• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

rak eller "böjd" boett

Master J

Guld
2-Faktor
Jag har återfått mitt klockintresse med stora mått... då plånboken är större nu som 40 åring än när det sist begav sej och man var student gör ju det hela mkt roligare också.
Har hittills köpt på mej en turtle, en Borealis och en Zodiac jag väntar på... men vill ju ha fler :)

Har då kollat på Tisell sub och Steinhart ocean one... men dom ser väldigt "platta" eller raka ut i boetten...
Står luggarna ut från handleden om man har kontorsarmar?

Med vänlig hälsning
Jonas

Senast ändrad:
Jag har återfått mitt klockintresse med stora mått... då plånboken är större nu som 40 åring än när det sist begav sej och man var student gör ju det hela mkt roligare också.
Har hittills köpt på mej en turtle, en Borelis och en Zodiac jag väntar på... men vill ju ha fler :)

Har då kollat på Tisell sub och Steinhart ocean one... men dom ser väldigt "platta" eller raka ut i boetten...

Med vänlig hälsning
Jonas
Testa i denna tråden: https://klocksnack.se/threads/stora-tråden-om-mikromärken-och-andra-affordables.60202
Där får du säkert svar!

Har hittills köpt på mej en turtle, en Borelis och en Zodiac jag väntar på... men vill ju ha fler :)

Med vänlig hälsning
Jonas
Hur stora handleder har du?

Mätte just handleden... ca. 18.5 cm så hårt jag vill ha en länk... (medeltajt)

Jonas

Då har vi samma storlek på handled. Jag har ägt en Tisell och äger en steinhart (42mm) och de ser ut såhär på min handled som referens:
IMG_20181018_100711_064.jpg
IMG_20180926_110722_332.jpg

Med vänlig hälsning
Jonas
Det problemet du stött på är modestorlek och för hög vattentäthet. Det gör att klockorna inte sitter speciellt bra på handleden. Skippa Rolexkopiorna bara, de är rätt oinspirerande.

Det problemet du stött på är modestorlek och för hög vattentäthet. Det gör att klockorna inte sitter speciellt bra på handleden. Skippa Rolexkopiorna bara, de är rätt oinspirerande.
Svårt att hitta mindre moderna dykare. Kortare bandhorn kan delvis lösa glappfrågan, men höjden får man nog leva med om man ska åt +100 m i WR...

Seiko har ju en del varianter som kan funka. Många har trista orginallänkar dock.

Svårt att hitta mindre moderna dykare. Kortare bandhorn kan delvis lösa glappfrågan, men höjden får man nog leva med om man ska åt +100 m i WR...

Seiko har ju en del varianter som kan funka. Många har trista orginallänkar dock.
100m är helt ok, 200 kan vara det med. Över detta blir de snabbt svårburna men folk verkar ändå efterfråga det.

Christopher Ward har ju sin 38mm-dykare (45mm l2l) också om man vill åt något som är mindre än "modestorlekarna". Dock känns det inte som att TS bryr sig särskilt mycket över "modestorleken" men tanke på nuvarande samling

Finns det en objektiv sanning kring när något blir "svårburet"?
Vad finns det överhuvudtaget för universella sanningar? Rätt få skulle jag säga. Men håller vi oss till 40 mm och mindre tror jag att många förstår mitt resonemang om man testat sig runt. Sedan kan man gilla 1000-m klossar men det är inte vardagsur för gemene man. De blir för topptunga och klumpiga. Går inte under manschetten osv.

Vad finns det överhuvudtaget för universella sanningar? Rätt få skulle jag säga. Men håller vi oss till 40 mm och mindre tror jag att många förstår mitt resonemang om man testat sig runt. Sedan kan man gilla 1000-m klossar men det är inte vardagsur för gemene man. De blir för topptunga och klumpiga. Går inte under manschetten osv.
Nej bortsett från fysik etc så är de nog väldigt få. Jag håller också med dig i sak. Jag har själv märkt hur min preferens kring storlek sakta minskat under de senaste åren i takt med ett växande intresse. Nu ska jag sluta flumma sönder tråden med filosofiska inlägg

Min fundering ligger i om bandhornen står ut då botten ser platt ut. Om man jämför t.ex en steinhart med breitlingen ovan så ter dom sej som ytterligheter... mina nuvarande klockor ligger väl oftast mitt emellan...

För övrigt är det bara mina senaste köp som är "fläskiga"... idag bärs t.ex denna stiliga citizen, made in Japan:
20181108_085053.jpg

Med vänlig hälsning
Jonas
Vilken zodiac blev det!

Min fundering ligger i om bandhornen står ut då botten ser platt ut. Om man jämför t.ex en steinhart med breitlingen ovan så ter dom sej som ytterligheter... mina nuvarande klockor ligger väl oftast mitt emellan...

För övrigt är det bara mina senaste köp som är "fläskiga"... idag bärs t.ex denna stiliga citizen, made in Japan:
20181108_085053.jpg
I min mening är en klocka för stor när bandhornen (och därmed ändlänk/band) hamnar helt utanför handleden, sett ovanifrån. Generellt kan du nog tänka att om du för en sekund tänker att den är för stor när du provar den, då är den nog det. ;)

20181108_085053.jpg
Enklaste sättet att få en uppfattning (förutsatt att du inte kan prova de aktuella klockorna) är nog att kolla upp deras mått lug to lug och sedan mäta upp avståndet på din handled. Då kommer du ju se om din handled är bred/platt nog eller om du tycker att du behöver något som är kortare. Vissa 42mm steinhartmodeller vet jag är väldigt raka vilket inte funkar för alla, men jag har inte läst om den åsikten hos Tisell tidigare.

Tack för alla kommentarer och råd... det är ju inte helt enkelt att prova en steinhart eller Tisell...
Får väl se om jag chansar... en grön Tisell eller ocean one står högt på önskelistan.

Tillbaka
Topp