• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension av Orient Mako XL CEM75002D

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Faktum är att jag en längre tid varit sugen på en Orient dykare men på nått sätt har det känts omotiverade att införskaffa en Orient dykare då exempelvis en Seiko Monster ligger på i stort sätt samma pris. Men suget efter en beater/dykare i budgetskiktet och nyfikenheten på märket Orient fick mig att ge efter och slå till på en Mako XL Blue, ref. CEM75002D.



Jag beställde den från Tyska Orientuhren för 1300 kr vilket är löjligt billigt för vad man får. Leveransen tog ungefär 6 dagar, vilket ändå får ses som en bra leveranstid. Men hur är själva klockan då? Mako XL är en större variant av den vanliga Makon och ska vad jag läst vara något mera välbyggd med bättre kvalitetskänsla.




Orient Mako XL är en lågbudgetsdykare och kan således ställas sida vid sida med Seiko Monster och jämföras på ett rättvist sätt. Boetten är väldigt solid och högkvalitativ med en hög nivå av finish i förhållande till priset.

Vridningen på den var mycket bättre än jag vågat hoppas på, givetvis är det en enkelriktad bezel som på de allra flesta dykarur. Bezelen har 60 st klick och känslan när man vrider den ger en solid och hög kvalitetskänsla även om vridningen på exempelvis Seiko Monster känns mera sofistikerad. Men då har ju iof Seiko bland de bästa vridningarna på dykarur där ute.




Inuti klockan hittar vi en Orient caliber 46943 som tickar på i 21 300 bph och med en kraftreserv på ca 40h. Urverket saknar hack and wind men dras snabbt upp när du bär den eller skakar igång den. En väldigt bra funktion med verket är när du ska ändra veckodag så använder du en liten knapp ovanför kronan, för varje gång knappen trycks in så ändras veckodagen, detta är en funktion jag inte sett hos något annat klockmärke.

Orient Mako XL är ju ett dykarur och har ju därför en inskruvad krona och inskruvat boett lock, och vattentätheten ligger på 200m, vilket borde räcka för de flesta vattenaktiviteter.



Klockan kommer med en oyster-liknande länk som man nog kan ha olika åsikter om.. Länken är lite rasslig men detta kan ju också bidra med en charmig och personlig karaktär. Viklåset och klaspen är väl det som är minst imponerande med klockan, särskilt om man t.ex jämför med Seiko Monster som är i samma segmente så sopar Monster mattan med Mako XLs länk&klasp. Men Orient Mako XL har däremot en mycket trevligare finish rent generellt gentemot Monster.

Som ren sammanfattning så kan jag nog inte säga annat än att detta är en otroligt prisvärd dykare med inte mycket att klaga på. För 1300 kr fick jag en fin budgetdykare av hög kvalitet&finish och dessutom kanske ett roligare val än budget Seikodykare som nära på blivit ett upprepande mantra då folk undrar efter billigare divers.



Nu när Seiko har mer och mer tagit sig in i premiumskiktet så känns Orient som en naturlig efterföljare bland "Bang for buck klockor", för valuta för mina pengar gav sannerligen Orient Mako XL CEM75002D. Rekomenderas! :)
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1362298039.752249.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1362298039.752249.jpg
    110 KB · Visningar: 949
  • ImageUploadedByTapatalk1362302302.276746.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1362302302.276746.jpg
    109.8 KB · Visningar: 922
  • ImageUploadedByTapatalk1362302669.337753.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1362302669.337753.jpg
    106.6 KB · Visningar: 877
  • ImageUploadedByTapatalk1362304291.037068.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1362304291.037068.jpg
    77.8 KB · Visningar: 864
  • ImageUploadedByTapatalk1362304306.544861.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1362304306.544861.jpg
    90.5 KB · Visningar: 857
  • ImageUploadedByTapatalk1362312159.917076.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1362312159.917076.jpg
    96 KB · Visningar: 847
  • ImageUploadedByTapatalk1362328861.028127.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1362328861.028127.jpg
    136 KB · Visningar: 1,052

xBjörne

Rolex
2-Faktor
Nu blir vi snart Mako XL- kompisar! :cool:
Har hållit hårt i klockplånkboken senaste veckorna genom att inte hänga här på klocksnack så mycket men efter all din positiva kritik kunde jag inte låta bli!
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Recension av Orient Mako XL CEM75002D

Tack för en trevlig och informativ recension! :)
 

Itson

Omega
Trevliga bilder och sköj att höra att du blev såpass nöjd att din Mako XL får slitas lite på din handled istället för din MM, då och då. :D
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Tack för kommentarerna, och Orienten får mycket handledstid faktist! Jag gillar den skarpt...
 
C

China

Guest
Trevlig recension, ibland så kan lågbudget leverera över förväntan. Orient tycker jag är trevliga överlag, även att urverken kanske är i enklaste laget (vilket inte behöver vara negativt). Jag är lite nyfiken på hur den håller tiden (avsaknaden av hackmekanism till trots) och hur du upplever länken.

Tack för en bra recension!
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
China skrev:
Trevlig recension, ibland så kan lågbudget leverera över förväntan. Orient tycker jag är trevliga överlag, även att urverken kanske är i enklaste laget (vilket inte behöver vara negativt). Jag är lite nyfiken på hur den håller tiden (avsaknaden av hackmekanism till trots) och hur du upplever länken.

Tack för en bra recension!
Tack! :) Jag har inte hunnit med att kontrollera tidshållningen, men Orient brukar ju hålla tiden bra efter vad jag läst. Men jag återkommer med det i huvudforumdelen isåfall när jag har kontrollerat det. Länken är ju lite rasslig, eller snarare lite "myspys-rasslig" Så det upplever jag inte som något negativt.. Det enda är klaspen och framförallt säkerhetslåset som känns lite "flimsy"
 
C

China

Guest
80talisten skrev:
China skrev:
Trevlig recension, ibland så kan lågbudget leverera över förväntan. Orient tycker jag är trevliga överlag, även att urverken kanske är i enklaste laget (vilket inte behöver vara negativt). Jag är lite nyfiken på hur den håller tiden (avsaknaden av hackmekanism till trots) och hur du upplever länken.

Tack för en bra recension!
Tack! Jag har inte hunnit med att kontrollera tidshållningen, men Orient brukar ju hålla tiden bra efter vad jag läst. Men jag återkommer med det i huvudforumdelen isåfall när jag har kontrollerat det. Länken är ju lite rasslig, eller snarare lite "myspys-rasslig" Så det upplever jag inte som något negativt.. Det enda är klaspen och framförallt säkerhetslåset som känns lite "flimsy"

Ja, det här med länken är väl lite beroende på hur man får finjusteringen att passa efter sin handled. Orient kör med 3 justeringar på spännet mot 4 som är ganska vanligt, men det brukar oftast gå att fixa med att ta bort en halvlänk och finjustera vid en förkortning av länken. Kvalitén och finishen på länken tycker jag ser mycket bra ut för en klocka i den här prisklassen.

Återkom gärna om tidshållningen, jag är ganska nyfiken. :)
 
Topp