• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Real life use cases

Tobbbe

Basic
Skulle vara kul att se bilder från eller läsa om hur ni använder era klockor för sitt menade syfte. T.ex. dykarklockor när ni dyker, pilotklockor i cockpit, fältklockor ute på fältet och gärna lite utlägg kring hur klockans funktioner varit till nytta i den situationen (om det funnits någon, alltid kul att se klockan i sin rätta kontext annars).

Jag kan börja med en bild från Alanya förra året. Jag och frugan dök för första gången och med mig hade jag min Seiko SKX007. Kan inte påstå att klockan var till någon speciell nytta i detta fallet då instruktörerna hade koll på hur länge man vart nere. Men ställde ändå ringen på den tidpunkt jag dök och det var kul att använda klockan till vad den var byggd för.
IMG_3757.JPG

Använder min Oris Aquis Relief för dykning regelbundet och på större djup än de flesta dyker med sina klockor vill jag påstå.
Sedan så används både den och explorer 2 för detta, men med explorern så använder jag GMT funktionen då jag reser mycket, så det blir väl användning av funktionerna iallafall!

Använder min Oris Aquis Relief för dykning regelbundet och på större djup än de flesta dyker med sina klockor vill jag påstå.
Sedan så används både den och explorer 2 för detta, men med explorern så använder jag GMT funktionen då jag reser mycket, så det blir väl användning av funktionerna iallafall!

Hur djupt? :) vet och kan nada om dykning. Bara kul att ställa emot wr.

Intressant tråd. :)
Jag kör alltid min G-shock då jag cyklar mtb. Stötigt, blött och skitigt, lite g-krafter då jag trillar.
20190526_151408.jpg

Härligt att se den bli använd på det sättet! Har funderat på en g-shock själv för att använda som "field watch" när man är ute och vandrar eller åker ut o fiskar, men tror det kommer bli en khaki field istället

Kör du primärt den klockan då eller använder du den som komplement till en dykdator eller vad det kallas?

Nu är jag inte Echo Delta men jag använde min SKX007 nyligen på vänster handled ovanför våtdräkten när jag dök, samtidigt som jag hade min dykdator på höger
(Självklart är ett analogt mekaniskt ur endast ett "komplement" idag. Tror inte jag vet någon som inte dyker med dator idag).

Rec-dyker på luft ner till 40. Kör dykdator för att hålla koll på djup, stopp och loggande, Vostok automat för tidtagning och en mekanisk djupmätare i benfickan ifall datorn skulle paja under dyk. Gillar tanken på mekanisk klocka och djupmätare som backup, inga batterier som behöver bytas så man kan ständigt ha dessa liggande bland dykprylarna. Ska dyka några dagar nu, ska se om jag kan knäppa lite färska bilder:)
sl2-jpg.956140

Fridyker även med klocka, men här är det endast för att hålla koll på lunchtiden. Man har ingen större nytta av vare sig klocka eller dator här.
v%C3%A4stvost-jpg.908564

Senast ändrad:
Rec-dyker på luft ner till 40. Kör dykdator för att hålla koll på djup, stopp och loggande, Vostok automat för tidtagning och en mekanisk djupmätare i benfickan ifall datorn skulle paja under dyk. Gillar tanken på mekanisk klocka och djupmätare som backup, inga batterier som behöver bytas så man kan ständigt ha dessa liggande bland dykprylarna. Ska dyka några dagar nu, ska se om jag kan knäppa lite färska bilder:)
sl2-jpg.956140

Fridyker även med klocka, men här är det endast för att hålla koll på lunchtiden. Man har ingen större nytta av vare sig klocka eller dator här.
v%C3%A4stvost-jpg.908564

Trevligt! Vad använder du för att fota under vattnet? GoPro?

Min Datejust är med på det mesta, även om modellen utan sina komplikationer (nåja, datumet finns ju där...) kanske inte har ett specifikt syfte så är det ändå en utmärkt vardagsklocka för kontorsarbete, samtidigt som den är långt mer praktiskt än klockor med läderband.
B62514DC-1648-44FE-A611-518D26820B5B.jpeg
70911322-1752-4107-8CDC-0C0CAE5B1566.jpeg
4D5AAC7F-080A-4782-90FA-E92CAA9E806D.jpeg

Min Datejust är med på det mesta, även om modellen utan sina komplikationer (nåja, datumet finns ju där...) kanske inte har ett specifikt syfte så är det ändå en utmärkt vardagsklocka för kontorsarbete, samtidigt som den är långt mer praktiskt än klockor med läderband.
Det där var nog en av de finaste DJ jag sett, stort grattis till den! Får man fråga vad det är för referens?

Är ju tänkt som GADA.
Robust urverk, 100msek WR, schysst länk och tillräckligt med lume.

Tillbaka
Topp