• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension av Ilicon HypEar Sonic Superior (formgjutna proppar till in-earhörlurar)

bluetrain

Cartier
Inledning och bakgrund
Då jag vet att en hel del här också är intresserade av bra ljud, i synnerhet i kombination med träning tänkte jag ge mig på en liten recension av processen att få formgjutna proppar till sina in-ear hörlurar (ibland benämnt In-Ear-Monitor eller kort och gott IEM). Notera för all del att ambitionen inte är att presentera ett vetenskapligt A/B-test utan i huvudsak mina egna (högst ovetenskapliga och subjektiva) reflektioner och övervägande i processen. Vi kan väl börja med en grundläggande frågeställning. Varför formgjutna proppar?

För mig har formgjutna IEM alltid varit någon form av graal som hägrat. Formgjutet har traditionellt varit både ganska så kostsamt och krångligt. Mycket tror jag har legat i att gjutningsprocessen i regel utförts av audionomer som främst gjort avgjutningar för hörselnedsättningar för landsstinget vilket hållt uppe priserna i kombination med att marknadsunderlaget för audiofiler nog inte varit så stort.

Av en slump så sprang jag på en tillverkare som använder en ny och effektivare metod som jag uppfattar vara lite av ett teknikskifte jämfört med tidigare. Traditionellt har avgjutningar alltid gjorts manuellt, dvs man sprutar in en massa i örat som sedan blir till en inverterad avgjutning. Ibland blir det bra men ibland måste det göras om. Vad Illicon som tillverkaren heter (se www.ilicon.se) istället gör är att mha av en speciell 3dkamera scanna av insidan av öronen som sparas som en CAD-fil som sedan skrivs ut med 3d-skrivare. Processen blir mer rationell med lika bra eller bättre precision liksom möjligheten att i ett program “finputsa” och justera avbildningen om det skulle behövas. Då Ilicon erbjuder gratis avgjutning samt öppet köp i trettio dagar så kände jag det var dags att agera!

Scanning, avgjutning och beställning
Sagt och gjort. När jag hade vägarna förbi Jönköping (där Ilicon finns) så bokade jag en 3dscanning (de åker även runt i Sverige i de större städerna och erbjuder “på plats” i viss mån också, se hemsidan). Det tog ungefär tio minuter och var helt smärtfritt. 3dkameran såg ut som en pistol ungefär som kördes in i örat några gånger fram och tillbaka sen klart. Otroligt smidigt!

På deras hemsida kunde jag läsa att de hade tre olika modeller, basic, premium och superior. Med devisen “dumt att chansa” så valde jag superior då prisskillnaden var ringa. http://ilicon.tictail.com/product/hypear-sonic-superior Och här kommer vi till en mycket intressant aspekt. Ilicons pluggar har något de kallar för “tune sound” som är en extra dämpkanal. Dämpkanalen i sig gör att det blir en tryckutjämning vilket är hälsosamt för öronen liksom att det kan anpassas efter lyssnarens behov hur mycket ljud som skall släppas igenom. Jag fick två olika pluggar, en 0,35 och en 0,15mm och kunde efter lite A/B-testande konstatera att det var rätt mkt mer omgivningsljud (vilket kan vara bra om man är ute och joggar i trafiken tex) med 0,35 samt på minussidan att basen blev ganska tunn i mitt tycke. De mindre dämpade perfekt och tryckutjämningen gav också att jag inte upplevde något baksug (vlket jag tycker man gör ibland med shures tripple flange). Orden lades på måndag och propparna kom på fredagen.

Omdöme
Jag har nu haft dem ett par månader och gör ett par reflektioner, i huvudsak utifrån de referensramar jag har vilket är mot befintliga standardproppar och hur de står sig mot mina förväntningar. Till propparna har jag använt Shures SE535 med i huvudsak tripple flange och ibland deras orange foam sleeves.

Komfortmässigt är det inte är speciellt stor skillnad. Shures standard (tripple flange eller foam) är i sig väldigt bekväma och formgjutet likaså. Positiv skillnad i och med den extra kanalen är att det inte blir något baksug, öronen slår inte lock. Upplever den största skillnaden mot standardpropparna är hur förankrade de är i öronen vid motion. Mycket svett brukar tendera att komma in i öronen och göra att hörlurarna sakta glider ur. Detta tycker jag är den största skillnaden att även vid mycket svett så sitter de bättre förankrade.

Materialet är mjuk silikon och har använt dem ganska flitigt utan att de visat tecken på att bli dåliga eller gå sönder. Den formgjutna delen träs på hörluren precis som de vanliga som följer med. Skulle du köpa nya lurar kan du således behålla propparna. Just detta tyckte jag var en värdefull egenskap jmf med in-ear där elektroniken gjuts in i själva silikonet, du blir mer flexibel för framtiden. Det som är bra är att man hos Ilicon enkelt kan få nya formgjutna till en “utbyteskostnad” om de gamla skulle gå sönder.

Handhavande är en skillnad. Formgjutet kräver en viss tillvänjning. Du kan inte bara trycka in dem som ett par vanliga utan du “skruvar” in dem så att de kommer i rätt läge. Detta tyckte jag initialt var lite omständigt men efter någon eller några dag eller så får man in det och du känner direkt om de sitter rätt eller fel. Det går enkelt att tvätta av dem med mild tvål och vatten för att hålla dem fräscha.

Slutsats
Blev det så bra som jag tänkt och kan jag rekommendera det? Givet användningsområdet med att kunna använda dem vid exempelvis löpning och annan träning och att de då både sitter bra och stänger ute ljud så är svaret ja. I och med att det varit en så pass smidig process så kan jag absolut rekommendera den som är intresserad av formgjutet att titta närmare på Ilicons proppar, se www.ilicon.se.

...och naturligtvis är ingen recension komplett utan lite bilder!

IMG_3287.JPG


IMG_3285.JPG


IMG_3289.JPG
 

vonhall

Rolex
Tack för intressant läsning! Har alltid haft problem med hur propparna sitter i öronen! Det här kan ju vara lösningen :)
 

Josa

Omega
2-Faktor
Även jag tackar för recension, var nyfiken på om de hade någon lösning för mc körning då det inte stod något på sidan. Fick svar nu i pausen på landskampen om 3 alternativ som passar. Så tack för tips @bluetrain
 

bluetrain

Cartier
För all del @vonhall och @Josa! Har ni fler frågor kring detta svarar jag gärna i den mån det går. Har man väl gjort avgjutningen så har jag förstått att det går att komplettera med proppar för andra applikationer tex jakt/konserter som stänger ute höga frekvenser, liksom vanliga öronproppar fast formgjutna.
 
Topp