• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension av Humism Daesin Kinetic Art Watch.

Deltz

Breitling
2-Faktor
Kan inte säga att detta köp blev ett spontanköp. Har över ett år spanat efter en ny klocka, men tyckte efter ett tag att alla klockor som väckte ett habegär fanns det alltid andra klockor som såg mer eller mindre likt ut.

För tre veckor sedan tittade min sambo på en dokumentär på SVT om Marcel Duchamp, som många påstår är den som uppfann modern eller rörlig konst. Lyssnade med ett öra samtidigt som jag surfade på min telefon efter ha kämpat med att få min son att sova.. Fann kort därefter ett nystartat klockmärke Humism som hämtat inspiration från Duchamp. Deras verk eller klockor har inspireras från rörliga eller kinetisk konstverk, vilket involverar fysisk rörelse i konstverket.

Dessa är deras tre första klockor: Eudaimonia, Geist och Dasein.

lZYBVC5uFJUBuewZSeQzlURQXpaExED519lSy2Io7pCRJjB4_aAJ21xYWgOBF1owesmyjMAYABRgkyD-x79rxvlv3YGEvCv6sCZZoSjNCKOTctB630IRHBmrMESZdY_upYncsXO8


För att lyckas med detta har de utvecklat "disketter" som de kopplat på sekundvisaren för att skapa visuella effekter. Detta i sig är väl inte nyskapande, då det finns andra aktörer som tagit fram liknande koncept för att visa tiden. Däremot tycker jag deras klockor är mest tilltalande.
För att skapa rörelser använder de sig av NH35A, som ni säker många känner till. För mig är detta ett bra val då Humism är ett nystartat klockmärke. Därför enligt mig erhåller deras kunder en rätt så driftsäker klocka med lite underhåll och billig service. Minimerar säkert för reklamationer. Hoppas längre fram på ett urverk med högre än 21 600 bpm för att skapa mjukare rörelser.

Utifrån deras tre modeller så föll jag uppenbart för Dasein. Tycker designen var mest dynamisk och kändes som den visuella effekten var mer effektfull samt mer maskulin. Kändes spännande. Jag beställde hem en klocka via deras hemsida och utnyttjade en kampanjkod för att erhålla ett gratis meshband.

wxqw9nX7dNOauBRQzuxIteBBqlHuiNS4A7S6l0kesteq0JAboqhvz7VHmmbFQKhRPTUnASbaK52RdQTxUTF0soGIXtVbwIbkKFsg9zy_SzKtggNspfmEZIgr3pa_UD2u3-VH-TCe


Allting gick smidigt och jag erhöll klockan mot min förvåning inom fem arbetsdagar. Fick samma känslor som min son får när han ska öppna en present, bra tecken?. Öppnade paketet och kartongerna var väldigt inbjudande.

CDlhe6rCAkyNesTw0GIA_9-6cgG5fSkqxBC1oIV-SXPnRW5Fl1JPVtU_5dQ38_7WZs74gIV4zi3Z5HyrHkPbF54yMeM5hcm-0qjwKn07MsKafVHTczorKUwMNz4ahbiTq0e9YGjK


Började med kartongen för meshbandet och upplevde att den var av god kvalité. Följde även med en springbar verktyg för att snabbt kunna byta band. Däremot upplevde jag att klockan blev mer feminin och den passade bra på min sambo dock lite för stor för hennes handled.

MStPmwDkygJnc3Bkrc-XLVt4pSdo1suR6qU6fm5GUFodUzINPcvb0r2lZMXWTzJlxuR29PI3xQqOLBVgE0_greiYZ6CovBDTBhymiu3XNhV4U0Vyy7Y4E7pK1MIHEESuoeCK81ze


Öppnade därefter själva kartongen för klockan. (provade armbandet innan jag knäppte kortet)

nXfI3OjEdmo9TMwhj-jBzmxxwNNtzSgvI6FHMfLu8r4_gvnY8whqG8uPchpCAqCiwVCmug1epD7WBqyhN8CcvqBymvjNcEZZtU3jc04CodcwwlqTCXnyR6OvHJ5GIBZ_gQE1j8cU


Är fullständigt förälskad i klockan och kan inte sluta titta på den. Den väcker väldigt mycket tankar och är rent av hypnotiserande. Klockan är verkligen dynamisk för varje gång jag tar ett foto på klockan visar den ett nytt mönster, då den är ständigt i rörelse.

Har haft klockan nu i en vecka är det många som har kommenterat klockan, på gott och ont. Det positiva är att de flesta tycker den är; fin, läcker eller snygg. Negativa kommentarer var såsom; att den är svårläslig, “är det en klocka eller ett smycke” etc. Själv tycker jag den är väldigt fin och det svarta armbandet som medföljer passar klockan väl och framhäver mönstret. Armbandet var även komfortabel, vilket jag inte räknade med.

PYj8YXfFYWIpYWygndXdPnxX2GsKdU-uYYaJMcCm54uP_MZkGf9ggF4DjRX1nnhdAL__x9tk0SaiqVYyGJ96RIJADw2CMYGGBYVx5T4mrc2GEDJfM1sNWH-3ohdjQVpnS-jjuvtD
VW5B2XdslcYTgjEGhoQd23zwaZqeNyA7nxNIC2RXsFae27w8hDCPBckTDOcPCNaNMSgcXnYetAvt-b6NNKVl72NgfGdR3r2Z3v08ewW7eoCcuE-RwOh6Ydxu1VizA5ObF8Mrj-nN
21GF0_uAu2nSx_BycztOWQpLSdadJSFPimKewPCC1Y-B7xsrf_4gfE29-oyimcTf3iJn2t5PXj1JQVYLr3sfSDxzaTu7p5JUmlk51YUMnrpIIMExbpe1Tn82jnYc6fbFWvbaiPrt
rq_X7oOg-oh6qwP87ubx8aJdKTS-tx-IT27_rhCTpb40Y52fnWV2WfMHXeOUQfhbujrUQ_HTm-5EX8BS2uwGglwH4UUQz_ex8CyxuSYgPt_BR022nkJsYI8q266O4NwmBZK1aa_N


Utifrån Humism egna beskrivning via deras hemsida, måste jag säga att de verkligen har lyckats. De har framhävt det som Duchamp har haft ett stort inflytande på; minimalism, koncept- och kinetisk konst. Vidare slog den alla mina förväntningar och jag ser klockan som en frisk vind inom detta oändliga hav av klockor. Ser fram emot nya designer och ska bli spännande att följa deras utveckling.

Ber om ursäkt för detta inlägg och mina dåliga bilder. Blev lite hastigt skrivet mellan alla blöjbyten och små äventyr.

Har ni frågor eller funderingar är det bara att ni hör av er. Nedanför finner ni specifikationer och länk till klockan.

Tack för mig.

https://humism.com/products/dasein
Case : 316L Surgical Steel
Glass : Sapphire Crystal with Anti-Reflective Coating
Case-back Glass : Sapphire Crystal
Water Resistance : 5 ATM
Diameter : 39mm
Thickness : 11.4mm
Movement : Seiko (SII) NH35A Automatic, 21 600bpm.
Straps : Italian, Full-Grain, Vegetable-Tanned, Quick-Release. Meshbandet har också quick-release.
Fits : Unisex. 5.5 to 8 inch wrists.
 
Topp