• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Radioaktivitet skadligt för klockor?

ZQT

The Banker
2-Faktor
Hade en fundering... Är det skadligt för urverken att utsättas för radioaktiv strålning?
 

_jonte

Patek
Alltså vi har ju hela tiden en viss radioaktiv bakgrundsstrålning. Den lär nog inte direkt påverka nåt. Vad utöver det tänkte du på? Finns ju tre olika typer av strålning åxå...
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Diffar speedyn pga oförklarliga anledningar så du börjar snida ihop teorier om radioaktivitet?
 
  • Like
Reactions: ZQT

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hade en fundering... Är det skadligt för urverken att utsättas för radioaktiv strålning?
Jag tror inte det är någon fara. Som sagt, bakgrundsstrålningen finns där hela tiden, strålning uppe i atmosfären när du flyger etc.
Jag har jobbat inne på kärnkraftverken (dock givetvis under låg strålning, då man inväntar (ca 24 h) och får gå in när nivåerna har sjunkit). Jag har aldrig hört eller fått någon info eller blivit varnad för att föra in en klocka. Jag har svårt att tro att något skulle ta skada av radioaktiviteten. Kanske oljorna, men då ska det nog till en redjäl dos... En bra tips är att ha en vattentät klocka om man blir kontaminerad, så att man kan tvätta ren klockan och få lov att föra ut den från slussarna! :)
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Haha, fyfan va sköna svar ni drar!

Nä, hade en undersökning på sjukhuset idag där jag åt radioaktivt material (dock lite så ni blir inte av med mig ;) ) och sen hade en låg mängd radioaktivt material som lästes av som aktivitet.. Svårt att förklara dock...

Diffar speedyn pga oförklarliga anledningar så du börjar snida ihop teorier om radioaktivitet?

Haha, flashback är i farten märker jag!
 
D

Deleted member 1265

Guest
Hur är det med att ta med ett finare ur genom röntgenmaskinen på flygplatsen, skadligt?
 

Smulan

Rolex
Rena döden för en kvartsare. Rögenergibestrålning och neutroner kan jonisera atomer och på så sätt förstöra kristallstrukturen i kisel. Chip kommer att drabbas av att en laddning byggs upp i isolationen mellan ledare. I klassiska CMOS-strukturer kommer gammastrålar och röntgenstrålar att skjuta elektroner från atomer i isolatorerna och forma elektron-hålpar. Detta skapar en positiv laddning vilket förändrar arbetsförhållandena på chipet
 
V

Viggen

Guest
Rena döden för en kvartsare. Rögenergibestrålning och neutroner kan jonisera atomer och på så sätt förstöra kristallstrukturen i kisel. Chip kommer att drabbas av att en laddning byggs upp i isolationen mellan ledare. I klassiska CMOS-strukturer kommer gammastrålar och röntgenstrålar att skjuta elektroner från atomer i isolatorerna och forma elektron-hålpar. Detta skapar en positiv laddning vilket förändrar arbetsförhållandena på chipet

Mao så får du en härdsmälta eller en termonukleär explosion i miniformat. ;)
 

Smulan

Rolex
Om Kim trycker på knappen skola endast de med mekaniska verk kunna förtälja vad klockan är slagen, +/- 10 s :D
 
Rena döden för en kvartsare. Rögenergibestrålning och neutroner kan jonisera atomer och på så sätt förstöra kristallstrukturen i kisel. Chip kommer att drabbas av att en laddning byggs upp i isolationen mellan ledare. I klassiska CMOS-strukturer kommer gammastrålar och röntgenstrålar att skjuta elektroner från atomer i isolatorerna och forma elektron-hålpar. Detta skapar en positiv laddning vilket förändrar arbetsförhållandena på chipet

Ytterligare ett skäl att undvika quartzur:smug:
 
  • Like
Reactions: ZQT

Andrew

Cartier
Nix, något annat, kommer inte ihåg vad det hette, något på th... Men det var inte jättestor dos, men jag fick inte vara nära mindre barn innan halveringsstiden var slut (6h). Någon som vet? Skulle vilja googla lite..

Jag ville bara påminna dig om att förr var de flesta klockor radioaktiva.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Så länge du har en foliehatt på dig är du safe

null_zps9a4b311b.jpg
 
Topp