• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Radiokontrollerade väggur, erfarenheter och tips

D

Deleted member 1265

Guest
Japp enl rubrik ska jag köpa ett par väggur
1 Jag vill att de ska vara snygga.
2 Fungerar de bra?

Tacksam för tips!
 
D

Deleted member 1265

Guest
Fastnade lite för denna, verkar kosta ca 1200:- men är inte främmande för dyrare varianter.
p-5824-LT10012.jpg
 
D

Deleted member 1265

Guest
Hmm besvarar eget inlägg, fungerar tydligen dåligt om man har tjocka väggar. Inget för mig då.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Hmm besvarar eget inlägg, fungerar tydligen dåligt om man har tjocka väggar. Inget för mig då.
Borde ju bero på vartåt fönstren sitter... Finns inte sändaren i Tyskland någonstans? Så om fönstren (som inte skall vara gjorda av blyglas) pekar söderöver så borde radiovågorna kunna tränga igenom även om väggarna är tjocka. Mitt tips: Prova och använd ångerrätten.

Själv så skaffade jag samma Leff fast med svart tavla och utan radio. Tyckte att det inte var så svårt att ändra tiden två gånger om året - det skall ju ändå göras på micro, ugn, bil, armbandsur etc. Snygg klocka. Jag är nöjd.
 

Sond

Patek
Vi har tjocka väggar och våran fungerar väldigt bra. Det händer någon gång då och då att den tappar kontakten och får då fnatt. Den börjar helt enkelt snurra och snurra. Men det är så sällan att det inte stör. Dock inget att visa upp då den är tråkig. Så tråkig att hustrun har flytta den så att den inte syns...
 

jabla

Sarlacc
Köp en billig på CO och kolla hur det funkar i ditt hus, ingen större skillnad på mottagningen beroende på klockans pris. Hos mig i Skåne funkar det utmärkt och jag vet att Af Sjodahl har inga större problem i Dalarna.
 

OBRKV

Cartier
Mina föräldrar har ett. Minns nästan den dagen den sattes upp på väggen, hur häftigt det var att den var radiokontrollerad!! Sitter i köket i en vanlig förortsvilla. Funkar väldigt bra, inte så värst snygg...
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Som studerande i Halmstad hittade jag denna i en container vid ett sjukhusrenovering, svenska Westerstrands, centralstyrd klocka. Plockade bort urverket och köpte en radiostyrd från Claes Olsson och monterade. Kostade ca 150 spänn.
Uret är ca 350mm i diameter, en vanlig industriklocka.
Suttit i köken senaste 20 åren och är klockan jag ställer alla mina armbandsur efter! :)
Hittade ännu en klocka slängd i samma container som dock hade gått sönder (glaset). Denna lite större variant (LM Ericsson, Made in Sweden (!) har agerat frukostbricka lika länge! :woot:
Radiovågorna kommer fram, det är bara att köra.
image.jpg
image.jpg
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Vill minnas att farsan fascinerandes av det här för ett par år sedan. Han köpte två stycken av väckarklocksmodell och ställde dessa bredvid varandra i bokhyllan. Förvånansvärt ofta visade klockorna olika tider, flera minuters differens.
 
Topp