• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension/babbel Seiko SNZG05

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
1881 så öppnade Kintaro Hattori en klock- och juvelerar-affär i Tokyo. Elva år senare så började han tillverka egna klockor under märket "Seikosha" som på engelska blir "House of Exquisite Workmanship".

I 1924 så kom de första klockorna under namnet "Seiko" och kostade då ungefär lika mycket som en vanlig bil.

1985 så började Seiko och Orient att tillverka klockor i samma fabrik, det samarbetet har som ni vet fortsatt sedan dess och är sedan 2009 är Orient ett helägt dotterbolag till Seiko.

Där har ni lite snabb bakgrund (i stort sett saxad från wiki), alltid lite roligare att ha någon form av bakgrundshistoria när man skall handla något intressant, lyssna på någon ny artist, läsa en ny författare osv. Det blir helt enkelt lite bättre då.

Vidare till min SNZG05 som kom med posten för någon vecka sedan.
Hade precis sålt min tidigare Seiko (SNK809) då den var lite för liten för min handled, däremot gillade jag både design och funktion så ett steg upp till SNZG05 som är väldigt lik kändes perfekt. Under tiden klockan levererades så började jag dock bli sugen på en Orient Mako istället så ar lite orolig att jag skulle hitta något att störa mig på även på den nya klockan, speciellt nu när jag hittat ytterligare "objekt".

Men jag hade verkligen fel!
I min värld så blev detta en riktigt bra "allround"-klocka som kan "kameleonta" sig bra till både skjorta och finbrallor när det är fin-besök :pompus: på jobbet och när man är ute och plockar svamp i skogarna :happyhappy:
Samma band width på denna som min kommande Mako också, så slipper man ha dubbla uppsättningar av nato, mesh, gummi osv.

Det är en 43mm (bezel) bred klocka, 12mm tjock, automat (7S36) och Seikos Hardlex. Fin blandning av både polerad och borstad metall. Väger alldeles lagom med original metall-strap och känns väldigt gedigen. Om ni frågar mig så är det VÄLDIGT mycket "bang for the buck", designen är anonym och tidlös, och som sagt ovan så kan man ändra utseende på den ganska snabbt genom att byta band..
Rekommderar verkligen som "instegsklocka" och till er som vill ha en fin och väl fungerande klocka till ett bra pris.

Och med tanke på att ett av mina mer utövade intressen är just att fota så skäms jag nästan att lägga ut följande bilder.. Men har helt enkelt inte tagit mig tiden att fota mina klockor på senaste tiden, så håll tillgodo med några mobilbilder där det sitter tre olika band på. Någon mer som håller med om klockans mångsidighet?


 
Topp