• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension av annonserna i senaste numret av King

David

Bödeln
Jag hann bläddra som hastigast i senaste numret av King i morse, här kommer en kort recension av det klockrelaterade innehållet.


Omega

Annonsen börjar bra med en stilig man som står på ett tak i London samt en elegant sportklocka. Klockan har inga tramsiga visare och det står ingenting om "begränsad" upplaga. Sedan faller alltihop på detaljerna, som t.ex. att klockan är "James Bond's Choice". Är en skönlitterär karaktär fortfarande den bästa ambassadören för märket? Det är ju Daniel Craig på bilden, fast det är klart, hans val är förstås Rolex, så det går inte. Som om det hela inte vore tillräckligt uppenbart var de bara tvungna att klistra "Skyfall 007" över halva annonsen och avsluta med en plojig skugga så att det ser ut som om jätteklockan också står på taket. Hade all text, förutom ett Ω nere i högra hörnet, strukits och skuggan tagits bort hade annonsen fått 8+. Nu blir det istället en solkig 3:a.

121009-K1.jpg



Breitling

Vad märkets slogan "Instruments for Professionals" har med en fet scientolog som har köpt sig några flygcert att göra är för mig en gåta. Annonsen i övrigt talar väl för sig själv, övningen i vulgaritet är komplett med utskrivet "suggested retail price". Det går inte ens att sätta betyg, jag parafraserar istället Henrik Dorsin och säger: det här är fan sämst.

121009-K2.jpg



Longines

Longines är inte ett märke som säger mig något, och den här annonsen gör ingenting för att ändra på det. Jag var tvungen att kolla IMDB för att reda ut varför jag känner igen Simon Baker. Jag har egentligen ingenting alls emot annonsen som sådan, men jag får känslan av att målgruppen är fruar som hellre skulle vilja ligga med Simon än mannen det är tänkt att hon ska köpa klockan till, så det blir svårt att sätta betyg. Därför blir det 5.5.

121009-K3.jpg



Jaeger-LeCoultre

Jag gillar upplägget och budskapet, men fotot är ungefär lika känsloladdat som säkerhetsinstruktionerna på pappbiten i stolsfickan på flyget. En morfar med ett barnbarn i knät som greppar klockan med två händer hade funkat mycket bättre för mig. Det blir en tveksam sexa.

121009-K4.jpg



Tommy Hilfiger

Jag hade inte blivit förvånad om jag vänt blad och sett exakt samma annons, men med pris på skjortan, brillorna, armbandet, ringen, frisyrgelen eller tältet istället. Annonsen lyckas med sitt syfte, att sälja en livsstil med modeaccessoarer av rätt märke. Jag blir sugen på att köpa rubbet, så annonsen får en nia.

121009-K5.jpg



Redaktionellt innehåll

Jag prenumererade på GQ när jag bodde i Australien men blev så väldigt less på att allt som recenserades i positiva ordalag så gott som alltid var rena och uppenbara produktplaceringar. Om någon varit ute och provkört nya S80 eller blandat en drink på en särskild spritsort kunde man vara helt säker på att Volvo eller Absolut köpt en annons på mittuppslaget.

Hur ser det ut i King då?

Först har vi Ursnyggt om komplikationer. Visserligen finns tre Richemont-företag representerade, och Jaeger-LeCoultre har ju en annons i tidningen, men det är lite för långsökt när även två familjeföretag och ett PPR-företag, som inte har annonser i tidningen, finns med. (Med reservation för att det kan finnas Gucci- eller Brioni-annonser, sådana har jag inte letat efter.) Balanserat och fullt rimligt, tycker jag. Dessutom förekommer varken Omega eller Breitling, trots att det inte skulle ha varit allt för krystat att få med dem. Även detta ska redaktionen ha en eloge för.

121009-K6.jpg


Sedan har vi en liten spalt om klockor som investering som illustreras med en Sub. Pluspoäng även här där tidningen väljer att publicera vad de känner för istället för att fjäska för sina annonsörer. (Om man nu kan anta att Rolex inte betalar för redaktionellt material.)

121009-K7.jpg


Högsta betyget hittills går alltså till redaktionen som ger ett pålitligt intryck av våga ha egna åsikter än de som annonsörerna betalat för.
 
Kul tråd

Gillar denna skarpt. Men en aspekt kan ändra med vilka ögon vi ser annonserna. Jag tror faktiskt att Breitlings målgrupp tilltalas av tanken på att feta gubbar med tupé kan göra tuffa saker som att flyga.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Hehe. Skön recension.

Förstår inte hur Breitling kan ha kvar Travolta som posterboy efter alla scientolog- och otrohetshistorier hit och dit. Fortfarande en grym skådis givetvis men han har ju fan nästan värre bad standing än Cruise dessa dagar.
 

Ricrob

Patek
Kul tråd och väl skrivet, inte undra på att du är veckans postare!
Helt klart en tråd som borde hållas i liv!
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Grymt bra inlägg David! Dock har du fel på en punkt, det kan inte bli mycket coolare än att ha Travolta som posterboy. Mannen har dansat genom tillvaron sedan 70-talet och är fortfarande het. Jämför det med Daniel Craig som visserligen är vältränad men lika gärna kunde varit en stammis på Dovas med den nunan. Problemet är snarare att en sådan ikon som Travolta sålt ut sig till Breitling..
 

naggge

Panerai
haha, riktigt kul läsning. Tanken att recensera klockannonser i en tidning har aldrig slagit mig. Bra jobbat och tummen upp från mig!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fryken skrev:
Hehe. Skön recension.

Förstår inte hur Breitling kan ha kvar Travolta som posterboy efter alla scientolog- och otrohetshistorier hit och dit. Fortfarande en grym skådis givetvis men han har ju fan nästan värre bad standing än Cruise dessa dagar.

Killen har ju däremot en sjuk samling av flygplan. Han äger/eller ägde i alla fall ett stort passagerarplan. Typ en airbus.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Mjo, det är sant. Har iofs för mig att det var en Boeing men du kanske har rätt. Snackar vi kändispiloter föredrar jag helt klart Bruce Dickinson som agerar pilot på Iron Maidens världsturnéer. :cool:
 

Pleximannen

Cartier
Jag håller med om det mesta förutom Tommy Hilfiger... den annonsen känns lite parfymmärke i mina ögon - känns inte speciellt påhittigt och man har sett det en miljon gånger.

Vore najs att slänga in några Rolexannonser för jämförelse. Iofs gör inte tennisstjärnor och operasångar nåt för mig men de har ju en del dykrelaterade annonser som känns snyggt och smakfullt formgivna och fotade. Mer så än de flesta andra kan jag tycka.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tycker du har tokfel, vi är uppenbarligen inte samma målgrupp. TH-reklamen är ju hemsk, vilket iofs uren är med...
 

David

Bödeln
Aurum skrev:
Tycker du har tokfel, vi är uppenbarligen inte samma målgrupp. TH-reklamen är ju hemsk, vilket iofs uren är med...

:D

Jag var något ironisk. Det jag menade var att jag tror den är väl anpassad för målgruppen, precis som all annan "parfymreklam", inte att den fick just mig att vilja köpa produkten.
 

robocop69

Breitling
Tack för roligt och trevlig post, behövs efter en skitdag på jobbet, bra grepp. Fått känslan av att klockannonserna ökat i King och andra liknande magasin senaste åren. Annars är annonsen som dyker upp då och då med DiCaprio där han har sin Tag Heuer som knogjärn stor humor.
 

Pleximannen

Cartier
robocop69 skrev:
Tack för roligt och trevlig post, behövs efter en skitdag på jobbet, bra grepp. Fått känslan av att klockannonserna ökat i King och andra liknande magasin senaste åren. Annars är annonsen som dyker upp då och då med DiCaprio där han har sin Tag Heuer som knogjärn stor humor.

Haha. Det har du rätt i. Vad tänkte de där? Hur svårt kan det vara att göra bra reklam? Finns det nån som får tvångsmässiga köpkänslor när de ser en sån annons?
 

Pleximannen

Cartier
Rolex slår det mesta i slutändan.

a4.jpg


Tycker att sånt här funkar rätt bra. Finns ju en grad av verklighetsförankring. Enkelt och snyggt. Ingen kass Photoshopping. Inga kändisar som får betalt för att se ut som idioter.

Sir2.jpg


Den här har en skön retrokänsla över sig. Dels är ju GMT:s historia oomtvistad samtidigt som bilden för tankarna till 70-talets Submarinerannonser. Återigen helt fritt från uppenbart mutade kändisar. Enkel och skön pilotromantik. Gött kött helt enkelt.

Rolex-GMT-Master-Ceramic-Yellow-Gold.jpg


Dessa annonser slår lätt annonserna i King kan jag tycka. Extremt mycket mer smakfulla och fria från BS. Jag fattar inte varför andra märken envisas med sina kassa annonser.
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Jag gillar IWC och deras marknadsföring. Undrar hur många pengar John Malkovich finns för den relkmsnutten? :)

mrt.jpg


[video]http://www.youtube.com/watch?v=cf2oJjUoG0I[/video]
 
Topp