• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rånad på familjeklockan Red Rolex

Oli

Omega
2-Faktor
Undrar om det är lika lätt att stjäla en klocka på läderband som på stållänk? Det känns spontant svårare på läderband så det är kanske den typen av klockor man ska bära sena/blöta kvällar.
Förmodligen tvärtom. Sitter det på en läderrem räcker det nog om man tar tag i boetten och rycker till med lite kraft. Dock svårare att öppna den utan att skada den på något sätt. Om det inte är läder med viklås dvs.
 

Bjudko

Cartier
Jag tror metallänk är svårare att ta av. Har man dessutom tejpat runt låset så är det nog omöjligt att ta av den utan att det märks.
 

thomastheswede

Audemars
Fyfaan så trist. Se till att sprida all info om klockan till så många kanaler som möjligt. Även om tjuvarna inte fattar vad de kommit över och säkert säljer den vidare som en helt vanlig Sub så kan den förr eller senare dyka upp på vrm eller hos någon handlare.

Håller tummarna för att ett mirakel ska inträffa!
 
Beklagar verkligen din förlust. Affektionsvärdet är inget man ska bortse från och heller inget som kan värderas på annat sätt.

Jag undrar hur fan de gör för att få av en klocka som sitter runt en handled. Speciellt med en dykare då många ju har säkerhetslås och att det därför verkligen borde märkas om någon försöker öppna det. (Vill inte lägga någon skugga eller ansvar på dig KS-broder.)
 

ROB-1832

Cartier
2-Faktor
Fruktansvärt tråkigt! Speciellt när det gäller en klocka som gått i familjen och inte kan ersättas på samma sätt. Maila oss polisanmälan samt ref/serienr så vi kan rapportera detta till Rolex asap. Dyker den upp hos dem för reparation kommer de kontakta oss. Vi håller också utkik!
Beklagar verkligen!
Med vänlig hälsning,
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Riktigt tråkigt, blir så ledsen när jag läser sådant här.....
Hoppas verkligen att du får tillbaka den. Man kan ju inte direkt försäkra sig för affektionsvärde.......:(

När skall man våga ha sina fina klockor på sig?!
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Förbaskat tråkigt. Gör ju att man undrar, hur kan man överhuvudtaget skydda sig? Vara vaksam och misstänksam, javisst. Men när det händer har man ändå glömt bort vad man förutsatt sig...
 

Jetsetet

Omega
Om någon har en bra idé för att göra ett lås svåröppnat utan att det gör bäraren allt för obekväm är det nog många som är intresserade.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Otroligt tråkigt, lider verkligen med dig! Har kommit flera såna här trådar nu den senaste tiden... Dax att börja vara mer uppmärksam kanske?

Om någon har en bra idé för att göra ett lås svåröppnat utan att det gör bäraren allt för obekväm är det nog många som är intresserade.
Var en tidigare i tråden som nämde någonting om att tejpa runt låset.. Tyckte iaf jag som en riktigt bra ide, dock kanske lite omständigt men å andra sida skapar det komplikationer för eventuella ficktjuvar att få av klockan.
 

finnirgens

Panerai
Beklagar verkligen! Hoppas den kommer tillrätta! Låter inte som det var första gången den där kvinnan snodde nåt. Hon kanske finns i polisens register eller fångad av en övervakningskamera nånstans....ärendet rubriceras som grov stöld så polisen borde lägga lite krut på det där.....för hon kommer att göra det igen, har säkert gjort det i Helsingborg, Malmö...och har eller kommer att göra nån annanstans typ Stockholm....skickliga och mycket rörliga geografiskt. Beklagar verkligen:(
 

Andrew85

Omega
Vad i helvete är de som håller på att hända, var och varannan dag nu när man loggar in här så är de någon som blivit rånad.
Man vågar ju knappt gå ut längre med sina klockor. hoppas du får se din klocka igen och att tjuven åker fast.
 
Vad i helvete är de som håller på att hända, var och varannan dag nu när man loggar in här så är de någon som blivit rånad.
Man vågar ju knappt gå ut längre med sina klockor. hoppas du får se din klocka igen och att tjuven åker fast.
Extremt tråkigt att man inte ska kunna vistas utanför sin bostad utan att riskera att bli av med klockan, tycker klockstölderna har eskalerat något enormt den senaste tiden
 

Rivalen

Rolex
Kanske överdrivet, men om man hamnar i situation där man inte vet om man skall dra sig undan eller hur starkt man skall motreagera, knuten hand och peka ut max med tummen så lär du märka om nån försöker trä en klocka över din hand och du slipper överreagera på oskyldig närhet. Jag tar gärna skit för detta, men i väntan på bättre lås bättre ideer, så ta det för vad det ev kan vara värt.
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: jhm

Moffan

Rolex
2-Faktor
Vilka smutsiga människor det finns.
Kan man inte tänkas gå ut på stan och provocera fram brottet igen med en fejkis på armen och sedan försöka ta tanten på bar gärning?
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Detta är bara en teoretisk idé. Det gäller klockar på metall länk, och det fungerar nog bättre på vissa sorts länkar. Jag utgår från att dessa tjuvar är extremt fingerfärdiga, så detta är alltså det man måste stoppa alt försinka så mkt som möjligt. Jag tänker att man tar på sig klockan som vanligt och så helt enkelt på ngt sätt virar typ 20 varv dubbel sytråd runt själva låset på länken så att låset blir praktiskt taget omöjligt att öppna utan att sprätta upp det som man gör själv när man kommit hem.

Då har man iaf eliminerat att de fort som tusan snäpper upp låset och på det sättet snor klockan.

Men som sagt, det blir ju ganska fult och man måste göra det om och om igen...
 

Rivalen

Rolex
Fruktansvärt tråkigt! Speciellt när det gäller en klocka som gått i familjen och inte kan ersättas på samma sätt. Maila oss polisanmälan samt ref/serienr så vi kan rapportera detta till Rolex asap. Dyker den upp hos dem för reparation kommer de kontakta oss. Vi håller också utkik!
Beklagar verkligen!
Med vänlig hälsning,

+1

Och ni som skall köpa en begagnad klocka. Gör extra ansträngning för att bli säkrare på att det inte är stöldgods! Säljaren kan vara juste, men vet inte att han säljer stöldgods, den stals kanske i ledet innan. Det finns inte god tro längre - viktigt att veta och känna till konsekvenserna av det.
Läs mer på klockinfo.se en bit ner i denna guide för ett tryggare köp beskrivs en del om stöldgods, regler och hur man försöker undvika.
http://klockinfo.hemsida24.se/köpguide-16657087
 

Jens

Greedo
Mkt tråkigt. Som nån skrev tidigare så se till att få ut den här storyn på stora internationella forum så att det sprids. Om du inte har access så be om hjälp, många här hänger på andra forum och du kommer få hjälp med det, garanterat.
Det känns som ett steg du bör ta så fort som möjligt då klockan säkert inte kommer upp till försäljning i Sverige. Meddela även @ROB-1832 så fort du kan och ge dom uppgifterna som dom ville ha.
Jag tror på snabbt agerande i ett sånt här trist fall.
Jag håller tummarna för dig, undrens tid är inte förbi.

J
 

Baahz

Breitling
Tack för alla bra tips som har trillat in. Jag har kontaktat Rob Engström som har skrivit ner alla detaljer om klockan. Dyker den upp i några av deras butiker kommer det att flaggas. Nymans ur har inget sånt system för att kolla om en klocka som kommer in är stulet eller inte. Försöker dessutom hålla ögonen på vanliga köp/sälj-sidor som blocket, tradera, ebay, crono24. Som de flesta av er säger är det i dessa fall viktigt att få lite attention kring klockan internationellt sett. Om någon kan tipsa / är aktiv på några andra bra forum som kan sprida min tråd vore det fantastiskt.
 
Topp