• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Radiokontrollerad Citizen. Fungerar i Sverige?

Fujoor

Patek
2-Faktor
Tjena allihopa! Relativ ny här på forumet och har nyligen fått ett klockintresse.

Nu till min fråga. Jag spanar på en Citizen AT4006-06X som tydligen skall vara radio kontrollerad via 5 zoner. Fungerar detta i Sverige? Vi har en gammal bordsklocka hemma som tydligen ställer in sig efter tyskland så tydligen får vi ju in någon form av signal.

Någon med erfarenhet?

MVH / F

81DUiIPkVPL._UL1500_.jpg
 

FredrikL

Breitling
Jag har en Casio G-Shock som är radio kontrolelrad, fungerar hur bra som helst.

Bara att sätta den i rätt tidzon och (tyvärr) sätta om det är sommartid eller inte sen ställer den sig korrekt själv. De flesta har stöd för automatisk sommar/vintertid med dock skiftar det lite beroende på land så inte alltid korrekt.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Det ska inte vara några problem vad jag kan förstå.

"Eco-Drive solar-powered technology, Overcharging prevention feature, Power reserve indicator, Radio-controlled atomic timekeeping (5 time zones: Japan [Fukushima station, Kyushu station], USA [DEN], Germany, China), Signal reception indicator"
 

Peddjy

Cartier
Fungerar skitbra! Men bor man i norra Sverige kan de ha lite svårare att synkronisera har jag märkt, men fungerar gör det.

ImageUploadedByTapatalk1415107009.751479.jpg
 

Sorubim

Audemars
Jag har 2 casio som synkar varje dygn. Har också en Seiko som aldrig lyckats synka öht. Det verkar alltså kunna skilja lite mellan märke och modell.
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Bumpar en gammal tråd. Får aldrig min G-shock att synka. Bor i Västernorrland. Ska det vara så?
Fantastisk bump. Undrar om inte detta var min första trådstart någonsin. Oj vad det bar iväg sen.

Försök rikta din g-shock mot frankfurt (vad det nu blir för väderriktning). Klockorna brukar i regel synka bättre på kvällar. Ibland synkar dom även bättre när dom sitter kvar på armen (om nu armen har någon antennförstärkande effekt).

Finns även mobilappar som emulerar dcf77. Sök på det eller kolla i g-shock tråden där det har diskuterats nyligen.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Fantastisk bump. Undrar om inte detta var min första trådstart någonsin. Oj vad det bar iväg sen.

Försök rikta din g-shock mot frankfurt (vad det nu blir för väderriktning). Klockorna brukar i regel synka bättre på kvällar. Ibland synkar dom även bättre när dom sitter kvar på armen (om nu armen har någon antennförstärkande effekt).

Finns även mobilappar som emulerar dcf77. Sök på det eller kolla i g-shock tråden där det har diskuterats nyligen.

Ja visst var det en magisk bump :)

Laddade ned en app och det funkade perfekt. Äntligen!!! Tack för tipset :)
 

MAz_666

Rolex
Jag har en fet Casio GWG1000.
Lägger den över natten med 12:an riktad ungefär söderut (bor i Uppsala). I alla fall min försöker radiouppdatera ungefär 02-05 varje natt, och den visar typ "synced" med tid och det datum den gjorde det (lyckades). Tittar man på många kartbilder där de beskriver "radio-controlling" så verkar det ofta gå en gräns för hur långt norrut signalen räcker. Ofta går den lite norr om Gävle, d.v.s. skall inte funka i Norrland. Vissa klockor är säkert "starka" och tar emot signalen även norr om Gävle. Men det är nog en chansning.
Har märkt att min här i Uppsala verkligen måste ligga i ett fönster helt riktad söderut för att synka.
När jag varit söderut har det nästan funkat på handleden.
 

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Jag köpte en G-Shock gw-m5610 till min sambo och det lustiga är att den synkar varje natt i Umeå där vi bor. Det ska den inte göra, men likförbaskat gör den det! Den förvaras i en klocklådan i sovrummet så förutsättningarna är inte optimala. Jag är till lika delar förvånad och imponerad. :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag köpte en G-Shock gw-m5610 till min sambo och det lustiga är att den synkar varje natt i Umeå där vi bor. Det ska den inte göra, men likförbaskat gör den det! Den förvaras i en klocklådan i sovrummet så förutsättningarna är inte optimala. Jag är till lika delar förvånad och imponerad. :)
Det är ju kanon, bara att gratulera :) Det lustiga med radiovågor är att dom tydligen färdas bäst i mörkt och mulet väder, solstrålar stör... Men visst märker man skillnad mellan olika RC-klockor. Jag har samtliga mina med RC och solladdning på samma fönsterbräda, men det finns ett par som är trögare än andra och skolkar ibland ;)
 
Topp