• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Re-editions och Heritage?

Mr Chance

Kalmar
Sitter och kollar chrono24 (som alltid) och kommer då att tänka på att flera tillverkare, bl a Tag och Longines, har nyproducerat klockor som de tidigare producerat. Visserligen lite förnyade, men ändå. Jag vet egentligen inte vad jag tycker om det. Jag gillar dem för designen men skulle hellre ha en vintage, en "äkta vara" så att säga. Hajar ni mitt resonemang?

Så, vad tycker forumet om re-editions och sk heritage?
 

carlanton

Audemars
Många tillverkare har ju helt tappat greppet om sitt eget designarv. Nu, i ett årtionde där vi vill att allt ska kännas "äkta", får dessa tillverkare äta upp sin egen dumhet och lansera trista remakes av sina klassiker. Motsatsen är givetvis Rolex, som bara ändrat ytterst lite på sina grundmodeller de senaste 50 åren.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Sitter och kollar chrono24 (som alltid) och kommer då att tänka på att flera tillverkare, bl a Tag och Longines, har nyproducerat klockor som de tidigare producerat. Visserligen lite förnyade, men ändå. Jag vet egentligen inte vad jag tycker om det. Jag gillar dem för designen men skulle hellre ha en vintage, en "äkta vara" så att säga. Hajar ni mitt resonemang?

Så, vad tycker forumet om re-editions och sk heritage?

Tycker det är helt okej så länge det är märkets egna gamla modeller som ligger till grunden, då är det ju deras egna arv och historia det handlar om, så varför inte. Har själv en Tudor Heritage Chrono som jag gillar skarpt som i mångt och mycket liknar originalet men med en egen modern touch, tycker Tudor har lyckats riktigt bra med dessa!
BF4D45D1-4435-45E8-B6DD-67576F5662C6-4235-0000053256E3A1B9_zps05cabef6.jpg
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Hommage är ok när det är hommage. Dvs en hyllning till klassiska modeller. Den bästa att göra hommager är självklart den som skapat modellen till att börja med.

Vad som är bättre är upp till köparen att bestämma. Vissa vill ha nya klockor, andra vill ha gamla och vissa föredrar att inte spendera galna summor på begagnat. Who am I to judge?
 

GurraG

Cartier
Det är inte helt lätt tycker jag och det beror mer på utförandet. Jag håller med ovanstående att det såklart måste vara deras egna modeller och sen måste man helt enkelt göra det bra, ta tillvara på idén men ändå låta formspråket kliva in i det tjugoförsta århundradet en aning.

Jag har till exempel en Hamilton Intra-matic som släpptes förra året. En fantastisk kostymklocka för runt 5 papp, rock solid ETA-verk och 38mm känns bättre än 50-60-talets 35-36mm. Däremot har jag länge sneglat på en Heuer Carrera men då känner jag ingen vilja till re-editions, som visserligen är ok, men inte tillför nästan någonting över originalet.
 

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Jag tycker i och för sig att det kan bli lite mycket med alla dessa re-editions som en del tillverkare spottar ur sig. När det gäller just Longines tycker jag dock att de väljer klokt i vilka modeller de återskapar. Många av deras moderna modeller är skräpfula, men Heritage och de olika jubileumsmodellerna är mums! Själv har jag en Conquest Heritage som jag använder nästan varje dag. Tycker den är grymt snygg och funktionell. Jag har också originalet - en Conquest i guld på stål från 1957. En riktigt vacker och härlig klocka men inte något jag vill dunka runt med i alla vardagssituationer. Sammanfattningsvis tycker jag att både vintage och heritage har sin plats i klocklådan.

/Henrik

Skickat från min LT26w med Tapatalk 4 Beta
 

Mr Chance

Kalmar
Jag tycker ni summerar mina egna tankar på ett ypperligt sätt! :) Det finns flera re-editions som är galet snygga, tycker jag. Och sen finns det re-editions som är mindre snygga. Tudors och Longines är snygga tycker jag.
 

DrDre

Patek
Jag har väl lite blandade känslor. Å ena sidan är det ju ett tydligt tecken på att man saknar kreativitet och förmåga att förnya sig, när man istället för att göra ngt nytt och spännande, bara dammar av gamla prylar. Å andra sidan köper ju folk grejerna och verkar gilla det, och då är det väl roligt att folk är nöjda. Många av dem är ju dessutom väldigt snygga.

Sedan finns det ju de som gör nya designer men som låter sig inspireras av gammalt, som tex nya Explorer 2, Milgauss och Pelagos, och det tycker jag är rätt roligt.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Om nu omega som ändå spottar ut många olika modeller kunde haka på tåget och börja tillverka seamaster 300 igen!!!

Varför gör de inte det?

Speedmaster pro säljs fortfarande som smör i solsken, PloProf var ingen framgång när den kom men den säljs fortfarande. Wtf hur svårt ska det vara, jag vill ha en SM300 heritage med 8500 urverk!
 

Icaras

Rolex
Om nu omega som ändå spottar ut många olika modeller kunde haka på tåget och börja tillverka seamaster 300 igen!!!

Varför gör de inte det?

Speedmaster pro säljs fortfarande som smör i solsken, PloProf var ingen framgång när den kom men den säljs fortfarande. Wtf hur svårt ska det vara, jag vill ha en SM300 heritage med 8500 urverk!
:D
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Tycker det är okej när det görs med finess och nytänk i det hela. Longines och Tudor är, som många nämnt, bra på detta. Äger ju själv en BB som självklart bär drag och influenser från en tidigare modell, men ändå känns som en egen klocka.
 
Topp