• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ralph Lauren Automotive 39

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det var många som hade väntat länge på att Ralph Lauren skulle lansera en serie klockor. De flesta modemärken var lite snabbare i denna kategori som ofta benämns som "parfymur" då de har mer vana att designa kläder och lansera parfymer än att tillverka ur. Många fastnade för antingen preppystilen som RL är känd för eller för den stora välkända Polo-loggan. Det är helt enkelt viktigt för vissa att visa man lagt ner pengarna på ett äkta RL-plagg. Här driver man lite med den senare kategorin:
10852.jpg

Men klockorna då? RL var som sagt sena på det när TH, GANT, Hugo Boss osv redan etablerat sig på marknaden. Var det värt väntan? Fick hem min egen RL efter en lång väntan i veckan, följer lite bilder i mediokert ljus:
IMG_0390.JPG
IMG_0393.JPG
IMG_0391.JPG
IMG_0379.JPG


Automatiskt självuppdragande verk, 39 mm (finns manligare i 45 mm), lite korta visare, krona som inte centrerar och skruvar i bezeln som inte linjerar upp perfekt. Men vad kan man förvänta sig av ett parfymur? Kommer på ett rätt styvt krokodilmöstrat skinnband med enkelt bygelspänne. Ska ge den en chans, får se om den trivs på min ruinursvana handled! Fyll gärna i vad ni tror om Ralph Laurens klockor, kommer de bli mer framgångsrika än tex Hugo Boss?
 

Zcorp

Omega
2-Faktor
Den var åtminstone lite annorlunda än de andra parfymklockorna. Vet inte riktigt vad jag tycker om den inre bezelns storlek
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Cool!
Läste någon artikel här på KS om Ralph Laurens klocksatsning, rätt imponerande. Hittar inte tråden nu.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Det var många som hade väntat länge på att Ralph Lauren skulle lansera en serie klockor. De flesta modemärken var lite snabbare i denna kategori som ofta benämns som "parfymur" då de har mer vana att designa kläder och lansera parfymer än att tillverka ur. Många fastnade för antingen preppystilen som RL är känd för eller för den stora välkända Polo-loggan. Det är helt enkelt viktigt för vissa att visa man lagt ner pengarna på ett äkta RL-plagg. Här driver man lite med den senare kategorin:
10852.jpg

Men klockorna då? RL var som sagt sena på det när TH, GANT, Hugo Boss osv redan etablerat sig på marknaden. Var det värt väntan? Fick hem min egen RL efter en lång väntan i veckan, följer lite bilder i mediokert ljus:
IMG_0390.JPG
IMG_0393.JPG
IMG_0391.JPG
IMG_0379.JPG


Automatiskt självuppdragande verk, 39 mm (finns manligare i 45 mm), lite korta visare, krona som inte centrerar och skruvar i bezeln som inte linjerar upp perfekt. Men vad kan man förvänta sig av ett parfymur? Kommer på ett rätt styvt krokodilmöstrat skinnband med enkelt bygelspänne. Ska ge den en chans, får se om den trivs på min ruinursvana handled! Fyll gärna i vad ni tror om Ralph Laurens klockor, kommer de bli mer framgångsrika än tex Hugo Boss?

De satsar ju på lite bättre kvalitet på sina urverk har jag för mig. Sitter det inte JLC i några av dem?
Den där listar $4800. Vad fick du ge???
 

Sveparn

Panerai
2-Faktor
Roligare än gant etc helt klart om det nu är en budgetmodell. Men jag gissar att de inte har släppt en ytterligare kollektion klockor utan att den här tillhör de bättre vi sett tidigare? Annars har ju Ralph Lauren lyckats bra med sina klockor(särskilt de mer dressade) i mina ögon och då inte minst 867 som jag tycker är förträfflig :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Bra försök, och spontant tror jag säkert att den kommer gå bättre än de konkurrenter du nämner, trots att detaljerna och finishen inte riktigt sitter, och når väl inte ända fram till oss riktiga nördar. Grattis till den, och kul att du testar och delar!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Har sagt det förr och kan säga det tusen gånger till: du fegar och safear inte när du handlar ur. Det gillas.

Den är inte för mig - men som tidigare sagts, det känns som RL har en ambition med sina ur - till skliinad från Hugo Boss, Gant mfl. och dessa måste ju anses ligga på en helt annan nivå.

Kul köp! Och kul att du delar! Jag ställer mig dock inte i kö vid flip... :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kul uppstickare som jag fått upp ögonen för (mest tacke din lobbying antar jag!?), dock tycker jag väl att det kanske finns annat RL släppt som känns lite roligare (mer traditionellt och JLC/tank-inspirerat?)

Oavset, kul! Grattis till nya klockan! :)
 

Gaffel

Omega
Friskt vågat och hur mycket som är vunnet är upp till dig! Verkar då inte vara något fel på material eller finish! För min del så känns det lite tråkigt med en Sellita med den prislappen ($5000? Vet inte vad du pröjsade).
Vad gäller RL som klockmärke så tror jag att de ligger lite snett i sin satsning. De som gillar att lägga ~50 000+ SEK på en klocka vet oftast redan något om marknaden och vad man får för de pengarna, finns så många märken med så många modeller som jag hade tittat på innan jag sneglade på RL. Deras märke har ingen bäring på horologisk kunskap eller finess. Inte för att säga att en tillverkare måste ha månghundraårig historia med en massa patent och innovationer för att kunna göra bra klockor. Personligen tror jag att klockintresserade i stort kommer hålla sig ifrån RL helt enkelt för att de är ett klädmärke och konnotationerna med GANT, TH osv är för starka och för negativa. Däremot kan nog många av deras modeller hittas för riktigt, riktigt bra prisor inom några år, förutsatt att det jag ponerade ovan håller.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Grattis till en tuff klocka Aurum, en riktig @yonsson Feild watch!
Jag gillar designen, ganska retro utan att egentligen likna något annat. De retro sitter i nog att klockan har lite veteran bil/båt estetik.
Jag tror och hoppas på RLs klockor. De satsar hårt och seriöst och har kul, udda och spännande kollektioner. Några riktigt vackra klockor som faktiskt lockar. Verken kommer ju både från Jaeger och Piaget bl.a.
Trist att du verkar sådär nöjd då. Jag trodde kvalitén skulle ligga högt. Är något fel med kronan alltså? Reklamation? Att skruvhuvudena i glasringen inte är arrangerade/synkade ser jag snarare som kvalitetsstämpel då de kanske(förhoppningsvis) har en funktion?
Hur upplever du kvalitén annars? Finish?
Bandet för stelt eller bara du van vid tunna band till vintage? RLs kläder om man tittar bortom loggorna är ju oftast riktigt grym vad gäller tyger och skinn. Känns som om dom borde ha koll på ett läderarmband? Speciellt i och med Ralf Laurens gedigna klockintresse?
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Jag kan lära mig att gillart, mot inre tavlan är ju visarlängden på tim o min korrekta....sen blir det funky med långa sek visaren och inre 60 sek/min skalan. Skruvarna i tavlan fyller ju en funktion.....men det hade funnits alternativ kanske....

Som märke får vi C lite vad RL lyckas med och inte. Finns ju många RL fan boys/girls ww.....dessutom så tror jag även en äldre målgrupp som lever och verkar i RL klimatet uppskattar att slippa skämmas när märket producerar mer än chepos med RL logga......
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Det var många som hade väntat länge på att Ralph Lauren skulle lansera en serie klockor. De flesta modemärken var lite snabbare i denna kategori som ofta benämns som "parfymur" då de har mer vana att designa kläder och lansera parfymer än att tillverka ur. Många fastnade för antingen preppystilen som RL är känd för eller för den stora välkända Polo-loggan. Det är helt enkelt viktigt för vissa att visa man lagt ner pengarna på ett äkta RL-plagg. Här driver man lite med den senare kategorin:
10852.jpg

Men klockorna då? RL var som sagt sena på det när TH, GANT, Hugo Boss osv redan etablerat sig på marknaden. Var det värt väntan? Fick hem min egen RL efter en lång väntan i veckan, följer lite bilder i mediokert ljus:
IMG_0390.JPG
IMG_0393.JPG
IMG_0391.JPG
IMG_0379.JPG


Automatiskt självuppdragande verk, 39 mm (finns manligare i 45 mm), lite korta visare, krona som inte centrerar och skruvar i bezeln som inte linjerar upp perfekt. Men vad kan man förvänta sig av ett parfymur? Kommer på ett rätt styvt krokodilmöstrat skinnband med enkelt bygelspänne. Ska ge den en chans, får se om den trivs på min ruinursvana handled! Fyll gärna i vad ni tror om Ralph Laurens klockor, kommer de bli mer framgångsrika än tex Hugo Boss?

HEJA!
 

JesperO

Rolex
Jäkligt coolt och fräsigt handlat. Makalöst befriande att du går din egen väg!
Klockan är både cool och jag vet inte... får inte inre ringen att funka...måste man verkligen ha två (en som visar 15,30,45,60) och en visar var femte
Gillar trät, hade nästan velat ha mer..
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kvaliteten på Ralph Lauren klockor måste väl ändå anses ligga väldigt långt över kvarts lirare som Boss/Gant. Bl a tillverkar de klockor med dubbla Tourbillon med IWC urverk m m så ganska avancerade klockor. Och ja det är trä
http://www.ablogtowatch.com/ralph-lauren-rl-automotive-tourbillon-double-tourbillon-watches/
Kan vara så att mitt inlägg var lätt ironiskt, klockan är superfin med perfekt finish. Verkar vara kvalitet rakt igenom.
Bra försök, och spontant tror jag säkert att den kommer gå bättre än de konkurrenter du nämner, trots att detaljerna och finishen inte riktigt sitter, och når väl inte ända fram till oss riktiga nördar. Grattis till den, och kul att du testar och delar!
Alla detaljer sitter enligt mig!
Friskt vågat och hur mycket som är vunnet är upp till dig! Verkar då inte vara något fel på material eller finish! För min del så känns det lite tråkigt med en Sellita med den prislappen ($5000? Vet inte vad du pröjsade).
Vad gäller RL som klockmärke så tror jag att de ligger lite snett i sin satsning. De som gillar att lägga ~50 000+ SEK på en klocka vet oftast redan något om marknaden och vad man får för de pengarna, finns så många märken med så många modeller som jag hade tittat på innan jag sneglade på RL. Deras märke har ingen bäring på horologisk kunskap eller finess. Inte för att säga att en tillverkare måste ha månghundraårig historia med en massa patent och innovationer för att kunna göra bra klockor. Personligen tror jag att klockintresserade i stort kommer hålla sig ifrån RL helt enkelt för att de är ett klädmärke och konnotationerna med GANT, TH osv är för starka och för negativa. Däremot kan nog många av deras modeller hittas för riktigt, riktigt bra prisor inom några år, förutsatt att det jag ponerade ovan håller.
Vad jag vet är det inte Sellita utan ETA top-grade? Är ju Richemont-tillverkade och denna känns IWC... Den dyrare föregångaren hade IWC-verk. Jag tror det kommer vara fortsatt svårt för RL när det kommer till uren, men tycker det är en fantastiskt välgenomtänkt kollektion som är nyskapande och egen. Vet inte vilken tillverkare idag som är lika tilltalande? Är iofs ett stort fan av just Ralph Lauren och deras finare kollektioner kläder såsom Black/purple Label. Tycker det är ett perfekt upplägg att låta ett företag som är väldigt framgångsrika när det kommer till design låta någon som är helt ok på ur, Richemont, tillverka dem. Perfekt match!
Jag kan lära mig att gillart, mot inre tavlan är ju visarlängden på tim o min korrekta....sen blir det funky med långa sek visaren och inre 60 sek/min skalan. Skruvarna i tavlan fyller ju en funktion.....men det hade funnits alternativ kanske....

Som märke får vi C lite vad RL lyckas med och inte. Finns ju många RL fan boys/girls ww.....dessutom så tror jag även en äldre målgrupp som lever och verkar i RL klimatet uppskattar att slippa skämmas när märket producerar mer än chepos med RL logga......
Tycker det är kul och lite härligt udda med visarlängden, gillar starkt!
Grattis till en tuff klocka Aurum, en riktig @yonsson Feild watch!
Jag gillar designen, ganska retro utan att egentligen likna något annat. De retro sitter i nog att klockan har lite veteran bil/båt estetik.
Jag tror och hoppas på RLs klockor. De satsar hårt och seriöst och har kul, udda och spännande kollektioner. Några riktigt vackra klockor som faktiskt lockar. Verken kommer ju både från Jaeger och Piaget bl.a.
Trist att du verkar sådär nöjd då. Jag trodde kvalitén skulle ligga högt. Är något fel med kronan alltså? Reklamation? Att skruvhuvudena i glasringen inte är arrangerade/synkade ser jag snarare som kvalitetsstämpel då de kanske(förhoppningsvis) har en funktion?
Hur upplever du kvalitén annars? Finish?
Bandet för stelt eller bara du van vid tunna band till vintage? RLs kläder om man tittar bortom loggorna är ju oftast riktigt grym vad gäller tyger och skinn. Känns som om dom borde ha koll på ett läderarmband? Speciellt i och med Ralf Laurens gedigna klockintresse?
Jag är jättenöjd, kan vara den bästa nya klockan som gjorts i modern tid som inte är en kopia av tidigare modell. Men det får man nog återkomma till när man tänkt lite längre. Kronan är finfin och skulle gissa att skruvarna i glasringen har en funktion. Ogillar skarpt när de är helt i linje, då fyller de ingen funktion... Vattentät till 100 m! Kommer nog kunna leva med bandet, krokodil från Camille Fournet om jag förstått det rätt, mycket välgjort! Kommer nog dock ersätta med svart shell cordovan.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
De har släppt flera coola modeller, gillar träinslaget. Tydligt karaktär.

Som livsstilsmärke gör helt rätt att inte tumma på kvalitén i klockorna.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Läste någonstans att RL har urverk ifrån iwc i någon modell? Jag tror nog att ett modehus med ambition kan få till något som håller över tid. Cartier, Tiffanys osv har ju lyckats. Hur det är med denna får väl tiden utvisa. Kul och udda var den ju. Grattis!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
jag tänker mest på RL:s Bugatti när jag ser den där?
...det är väl meningen också?
gillar nickningarna mot gamla fliegers och träpaneler!
hur är finisheringen av verket?
007_Bugatti57SCAtlantic_1938.jpg

TimeMachine-watch_large.jpg
Precis, det är Ralphs Bugatti som ska vara inspirationen till denna serie klockor, Automotive. De har även lånat lite inspiration från gamla b-uhr ja, charmigt! Vet inte riktigt hur verket ser ut men är ju ett kronometerverk från eta, så top-grade? Med retail på $4800 borde det vara så.
 
Topp