• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension av Pequignet Paris Royal

Eleganten

Omega
Hej KS:are,

Här nedan följer en recension av Pequignet Paris Royal, som först publicerades på Klockrent.org här: https://klockrent.org/2018/08/20/recension-av-pequignet-paris-royal/

Vi har testat den eleganta Paris Royal från de fristående franska urmakarna, Pequignet.


Franska Pequignet har en lika spännande som rent ut sagt galen och actionspäckad historia. Grundaren, designern och hästfantasten Emile Pequignet grundade företaget 1973 och nådde fina framgångar.

När han väl drog sig tillbaka 2004 så blev det minst sagt liv i luckan. In klev Zeniths dåvarande marknadsdirektör, Didier Leibundgut med astronomiska ambitioner. Han bestämde sig för att göra Pequignet till ett Haute Horolgerie-varumärke och investerade därför tungt i att ta fram ett eget manufakturverk, Calibre Royal. Och initialt såg det ut att bli en succé. När det väl såg dagens ljus strömmade nämligen beställningarna in, men det dröjde inte länge förrän problemen hopade sig.

url-1024x594.jpg

En glad Didier Leibundgut i begynnelsen av sin korta period hos Pequignet. Foto: Pequignet
Trots att man byggt ett toppmodernt in-house-laboratorium led nämligen urverket av svåra barnsjukdomar och Pequignet blev tvungna att investera ytterligare enorma summor för att åtgärda dem – en mycket kostsam historia.

Därefter hann man med såväl en rekonstruktion som en konkurs (och två ägarbyten med det) och Didier Leibundgut försvann ut med huvudet före, på grund av sin arroganta attityd och oförmåga att sköta det affärsmässiga på ett vettigt vis. Men hans skapelse lever kvar. Och tur är väl det.

I dag ägs Pequignet av tidigare anställda inom företaget. Antalet anställda har krympt till ett tiotal. Manufakturdelen har man behållit och förfinat. Dessutom har man återgått till företagets rötter vad gäller designfokus i separata modellserier, frånskild manufakturdelen.

DSC_0565-2.jpg


Jag har bekantat mig närmare med en av manufakturmodellerna i kollektionen Paris Royal (ref: 9007443F CN). En dressigare modell, men i en mer modern storlek.

Design och materialval
DSC_0476-2.jpg


På vårt recensionsexemplar är det rostfritt stål som gäller. Men den finns naturligtvis också i ädlare metaller som guld och vitguld. Den polerade boetten mäter 41 mm och bjuder på en riktigt trevlig överraskning. Den buktar nämligen inåt i stället för utåt som brukligt är, vilket ger den en helt unik profil. Bandhornen har också begåvats med samma designlösning och det är klassigt som attan.

DSC_0469-2-1.jpg


Tavlan är svart, nästan djupt mörkgrå och kontrasteras av de polerade arabiska siffrorna och visarna, där inte minst de pilformade minut- och timvisarna är riktigt trevliga.



Vid klockan åtta hittar vi en gångreservsindikator, ovanför klockan sex en månfas och vid klockan fyra en subsekund. Datumet är placerat strax ovanför tavlans mitt och har integrerats snyggt med svart bakgrund och vita siffror – diskret och fint. Skulle man dock föredra en mer kontrasterande dag- och datumruta så finns den även med vit bakgrund. Faktum är att ju mer tiden har gått desto mer har jag fastnat för just den kombinationen, vilket är olikt mig.

DSC_0228-2.jpg


Under klockan tolv hittar vi Pequignets logotyp, den franska liljan och ”Pequignet” i vita versaler. Såväl kronan som spännet är förstås signerade.

Under huven
Vänder vi på klockan, och det gör vi gärna i det här fallet, kan vi avnjuta det oerhört trevliga manufakturverket Calibre Royal, som dekorerats smakfullt och dessutom givits ett öppet balanshjul – ännu en fin och mycket lyckad detalj.

DSC_0282.jpg


Nämnas bör även att verket presterade oerhört väl under vårt test och gick endast +0.9 sekunder för snabbt i genomsnitt per dag. Den utlovade gångreserven på 88 timmar kan jag också konstatera är i underkant. Mitt exemplar kom närmare 92 timmar.

DSC_0329.jpg


En sak är säker: Alla problem som en gång fanns med Calibre Royal när det lanserades är som bortblåsta. Det här är ett alldeles utomordentligt urverk, även i sin prisklass. Man hade så klart kunnat skrota det helt efter den röriga historia som omgärdat det. Jag är väldigt glad att så inte blev fallet. Att man istället löste alla problem och förfinade det. Här sitter man på en riktig vinnare.

DSC_0350.jpg


Inte så konstigt att en av de absolut största klockkoncernerna ville köpa det, när Pequignet genomled sin konkurs, med enda syfte att gömma undan det för att inga konkurrenter skulle komma över det.

På handleden
DSC_0212.jpg


Paris Royal fullständigt glänser på handleden, i dubbel bemärkelse. Den bärs helt underbart skönt och med sina kortare bandhorn märks boettens 41 mm inte alls av på min tunnare handled.

Den är överraskande lätt och den intrikata designlösningen där boetten och bandhornen rundats av inåt ger den en riktigt läcker profil. Jag misstänker att det också bidrar till dess mycket beskedliga vikt.

DSC_0184.jpg


Kronan är precis så stabil, ja nästan orubblig (inget vickande här inte), som jag förväntar mig i den här prisklassen. Den är lätt att manövrera och man känner verkligen hur urverket jobbar, framför allt när man ställer tiden – en helt underbar känsla.

Dag- och datum-rutan måste vi nämna också. Det ställer om blixtrande snabbt, på mindre än en sekund, så det gäller att inte blinka för att hänga med i svängarna.

DSC_0514-2.jpg


Armbandet i alligatorläder hittar formen nästan direkt. Om jag verkligen tar i så jag spricker är just armbandet den enda lilla kritik jag kan dela ut. Det är bra, det sitter skönt och kvaliteten är klart godkänd för även för prisklassen. Men för mig infinner sig aldrig den där riktigt lyxiga känslan som jag förväntar mig. Det kan dock förstås bara vara frågan om tycke och smak, om personliga preferenser.

Summering
Sammantaget är det bara att konstatera att jag har kapitulerat fullständigt inför Paris Royal. Det är med en djup hovbugning som jag delar ut all ros. Och då har vi ännu inte pratat om priset och det är nämligen oundvikligt här.

DSC_0169-2.jpg

Du kan även läsa om Pequignet Rue Royal i boken 100 kultklockor, under avsnittet ”De stilfulla”.
En manufakturklocka av kvalitetsmässigt högsta snitt vad gäller såväl design som materialval, med ett helt lass härliga, väl avvägda komplikationer. Dessutom sitter den som gjuten på handleden. Allt detta sammantaget brukar innebära rena fantasisummor. Men här är prislappen, håll i er nu: 69 950 kr. Det är i sammanhanget rena fyndet. Jag brukar inte sällan prata prisvärdhet, klocka för pengarna, och den här kvalar in oerhört högt upp på listan över de mest prisvärda armbandsuren du kan hitta i dag.

Det är oundvikligt att klockan bedöms i sin prisklass och mot motsvarande konkurrenter och faktum är att Pequignet Paris Royal för mig här sitter ensam på tronen.

DSC_0509-2.jpg


Det är sällan jag blir så knockad, så handlöst imponerad. Det kommer att bli en liten pina att lämna den här ifrån sig. Vi har trivts helt fantastiskt bra ihop. Pequignet har verkligen åstadkommit något alldeles särskilt här, en riktig vinnare. Det är bara att gratulera såväl företaget som oss slutkunder, som kan få en klocka som hör hemma i det övre lyxsegmentet och till ett helt suveränt pris.

Så för dig som är en sann entusiast, som inte är ute efter de mer välkända varumärkenas symbolik utan bara vill ha en fantastiskt läcker klocka är Pequignet Paris Royal absolut värd en chans och din dyrbara uppmärksamhet.

Omdöme
Positivt:

  • Den annorlunda boettdesignen
  • Urverket presterar prickfritt och långt över det utlovade.
  • Bärs underbart skönt – och snyggt.
  • Suveränt balanserad tavla.
  • I absolut toppklass vad gäller prisvärdhet.
Negativt:

  • Armbandet saknar den riktiga wow-faktorn som klockan har i övrigt.
Kan jag rekommendera den?
Med ett rungande ja! Det här är en av de bästa klockorna, i alla kategorier, som jag har bekantat mig med. Den har allt: designen, ergonomin, specifikationerna och presterar på absolut toppnivå.

Specifikationer:

Boettmaterial: Rostfritt stål
Diameter: 41 mm
Vattenresistens: 50 m
Funktioner:
– Timmar, minuter, sekunder (subsekund)
– Dag/datum
– Månfas
– Gångreservsindikator
Urverk: Calibre Royal
– 21 600 svängningar i timmen (3 Hz)
– 39 juveler
– 72 timmars gångreserv
Pris: 69 950 kr

Tillgänglighet:

Pequignet finns hos tre återförsäljare i Sverige. Showroom W i Sigtuna, Magnussons Ur i Göteborg och HUR i Halmstad.

Läs mer här:

Pequignets hemsida
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Mycket bra recension och en väldigt trevlig pris-nivå för ett så vackert ur. Min enda synpunkt är att loggan är för stor. Den borde varit något mindre, men det är ju en smaksak och således helt upp till var och en att bedöma.
 
Topp