• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rökig 1680....

k0ltrasten

The Bird
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
....... Hade inte tagit att insertet är fel... men denna är soyabaddad eller motsvarande och lasersvetsad......det är min personliga åsikt...

Det är väl helt ok, om man talar om det......men säljaren vet nog inte.....

http://www.network54.com/Forum/207673/thread/1405203931/FS- 1971 Rolex 1680 Red Sub - Perfect Lugs, Great Patina!

Är väl inte helt ovanligt att nbtimes har "perfekta" boetter och alltid lika "skön" patina på tavla och visare? :)

Hade inte heller tagit att insertet var fel, bra läxa..
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vad baserar Mr. Davvan sina anklagelser på? Tyckte patinan såg rätt sansad ut på de nedre bilderna? Nypolerad boett men vad tyder på laser?
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Vad baserar Mr. Davvan sina anklagelser på? Tyckte patinan såg rätt sansad ut på de nedre bilderna? Nypolerad boett men vad tyder på laser?

Baseras på att bandhornen är nästan tjockare nu än när den var ny. Insidan av bandhornen har noll slitage på en 40 årig klocka....nja....trots polering så har heller inte hålen för springbarsen noll ingröpning!! Tycker dessutom att tavlan har flammiga index, som om att de sugit upp ojämt av vätskan man använt. NBtimes är en skurk....inga nyheter så det är inget jätteavslöjande....

Han är bannad från VRF, trots det håller alla käften....många har intressen säkerligen....detta har dock Spencer66 redan belyst i tidigare trådar....
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Baseras på att bandhornen är nästan tjockare nu än när den var ny. Insidan av bandhornen har noll slitage på en 40 årig klocka....nja....trots polering så har heller inte hålen för springbarsen noll ingröpning!! Tycker dessutom att tavlan har flammiga index, som om att de sugit upp ojämt av vätskan man använt. NBtimes är en skurk....inga nyheter så det är inget jätteavslöjande....

Han är bannad från VRF, trots det håller alla käften....många har intressen säkerligen....detta har dock Spencer66 redan belyst i tidigare trådar....

Ser inte riktigt det du ser men visst kan du ha rätt, men jag är långt ifrån övertygad. Bandstiftshålen får du fina om du kan polera och kanske att bandhornen är lite kortare nu än när den var ny? Insidan av bandhornen har du kanske en poäng men killen hade kanske en bra länk? Orörda index tenderar väl att bli lite flammiga men visarna är säkert fixade.

Angående skurkstämpeln blev han väl bannad för att han överdrev i objektbeskrivningen?
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Ser inte riktigt det du ser men visst kan du ha rätt, men jag är långt ifrån övertygad. Bandstiftshålen får du fina om du kan polera och kanske att bandhornen är lite kortare nu än när den var ny? Insidan av bandhornen har du kanske en poäng men killen hade kanske en bra länk? Orörda index tenderar väl att bli lite flammiga men visarna är säkert fixade.

Angående skurkstämpeln blev han väl bannad för att han överdrev i objektbeskrivningen?

Poäng är alltid nåt :)

Det är bara mina slutsatser, jag kan ha fel.....men hade jag varit på jakt efter en perfekt Röding hade jag inte rört den med tång. Han levererar nästan bara klockor med motsvarande utseende.....ingen har cert.....
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Poäng är alltid nåt :)

Det är bara mina slutsatser, jag kan ha fel.....men hade jag varit på jakt efter en perfekt Röding hade jag inte rört den med tång. Han levererar nästan bara klockor med motsvarande utseende.....ingen har cert.....

Hehe, att leverera allt med cert är väl ännu lurigare på en gammal beater. Allt som allt är jag iaf lite avundsjuk på asiaterna som har folk som kan polera.
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
....... Hade inte tagit att insertet är fel... men denna är soyabaddad eller motsvarande och lasersvetsad......det är min personliga åsikt...
Det är väl helt ok, om man talar om det......men säljaren vet nog inte.....
http://www.network54.com/Forum/207673/thread/1405203931/FS- 1971 Rolex 1680 Red Sub - Perfect Lugs, Great Patina!
Ser inte riktigt det du ser men visst kan du ha rätt, men jag är långt ifrån övertygad. Bandstiftshålen får du fina om du kan polera och kanske att bandhornen är lite kortare nu än när den var ny? Insidan av bandhornen har du kanske en poäng men killen hade kanske en bra länk? Orörda index tenderar väl att bli lite flammiga men visarna är säkert fixade.

Angående skurkstämpeln blev han väl bannad för att han överdrev i objektbeskrivningen?

Flammiga index är inte ovanligt, beror på lysmasseblandningen i den aktuella batchen.

Stämmer att han blev bannad p.g.a. "Repeated violations of [...] description policy".

Vad gäller boetten tycker jag att det är tydligt att den är polerad och inte "untouched" som Ben brukade skriva. Såhär ser untouched ut.
588df28ccfd4ecc1bdaaa01a0dece753.JPG
 

k0ltrasten

The Bird
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Och bezel ser inte så skarp ut som resterande heller... Men den kan ju iofs användas mer frekvent och därför slitas!?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Flammiga index är inte ovanligt, beror på lysmasseblandningen i den aktuella batchen.

Stämmer att han blev bannad p.g.a. "Repeated violations of [...] description policy".

Vad gäller boetten tycker jag att det är tydligt att den är polerad och inte "untouched" som Ben brukade skriva. Såhär ser untouched ut.
588df28ccfd4ecc1bdaaa01a0dece753.JPG

Väldigt märkligt att ge ett exempel på hur det ska se ut, när det skiljer sig mellan referenser och ålder.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Intressant det här med säljare som levererar klockor med identisk patina...vad tycker ni om exoticwatches?
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Hehe, att leverera allt med cert är väl ännu lurigare på en gammal beater. Allt som allt är jag iaf lite avundsjuk på asiaterna som har folk som kan polera.

Klockor i skick som han levererar är så perfekta....så de är samlar X.....dvs det är nästan märkligt att cert saknas.....det är inga beaters han prånglar iväg....
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som jag förstått det så kan man fylla i repor och nagg med svets, men man kan inte bygga upp exempelvis ett helt bandhorn. Man kan alltså förbättra, men inte skapa nyskick. Att ha en 40år gammal klocka utan skav över skarpa blanka kanter tyder dock på svets och lapping machine.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Klockor i skick som han levererar är så perfekta....så de är samlar X.....dvs det är nästan märkligt att cert saknas.....det är inga beaters han prånglar iväg....

Jag kan inte avgöra om ett ur är finpolerat eller påbyggt med metall. Så bra ögonmått har jag inte och jag vet inte hur exakta de var när de handpolerades som nya.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Klockan är för mig helt ok. Självklart polerad men tycker inte jobbet är kanon. Klena tråkiga bevels i mina ögon. Kan självklart vara lasrad men är inte helt självklart för mig. Patinan hade jag köpt om klockan legat hos någon annan säljare så för mig är det inte uppenbart men vad vet jag. Överlag en ganska så tråkig rödsub med fake-insert. Varken mer eller mycket mindre.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Som jag förstått det så kan man fylla i repor och nagg med svets, men man kan inte bygga upp exempelvis ett helt bandhorn. Man kan alltså förbättra, men inte skapa nyskick. Att ha en 40år gammal klocka utan skav över skarpa blanka kanter tyder dock på svets och lapping machine.
Helt korrekt! Jag fick samma svar av en kille som jobbar med lasersvetsning i UK.
 
Topp