• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension av Seiko Marinemaster SBDX001

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Modellnamn:
Seiko Marinemaster 300m "MM300"
Tillverkare:
Seiko, Shizukuishi Watch Studio
Referens:
SBDX001
Listpris
~25 000:-
Årsmodell:
2012
Urverk:
Inhouse cal. 8L35 (odekorerat 9S55-verk)
WR:
300m
Allmän beskrivning:
Proffessionellt dykarur
Mina intryck:
Hög nivå av finish om man betänker priset, mycket hög kvalitet i överlag på hela klockan.

8000101595_437aedae6b_b.jpg


Boettmått: 44mm Vikt: 209 gram

För inköp av den finns det tre större sajter som brukar rekomenderas. Chino Watch, Higuchi Inc eller Seiya Japan. Alla tre är Japanska och har högt anseende i klockvärlden men jag rekomenderar Katsu och hans Higuchi Inc som är en AD och ligger bäst i pris av de alla tre och har en fantastisk service och kommunikation och lyhördhet gentemot kunden.. Alla dom här tre företagen har pressat ner priset något från det rekomenderade priset. Hur som helst kan man kalla Seiko Marinemaster för en homeage eller en modern version av Seikos 60tals Professionalla dykar modell "Seiko 6159-7000" från 1967. Så med andra ord finns det en hel del intressant historia för den som letar att hitta om Seikos Proffesionella dykarur.

8000104933_c70d1dde56_b.jpg

8000106047_bac8cd829f_b.jpg


Seiko Marinemaster SBDX001 har många attribut som jag älskar. Det faktumet att Marinemaster inte är en direkt vanlig klocka här i Sverige, jag har aldrig sett något ex i verkligheten förutom den jag har och detta är något som verkligen gör MM300 till något personligt. Jag är glad att inte alla bär den, jag älskar historian bakom den och det så kallade one peace-monocoque case som med sina förseglingar hindrar helium ifrån att tränga in i boetten om man nu skulle använda sin klocka för det ändamålet. En annan sak jag uppskattar väldigt mycket är också den begränsade tillverkningen av den och att den tillverkas i Shizuku-ishi Watch Studio, Seikos mer exlusiva klocktillverknings lokal beläget i Japan där den sätts ihop för hand tillsammans med mekaniska Grand Seiko ur.

8000106841_5e792e6afa_b.jpg



Klockan i sig är en ren fröjd att titta på, det är en otrolig nivå i finishen om man betänker prisnivån. Själva boetten ger verkligen intrycket av att vara byggd som en tank "bombsäker" och detta är nog något som kännetecknar allt från Seiko dykare i lågbudgetskiktet som Seiko Monster till deras "upperend" dykare som Marinemaster. Själva boetten har mycket högglans polerade områden med delar i borstad finish. Ovansidan av hornen är borstade - Det är faktist näst intill Grand Seiko nivå på själva boetten i finishen. Med allt det här är vridkransen en riktig "eyecatcher" med en högglans finish med nästan spegelblank yta (som förövrigt har bland den bästa vridningen som jag har känt på något dykarur). Länken har en vacker satinfinish med två stycken polerade partier. Något annat som lockar ögonen är visarna som nog är bland det vackraste jag sett på en klocka och som reflekterar ljuset på ett lekfullt sätt. Även markeringarna kring luminovan är oehört vackra och består av försilvrat stål och även dom kan se helt otroliga ut i vissa ljus.

Men tyvärr har ju mycket av det goda en baksida också. Eftersom den har ganska mycket blanka områden - (boett och vridkrans) så är den ju lite av ett lättare offer för märken och repor. Fast det är ju klockor, och dom ska användas :)

8000107801_cd50d13c1a_b.jpg

Lumen på MM300 är givetvis precis som man förväntar sig från ett dykarur från Seiko... Fantasisk!

Innanför boetten finner vi en 8l35 kaliber som arbetar i 28800 bph och den har 50 h kraftreserv. Faktum är att det är förra generationens 9S55 Grand Seiko kaliber som tjänstgör i den, fast odekorereat och inte justerat efter de sex olika positionerna som GS standarden innebär. Men många rapporterar ändå att deras Marinemaster prestrerar inom COSC nivåer vid normalt användande. Mitt exemplar ligger på ungefär -2 sek per vecka då jag synkoniserat den med texttevens klocka, vilket man ändå få se som riktigt bra.

Någon riktigt häftig funktion är själva dykarföförlängningen. Det är bara att dra tillbaka låset för klaspen och så kan man dra ut mekanismen och justera hur mycket som behövs dras ut. Mycket smidigt. När vi ändå talar om klaspen så är det nog klaspen som jag gillar lite mindre med klockan. Jag är osäker, men det verkar som att den är gjort utav titanium och kan kännas ganska lättviktig och lite skramlig, det är inte i Omega PO:s nivå på klaspen på Seiko Marinemaster tyvärr. Men det här är bara bagateller på en så högkvalitativ och näst intill perfekt klocka i övrigt.

Endel har beklagat sig över att MM300 använder ett hardlexglas (som är tjockt och kupolformat och som är antireflektions behandlat) men Seiko använder ett mer högkvaliativt hardlex glas på Marinemastern, och jag har aldrig sett att någons glas på MM300an har bivit repat på nätet. Men man får ju inte förglömma att MM300 är en homeage av Seiko 6159-7000 som också hade ett hardlex. Och detta är skälet att dom fortfarande använder det på MM300.

Som slutord så måste jag säga att MM300 är en för jäkla bra och fin klocka. Coola funktioner, Finish i toppklass och med en otroligt fin kvalitet. Man får en hel del dykardinka för pengarna man lägger ut. Rekommenderas! :)
 

Skolläraren

Panerai
Tack för en bra recension! Seiko gör många fina ur i olika prisklasser. Ångrar lite att jag inte tog vägen förbi Klockmäster när jag var i Stockholm senast.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Inget o tacka för, jag postade den med nöje :D tack för ni gillade den.

Underskattad skulle jag nog inte säga, isåfall hos "vanligt folk" men på klockforum som WUS är den väldigt omtyckt.

Nej nej Spence, det är Rolex som går ihop bäst med dig, lyssna på Joberman i hans inslag i det nya OTv avsnittet :lol:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Mycket bra recension! Detta är min graal, som jag en dag önskar få äga. Det enda som stoppar mig är min plånbok och att den har monocase, vilket innebär att jag troligtvis skulle behöva skicka iväg den utomlands för att servas. Detta innebär även att jag inte själv skulle kunna rucka den, om det visar sig att den går för fort/långsamt.

80talisten skrev:
Men man får ju inte förglömma att MM300 är en homeage av Seiko 6159-7000 som också hade ett hardlex. Och detta är skälet att dom fortfarande använder det på MM300.

Det finns de som anser att hardlex är sämre än saffirglas, men faktum är att hardlex har fördelar och inte bara nackdelar.
Fördelarna är att det inte spricker som saffirglad har en förmåga att göra, vilket är anledningen till att hardlex används som ett medvetet val på Seiko-dykare. hardlex ger även färre reflektioner än saffirglas, vilket innebär att det inte behövs antireflex-överdrag. Seiko har ju saffirglas på andra dressigare klockmodeller, men här är det nog snarare så att hardlex är ett aktivt val, snarare än ett historiskt grundat val.

Edit:
Här är en bra guide till hur man öppnar en mm300. Det finns två modeller av lås som håller glaset på plats, varav den tidigare versionen kräver ett "specialverktyg", medan den nyare versionen inte kräver det.
http://seikoholics.yuku.com/topic/152#.UFmEXLIaO8A
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
yonsson skrev:
Mycket bra recension! Detta är min graal, som jag en dag önskar få äga. Det enda som stoppar mig är min plånbok och att den har monocase, vilket innebär att jag troligtvis skulle behöva skicka iväg den utomlands för att servas. Detta innebär även att jag inte själv skulle kunna rucka den, om det visar sig att den går för fort/långsamt.

80talisten skrev:
Men man får ju inte förglömma att MM300 är en homeage av Seiko 6159-7000 som också hade ett hardlex. Och detta är skälet att dom fortfarande använder det på MM300.

Det finns de som anser att hardlex är sämre än saffirglas, men faktum är att hardlex har fördelar och inte bara nackdelar.
Fördelarna är att det inte spricker som saffirglad har en förmåga att göra, vilket är anledningen till att hardlex används som ett medvetet val på Seiko-dykare. hardlex ger även färre reflektioner än saffirglas, vilket innebär att det inte behövs antireflex-överdrag. Seiko har ju saffirglas på andra dressigare klockmodeller, men här är det nog snarare så att hardlex är ett aktivt val, snarare än ett historiskt grundat val.

Edit:
Här är en bra guide till hur man öppnar en mm300. Det finns två modeller av lås som håller glaset på plats, varav den tidigare versionen kräver ett "specialverktyg", medan den nyare versionen inte kräver det.
http://seikoholics.yuku.com/topic/152#.UFmEXLIaO8A

Rent praktiskt är ju exempelvis en Omega PO 2500 lättare att ha och göra med när det handlar om ruckning eller servning men jag tror trenden kommer vända nu och delar blir säkert mer tillgängliga här i Sverige nu när Seiko även börjat sälja sitt premium här i Sverige i större utsträckning. Om du gillar Sumo kommer du säkert älska MM300, klockorna må se snarlika ut vid en första titt, men det är stora skillnader på dem när man har dom sida vid sida.

Ett tips om du köper den fabriksny som jag gjorde av Katsu - (en fantastisk man) på Higushi Inc, be honom att han kontrollerar ditt exemplar, dvs hur exakt den går. Det gjorde han utan problem. Och jag fick ett väldigt exakt exemplar, så något iväg skickande för ruckning är inte nödvändigt med andra ord. :)
 
D

Deleted member 4412

Guest
Nu blir man lite sugen på en "japanare" igen. Tack för tipset och ytterst vackra bilder!
Nu blir det "klockspana nätet" hela dagen:)
 

Bjudko

Cartier
Blev lite sugen på en sådan här jag också, riktigt fin. 15000 kr såg jag på Tradera där importören stod för ev tull+moms. (y)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jobbigt när man går in och kikar på såna här lite äldre trådar och inser att man faktiskt saknar MM'n man hade och blir lite sugen igen. I totally blame yonsson... :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jobbigt när man går in och kikar på såna här lite äldre trådar och inser att man faktiskt saknar MM'n man hade och blir lite sugen igen. I totally blame yonsson... :)
Hehe. Håller med. Den jag köpte ny låg ju ute till försäljning nyss. Fick streta emot rejält för att inte köpa tillbaka den.
 

Lillyalla

Breitling
....Suck... Det blir att börja leta efter denna "vill ha" klocka. Ibland kan man sitta i timmar och bara njuta den historia som präglar dessa konstverk....
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Finns det ens automatiska SEIKOs som servas av Klockmaster i Sverige? Det mesta skickas till Opture och därefter till SEIKONi Nederländerna. Man kan själv skicka direkt till ett servicecenter om man önskar. SEIKO UK servar mm300.
 

TonySoprano

Cartier
2-Faktor
Jag kan väll bumpa lite till med två bilder och mina tankar efter tre veckors ägande:


- De handapplicerade indexmarkeringarna och visarna är verkligen toppklass och ger ett lyxigt intryck till klockan.
- Urverket 8L35 är ett stort + då det tydligen i grunden är ett GS-verk. Jag kan dock störa mig lite på att datumskiftet tar "lång" tid.
- Tavlans design känns praktisk och tavelfinishen är grymt bra.
- Ringen är trevlig och lyxig fast den inte är keramisk.
- Lumen är lysande.:p
- Länken är godkänd, men inte mycket mer. Låset i titan är en repmagnet och känns lite billigt om man ska vara petigt, dykarförläningen är en cool detalj dock.

IMG_4479.JPG



IMG_4484.JPG


En grej jag märkt är att den flyger under radarn lite väl mycket ibland. Jobbigt att behöva göra långa förklaringar för diverse IWC och Rolex-ägare varför man nu köpte en Seiko som listar 25k i Sverige och vad som gör just denna modell till en häftig klocka.

Jag är ändå grymt nöjd med den hittills och kan rekommendera den varmt om man vill leva "under radarn". :happyhappy:
 
Topp