• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rado Captain Cook Mk II

DrDre

Diamant
Rado har släppt en ny Captain Cook (det var väl förra året den första varianten kom?). 37mm och snygg "grains of rice" länk. Ltd Ed och 2150 USD. Urverket är ett ETA C07.111 (det går under olika namn, bl.a. Powermatic how Certina och Tissot) vilket verkar vara standardverket just nu bland många klockor i den prisklassen. En utveckling av ETA 2824 med 80h power reserve och liten gångavvikelse.

I länken finns också en rolig förklaring till det roterande ankaret.

https://www.hodinkee.com/articles/rado-hyperchrome-tradition-captain-cook-mk-ii-hands-on

CookII-4.jpg

Båda dessa kaptener har C07.611, som har två extra rubiner jämfört med C07.111. Dessa sitter på ankaret, som ersätter plastankaret som sitter i C07.111.

Kollade lite recensioner/bilder på MK II, verkar bäras större så slog till osed irl :happyhappy:, förhoppningsvis har jag den till helgen. Återkommer med intryck, bilder.

MKII är riktigt kul. Trist att den enbart kommer i 37,3 mm. Men får nog bli en tur till handlaren och se om den bärs större.

Man rör sig ute i extremerna, långt ifrån 38-42mm som nog är vad de flesta föredrar. MKIII är 47mm.

DE81EB00-6B4D-420C-B0E3-E85C9D3780FB.jpeg

Har inte köpt någon "riktig klocka" sedan September, så detta var en alla hjärtans dag present till mig själv :happyhappy:
Kommer att trivas bra ihop med mina andra bla Tudor BB S&G 797333n, Longines LLD mesh.

RADO4.jpg
RADO3.jpg
Ok, då kör vi. Första intrycket var oj vad liten, tänkte framförallt för på länkbredden. Uret i sig kändes som att det satt som en smäck, trots att länken i sig behöver justeras. LänKlåset har inte riktigt samma gedigna kvalitet/sturdiness som LLD Mesh eller Tudor BB, Men själva BOR länken är väldigt gedigen och fin.
Bär till vardags Longines LLD Mesh 42 mm, Tudor BB 41 mm, Oris F1 42 mm samt en Geckota G1 på 42 mm. Såg inget nr utan enbart "en av 1962"

Skitsnygg ju! Så rätt med Bor länk också. Vad var måtten på länken då? Lug o spänne? Verkade som en juste taper vilket är snyggt på lite retro klockor i mitt tycke.

RADO4.jpg
RADO3.jpg
Ok, då kör vi. Första intrycket var oj vad liten, tänkte framförallt för på länkbredden. Uret i sig kändes som att det satt som en smäck, trots att länken i sig behöver justeras. LänKlåset har inte riktigt samma gedigna kvalitet/sturdiness som LLD Mesh eller Tudor BB, Men själva BOR länken är väldigt gedigen och fin.
Bär till vardags Longines LLD Mesh 42 mm, Tudor BB 41 mm, Oris F1 42 mm samt en Geckota G1 på 42 mm. Såg inget nr utan enbart "en av 1962"
Ruggigt bra. Reissue masterclass. Av bilderna av dömma skulle jag kunna bli OWG med denna i något år eller två.

Hehe, har massa minnen från 80-talet då RADO var huvudsponsor av Sthlm Open i Tennis, som tonåring tyckte jag deras avantgarde klockor klockor var balla. Den första Rado som jag blivit direkt sugen på att äga.

Det finns en utomordentlig häftig era med Rado före tiden tennisstrålkärringar-med-ceramica-och-eccoskor. Tänk två årtionden innan Ivan Lendl.

Ok, jag har inte koll på hur modellen såg ut när det begav sig. Såg någon review tror jag. Remaken är ivf väldigt lik originalet utseendemässigt

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp