Fått en del önskemål att gör en recension om en klocka jag är relativt ensam om just här på forumet, (bortsett från @Alaker som har den i annat utförande), så nu kommer det!
Det gäller den Breguet Marine ref 5817 jag införskaffade nu i mitten av juni.
Först lite kort historia om varumärket:
En i av de största namnen, historiskt sett, i klockbranschen är i mina ögon Abraham-Louis Breguet, schweizaren som blev fransk hovurmakare i slutet av sjuttonhundratalet.
Breguet, född och uppvuxen i klockbygden Neuchatel grundade sitt urmakeri 1775 i Paris efter att gift sig med en förmögen fransyska. Han blev snart uppmärksammad av det franska hovet varpå Louis XVI köpte klockor, och Marie Antoinette beställde en klocka som innehöll i stora drag samtliga av de komplikationer som tillverkades under just den perioden. Abraham-Louis Breguet beskrivs ofta som ett geni, och han var med och bidrog stort till en mängd komplikationer och tekniker som idag känns självklara, den automatiska klockan, minute repeatern, tourbillon, Breguet fjädern.
Under det sena sjuttonhundratalet och artonhundratalet var Breguet världens mest kända och prestigefyllda urmakeri, och det sägs att klockorna från Breguet var de första som piratkopierades just eftersom namnet och stilen var så eftertraktad. Breguets stil är relativt oförändrad och mycket av de typiska drag som funnits med sen slutet på 1700-talet finn fortfarande kvar. Ljusa guillocherade urtavlor, enkla rundade boetter med räfflade sidor och blånerade visare i en egen stil som än idag är känd som ”Breguetvisare” och återfinns i en del av Breugets logotyper
Breguet är också kända för att ha levererat klockor till fransk armén under femtiotalet under benämningen Type XX, en modellserie som finns kvar än idag. Liksom till den franska marinen och det är där den klocka jag valde och som ni ska få se lite mer utav nu kommer in i bilden. Breguet Marine
Modellen i sig debuterade år 2004, inte långt efter det att Swatchgroup tog över. Den historiska anknytning som var grunden till denna serie modeller var, som jag tidigare nämnt att Breguet agerade distributör av klockor till den franska marinen. Klockan i fråga har samtliga av de drag som man söker sig till i en Breguet. De blånerade visarna, den enkla rundade boetten med räfflade sidor, de förhållandevis rätt avlånga bandhornen (som på just denna klocka är kraftiga), samt inte minst den guillocherade urtavlan man inte kan stirra sig blind på.
En klocka som det säkerligen råder delade meningar om. Bara det faktum att många höjer på ögonbrynen och rynkar pannan lite när de ser den gör den än mer omtyckt av mig. Jag har verkligen alltid, sen jag första gången såg den, varit helt förälskad. Detta är ingen klocka man ska köpa om man är sugen ”flippa” den snabbt då andrahandsvärdet milt utryckt inte är det bästa. Trots detta tog jag ändå mod till mig och slog till. Viktigaste tycker jag ändå alltid är att köpa med hjärtat.
Jag har nu haft klockan i min ägo i snart 3 månader och trivs bra med den. Den har en gängad krona vilket gör att den fått följa med ut och bada några fåtal gånger i sommar. Det är en lite speciell hybrid av en sportklocka och en dressare. För att citera Andreas Weinås- ”Breguet som vanligtvis är kända för extremt eleganta kostymare har med den här udda fågeln på gummiband verkligen hittat en charmig kombination.” Nog är den allt en udda fågel fast med typiska Breguet-drag vilket gör den väldigt mångsidig vad gäller användning. På gummi agerar den kaxig vardagsklocka medan på alligator blir den plötsligt oerhört elegant. Klockan levereras i flesta fall på brunt alligator men jag valde att köpa till de tre olika gummiband som finns tillgängliga (svart, blått samt vitt) då det är kul att kunna ”modda” lite hemma. Jag tycker personligen att just denna referens alltid borde levereras på blått gummi också då det gifter sig väldigt väl till de blånerade visarna(det blåa gummibandet är egentligen till den numera utgångna modellen i stål med en blå urtavla). Den har en gängad krona vilket gör att den fått följa med ut och bada några fåtal gånger i sommar.
Korta tekniska detaljer:
Fullständig referens: 5817BA/12/9V8
Material: 18k gult guld (modellen finns öven i stål och roséguld, med eller utan länk)
Uppvridning: Automatisk och med Big Date (dubbla diskar)
Gångreserv: 65 timmar (dubbla fjäderhus)
Kaliber: 517GG (moduler från Frederic Piguet som är finishierade in-house)
Diametermått: 39mm
Antal komponenter: 285st
Vattentät till 100meter
Och här får ni lite fler bilder!
Det gäller den Breguet Marine ref 5817 jag införskaffade nu i mitten av juni.
Först lite kort historia om varumärket:
En i av de största namnen, historiskt sett, i klockbranschen är i mina ögon Abraham-Louis Breguet, schweizaren som blev fransk hovurmakare i slutet av sjuttonhundratalet.
Breguet, född och uppvuxen i klockbygden Neuchatel grundade sitt urmakeri 1775 i Paris efter att gift sig med en förmögen fransyska. Han blev snart uppmärksammad av det franska hovet varpå Louis XVI köpte klockor, och Marie Antoinette beställde en klocka som innehöll i stora drag samtliga av de komplikationer som tillverkades under just den perioden. Abraham-Louis Breguet beskrivs ofta som ett geni, och han var med och bidrog stort till en mängd komplikationer och tekniker som idag känns självklara, den automatiska klockan, minute repeatern, tourbillon, Breguet fjädern.
Under det sena sjuttonhundratalet och artonhundratalet var Breguet världens mest kända och prestigefyllda urmakeri, och det sägs att klockorna från Breguet var de första som piratkopierades just eftersom namnet och stilen var så eftertraktad. Breguets stil är relativt oförändrad och mycket av de typiska drag som funnits med sen slutet på 1700-talet finn fortfarande kvar. Ljusa guillocherade urtavlor, enkla rundade boetter med räfflade sidor och blånerade visare i en egen stil som än idag är känd som ”Breguetvisare” och återfinns i en del av Breugets logotyper
Breguet är också kända för att ha levererat klockor till fransk armén under femtiotalet under benämningen Type XX, en modellserie som finns kvar än idag. Liksom till den franska marinen och det är där den klocka jag valde och som ni ska få se lite mer utav nu kommer in i bilden. Breguet Marine
Modellen i sig debuterade år 2004, inte långt efter det att Swatchgroup tog över. Den historiska anknytning som var grunden till denna serie modeller var, som jag tidigare nämnt att Breguet agerade distributör av klockor till den franska marinen. Klockan i fråga har samtliga av de drag som man söker sig till i en Breguet. De blånerade visarna, den enkla rundade boetten med räfflade sidor, de förhållandevis rätt avlånga bandhornen (som på just denna klocka är kraftiga), samt inte minst den guillocherade urtavlan man inte kan stirra sig blind på.
En klocka som det säkerligen råder delade meningar om. Bara det faktum att många höjer på ögonbrynen och rynkar pannan lite när de ser den gör den än mer omtyckt av mig. Jag har verkligen alltid, sen jag första gången såg den, varit helt förälskad. Detta är ingen klocka man ska köpa om man är sugen ”flippa” den snabbt då andrahandsvärdet milt utryckt inte är det bästa. Trots detta tog jag ändå mod till mig och slog till. Viktigaste tycker jag ändå alltid är att köpa med hjärtat.
Jag har nu haft klockan i min ägo i snart 3 månader och trivs bra med den. Den har en gängad krona vilket gör att den fått följa med ut och bada några fåtal gånger i sommar. Det är en lite speciell hybrid av en sportklocka och en dressare. För att citera Andreas Weinås- ”Breguet som vanligtvis är kända för extremt eleganta kostymare har med den här udda fågeln på gummiband verkligen hittat en charmig kombination.” Nog är den allt en udda fågel fast med typiska Breguet-drag vilket gör den väldigt mångsidig vad gäller användning. På gummi agerar den kaxig vardagsklocka medan på alligator blir den plötsligt oerhört elegant. Klockan levereras i flesta fall på brunt alligator men jag valde att köpa till de tre olika gummiband som finns tillgängliga (svart, blått samt vitt) då det är kul att kunna ”modda” lite hemma. Jag tycker personligen att just denna referens alltid borde levereras på blått gummi också då det gifter sig väldigt väl till de blånerade visarna(det blåa gummibandet är egentligen till den numera utgångna modellen i stål med en blå urtavla). Den har en gängad krona vilket gör att den fått följa med ut och bada några fåtal gånger i sommar.
Korta tekniska detaljer:
Fullständig referens: 5817BA/12/9V8
Material: 18k gult guld (modellen finns öven i stål och roséguld, med eller utan länk)
Uppvridning: Automatisk och med Big Date (dubbla diskar)
Gångreserv: 65 timmar (dubbla fjäderhus)
Kaliber: 517GG (moduler från Frederic Piguet som är finishierade in-house)
Diametermått: 39mm
Antal komponenter: 285st
Vattentät till 100meter
Och här får ni lite fler bilder!