• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension av länk till IWC Mark XVI (m. fl.)

laketwig

Patek
2-Faktor
Vanudå? Recencerar vi inte klockor här? Visst, men det har redan skrivits så mycket om IWC Mark XVI, här och på andra ställen. Däremot avfärdas länken snabbt, varför jag tycker att den behöver upprättelse. De flesta tycks vara överrens om att det är en mycket trevlig klocka, men merparten verkar föredra den på läder istället för länk. Detta är en utseendefråga, vilket givetvis är en smaksak. I mitt fall var länken en självklarhet och en förutsättning för ett (begagnat) köp. Om inte annat så för det goda råd som brukar ges här på forumet, dvs köp med länk då du alltid kan komplettera med läder sen, medans länk i efterhand är svindyrt.

Då IWC's länk är ett litet mästerverk i sig (kommer på mig själv med att beundra den lika mycket som klockan), tänkte jag fördjupa mig lite i dess patenterade konstruktion. Vi börjar med länkens uppbyggnad, för att sedan ta en titt på viklåset.

4q93q8j.jpg


Länken är uppbyggd av många korta identiska länkdelar (22 + ändlänkar med min handled) med smart sammanfogning. En extra del ökar bara länkens längd med ca 6 mm, varför avsaknad av mikrojustering i viklåset sällan innebär ett problem. En klar fördel är däremot att att länken formar sig perfekt efter handleden. Varje del är uppbyggd av fem rektangulära bitar, tre som är rundade i ändarna och två som är vackert avfasade på samtliga sidor. Alla delar har en fjäderbelastad låsmekanism för stiftet som sammanfogar den med nästa del:

AnvwqrP.jpg


Genom att trycka ner låsmekanismen med ett av dom medföljande verktygen kan stiftet skjutas ut med det andra medföljande verktyget (två tandpetare lär gå bra också ... :) ):

j3HkJZ5.jpg


För att bygga upp länken är det bara att lägga ihop länkdelarna och trycka in stiftet, samtidigt som man trycker ner låsmekanismen, tills det fastnar i låst läge. Ändlänkarna bildar sen en mycket snygg övergång mellan länk och klocka:

M8ujXWn.jpg


Bara länkens viklås är värt ett eget avsnitt. Vi kan börja med en mycket praktisk sak. Låset bygger inte nämnvärt i höjd jämfört med andra viklås:

pDWLiJH.jpg


Låset öppnas med en nästan helt dold fjädrande tryckknapp på sidan av låset:

Icu6NS5.jpg


När viklåset öppnas avslöjas det arbete som är nerlagt på att även få låsets delar att vara tilltalande för ögat:

4378eG1.jpg


Slutligen, visst är klockan snygg på denna länk, eller ...? Vissa tycker att den tar uppmärksamheten från klockan, men jag tycker att den är en integrerad del av den.

Na9c6Uy.jpg


Sådär ja. Min första recension. Nördigt värre ... :)
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Stort tack för dom uppmuntrande kommentarerna från er alla. Som ni säkert förstår är jag rätt nöjd med klockan (på länk ... :)). Kan inte avhålla mig från att lägga ut min favoritbild på den. Glaset har ju dubbelsidig antireflexbehandling, vilket i visst ljus gör den mattsvarta urtavlan mörkblå. Svårt som attan att fånga på bild, men jag hade väl tur. Njut ...:

XmWKUV6.jpg
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Missat denna tills nu. Man hör och läser mycket om den länken, den prisas till skyarna av de flesta och verkar ju onekligen vara ett mycket gediget hantverk enligt denna förträffliga recension. Funderade på att köpa en till min 3717 när jag hade kvar den men backade då Nymans skulle ha 13 loppor för den:meh:.
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Inser att det är en Mark XVII, svart tavla med denna länk jag behöver framöver!
Tack för utförlig recension och ett härligt engagemang :)
 

Sirba

Omega
Bra recension, tack för den. Jag kör på läder just nu, behöver ett par länkar till. Har mailat Nymans så får vi se om de kan få fram.
 

HerrP

Breitling
Tack før fin recension! Jag ska køpa en XVI på lænk, enl tipset och før det ær så snyggt! Men vad ær prislæget på beg læderrem med/utan den dær sækerhetsknæppet? Jag såg att ny læderrem kostar typ 290 euro och knæppet typ 300 euro.
 

Degauss

Breitling
Tack för det här! Jag har varit intresserad av denna klocka under en tid nu och du har svarat på ett par av mina frågor.

Sent from my Nexus 10 using Tapatalk
 

mega

Rolex
Har alltid gillat den klockan tillsammans med den länken skarpt. Den är väldigt speciell till utseendet. Kul att det är så enkelt att montera ihop den. Grattis!
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Tack! Mycket bra recension med trevlig, detaljerad info.
Fick nytt sug efter en Mk XV, dock med den äldre länken.

Beads%2520of%2520Rice%2520rkny.jpg
 

otisred

Omega
Trevlig läsning! Tack! Har varit sugen på den här klockan i flera år, men som många andra, utan länk. Jag ligger fortfarande i samma tankar, men trevligt inlägg.
 
Topp