFSAT liberala vapenlagar mån tro?
 

Rivalen

Rolex
Har sagt det tidigare, säger det igen; Samtliga klockbutiker med hyffsade märken (De som tjuvar/rånare riktar in sig på) bör ha dörrsluss, MINST 2 vakter enligt mig samt mycket fler övervakningskameror. (Någon som varit med om ett rån i första hand.)

Hör och förstår vad du säger, men i en annan tråd diskuteras AD vs gråhandel och vill vi vara med och betala för kraftfull bevakning 45-50 timmar per vecka? Svår avvägning för handlarna som säkert skulle vilja ha det safe, men kostnaden skall tas av den vanlige kunden.

ja, ett vasslipat aluminiumrör på en drygt meter skulle väl kunna bromsa en knivman, men det är väl ett olagligt stickvapen. F-n, jag blir våödsbenägen när jag hör sånt här - jag som är fridens personifierad.
 

Cryssarn

Rolex
skit att det ska hända. hoppas sopan tog något kasst och att han åker dit....tyvärr lär väl straffet vara för lindrigt
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Var ju inget proffs direkt inser man när man läser..

image.jpg
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Inte i detta land min vän, men man undrar varför det är mycket färre rån per butik i snitt i "Landet av Frihet" (Läs: USA).
Kan kanske ha något med deras HYFSAT liberala vapenlagar mån tro?
Lite statistik på detta hade ju passat bra just nu. Och för att få en relevant jämförelse så bör statistiken även titta på antalet butiker per invånare, andelen våldsbrott med dödlig utgång pga skjutvapen, andelen dödsolyckor pga skjutvapen, och varför inte även klämma in antalet skol- och arbetsplatsskjutningar. Tills dess att denna statistik har presenterats så är min uppfattning, efter att ha bott i USA i 10 år, att deras liberala vapenlagar leder till mer och kraftigare våld än tvärtom.

De två mest polariserade frågorna i USA är abortlagar och vapenlagar, så därför är det bättre att hålla sig till att prata om klockor... ;)
 
Lite statistik på detta hade ju passat bra just nu. Och för att få en relevant jämförelse så bör statistiken även titta på antalet butiker per invånare, andelen våldsbrott med dödlig utgång pga skjutvapen, andelen dödsolyckor pga skjutvapen, och varför inte även klämma in antalet skol- och arbetsplatsskjutningar. Tills dess att denna statistik har presenterats så är min uppfattning, efter att ha bott i USA i 10 år, att deras liberala vapenlagar leder till mer och kraftigare våld än tvärtom.

De två mest polariserade frågorna i USA är abortlagar och vapenlagar, så därför är det bättre att hålla sig till att prata om klockor... ;)


Fast nu pratar vi ju om klockor och rån kopplat till dessa, eller har jag missat något?
Som halvamerikan med mycket släkt som står på vardera sidor av de flesta frågor så är jag väl medveten om vad denna politik och vapen innebär och dess följder.
Min statistik är att ha pratat med en hel del butikschefer och ägare i staterna om ämnet kust på grund av min nyfikenhet kring det, och den övervägande responsen var att rån mot just urbutiker tycktes vara ovanligare där än här hemma.
Självklart finns det mycket fler nackdelar och konsekvenser för denna politik, så dom skolskjutningar etc och därför är hah starkt emot sådan liberalisering av vapenlagar.

Min tanke var hypotetisk och att beväpnade säkerhetsvakter kan vara en idé i avskräckande syfte, men du kanske inte håller med. Det är din åsikt och jag respekterar den helt!
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Min tanke var hypotetisk och att beväpnade säkerhetsvakter kan vara en idé i avskräckande syfte, men du kanske inte håller med. Det är din åsikt och jag respekterar den helt!
Beväpnade vakter är nog bra som avskräckande men problemet är att det riskerar att öka våldet när någon väl bestämt sig för att slå till. Istället för hot om våld så tar de till våld på en gång.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Fast nu pratar vi ju om klockor och rån kopplat till dessa, eller har jag missat något?
Som halvamerikan med mycket släkt som står på vardera sidor av de flesta frågor så är jag väl medveten om vad denna politik och vapen innebär och dess följder.
Min statistik är att ha pratat med en hel del butikschefer och ägare i staterna om ämnet kust på grund av min nyfikenhet kring det, och den övervägande responsen var att rån mot just urbutiker tycktes vara ovanligare där än här hemma.
Självklart finns det mycket fler nackdelar och konsekvenser för denna politik, så dom skolskjutningar etc och därför är hah starkt emot sådan liberalisering av vapenlagar.

Min tanke var hypotetisk och att beväpnade säkerhetsvakter kan vara en idé i avskräckande syfte, men du kanske inte håller med. Det är din åsikt och jag respekterar den helt!

Grejen är att du som rånare alltid måste vara beredd på att använda dödligt våld för din egen skull då mer eller mindre alla kan vara beväpnade. Det, kombinerat med de hårda fängelsestraffen och lite incitament för att ge sig fredligt skapar en situation där minsta hotbild eller risk för att åka fast leder till våld. Om vi införde liknande lagstiftning skulle rånen minska kvantitetsmässigt, men utgången i de misslyckade fallen skulle vara riktgt blodiga. Man behöver inte gå så långt som att börja tala om skolskjutningar. Se t.ex. Malexandermorden vad som kan hända när våldsamma människor får tag i vapen och har lite/inget att förlora. Tänk på dessa våldsamma personer som Jackie Arklöw, som nu också skulle veta om att alla är beväpnade. Det är riktigt obehagligt enligt mig

För övrigt tycker jag tycker bakgrunden till staternas vapenpolitik är jävligt intressant, men jag tycker också den blivit obsolet med tiden. Tyvärr kommer ingen våga dra igenom en kraftig reform så länga NRA är en så pass stark organisation.
 
Topp