• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension av Zenith El Primero 38mm

Ursäkta dubbelpost. Insåg nu att jag borde postat min recension här och inte i Zenithtråden.

Nu har det gått ett halvår sedan jag köpte min El Primero 38mm. Jag har en del tankar som jag tänkte dela med mig av. Främst är de riktade till er som går i köptankar.

Generella tankar
Jag är fortfarande väldigt nöjd! Klockan fyller precis det gapet mellan sportklocka och dressur. En kronograf på kroka får oftast anses vara rätt dressad, men El Primeron har fortfarande racing DNA.

Boettstorlek
Mina handleder har en omkrets på blygsamma 16cm så 36-38mm är perfekt storlek för mig. Jag skulle säga att klockan bärs som en standard 38mm.

Bandhorn
En liten kritik jag har är att bandhornen sticker ut en bit utanför bandet, vilket exponerar en rätt vass kant på insidan, mot bandet. Se bild nedan:
fullsizeoutput_1f6b.jpeg

Band
En annan kritik jag har är bandstorleken. Jag beställde klockan med ett XS band och det är nästan för stort för mig (handled 16cm i omkrets). Jag bad ADn göra ett hål till i bandet. Det nya hålet ser precis ut som de andra så det var inga problem. Om jag använder det nya hålet gör det dock att låset hamnar lite snett, alltså inte helt mitt på handledens undersida. Se bild nedan. Detta gör att en metallbit från spännet skaver en del. Så jag brukar växla mellan att ha i det yttersta, nya, hålet och att ha i det näst yttersta (men då är bandet liiite för stort). Alltså: om ni har en omkrets på över 16cm kommer bandet sitta bra. Har ni en omkrets på under 16 kan ni få en del problem. Men se till att få XS-bandet!
fullsizeoutput_1f62.jpeg

Lås
Förutom problemet med bandlängden som jag beskrivit ovan är låset riktigt välkonstruerat. Väldigt fina former, enkelt att ta av och på och känns alltid säkert! När nära och kära som inte är så intresserade av klockor har fått känna på den är det oftast låset de kommenterar.
fullsizeoutput_1f67.jpeg fullsizeoutput_1f69.jpeg

Urverk och precision
Den går med en avvikelse på ca +-1 sek per dag. Jag har inte haft några som helst problem med urverket (fast det förväntar man sig ju inte efter 6 mån)

Tryckknappar
Kolumnhjulsmekanismen gör ju att det blir en härlig känsla i knapparna. Jag har aldrig råkat starta kronografen av misstag.

Jag hoppas att jag inte har avskräckt någon. Detta är en fantastisk klocka som jag är riktigt nöjd med. Jag kommer ha den i många år framöver. Skriv gärna om ni har några frågor jag missade att besvara!

Avslutar med några fler bilder (som dessvärre inte alls gör klockan rättvisa):
fullsizeoutput_1f64.jpeg

fullsizeoutput_1f65.jpeg
 

Vigge_S

Omega
Hej!

Kul att läsa! Hur tänker du kring service? Är nämligen själv sugen på en liknande (vintage) men funderar på vart de servas och kostnader för det..
 
Hej!

Kul att läsa! Hur tänker du kring service? Är nämligen själv sugen på en liknande (vintage) men funderar på vart de servas och kostnader för det..

Jag har inte servat den än, så jag vet inte. Men det var fem års serviceintervall och jag har för mig att priserna var rätt standard (5-10kkr)

Fin! Såg brutalt tjock ut på första bilden. Upplevs den som tjock?

Nej, det tycker jag inte. Den känns nätt jämfört med alla andra automatiska kronografer jag provat.
 
Topp