• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rån på NKs klockavdelning

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Min erfarenhet av försäkringsbolag är iaf att de anpassar premien efter risken, hur mycket är en annan fråga.

Vad gäller priset för klockorna så vet jag inte riktigt vad inköpspriset/marginalen är på en Breitling. Nu vet man ju inte hur många som stals men vill dom göra sig av med större volymer till samma köpare så lär de inte få så mycket som 40-50% av försäljningsvärdet.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Försäkringspengar. Med bra försäkring har man inte så starka incitament till att spendera mycket på säkerhet. Visst kräver försäkringsbolagen en viss nivå av skydd. Men detta går att förhandla (kanske även after the fact). Men, folk på försäkringsbolagen har inte heller något stort incitament till att kräva för mycket av försäkringstagare. Tror inte försäkringspremier påverkas nämnvärt heller. Man har nog räknat in den uppenbara extrarisken i den redan befintliga premien.

Kom att tänka på en pizzeria som brann ner för något år sedan i hemstaden på västkusten. Innan branden var den en helt vanlig pizzeria (dock inte storleksmässigt då lokalen är väldigt stor). Efter branden, där allt förstördes (ingen skadad) har de nu ungefär 40 st feta LED-TV:n (40+ tum, inklusive en på typ 140 tum som täcker en hel vägg) som pryder väggarna samt jäkligt modern och lyxig inredning. Nu säger jag inte att det har pågått något fuffens, utan bara att man kan få ut mycket av försäkringar.

Hur som helst är det jäkligt tråkigt att sånt här händer. Mest ledsen för människorna (arbetarna och folk runtomkring) som ska stå ut sånt här. Det är nog en rätt jobbig upplevelse och lär förfölja en under lång tid..
Jomenvisst. Premien kan ju ligga still men självrisken höjas, t ex. Någon reaktion lär det väl bli. I alla fall om det händer igen.
Det där med pizzerIan vet jag inget om, men då jag själv är i branchen, vet jag rätt väl hur skadevärdering går till...
Klart det är en hemskt upplevelse. Man hoppas alla klarar signutan sömnlösa nätter och oro.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Tråkigt, tur att ingen i personalen blev skadad i alléfall.

Var stängt igår vid 4~ tiden när jag var förbi. Tror att de höll stängt sen med.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Säkerheten är väl NKs lägsta prio, lyckas man mörda en utrikesminister på plan 2 så är några Brattar vid ingången en walk in the park.
Mordet på Anna Lindh bör man nog inte lasta NKs säkerhet för. Hon var där som vem som helst och utan personskydd och blev knivad av en knäppis. Det finns nog inget varuhus i världen som kan garantera att något liknande inte händer.
 

Solvik

Panerai
Försäkringspengar. Med bra försäkring har man inte så starka incitament till att spendera mycket på säkerhet. Visst kräver försäkringsbolagen en viss nivå av skydd. Men detta går att förhandla (kanske även after the fact). Men, folk på försäkringsbolagen har inte heller något stort incitament till att kräva för mycket av försäkringstagare. Tror inte försäkringspremier påverkas nämnvärt heller. Man har nog räknat in den uppenbara extrarisken i den redan befintliga premien.

Kom att tänka på en pizzeria som brann ner för något år sedan i hemstaden på västkusten. Innan branden var den en helt vanlig pizzeria (dock inte storleksmässigt då lokalen är väldigt stor). Efter branden, där allt förstördes (ingen skadad) har de nu ungefär 40 st feta LED-TV:n (40+ tum, inklusive en på typ 140 tum som täcker en hel vägg) som pryder väggarna samt jäkligt modern och lyxig inredning. Nu säger jag inte att det har pågått något fuffens, utan bara att man kan få ut mycket av försäkringar.

Hur som helst är det jäkligt tråkigt att sånt här händer. Mest ledsen för människorna (arbetarna och folk runtomkring) som ska stå ut sånt här. Det är nog en rätt jobbig upplevelse och lär förfölja en under lång tid..

Jag är tämligen övertygad om att det är precis tvärtom. Om vi nu i ett mer generellt ordalag ska spekulera i huruvida NK inte uppfyller försäkringskrav i någon del så är det inte för att de tillåts det eller att de inte vill (med hänvisning till att försäkringsskydd tar smällen, vilket inte heller blir fallet) utan då är det för att man själv räknar hem riskexponeringen. Att en dylik inrättning ska vara helt försäkringsmässigt compliant i alla olika delar kostar oändligt mycket mer än den skadefrekvens som berörs.

Om det inträffade hanteras inom försäkringsskydd så är det i detta sammanhang ingenting som är i närheten av att ha någon enskild premiepåverkan. Skador inträffar vilket premien är till för. En totalbrand i en pizzeria däremot...

Tråkigt när sånt här inträffar och tankarna till drabbade individer.
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Jag är tämligen övertygad om att det är precis tvärtom. Om vi nu i ett mer generellt ordalag ska spekulera i huruvida NK inte uppfyller försäkringskrav i någon del så är det inte för att de tillåts det eller att de inte vill (med hänvisning till att försäkringsskydd tar smällen, vilket inte heller blir fallet) utan då är det för att man själv räknar hem riskexponeringen. Att en dylik inrättning ska vara helt försäkringsmässigt compliant i alla olika delar kostar oändligt mycket mer än den skadefrekvens som berörs.

Om det inträffade hanteras inom försäkringsskydd så är det i detta sammanhang ingenting som är i närheten av att ha någon enskild premiepåverkan. Skador inträffar vilket premien är till för.


Jag håller med dig där. Ser dock inte hur det är "precis tvärtom" mot vad jag har sagt. Det är precis det jag har sagt, eller i alla fall försökt säga. (Har kanske inte formulerat mig väl, vilket jag i så fall tar på mig.)
 

TonySoprano

Cartier
2-Faktor
Jag tror att de stulna pjäserna (precis som väskorna vid LV-kuppen och stulna Land Rovers i Danderyd) ändå aldrig dyker upp på den europeiska marknaden. En stor del försvinner illa kvickt till forna sovjetstater och balkanländer där dethär med box och papper är rätt irrelevant. Där finns dessutom köpstarka grupper som inte bryr sig om prylarnas ursprung. Det är min teori iaf.
 

Anton

Omega
Beror nog lite på klocka och situation hörde att en fick tag på en random Hubbe för runt 20-25k dock var den några år.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Man kan säga mycket om NKs klockbutik men säkerheten där är ju så låg att man nästan själv tänkt "jamen jag springer väl då?" när man testat nåt trevligt. Inga dörrar, inga vakter, precis vid utgången, alltid massa folk i rörelse. Man är nästan förvånad att det inte sker oftare, framförallt av små snorisar som tar med sig 1 klocka åt gången. Sen är man kung i baren i förorten den veckan.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Mordet på Anna Lindh bör man nog inte lasta NKs säkerhet för. Hon var där som vem som helst och utan personskydd och blev knivad av en knäppis. Det finns nog inget varuhus i världen som kan garantera att något liknande inte händer.


Sant förvisso. Enda vi vet med säkerhet är att NK är samlingsplats för människor som gärna nämner Stockholm i samma andetag som New York, Paris och London.
 

Solvik

Panerai
Jag håller med dig där. Ser dock inte hur det är "precis tvärtom" mot vad jag har sagt. Det är precis det jag har sagt, eller i alla fall försökt säga. (Har kanske inte formulerat mig väl, vilket jag i så fall tar på mig.)

Ok, det jag menade med tvärtom - utifrån min tolkning av ditt svar - var att det är försäkringstagararen som tar den kalkylerade risken för det som faller utanför försäkringsskyddet, inte att försäkringspengar (läs: försäkringsersättning) är svaret på varför säkerheten anses dålig.

Min teori och tro rent generellt, vi känner ju trots allt inte till några detaljer här. Inträffad händelse är i ett jämförelseperspektiv inte det som är ålagt flest krav/föreskrifter i ett företagsförsäkringssammanhang så det faktum att säkerheten upplevs som dålig under öppethållande kanske inte ens har en koppling till försäkringsåtagandet.
 
Topp