David
Bödeln
Jag hann bläddra som hastigast i senaste numret av King i morse, här kommer en kort recension av det klockrelaterade innehållet.
Omega
Annonsen börjar bra med en stilig man som står på ett tak i London samt en elegant sportklocka. Klockan har inga tramsiga visare och det står ingenting om "begränsad" upplaga. Sedan faller alltihop på detaljerna, som t.ex. att klockan är "James Bond's Choice". Är en skönlitterär karaktär fortfarande den bästa ambassadören för märket? Det är ju Daniel Craig på bilden, fast det är klart, hans val är förstås Rolex, så det går inte. Som om det hela inte vore tillräckligt uppenbart var de bara tvungna att klistra "Skyfall 007" över halva annonsen och avsluta med en plojig skugga så att det ser ut som om jätteklockan också står på taket. Hade all text, förutom ett Ω nere i högra hörnet, strukits och skuggan tagits bort hade annonsen fått 8+. Nu blir det istället en solkig 3:a.
Breitling
Vad märkets slogan "Instruments for Professionals" har med en fet scientolog som har köpt sig några flygcert att göra är för mig en gåta. Annonsen i övrigt talar väl för sig själv, övningen i vulgaritet är komplett med utskrivet "suggested retail price". Det går inte ens att sätta betyg, jag parafraserar istället Henrik Dorsin och säger: det här är fan sämst.
Longines
Longines är inte ett märke som säger mig något, och den här annonsen gör ingenting för att ändra på det. Jag var tvungen att kolla IMDB för att reda ut varför jag känner igen Simon Baker. Jag har egentligen ingenting alls emot annonsen som sådan, men jag får känslan av att målgruppen är fruar som hellre skulle vilja ligga med Simon än mannen det är tänkt att hon ska köpa klockan till, så det blir svårt att sätta betyg. Därför blir det 5.5.
Jaeger-LeCoultre
Jag gillar upplägget och budskapet, men fotot är ungefär lika känsloladdat som säkerhetsinstruktionerna på pappbiten i stolsfickan på flyget. En morfar med ett barnbarn i knät som greppar klockan med två händer hade funkat mycket bättre för mig. Det blir en tveksam sexa.
Tommy Hilfiger
Jag hade inte blivit förvånad om jag vänt blad och sett exakt samma annons, men med pris på skjortan, brillorna, armbandet, ringen, frisyrgelen eller tältet istället. Annonsen lyckas med sitt syfte, att sälja en livsstil med modeaccessoarer av rätt märke. Jag blir sugen på att köpa rubbet, så annonsen får en nia.
Redaktionellt innehåll
Jag prenumererade på GQ när jag bodde i Australien men blev så väldigt less på att allt som recenserades i positiva ordalag så gott som alltid var rena och uppenbara produktplaceringar. Om någon varit ute och provkört nya S80 eller blandat en drink på en särskild spritsort kunde man vara helt säker på att Volvo eller Absolut köpt en annons på mittuppslaget.
Hur ser det ut i King då?
Först har vi Ursnyggt om komplikationer. Visserligen finns tre Richemont-företag representerade, och Jaeger-LeCoultre har ju en annons i tidningen, men det är lite för långsökt när även två familjeföretag och ett PPR-företag, som inte har annonser i tidningen, finns med. (Med reservation för att det kan finnas Gucci- eller Brioni-annonser, sådana har jag inte letat efter.) Balanserat och fullt rimligt, tycker jag. Dessutom förekommer varken Omega eller Breitling, trots att det inte skulle ha varit allt för krystat att få med dem. Även detta ska redaktionen ha en eloge för.
Sedan har vi en liten spalt om klockor som investering som illustreras med en Sub. Pluspoäng även här där tidningen väljer att publicera vad de känner för istället för att fjäska för sina annonsörer. (Om man nu kan anta att Rolex inte betalar för redaktionellt material.)
Högsta betyget hittills går alltså till redaktionen som ger ett pålitligt intryck av våga ha egna åsikter än de som annonsörerna betalat för.
Omega
Annonsen börjar bra med en stilig man som står på ett tak i London samt en elegant sportklocka. Klockan har inga tramsiga visare och det står ingenting om "begränsad" upplaga. Sedan faller alltihop på detaljerna, som t.ex. att klockan är "James Bond's Choice". Är en skönlitterär karaktär fortfarande den bästa ambassadören för märket? Det är ju Daniel Craig på bilden, fast det är klart, hans val är förstås Rolex, så det går inte. Som om det hela inte vore tillräckligt uppenbart var de bara tvungna att klistra "Skyfall 007" över halva annonsen och avsluta med en plojig skugga så att det ser ut som om jätteklockan också står på taket. Hade all text, förutom ett Ω nere i högra hörnet, strukits och skuggan tagits bort hade annonsen fått 8+. Nu blir det istället en solkig 3:a.
Breitling
Vad märkets slogan "Instruments for Professionals" har med en fet scientolog som har köpt sig några flygcert att göra är för mig en gåta. Annonsen i övrigt talar väl för sig själv, övningen i vulgaritet är komplett med utskrivet "suggested retail price". Det går inte ens att sätta betyg, jag parafraserar istället Henrik Dorsin och säger: det här är fan sämst.
Longines
Longines är inte ett märke som säger mig något, och den här annonsen gör ingenting för att ändra på det. Jag var tvungen att kolla IMDB för att reda ut varför jag känner igen Simon Baker. Jag har egentligen ingenting alls emot annonsen som sådan, men jag får känslan av att målgruppen är fruar som hellre skulle vilja ligga med Simon än mannen det är tänkt att hon ska köpa klockan till, så det blir svårt att sätta betyg. Därför blir det 5.5.
Jaeger-LeCoultre
Jag gillar upplägget och budskapet, men fotot är ungefär lika känsloladdat som säkerhetsinstruktionerna på pappbiten i stolsfickan på flyget. En morfar med ett barnbarn i knät som greppar klockan med två händer hade funkat mycket bättre för mig. Det blir en tveksam sexa.
Tommy Hilfiger
Jag hade inte blivit förvånad om jag vänt blad och sett exakt samma annons, men med pris på skjortan, brillorna, armbandet, ringen, frisyrgelen eller tältet istället. Annonsen lyckas med sitt syfte, att sälja en livsstil med modeaccessoarer av rätt märke. Jag blir sugen på att köpa rubbet, så annonsen får en nia.
Redaktionellt innehåll
Jag prenumererade på GQ när jag bodde i Australien men blev så väldigt less på att allt som recenserades i positiva ordalag så gott som alltid var rena och uppenbara produktplaceringar. Om någon varit ute och provkört nya S80 eller blandat en drink på en särskild spritsort kunde man vara helt säker på att Volvo eller Absolut köpt en annons på mittuppslaget.
Hur ser det ut i King då?
Först har vi Ursnyggt om komplikationer. Visserligen finns tre Richemont-företag representerade, och Jaeger-LeCoultre har ju en annons i tidningen, men det är lite för långsökt när även två familjeföretag och ett PPR-företag, som inte har annonser i tidningen, finns med. (Med reservation för att det kan finnas Gucci- eller Brioni-annonser, sådana har jag inte letat efter.) Balanserat och fullt rimligt, tycker jag. Dessutom förekommer varken Omega eller Breitling, trots att det inte skulle ha varit allt för krystat att få med dem. Även detta ska redaktionen ha en eloge för.
Sedan har vi en liten spalt om klockor som investering som illustreras med en Sub. Pluspoäng även här där tidningen väljer att publicera vad de känner för istället för att fjäska för sina annonsörer. (Om man nu kan anta att Rolex inte betalar för redaktionellt material.)
Högsta betyget hittills går alltså till redaktionen som ger ett pålitligt intryck av våga ha egna åsikter än de som annonsörerna betalat för.