• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rattrapante - Split second Chrono - dubbelkronograf

HasseW

Panerai
2-Faktor
Tänkte att det är dags att KS får en tråd om min favoritkomplikation.
International Wristwatch magasinet publicerade nyss första delen i en artikelserie om just denna komplikation som verkar kunna bli läsvärd. Länk här:
http://iwmagazine.com/education/20160630/rattrapante-guide-part-1/
Sedan tänkte jag att alla vi ( kanske inte sååå många på KS) kan lägga in bilder på våra dubbelkronografer!

Kom igen och läs och posta era bilder!
 

HasseW

Panerai
2-Faktor
Och mitt första bidrag till egna bilder
image.jpg

Detta är den av mina dubbelkronografer som jag gillar allra bäst! Franck Muller 7000 R EN "Endurance GT"
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
:) Vet ju att du kan mycket om det här så dra gärna på med synonymer, användningsområde och hur det oftast löses rent tekniskt.
 

HasseW

Panerai
2-Faktor
Dubbelkronograf är helt enkelt en vanlig kronograf med en extra sekundvisare. Denna extra sekundvisare följer normalt med den ordinarie sekundvisaren och syns knappt ens. Men med en extra knappt boetten kan man stanna denna visare för att fånga en mellantid. Den extra sekundvisaren stannar då så att man enkelt kan läsa av tiden (mellantiden). När man sedan trycker på knappen igen så flyger den extra sekundvisaren fram till den vanliga sekundvisaren och följer med den igen på sin stadiga gång framåt.

Mekanismen för att klara detta är förutom men extra visare en hjärtformad kam som gör att man med ett tryck kan få den extra sekundvisaren att vrida sig och komma i samma läge som den ordinarie sekundvisaren. För att få den extra sekundvisaren att stanna finns ett hjul och två kammar som klämmer åt kring hjulet så att visaren hålls fast.
image.jpeg

Detta syns rätt bra på bilden ovan, mitt i syns det mässingfärgade hjulet och de två kammarna som kan knipa åt och hålla fast och under hjulet i mässing syns den hjärtformade kammen som gör det möjligt för extravisaren att "komma ikapp" den vanliga sekundvisaren.

Placeringen av den extra knappen på boetten finns i princip i två varianter:
En vanlig kronograf har ju knappar vid klockan 2 och klockan 4
1. En extra knapp vid klockan 8 eller klockan 10 gör att det går att ta mellantider samtidigt som kronografen räknar vidare.
2. En extra knapp sitter mitt i kronan, alltså vid klockan 3, så kallad Co-Axial. Min Franck Muller Endurance GT högre upp är ett exempel på detta.

Eftersom jag inte är någon urmakare så kan man säkert beskriva detta bättre och mera exakt och med bättre terminologi. Rätta mig gärna!

Bilden lånad från watchuseek.com Omega cal 3600
 
Senast ändrad:

HasseW

Panerai
2-Faktor
Omega har ju sitt fina kaliber 3612 med co-axial gång och dubbla kolumnhjul; urverket tickar i Omega De Ville Rattrapante som, särskilt med ljus tavla, är en riktig favorit i mina ögon.

Vänligen
Forumets undersköterska

image.jpg


image.jpg
Den är väldigt vacker! Möjligen lite svår att läsa av innan det är dags för nästa varvtid. Men det är nog en vanesak!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Visningex på Baselworld? Sönderskavt läderband vid boetten efter ett par dagar?
Ja, bilder från Basel. Har inte sett det förrän du påtalade det. Kass kan man tycka, vet inte om det är något som gällde just det exemplaret eller inte men det ser onekligen väldigt tight ut mot boetten.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Ja, bilder från Basel. Har inte sett det förrän du påtalade det. Kass kan man tycka, vet inte om det är något som gällde just det exemplaret eller inte men det ser onekligen väldigt tight ut mot boetten.
Kanske något man tog med sig och ändrade på innan den skickades ut till butiker? Riktigt trist med sådan nötning på kort tid.
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Snygg komplikation. Inget jag skulle ha nytta av, men gillar och bara för det vill jag ha det (impulskontroll minimal). Finns det några klockor med dubbelkronograf som inte ligger i det högre prisspannet? Typ upp till 10k?

Vad händer när ordinarie sekundvisaren har gått ett helt varv och kommer ikapp den extra sekundvisaren? Då försvinner ju lite av nyttan med den första tidsangivelsen eftersom man måste hålla reda på hur många minuter ordinarie sekundvisaren gått. Tar den med sig extravisaren igen eller rullar den bara på? Kanske ett ickeproblem egentligen, men ändå :)
 

HasseW

Panerai
2-Faktor
Snygg komplikation. Inget jag skulle ha nytta av, men gillar och bara för det vill jag ha det (impulskontroll minimal). Finns det några klockor med dubbelkronograf som inte ligger i det högre prisspannet? Typ upp till 10k?

Vad händer när ordinarie sekundvisaren har gått ett helt varv och kommer ikapp den extra sekundvisaren? Då försvinner ju lite av nyttan med den första tidsangivelsen eftersom man måste hålla reda på hur många minuter ordinarie sekundvisaren gått. Tar den med sig extravisaren igen eller rullar den bara på? Kanske ett ickeproblem egentligen, men ändå :)
Eftersom dubbelkrono räknas som en av de fyra stora (=dyra) komplikationerna (dubbelkrono, tourbillion, evighetskalender och repeater) så är det ont om billiga varianter.

Min billigaste gick på 17' + moms NOS köpt på eBay från Jordanien...

Den ordinare sekundvisaren har minut och ev. timvisning med sig hela tiden. Det är bara extra sekundvisaren som stannar. Du har så att säga 1 minut på dig att skriva ner exakt vad tiden var, eller räkna ut mellantiden från förra stoppet. Extravisaren står till man trycker igång den i alla fall.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
image.jpeg

Ett av mina favorit micro märken är Habring2 och som är prisvärda enligt mig iaf. Richard Habring jobbade på IWC tidigt 90 tal och tog fram/ uppfan en modifierade 7750 valjoux med split second. När patentet gick ut startade Richard och hans fru Maria upp Habring2 så att dom kan förädla hans egna arv vidare med perfektionism. Jag som har förkärlek för historier smälter...
 

Oew

Rolex
Den här är ju dock inte en vanlig split utan kan nästan benämnas som en dubbel split! I en vanlig split-sekunds chrono, när split pushern är tryckt stannar ena handen så man kan läsa av mellantid medan en visare fortsätter att gå, när man sedan trycker igen kommer första handen synchroniseras igen och båda kommer fortsätta ta tid. I Laptimern så är det en chronograf som driver 2 centrumsekundvisare och de kan bli kontrollerade av 3 pushers. Den första vid 2 för att starta och stoppa chronon, den vid 4 för att nollställa chronon och sedan den kl 9. Den klockan 9 är speciell för om du trycker den så kommer du stanna en av de två visare och nollställa den andra. Det innebär enkelt sagt att du kan ta tid på något samtidigt som nästa tidtagning börjar. Vill du då ha kvar din första tidtagning som referens så trycker du bara p¨å pushern kl 4 vilket är som en flyback så den tidtagning som fortfarande är igång hoppar tillbaka och börjar en ny tidtagning. Sedan kan man även trycka på pushern vid 9 igen och då kommer den visare som stannat hoppa tillbaka och börja ta en ny tid medans den andra handen kommer pausa för att du ska kunna se den andra tidtagningen.
Sedan går det också att använda båda tillsammans som en vanlig chrono med flyback.
royal-oak-concept-laptimer-michael-schumacher-1_620_316_s.jpg
 

koze

Panerai
2-Faktor
Den här är ju dock inte en vanlig split utan kan nästan benämnas som en dubbel split! I en vanlig split-sekunds chrono, när split pushern är tryckt stannar ena handen så man kan läsa av mellantid medan en visare fortsätter att gå, när man sedan trycker igen kommer första handen synchroniseras igen och båda kommer fortsätta ta tid. I Laptimern så är det en chronograf som driver 2 centrumsekundvisare och de kan bli kontrollerade av 3 pushers. Den första vid 2 för att starta och stoppa chronon, den vid 4 för att nollställa chronon och sedan den kl 9. Den klockan 9 är speciell för om du trycker den så kommer du stanna en av de två visare och nollställa den andra. Det innebär enkelt sagt att du kan ta tid på något samtidigt som nästa tidtagning börjar. Vill du då ha kvar din första tidtagning som referens så trycker du bara p¨å pushern kl 4 vilket är som en flyback så den tidtagning som fortfarande är igång hoppar tillbaka och börjar en ny tidtagning. Sedan kan man även trycka på pushern vid 9 igen och då kommer den visare som stannat hoppa tillbaka och börja ta en ny tid medans den andra handen kommer pausa för att du ska kunna se den andra tidtagningen.
Sedan går det också att använda båda tillsammans som en vanlig chrono med flyback.
royal-oak-concept-laptimer-michael-schumacher-1_620_316_s.jpg
Ja, hade för mig att det var någon specialare som de skröt om att de hade lagt flera års skissande på :)
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Den här är ju dock inte en vanlig split utan kan nästan benämnas som en dubbel split! I en vanlig split-sekunds chrono, när split pushern är tryckt stannar ena handen så man kan läsa av mellantid medan en visare fortsätter att gå, när man sedan trycker igen kommer första handen synchroniseras igen och båda kommer fortsätta ta tid. I Laptimern så är det en chronograf som driver 2 centrumsekundvisare och de kan bli kontrollerade av 3 pushers. Den första vid 2 för att starta och stoppa chronon, den vid 4 för att nollställa chronon och sedan den kl 9. Den klockan 9 är speciell för om du trycker den så kommer du stanna en av de två visare och nollställa den andra. Det innebär enkelt sagt att du kan ta tid på något samtidigt som nästa tidtagning börjar. Vill du då ha kvar din första tidtagning som referens så trycker du bara p¨å pushern kl 4 vilket är som en flyback så den tidtagning som fortfarande är igång hoppar tillbaka och börjar en ny tidtagning. Sedan kan man även trycka på pushern vid 9 igen och då kommer den visare som stannat hoppa tillbaka och börja ta en ny tid medans den andra handen kommer pausa för att du ska kunna se den andra tidtagningen.
Sedan går det också att använda båda tillsammans som en vanlig chrono med flyback.
royal-oak-concept-laptimer-michael-schumacher-1_620_316_s.jpg
Jösses, vilka grejer
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Omega har ju sitt fina kaliber 3612 med co-axial gång och dubbla kolumnhjul; urverket tickar i Omega De Ville Rattrapante som, särskilt med ljus tavla, är en riktig favorit i mina ögon.

Vänligen
Forumets undersköterska

image.jpg


image.jpg

Hade en ungdomlig förälskelse i just den klockan, testade den vid en tidpunkt min ekonomi inte ens var i närheten. Nu när det är fullt möjligt så har jag blivit kräsen, den är för tjock :(
Riktigt snygg på bild fortfarande dock
 
Topp