• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rånförsök på Biblioteksgatan

Oli

Omega
2-Faktor
För att polisen själva skall slå ut ASP:en& hejvilt slå kring sig skulle med all säkerhet skapa merkaos än ngt annat! Reglerna för när,var,hur är noga specificerade just för att våld föder våld.....Däremot kan man använda batongen på bättre lagliga sätt,samt för Guds skull undvik att alltid kliva in för att få till en strypning.. Släng en blick mot USA nu,början till kaos....Det kan lätt bli värre om Inte många tänker till &ifall pepparspray el Asp:en alt Bonomi används för flitigt ökar riken dristigt
ASP? Bonomi?
 

Heloisa

Breitling
Inte kul skönt att allt gick bra. Blev själv av med min dj i N.Y
i september. För en liten mer uttömmande beskrivning av de två länningarna kanske du ska koppla in Compiss han kan det där...
 

Dr666

Omega
Bra där,Snoozarn...Stolt över dina kunskaper! Teknikerna är inte sällan använda inom WT el Escrima-ibland med en el även två pinnar....Det gör ont&man blir gärna väldans följsam
 
Skönt att det gick bra. Gick själv hem från kontoret på biblioteksgatan vid 21-tiden i torsdags då två män och en kvinna av utländsk härkomst stannade mig och frågade om vägen till just caféet på knackig engelska. Kan det vara samma? Blev ej utsatt för något rånförsök eller dans, men vi stod och pratade rätt länge då dom inte förstod min vägbeskrivning. Minns att mannen jag pratade med var ganska stor och bred, runt 180. Och väldigt dryg trots att jag hjälpte till.

Antingen är det ett sammanträffande eller så hade jag inte en tillräckligt dyr klocka på mig!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Bra där,Snoozarn...Stolt över dina kunskaper! Teknikerna är inte sällan använda inom WT el Escrima-ibland med en el även två pinnar....Det gör ont&man blir gärna väldans följsam

Hur mås det egentligen?

Man kan väl må alldeles utmärkt trots kunskaper som innefattar kampsport?

För att polisen själva skall slå ut ASP:en& hejvilt slå kring sig skulle med all säkerhet skapa merkaos än ngt annat! Reglerna för när,var,hur är noga specificerade just för att våld föder våld.....Däremot kan man använda batongen på bättre lagliga sätt,samt för Guds skull undvik att alltid kliva in för att få till en strypning.. Släng en blick mot USA nu,början till kaos....Det kan lätt bli värre om Inte många tänker till &ifall pepparspray el Asp:en alt Bonomi används för flitigt ökar riken drastigt för fler dödsolyckor i Sverige- det finns många många duktiga i poliskåren som jobbar kring Sverige...Oftast är det inte dom som märks mest! Var försiktiga när ni är ute &festar,vissa av er ses som ren villebråd! Mvh

Tycker dessutom att @Dr666 med detta inlägg klart och tydligt tar avstånd från omotiverat våldsutövande.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Man kan väl må alldeles utmärkt trots kunskaper som innefattar kampsport?



Tycker dessutom att @Dr666 med detta inlägg klart och tydligt tar avstånd från omotiverat våldsutövande.
Svårt att läsa koden om jag nu missförstått. Jag tolkade det som att någon ska ta fram sin batong och banka på folk. Känns spontant som en väldigt dålig lösning.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Svårt att läsa koden om jag nu missförstått. Jag tolkade det som att man ska ta fram sin batong och banka på folk. Känns spontant som en väldigt dålig lösning.

Nu lägger jag ord i @Dr666 mun, men jag är relativt säker på att han menade motsatsen. Han skriver ju uttryckligen att han anser att exempelvis ASP bör användas mer restriktivt. Och när det gäller stycket med att få sin kombattant följsam så utgår jag från att han menar tekniker som återigen Inte innefattar att man ska banka på någon med batongen. Exempelvis så är en hand runt ena handleden samtidigt som man har ASP:n i armhålan på sin motståndare och trycker uppåt ett väldigt effektivt sätt att förflytta personen.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Nu lägger jag ord i @Dr666 mun, men jag är relativt säker på att han menade motsatsen. Han skriver ju uttryckligen att han anser att exempelvis ASP bör användas mer restriktivt. Och när det gäller stycket med att få sin kombattant följsam så utgår jag från att han menar tekniker som återigen Inte innefattar att man ska banka på någon med batongen. Exempelvis så är en hand runt ena handleden samtidigt som man har ASP:n i armhålan på sin motståndare och trycker uppåt ett väldigt effektivt sätt att förflytta personen.
Too advanced for me. :)

Mitt tips är att inte göra motstånd och lägga benen på ryggen. En mot två som vill råna dig är dåliga odds. Även för de flesta ninjor med ASP.
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Har tyvärr inte speciellt mycket till signalement. Som sagt var en av dom relativt liten och den andra kring 180 och grov. den korta hade kort svart lockigt hår mörka ögon och mörka ögonbryn. ganska propert klädda, tyckte inte alls att dom stack ut ur mängden människor man möter runt Stureplan mitt i natten. pratade ganska ok engelska.
 

Schildfat

Cartier
Tråkigt att man inte kan gå ensam utan att bli trakasserad längre.. Kanske dags att bära diskret spy cam eller en minimalistisk fältkniv..? Vad bra att du mår bra OP!
 

Jonte73

Audemars
Senast ändrad:

Boris Balkan

Fark you!
Detta är organiserat och de tillhör ett kringresande sällskap som drar runt i europeiska storstäder där de livnär sig på bla dessa typer av avancerade stölder/rån samt fickstölder mm .

Detta har pågått något år i sthlm
Ämnet är uppmärksammat på forumet flertalet ggr.

https://polisen.se/Vastra_Gotaland/...lm/juli-sept/Polisen-varnar-for-klockstolder/

http://mitti.se/man-med-lyxklockor-offer-for-stoldliga/

Och var i ligger det svåra i att sätta stopp för detta? Spaningsarbete?
 

Jonte73

Audemars
Och var i ligger det svåra i att sätta stopp för detta? Spaningsarbete?
Det pågår .
Problemet är väl vad politikerna vill att polisen skall syssla med.
Prioriteringar.
Man har fullt upp på många fronter kan jag säga där man en tid kraftsamlat mot bla de gängskjutningar som härjat sista året.
Dessutom har man jobbat mot organiserad grov brottslighet med ett bra resultat där många är lagförda och borta från banan en tid framöver.
 
Senast ändrad:

Boris Balkan

Fark you!
Det pågår .
Problemet är väl vad politikerna vill att polisen skall syssla med.
Prioriteringar.
Man har fullt upp på många fronter kan jag säga där man en tid kraftsamlat mot bla de gängskjutningar som härjat sista året.
Dessutom har man jobbat mot organiserad grov brottslighet med ett bra resultat där många är lagförda och borta från banan en tid framöver.

Jag hoppas verkligen inte att politikerna detaljstyr polisens arbete. Ministerstyre är olagligt. Politiken står för visioner och polisen för strategi ned till det operativa arbetet?
 

Jonte73

Audemars
Jag hoppas verkligen inte att politikerna detaljstyr polisens arbete. Ministerstyre är olagligt. Politiken står för visioner och polisen för strategi ned till det operativa arbetet?
Det jag menar är att politikerna måste inse att polisen behöver mer resurser för att hänga med i utvecklingen.
Man behöver omprioritera i vissa lägen för att tex få bukt på dessa typer av brott mot person.
Utvecklingen av dessa brott har rusat i höjden de sista åren dessvärre. Polisen får mycket och välförtjänt kritik då det borde som du säger vara hyggligt enkelt att stävja.

Men det är en fråga över mitt huvud åtm.
 
P

Philippe Stern

Guest
Det jag menar är att politikerna måste inse att polisen behöver mer resurser för att hänga med i utvecklingen.
Man behöver omprioritera i vissa lägen för att tex få bukt på dessa typer av brott mot person.
Utvecklingen av dessa brott har rusat i höjden de sista åren dessvärre. Polisen får mycket och välförtjänt kritik då det borde som du säger vara hyggligt enkelt att stävja.

Men det är en fråga över mitt huvud åtm.
Vi får samla ihop till en fin klocka till länspolismästaren. Sen kanske det blir annat ljud i skällan.
 

Jonte73

Audemars
Tack för all omtanke!

Jag gick själv för att jag skulle möta upp flickvännen som hade varit ute på sin front.
De bar sig åt så att den lille lyfte upp mitt ben och låtsades köra ngn sorts fylledans och sen i detta så knäppte han upp klockan. men som tur är hann jag reagera och vek ut tumme och lillfinger, vilket gjorde att klockan inte kunde glida av armen. Då röt jag ifrån och vi började gå åt varsitt håll. Alltså inget våldsamt alls. Efter ett par meter insåg jag väl vad som hänt och började gå efter dom (på lite avstånd) samtidigt som jag ringde polisen. De sprang dock därifrån och jag tappade bort dom när dom svängde höger vid Norrmalmstorg. hon på sambandscentralen kunde inte göra mycket mer än att meddela enheter i närheten men eftersom jag tappat bort dom blev det ju svårt.

Jag mår fint, utöver betongkepsen, men är mest irriterad över att det känns som att man borde kunnat göra något bättre för att underlätta polisens arbete.

Tack igen!
Vart hade du varit btw, krogen ?
 

TouchingEvil

Cartier
Vart faan är världen på väg, ja blir mörkrädd på riktigt.
Och sen att ekobrott är mer straffbart än mord i sverige gör ju saken inte bättre.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Oj vad trist, skönt att det gick bra. Går inte att sticka under stol med att det antagligen var för att du reagerade snabbt och effektivt!
 
Topp