• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Blancpain Fifty Fathoms Automatique

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor


Historik

Den första moderna dykarklockan lanserades av Blancpain 1953 på uppdrag av och utifrån krav ställda från franska militären. Klockan behövde ha envägsvridring med tidsangivelse samt lysmarkering, stöttålighet samt en vattentäthet som klarar trycket av det högsta rekommenderade djupet för dykning utan tryckkammare, alltså 50 fathoms (91,44m).

Bevisligen har kraven stått sig ända tills idag då de är några av de krav som ingår i ISO 6425 vilket är nutidens ISO-krav för dykarklockor.

Därtill bedömdes klockan behöva skruvat baklock, dubbla packningar i kronan samt automatiskt urverk för att inte slIta på kronpackningarna.

blancpain-manufacture-atelier-repetition-minutes.jpg

http://blog.dreamchrono.com/2014/04/blancpain-manufacture-factory-visit/

1961 -SSIH (nuvarande Swatch Group) köper Blancpain.

1981 JCB (Jean-Claude Biver) lämnar Omega och köper tillsammans med Jacques Piguet rättigheterna till Blancpain för CHF22000


1982 Blancpain "Moon Phase" Blancpains reklamer proklamerar:

"Since 1735 there has never been a Blancpain quartz watch and there never will be one"

Under 80-talet när de andra tillverkarna var övertygade om att kvarts skulle konkurrera ut de mekaniska klickorna storsatsade Blancpain på klockor med komplikationer.


1985 Blancpain lanserar en Perpetual Calendar.

1988 presenterar Blancpain 6st nya modeller vilka alla inom urmakarbranchen ansågs kräva stor kunskap: Ultraslim klocka, månfasklocka, evighetskalender, split-second kronograf, tourbillon och minute repeater. Detta gjordes givetvis för att visa att Blancpain var på banan igen samt att visa att de var hi end.

1992 säljs företaget tillbaka till SSIH för CHF60 000000 men JCB fortsätter som chef fram till 2002 då JCB lämnar över till Marc Hayek.

Därefter gick JCB över till Hublot för att rädda märket från konkurs och lyckas göra märket till en framgångssaga. Nu är JCB chef hos TAG Heuer och vi ser redan 2016 hur JCB ändrat märkets formspråk och inriktning.


Bild på @Christian s BP FF 40mm
1999 lanserar Blancpain "Concept 2000": tre klockor i Fifty Fathoms-stuk, men det var inte förrän 2003 då Blancpain firade 50-års jubileum som de lanserade en 40mm Fifty Fathoms med safirglasinlägg i vridringen. Modellen var väldigt lik originalmodellen från 1953 men med nya materialval och uppdaterad teknik. De sålde slut snabbt och genast uppstod en efterfrågan på en ny olimiterad version i större storlek. Dessa begagnade kostar idag i runda slängar ungefär vad de kostade nya 2003.

Blancpain besvarade efterfrågan på en större modell 2007 med att presentera 3st modeller; Fifty Fathoms Automatique, Fifty Fathoms Tourbillon och Fifty Fathoms Chronographe Flyback. Idag recenserad Fifty Fathoms Automatique (5015-1130-52)

Mer historik kan läsas här:
http://people.timezone.com/jmerino/history50.pdf

Och här:
http://www.watchtime.com/cms/wp-content/uploads/2013/10/WT_Spotlight_Blancpain_fin.pdf

Önskar man lyssna istället för att läsa så går det bra att lyssna på JCB när Hodinkee besöker honom.

Alternativt denna historiska genomgång



Fifty Fathoms Automatique
6BD96A8D-716D-4109-BF5D-7EB256677987_zpsk6a4tcjd.jpg

Referensnummer: 5015-1130-52
Specifikationer
Diameter: 45mm
Höjd: 15,5mm
Lug/lug (vertikalt mått): 51mm
Band: 23mm "Sailcloth"
WR: 300m
Listpris: 125300kr


Urverk
calibre_1315_back.png


Blancpain cal 1315
120 timmars kraftreserv
Frekvens: 28800bph
Tjocklek: 5.65 mm
Diameter: 30.60 mm
Kraftreserv: 120 timmar (5dygn)
Antal fjäderhus: 3st
Antal juveler: 35st
Antal delar: 227st

Urverket 1315 är utvecklat, (mestadels) tillverkat och monterat in house. Många delar finisheras individuellt för hand på traditionellt vis och även verktygen som urmakarna använder är traditionsenligt tillverkade för hand hos Blancpain, varje urmakare har såklart sin egen uppsättning med personliga verktyg. En urmakare sätter ihop och justerar respektive klocka. Givetvis finns ett visst samarbete mellan de olika tillverkarna inom Swatch group och Frederic Piguet som från början tillverkade urverk åt Blancpain är nu under samma tak som Blancpain.

Urverket är automatiskt med 3st fjäderhus vilka tillsammans ger en kraftreserv på imponerande 120 timmar (5dygn). Urverkets frekvens är 28800bph.

Urverket är helt skyddat av en bur i stål för att öka resistensen mot magnetism och det har ett fritt liggande balanshjul utan ruckningsmekanism för finjustering vilket enligt flera recensenter syftar till att minska risken för att stötar påverkar gången. Jag frågade en kunnig Swatch-urmakare om detta och han menade att det inte har med stötar att göra, anledningen är att det blir färre saker som stör ballansfjädern och därmed urverkets precision om ruckningsmekanismen finns integrerad i balanshjulet. Finjustering sker istället via skruvar på ballanshjulet. Mer om urverket och om Nivarox som är inblandade i detta system (från samma moderbolag Swatch Group) går att läsa här:
http://www.ablogtowatch.com/inside-nivarox-the-heart-of-the-swiss-watch-industry/

Och här:
http://www.watchprosite.com/?page=wf.forumpost&fi=4&ti=439061&pi=2634866


Boett
9D4CB77D-5C60-4F4D-B2EF-94149B5C518A_zpsdtfzgjcr.jpg

77F2A43E-69B2-4D0C-8FA9-A12BA780AFB4_zps8awqwyyo.jpg

Boetten är helt blankpolerad vilket inte är något som tilltalar mig i teorin men det fungerar väldigt bra i verkligheten. Det finns en limiterad Aqualung-version som är borstad vilket ser ganska konstigt ut till denna boett. Näst intill samtliga ytor är även konvexa (välvda),det enda som är platt på klockan är insidan och utsidan av bandhornen. Finishen är som förväntat oklanderlig. Samtliga fasningar är lagom skarpa, det blanka glänser givetvis bra och det finns många roliga vinklar att studera. Helblank finish innebär såklart att fingeravtryck och mikrorepor dras till klockan.

F6B9EA1D-7FA6-4F91-ACC0-D2C21F6319D9_zpsdmejmog4.jpg

Långsidorna lutar lite grann vilket gör att boetten får ett väldigt mjukt uttryck. På boettens vänstra långsida finns "BLANCPAIN" graverat, något som det klagats på en hel del. För min egen del är det en detalj som man kan ha eller mista. Det stör mig inte men jag kan inte heller påstå att jag tycker det är jättesnygg. På handleden är det givetvis ingenting man tänker på.

6DDF9ECE-3AF7-4521-B8C7-21C6E7FD970E_zpsudk6nhp2.jpg

Boettens vertikala mått är strax över 50mm på grund av de väldigt korta bandhornen. Bandbredden på 23mm gör att bandhornens infästning hamnar någorlunda långt ut åt sidorna. En fördel med detta är att bandhornen ser större ut än de är vilket medför att klockan ser proportionerlig ut trots att bandhornen är så korta.

B1B0E3B2-AA94-40DB-BB10-CE28F19ED4AC_zpsd84shrvh.jpg

Fördelen med korta bandhorn är givetvis att klockan sitter väldigt bra på handleden "trots" 45mm i diameter men det finns även en nackdel, de band som monteras får inte vara för tjocka eftersom avståndet mellan boetten och bandstiften är väldigt kort. Som vanligt har detta avhjälps något av en liten fasning i underkanten av boetten, men fasningen är så liten att det medför att det exempelvis är omöjligt att få dit ett tjockare natoband.

Normaltjocka gummin och band från Hirsch får precis plats och skaver lite mot boetten. Givetvis passar originalbandet perfekt.


Vridring och glas
48F576FE-8C4D-41BA-95B8-3430610445AC_zpsaqngi6y7.jpg

Vridringens svarta inlägg är tillverkat i ett helt stycke safirglas och de lysande markeringarna består av 6(!) lager superluminova. Detta ger ett helt annat utseende än ett keramikinlägg. Sofistikerat, sobert och mindre blingigt IRL än på bild. Inlägget är välvt och passningen mot både glas och vridring är perfekt. Det som på vissa bilder ser ut som en ring mellan glas och vridringsinlägg är rehaultringen som sitter under glaset. Kupat glas möter möter alltså kupat glas.

Glaset är kupat safirglas med både yttre och inre antireflexbehandling (AR). Att det har yttre AR hade jag inte gissat för glaset ger en del reflektioner på det där mysiga sättet som bara kupat plexi eller kupat safirglas ger, lagom för att det ska vara intressant men inte så mycket att det stör.

Även själva vridringen har konvex form och faktum är att det enda borstade på hela klockan är urgröpningarna i vridringen. Greppet är bra och vridringen klickar hårt och precist (120-klick). Ljudet är högt och kassaskåpsaktigt. Jag har läst att de hade problem med att klickbrickan under vridringen gick sönder på de första årsmodellerna men detta är nu åtgärdat.


Baksida
A0A8DA91-48C2-46FF-B3EC-0420D60DF0A4_zpszbttsaio.jpg

Vissa propsar på glasbaksida men personligen gillar jag inte glas mot handleden så jag gillar att så inte är fallet på denna modell till skillnad mot Bathyscape. Buren runt urverket gör det även omöjligt med glasbaksida. Baklocket är även det blankpolerat och med minimal utsmyckning vilket jag gillar. En rolig detalj är att de tillverkar så få exemplar/år att klockorna helt enkelt får ett någorlunda kort individuellt serienummer. Från 2007 då modellen lanserades till 2012 när detta exemplar såldes har de alltså bara tillverkat 1395 klockor av denna modell.


En närmare titt
6E075F0F-DF9A-474D-BF76-F89B2EC22067_zpsmgivnrjd.jpg

Man skulle kunna säga att det är på detaljnivå det riktigt roliga finns.

Visarna är breda och har perfekt längd. Minut och timvisare är veckade på mitten medan den röd-doppade sekundvisaren är platt. Lyspastan har fått ta stort utrymme visarnas form är förutom att de är väldigt snygga väldigt lätta att läsa av.

Tavlan är indelad i två sektioner där den yttre sitter något lägre än den inre. En gissning är att detta är för att möjliggöra bra tjocklek på de applicerade timmarkeringarna utan att visarna ska ta i tavlan. Samtlig text är tryckt vilket får de blanka delarna på tavlan att framträda tydligt. Timmarkeringarna är fyllda med en tjock mängd superluminova.

Tavlans mittdel har en skarpare sunbursteffekt än den yttre delen av tavlan men effekten syns endast i direkt solljus, i skugga upplevs tavlan mattsvart.


Krona
54524908-1E86-4012-AF42-A7EE09AE1626_zpsfvo9m9t5.jpg

En egen kategori för krona? Jepp, för så bra är den! Kronhalsen är riktigt tjock och i fullt utdraget läge syns två packningar. Kronaxeln gör att all hantering av kronan känns extremt stabil. Här finns inget som helst glapp åt något håll och inskruvning upplevs extremt förtroendegivande. Tänk ny Rolex sub så förstår du känslan förutom att kronan när den trycks in på BPn dämpas långsamt av packningarna när kronan möter bottenläget.


Band och spänne
2134E0C3-D799-4684-ACB1-DDDCDF216C99_zpso7awfej5.jpg

Sailclothbandet är riktigt skönt men personligen föredrar jag gummi på dykarklockor. Det finns dessutom en hel del skrivet om sailclothbandet som klockan säljs på så jag tänkte fokusera på gummit vilket går att köpa som tillbehör.

039307B7-BEAF-4A80-801A-197895D0A66E_zpsf4yn0xkg.jpg

I väntan på att hitta ett originalgummi använde jag ett inklämt 24mm Hirsch Pure i naturgummi. Det är ett riktigt bra gummi men lyftet blev tydligt när originalgummit anlände.

ABFC7AEF-350A-4CBC-9AA6-3F52B1310865_zpsuzn7u9zq.jpg

Originalgummit är 23/20mm och avsmalnar även vad gäller tjockleken. Det gör att gummit känns stabilt utan att bli det minsta klumpigt.
Texten "BLANCPAIN" och "Fifty Fathoms" finns inpräntat. Hela bandet är mattsvart vilket gör att texten faktiskt blir diskret.

5CD20F10-2894-446B-8011-A3E4F1121737_zpsvksiwmdg.jpg

Bandet har 2st "keepers" för att se till att ändbiten inte fladdrar omkring. Den ena keepern är flytande och den andra hålls på plats tack vare utbuktningar på bandet (Hirsch style).

Spännet finns det inte mycket att orda om. En rolig detalj är att den utstickande delen ser ut som tim-markeringarna på tavlan.

Bandstiften är skruvade vilket gör bandbyten någorlunda smidiga men irriterande. Jag gillar inte när tillverkare hittar på egna lösningar. Jag hade absolut föredragit vanliga bandstift och borrade bandhorn, på så sätt hade jag kunnat variera tjocklek på bandstiften utifrån band. Nu är ägaren fast i ett system som troligtvis inte är jättebilligt att reparera om det strular.

Lume
0E539A71-D062-4B14-96C5-30073034FA18_zps0ls7fuf1.jpg

666C63E5-C83B-495E-9AFC-F9D77AB43046_zpsjyohzyhe.jpg

E9DC5FB5-6284-4EC0-90C1-B4576D407BFA_zpsgei46btk.jpg

Jag är inget fan av superluminova eftersom jag sällan tycker att det blir bra tryck i lysförmågan men här kommer den till sin fulla rätt. Inlägget i vridringen har som sagt 6 lager superluminova och bevisligen är lyspastan även tjock på tavla och visare.

Det kanske är överflödigt att skriva att den lyser riktigt bra men det gör den. Den lyser initialt väldigt starkt och därefter svagare hela natten. Jag skulle våga påstå att den lyser i nivå med dykarklockor från SEIKO med applicerade tim-markeringar och ett bättre betyg än så går inte att få.

En rolig sak med att ha så mycket lyspasta på vridringen är att klockan ser extremt stor ut på handleden i totalt mörker. Tack vare tydliga visare och tack vare att 12, 3, 6 och 9 har lyspasta blir klockan väldigt lättavläst i mörker.

På handleden
A859831C-0035-40B3-82AA-4189808F5CE1_zpsol0gop6l.jpg

D2E3D0DA-4094-4B3B-8DBE-0D4859171033_zpsbyf78hvy.jpg

DEC7ED26-EFED-46EF-A17A-85A5BAD33C43_zpsqgpvmr0j.jpg

Jag har varit sugen på en Fifty Fathoms länge men som för många andra har måtten skrämt mig lite. 45mm ser givetvis inte litet ut på handleden men klockan sitter helt perfekt på min 18,5cm handled. Den ser ut som en klocka på 45mm men den sitter alltså skönare än en 45mm klocka borde göra.

Många recensenter framhåller att det beror på kort lug-lugmått men det är bara halva sanningen. Klockans bandbredd, avsmalning på bandet, boettsidornas lutning och baksidans konvexa form hjälper också till att medföra att handleden kan röra sig helt fritt samtidigt som klockan ligger stilla på handleden utan att glida omkring.


Sammanfattning
1AD31700-8F70-4DDE-9FA3-A9EE5A0D15A9_zps6b04wpd0.jpg

Med ett nypris år 2016 på 125300kr är det inte lätt att leva upp till förväntningarna. Flera recensioner framhåller felaktigt Fifty Fathoms som en klocka där kronan alltid skruvas in med logotypen rätt vinklad, där datumet går att ställa åt båda hållen och där Sailclothbandet är nästan omöjligt fantastiskt.

För mig har Blancpain Fifty Fathoms absolut levt upp till mina förväntningar men det är fortfarande "bara" en klocka. Bandet är fortfarande bara ett band och kronan skruvar in sig med logotypen snett som på de flesta andra kronor, quick set på urverket fungerar åt ett håll och så vidare.

ALLT med klockan är däremot väldigt väl utfört och kvalitetskänslan är riktigt hög vare sig det gäller polering, band, krona, kronhals, vridring eller detaljer på tavla och visare.

Storleksmässigt och designmässigt tycker jag att klockan är fulländad för vad den är, vilket faktiskt är en dykarklocka tillverkad för dykning.

BP FF ger mig något ovanligt vilket är en lyxkänsla med grym finish utan att för den sakens skull göra avkall på det tooliga som jag gillar med dykarklockor.

För att göra en dålig jämförelse skulle jag vilja kalla BP FF för en high end Tonfisk. Den har allt jag älskar med en 300m Tonfisk från SEIKO men i en high end förpackning. Den sitter till och med på handleden som en 300m Tonfisk, den ser stor ut men känns inte stor. Kort sagt är BP FF en väldigt väl utförd dykarklocka både övergripande och på detaljnivå.
 
Senast ändrad:

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Ännu ett mästerverk till recension! Grymt bra!
jag skulle vilja ha en sån där 40mm:are.
 

Oew

Rolex
Riktigt bra recension! Har också undrat över vardör tavlan har två sektioner vilket den även har på min villeret och nu när du nämner det så är det möjligt att det är pga höjda indexmarkeringar. Min krona ställer sig dock perfekt ;)
 

Wboy

Panerai


Historik

Den första moderna dykarklockan lanserades av Blancpain 1953 på uppdrag av och utifrån krav ställda från franska militären. Klockan behövde ha envägsvridring med tidsangivelse samt lysmarkering, stöttålighet samt en vattentäthet som klarar trycket av det högsta rekommenderade djupet för dykning utan tryckkammare, alltså 50 fathoms (91,44m).

Bevisligen har kraven stått sig ända tills idag då de är några av de krav som ingår i ISO 6425 vilket är nutidens ISO-krav för dykarklockor.

Därtill bedömdes klockan behöva skruvat baklock, dubbla packningar i kronan samt automatiskt urverk för att inte slIta på kronpackningarna.

blancpain-manufacture-atelier-repetition-minutes.jpg

http://blog.dreamchrono.com/2014/04/blancpain-manufacture-factory-visit/

1961 -SSIH (nuvarande Swatch Group) köper Blancpain.

1981 JCB (Jean-Claude Biver) lämnar Omega och köper tillsammans med Jacques Piguet rättigheterna till Blancpain för CHF22000


1982 Blancpain "Moon Phase" Blancpains reklamer proklamerar:

"Since 1735 there has never been a Blancpain quartz watch and there never will be one"

Under 80-talet när de andra tillverkarna var övertygade om att kvarts skulle konkurrera ut de mekaniska klickorna storsatsade Blancpain på klockor med komplikationer.


1985 Blancpain lanserar en Perpetual Calendar.

1988 presenterar Blancpain 6st nya modeller vilka alla inom urmakarbranchen ansågs kräva stor kunskap: Ultraslim klocka, månfasklocka, evighetskalender, split-second kronograf, tourbillon och minute repeater. Detta gjordes givetvis för att visa att Blancpain var på banan igen samt att visa att de var hi end.

1992 säljs företaget tillbaka till SSIH för CHF60 000000 men JCB fortsätter som chef fram till 2002 då JCB lämnar över till Marc Hayek.

Därefter gick JCB över till Hublot för att rädda märket från konkurs och lyckas göra märket till en framgångssaga. Nu är JCB chef hos TAG Heuer och vi ser redan 2016 hur JCB ändrat märkets formspråk och inriktning.


Bild på @Christian s BP FF 40mm
1999 lanserar Blancpain "Concept 2000": tre klockor i Fifty Fathoms-stuk, men det var inte förrän 2003 då Blancpain firade 50-års jubileum som de lanserade en 40mm Fifty Fathoms med safirglasinlägg i vridringen. Modellen var väldigt lik originalmodellen från 1953 men med nya materialval och uppdaterad teknik. De sålde slut snabbt och genast uppstod en efterfrågan på en ny olimiterad version i större storlek. Dessa begagnade kostar idag i runda slängar ungefär vad de kostade nya 2003.

Blancpain besvarade efterfrågan på en större modell 2007 med att presentera 3st modeller; Fifty Fathoms Automatique, Fifty Fathoms Tourbillon och Fifty Fathoms Chronographe Flyback. Idag recenserad Fifty Fathoms Automatique (5015-1130-52)

Mer historik kan läsas här:
http://people.timezone.com/jmerino/history50.pdf

Och här:
http://www.watchtime.com/cms/wp-content/uploads/2013/10/WT_Spotlight_Blancpain_fin.pdf

Önskar man lyssna istället för att läsa så går det bra att lyssna på JCB när Hodinkee besöker honom.

Alternativt denna historiska genomgång



Fifty Fathoms Automatique
6BD96A8D-716D-4109-BF5D-7EB256677987_zpsk6a4tcjd.jpg

Referensnummer: 5015-1130-52
Specifikationer
Diameter: 45mm
Höjd: 15,5mm
Lug/lug (vertikalt mått): 51mm
Band: 23mm "Sailcloth"
WR: 300m
Listpris: 125300kr


Urverk
calibre_1315_back.png


Blancpain cal 1315
120 timmars kraftreserv
Frekvens: 28800bph
Tjocklek: 5.65 mm
Diameter: 30.60 mm
Kraftreserv: 120 timmar (5dygn)
Antal fjäderhus: 3st
Antal juveler: 35st
Antal delar: 227st

Urverket 1315 är utvecklat, (mestadels) tillverkat och monterat in house. Många delar finisheras individuellt för hand på traditionellt vis och även verktygen som urmakarna använder är traditionsenligt tillverkade för hand hos Blancpain, varje urmakare har såklart sin egen uppsättning med personliga verktyg. En urmakare sätter ihop och justerar respektive klocka. Givetvis finns ett visst samarbete mellan de olika tillverkarna inom Swatch group och Frederic Piguet som från början tillverkade urverk åt Blancpain är nu under samma tak som Blancpain.

Urverket är automatiskt med 3st fjäderhus vilka tillsammans ger en kraftreserv på imponerande 120 timmar (5dygn). Urverkets frekvens är 28800bph.

Urverket är helt skyddat av en bur i stål för att öka resistensen mot magnetism och det har ett fritt liggande balanshjul utan ruckningsmekanism för finjustering vilket enligt flera recensenter syftar till att minska risken för att stötar påverkar gången. Jag frågade en kunnig Swatch-urmakare om detta och han menade att det inte har med stötar att göra, anledningen är att det blir färre saker som stör ballansfjädern och därmed urverkets precision om ruckningsmekanismen finns integrerad i balanshjulet. Finjustering sker istället via skruvar på ballanshjulet. Mer om urverket och om Nivarox som är inblandade i detta system (från samma moderbolag Swatch Group) går att läsa här:
http://www.ablogtowatch.com/inside-nivarox-the-heart-of-the-swiss-watch-industry/

Och här:
http://www.watchprosite.com/?page=wf.forumpost&fi=4&ti=439061&pi=2634866


Boett
9D4CB77D-5C60-4F4D-B2EF-94149B5C518A_zpsdtfzgjcr.jpg

77F2A43E-69B2-4D0C-8FA9-A12BA780AFB4_zps8awqwyyo.jpg

Boetten är helt blankpolerad vilket inte är något som tilltalar mig i teorin men det fungerar väldigt bra i verkligheten. Det finns en limiterad Aqualung-version som är borstad vilket ser ganska konstigt ut till denna boett. Näst intill samtliga ytor är även konvexa (välvda),det enda som är platt på klockan är insidan och utsidan av bandhornen. Finishen är som förväntat oklanderlig. Samtliga fasningar är lagom skarpa, det blanka glänser givetvis bra och det finns många roliga vinklar att studera. Helblank finish innebär såklart att fingeravtryck och mikrorepor dras till klockan.

F6B9EA1D-7FA6-4F91-ACC0-D2C21F6319D9_zpsdmejmog4.jpg

Långsidorna lutar lite grann vilket gör att boetten får ett väldigt mjukt uttryck. På boettens vänstra långsida finns "BLANCPAIN" graverat, något som det klagats på en hel del. För min egen del är det en detalj som man kan ha eller mista. Det stör mig inte men jag kan inte heller påstå att jag tycker det är jättesnygg. På handleden är det givetvis ingenting man tänker på.

6DDF9ECE-3AF7-4521-B8C7-21C6E7FD970E_zpsudk6nhp2.jpg

Boettens vertikala mått är strax över 50mm på grund av de väldigt korta bandhornen. Bandbredden på 23mm gör att bandhornens infästning hamnar någorlunda långt ut åt sidorna. En fördel med detta är att bandhornen ser större ut än de är vilket medför att klockan ser proportionerlig ut trots att bandhornen är så korta.

B1B0E3B2-AA94-40DB-BB10-CE28F19ED4AC_zpsd84shrvh.jpg

Fördelen med korta bandhorn är givetvis att klockan sitter väldigt bra på handleden "trots" 45mm i diameter men det finns även en nackdel, de band som monteras får inte vara för tjocka eftersom avståndet mellan boetten och bandstiften är väldigt kort. Som vanligt har detta avhjälps något av en liten fasning i underkanten av boetten, men fasningen är så liten att det medför att det exempelvis är omöjligt att få dit ett tjockare natoband.

Normaltjocka gummin och band från Hirsch får precis plats och skaver lite mot boetten. Givetvis passar originalbandet perfekt.


Vridring och glas
48F576FE-8C4D-41BA-95B8-3430610445AC_zpsaqngi6y7.jpg

Vridringens svarta inlägg är tillverkat i ett helt stycke safirglas och de lysande markeringarna består av 6(!) lager superluminova. Detta ger ett helt annat utseende än ett keramikinlägg. Sofistikerat, sobert och mindre blingigt IRL än på bild. Inlägget är välvt och passningen mot både glas och vridring är perfekt. Det som på vissa bilder ser ut som en ring mellan glas och vridringsinlägg är rehaultringen som sitter under glaset. Kupat glas möter möter alltså kupat glas.

Glaset är kupat safirglas med både yttre och inre antireflexbehandling (AR). Att det har yttre AR hade jag inte gissat för glaset ger en del reflektioner på det där mysiga sättet som bara kupat plexi eller kupat safirglas ger, lagom för att det ska vara intressant men inte så mycket att det stör.

Även själva vridringen har konvex form och faktum är att det enda borstade på hela klockan är urgröpningarna i vridringen. Greppet är bra och vridringen klickar hårt och precist (120-klick). Ljudet är högt och kassaskåpsaktigt. Jag har läst att de hade problem med att klickbrickan under vridringen gick sönder på de första årsmodellerna men detta är nu åtgärdat.


Baksida
A0A8DA91-48C2-46FF-B3EC-0420D60DF0A4_zpszbttsaio.jpg

Vissa propsar på glasbaksida men personligen gillar jag inte glas mot handleden så jag gillar att så inte är fallet på denna modell till skillnad mot Bathyscape. Buren runt urverket gör det även omöjligt med glasbaksida. Baklocket är även det blankpolerat och med minimal utsmyckning vilket jag gillar. En rolig detalj är att de tillverkar så få exemplar/år att klockorna helt enkelt får ett någorlunda kort individuellt serienummer. Från 2007 då modellen lanserades till 2012 när detta exemplar såldes har de alltså bara tillverkat 1395 klockor av denna modell.


En närmare titt
6E075F0F-DF9A-474D-BF76-F89B2EC22067_zpsmgivnrjd.jpg

Man skulle kunna säga att det är på detaljnivå det riktigt roliga finns.

Visarna är breda och har perfekt längd. Minut och timvisare är veckade på mitten medan den röd-doppade sekundvisaren är platt. Lyspastan har fått ta stort utrymme visarnas form är förutom att de är väldigt snygga väldigt lätta att läsa av.

Tavlan är indelad i två sektioner där den yttre sitter något lägre än den inre. En gissning är att detta är för att möjliggöra bra tjocklek på de applicerade timmarkeringarna utan att visarna ska ta i tavlan. Samtlig text är tryckt vilket får de blanka delarna på tavlan att framträda tydligt. Timmarkeringarna är fyllda med en tjock mängd superluminova.

Tavlans mittdel har en skarpare sunbursteffekt än den yttre delen av tavlan men effekten syns endast i direkt solljus, i skugga upplevs tavlan mattsvart.


Krona
54524908-1E86-4012-AF42-A7EE09AE1626_zpsfvo9m9t5.jpg

En egen kategori för krona? Jepp, för så bra är den! Kronhalsen är riktigt tjock och i fullt utdraget läge syns två packningar. Kronaxeln gör att all hantering av kronan känns extremt stabil. Här finns inget som helst glapp åt något håll och inskruvning upplevs extremt förtroendegivande. Tänk ny Rolex sub så förstår du känslan förutom att kronan när den trycks in på BPn dämpas långsamt av packningarna när kronan möter bottenläget.


Band och spänne
2134E0C3-D799-4684-ACB1-DDDCDF216C99_zpso7awfej5.jpg

Sailclothbandet är riktigt skönt men personligen föredrar jag gummi på dykarklockor. Det finns dessutom en hel del skrivet om sailclothbandet som klockan säljs på så jag tänkte fokusera på gummit vilket går att köpa som tillbehör.

039307B7-BEAF-4A80-801A-197895D0A66E_zpsf4yn0xkg.jpg

I väntan på att hitta ett originalgummi använde jag ett inklämt 24mm Hirsch Pure i naturgummi. Det är ett riktigt bra gummi men lyftet blev tydligt när originalgummit anlände.

ABFC7AEF-350A-4CBC-9AA6-3F52B1310865_zpsuzn7u9zq.jpg

Originalgummit är 23/20mm och avsmalnar även vad gäller tjockleken. Det gör att gummit känns stabilt utan att bli det minsta klumpigt.
Texten "BLANCPAIN" och "Fifty Fathoms" finns inpräntat. Hela bandet är mattsvart vilket gör att texten faktiskt blir diskret.

5CD20F10-2894-446B-8011-A3E4F1121737_zpsvksiwmdg.jpg

Bandet har 2st "keepers" för att se till att ändbiten inte fladdrar omkring. Den ena keepern är flytande och den andra hålls på plats tack vare utbuktningar på bandet (Hirsch style).

Spännet finns det inte mycket att orda om. En rolig detalj är att den utstickande delen ser ut som tim-markeringarna på tavlan.

Bandstiften är skruvade vilket gör bandbyten någorlunda smidiga men irriterande. Jag gillar inte när tillverkare hittar på egna lösningar. Jag hade absolut föredragit vanliga bandstift och borrade bandhorn, på så sätt hade jag kunnat variera tjocklek på bandstiften utifrån band. Nu är ägaren fast i ett system som troligtvis inte är jättebilligt att reparera om det strular.

Lume
0E539A71-D062-4B14-96C5-30073034FA18_zps0ls7fuf1.jpg

666C63E5-C83B-495E-9AFC-F9D77AB43046_zpsjyohzyhe.jpg

E9DC5FB5-6284-4EC0-90C1-B4576D407BFA_zpsgei46btk.jpg

Jag är inget fan av superluminova eftersom jag sällan tycker att det blir bra tryck i lysförmågan men här kommer den till sin fulla rätt. Inlägget i vridringen har som sagt 6 lager superluminova och bevisligen är lyspastan även tjock på tavla och visare.

Det kanske är överflödigt att skriva att den lyser riktigt bra men det gör den. Den lyser initialt väldigt starkt och därefter svagare hela natten. Jag skulle våga påstå att den lyser i nivå med dykarklockor från SEIKO med applicerade tim-markeringar och ett bättre betyg än så går inte att få.

En rolig sak med att ha så mycket lyspasta på vridringen är att klockan ser extremt stor ut på handleden i totalt mörker. Tack vare tydliga visare och tack vare att 12, 3, 6 och 9 har lyspasta blir klockan väldigt lättavläst i mörker.

På handleden
A859831C-0035-40B3-82AA-4189808F5CE1_zpsol0gop6l.jpg

D2E3D0DA-4094-4B3B-8DBE-0D4859171033_zpsbyf78hvy.jpg

DEC7ED26-EFED-46EF-A17A-85A5BAD33C43_zpsqgpvmr0j.jpg

Jag har varit sugen på en Fifty Fathoms länge men som för många andra har måtten skrämt mig lite. 45mm ser givetvis inte litet ut på handleden men klockan sitter helt perfekt på min 18,5cm handled. Den ser ut som en klocka på 45mm men den sitter alltså skönare än en 45mm klocka borde göra.

Många recensenter framhåller att det beror på kort lug-lugmått men det är bara halva sanningen. Klockans bandbredd, avsmalning på bandet, boettsidornas lutning och baksidans konvexa form hjälper också till att medföra att handleden kan röra sig helt fritt samtidigt som klockan ligger stilla på handleden utan att glida omkring.


Sammanfattning
1AD31700-8F70-4DDE-9FA3-A9EE5A0D15A9_zps6b04wpd0.jpg

Med ett nypris år 2016 på 125300kr är det inte lätt att leva upp till förväntningarna. Flera recensioner framhåller felaktigt Fifty Fathoms som en klocka där kronan alltid skruvas in med logotypen rätt vinklad, där datumet går att ställa åt båda hållen och där Sailclothbandet är nästan omöjligt fantastiskt.

För mig har Blancpain Fifty Fathoms absolut levt upp till mina förväntningarna men det är fortfarande "bara" en klocka. Bandet är fortfarande bara ett band och kronan skruvar in sig med logotypen snett som på de flesta andra kronor, quick set på urverket fungerar åt ett håll och så vidare.

ALLT med klockan är däremot väldigt väl utfört och kvalitetskänslan är riktigt hög vare sig det gäller polering, band, krona, kronhals, vridring eller detaljer på tavla och visare.

Storleksmässigt och designmässigt tycker jag att klockan är fulländad för vad den är, vilket faktiskt är en dykarklocka tillverkad för dykning.

BP FF ger mig något ovanligt vilket är en lyxkänsla med grym finish utan att för den sakens skull göra avkall på det tooliga som jag gillar med dykarklockor.

För att göra en dålig jämförelse skulle jag vilja kalla BP FF för en high end Tonfisk. Den har allt jag älskar med en 300m Tonfisk från SEIKO i en high end förpackning. Den sitter till och med på handleden som en 300m Tonfisk, den ser stor ut men känns inte stor. Kort sagt är BP FF en väldigt väl utförd dykarklocka både övergripande och på detaljnivå.

Tack för bra recension! Denna följer med i graven nu? Eller bara Mariannegraven?
 

klockodile

Dundee
2-Faktor


Historik

Den första moderna dykarklockan lanserades av Blancpain 1953 på uppdrag av och utifrån krav ställda från franska militären. Klockan behövde ha envägsvridring med tidsangivelse samt lysmarkering, stöttålighet samt en vattentäthet som klarar trycket av det högsta rekommenderade djupet för dykning utan tryckkammare, alltså 50 fathoms (91,44m).

Bevisligen har kraven stått sig ända tills idag då de är några av de krav som ingår i ISO 6425 vilket är nutidens ISO-krav för dykarklockor.

Därtill bedömdes klockan behöva skruvat baklock, dubbla packningar i kronan samt automatiskt urverk för att inte slIta på kronpackningarna.

blancpain-manufacture-atelier-repetition-minutes.jpg

http://blog.dreamchrono.com/2014/04/blancpain-manufacture-factory-visit/

1961 -SSIH (nuvarande Swatch Group) köper Blancpain.

1981 JCB (Jean-Claude Biver) lämnar Omega och köper tillsammans med Jacques Piguet rättigheterna till Blancpain för CHF22000


1982 Blancpain "Moon Phase" Blancpains reklamer proklamerar:

"Since 1735 there has never been a Blancpain quartz watch and there never will be one"

Under 80-talet när de andra tillverkarna var övertygade om att kvarts skulle konkurrera ut de mekaniska klickorna storsatsade Blancpain på klockor med komplikationer.


1985 Blancpain lanserar en Perpetual Calendar.

1988 presenterar Blancpain 6st nya modeller vilka alla inom urmakarbranchen ansågs kräva stor kunskap: Ultraslim klocka, månfasklocka, evighetskalender, split-second kronograf, tourbillon och minute repeater. Detta gjordes givetvis för att visa att Blancpain var på banan igen samt att visa att de var hi end.

1992 säljs företaget tillbaka till SSIH för CHF60 000000 men JCB fortsätter som chef fram till 2002 då JCB lämnar över till Marc Hayek.

Därefter gick JCB över till Hublot för att rädda märket från konkurs och lyckas göra märket till en framgångssaga. Nu är JCB chef hos TAG Heuer och vi ser redan 2016 hur JCB ändrat märkets formspråk och inriktning.


Bild på @Christian s BP FF 40mm
1999 lanserar Blancpain "Concept 2000": tre klockor i Fifty Fathoms-stuk, men det var inte förrän 2003 då Blancpain firade 50-års jubileum som de lanserade en 40mm Fifty Fathoms med safirglasinlägg i vridringen. Modellen var väldigt lik originalmodellen från 1953 men med nya materialval och uppdaterad teknik. De sålde slut snabbt och genast uppstod en efterfrågan på en ny olimiterad version i större storlek. Dessa begagnade kostar idag i runda slängar ungefär vad de kostade nya 2003.

Blancpain besvarade efterfrågan på en större modell 2007 med att presentera 3st modeller; Fifty Fathoms Automatique, Fifty Fathoms Tourbillon och Fifty Fathoms Chronographe Flyback. Idag recenserad Fifty Fathoms Automatique (5015-1130-52)

Mer historik kan läsas här:
http://people.timezone.com/jmerino/history50.pdf

Och här:
http://www.watchtime.com/cms/wp-content/uploads/2013/10/WT_Spotlight_Blancpain_fin.pdf

Önskar man lyssna istället för att läsa så går det bra att lyssna på JCB när Hodinkee besöker honom.

Alternativt denna historiska genomgång



Fifty Fathoms Automatique
6BD96A8D-716D-4109-BF5D-7EB256677987_zpsk6a4tcjd.jpg

Referensnummer: 5015-1130-52
Specifikationer
Diameter: 45mm
Höjd: 15,5mm
Lug/lug (vertikalt mått): 51mm
Band: 23mm "Sailcloth"
WR: 300m
Listpris: 125300kr


Urverk
calibre_1315_back.png


Blancpain cal 1315
120 timmars kraftreserv
Frekvens: 28800bph
Tjocklek: 5.65 mm
Diameter: 30.60 mm
Kraftreserv: 120 timmar (5dygn)
Antal fjäderhus: 3st
Antal juveler: 35st
Antal delar: 227st

Urverket 1315 är utvecklat, (mestadels) tillverkat och monterat in house. Många delar finisheras individuellt för hand på traditionellt vis och även verktygen som urmakarna använder är traditionsenligt tillverkade för hand hos Blancpain, varje urmakare har såklart sin egen uppsättning med personliga verktyg. En urmakare sätter ihop och justerar respektive klocka. Givetvis finns ett visst samarbete mellan de olika tillverkarna inom Swatch group och Frederic Piguet som från början tillverkade urverk åt Blancpain är nu under samma tak som Blancpain.

Urverket är automatiskt med 3st fjäderhus vilka tillsammans ger en kraftreserv på imponerande 120 timmar (5dygn). Urverkets frekvens är 28800bph.

Urverket är helt skyddat av en bur i stål för att öka resistensen mot magnetism och det har ett fritt liggande balanshjul utan ruckningsmekanism för finjustering vilket enligt flera recensenter syftar till att minska risken för att stötar påverkar gången. Jag frågade en kunnig Swatch-urmakare om detta och han menade att det inte har med stötar att göra, anledningen är att det blir färre saker som stör ballansfjädern och därmed urverkets precision om ruckningsmekanismen finns integrerad i balanshjulet. Finjustering sker istället via skruvar på ballanshjulet. Mer om urverket och om Nivarox som är inblandade i detta system (från samma moderbolag Swatch Group) går att läsa här:
http://www.ablogtowatch.com/inside-nivarox-the-heart-of-the-swiss-watch-industry/

Och här:
http://www.watchprosite.com/?page=wf.forumpost&fi=4&ti=439061&pi=2634866


Boett
9D4CB77D-5C60-4F4D-B2EF-94149B5C518A_zpsdtfzgjcr.jpg

77F2A43E-69B2-4D0C-8FA9-A12BA780AFB4_zps8awqwyyo.jpg

Boetten är helt blankpolerad vilket inte är något som tilltalar mig i teorin men det fungerar väldigt bra i verkligheten. Det finns en limiterad Aqualung-version som är borstad vilket ser ganska konstigt ut till denna boett. Näst intill samtliga ytor är även konvexa (välvda),det enda som är platt på klockan är insidan och utsidan av bandhornen. Finishen är som förväntat oklanderlig. Samtliga fasningar är lagom skarpa, det blanka glänser givetvis bra och det finns många roliga vinklar att studera. Helblank finish innebär såklart att fingeravtryck och mikrorepor dras till klockan.

F6B9EA1D-7FA6-4F91-ACC0-D2C21F6319D9_zpsdmejmog4.jpg

Långsidorna lutar lite grann vilket gör att boetten får ett väldigt mjukt uttryck. På boettens vänstra långsida finns "BLANCPAIN" graverat, något som det klagats på en hel del. För min egen del är det en detalj som man kan ha eller mista. Det stör mig inte men jag kan inte heller påstå att jag tycker det är jättesnygg. På handleden är det givetvis ingenting man tänker på.

6DDF9ECE-3AF7-4521-B8C7-21C6E7FD970E_zpsudk6nhp2.jpg

Boettens vertikala mått är strax över 50mm på grund av de väldigt korta bandhornen. Bandbredden på 23mm gör att bandhornens infästning hamnar någorlunda långt ut åt sidorna. En fördel med detta är att bandhornen ser större ut än de är vilket medför att klockan ser proportionerlig ut trots att bandhornen är så korta.

B1B0E3B2-AA94-40DB-BB10-CE28F19ED4AC_zpsd84shrvh.jpg

Fördelen med korta bandhorn är givetvis att klockan sitter väldigt bra på handleden "trots" 45mm i diameter men det finns även en nackdel, de band som monteras får inte vara för tjocka eftersom avståndet mellan boetten och bandstiften är väldigt kort. Som vanligt har detta avhjälps något av en liten fasning i underkanten av boetten, men fasningen är så liten att det medför att det exempelvis är omöjligt att få dit ett tjockare natoband.

Normaltjocka gummin och band från Hirsch får precis plats och skaver lite mot boetten. Givetvis passar originalbandet perfekt.


Vridring och glas
48F576FE-8C4D-41BA-95B8-3430610445AC_zpsaqngi6y7.jpg

Vridringens svarta inlägg är tillverkat i ett helt stycke safirglas och de lysande markeringarna består av 6(!) lager superluminova. Detta ger ett helt annat utseende än ett keramikinlägg. Sofistikerat, sobert och mindre blingigt IRL än på bild. Inlägget är välvt och passningen mot både glas och vridring är perfekt. Det som på vissa bilder ser ut som en ring mellan glas och vridringsinlägg är rehaultringen som sitter under glaset. Kupat glas möter möter alltså kupat glas.

Glaset är kupat safirglas med både yttre och inre antireflexbehandling (AR). Att det har yttre AR hade jag inte gissat för glaset ger en del reflektioner på det där mysiga sättet som bara kupat plexi eller kupat safirglas ger, lagom för att det ska vara intressant men inte så mycket att det stör.

Även själva vridringen har konvex form och faktum är att det enda borstade på hela klockan är urgröpningarna i vridringen. Greppet är bra och vridringen klickar hårt och precist (120-klick). Ljudet är högt och kassaskåpsaktigt. Jag har läst att de hade problem med att klickbrickan under vridringen gick sönder på de första årsmodellerna men detta är nu åtgärdat.


Baksida
A0A8DA91-48C2-46FF-B3EC-0420D60DF0A4_zpszbttsaio.jpg

Vissa propsar på glasbaksida men personligen gillar jag inte glas mot handleden så jag gillar att så inte är fallet på denna modell till skillnad mot Bathyscape. Buren runt urverket gör det även omöjligt med glasbaksida. Baklocket är även det blankpolerat och med minimal utsmyckning vilket jag gillar. En rolig detalj är att de tillverkar så få exemplar/år att klockorna helt enkelt får ett någorlunda kort individuellt serienummer. Från 2007 då modellen lanserades till 2012 när detta exemplar såldes har de alltså bara tillverkat 1395 klockor av denna modell.


En närmare titt
6E075F0F-DF9A-474D-BF76-F89B2EC22067_zpsmgivnrjd.jpg

Man skulle kunna säga att det är på detaljnivå det riktigt roliga finns.

Visarna är breda och har perfekt längd. Minut och timvisare är veckade på mitten medan den röd-doppade sekundvisaren är platt. Lyspastan har fått ta stort utrymme visarnas form är förutom att de är väldigt snygga väldigt lätta att läsa av.

Tavlan är indelad i två sektioner där den yttre sitter något lägre än den inre. En gissning är att detta är för att möjliggöra bra tjocklek på de applicerade timmarkeringarna utan att visarna ska ta i tavlan. Samtlig text är tryckt vilket får de blanka delarna på tavlan att framträda tydligt. Timmarkeringarna är fyllda med en tjock mängd superluminova.

Tavlans mittdel har en skarpare sunbursteffekt än den yttre delen av tavlan men effekten syns endast i direkt solljus, i skugga upplevs tavlan mattsvart.


Krona
54524908-1E86-4012-AF42-A7EE09AE1626_zpsfvo9m9t5.jpg

En egen kategori för krona? Jepp, för så bra är den! Kronhalsen är riktigt tjock och i fullt utdraget läge syns två packningar. Kronaxeln gör att all hantering av kronan känns extremt stabil. Här finns inget som helst glapp åt något håll och inskruvning upplevs extremt förtroendegivande. Tänk ny Rolex sub så förstår du känslan förutom att kronan när den trycks in på BPn dämpas långsamt av packningarna när kronan möter bottenläget.


Band och spänne
2134E0C3-D799-4684-ACB1-DDDCDF216C99_zpso7awfej5.jpg

Sailclothbandet är riktigt skönt men personligen föredrar jag gummi på dykarklockor. Det finns dessutom en hel del skrivet om sailclothbandet som klockan säljs på så jag tänkte fokusera på gummit vilket går att köpa som tillbehör.

039307B7-BEAF-4A80-801A-197895D0A66E_zpsf4yn0xkg.jpg

I väntan på att hitta ett originalgummi använde jag ett inklämt 24mm Hirsch Pure i naturgummi. Det är ett riktigt bra gummi men lyftet blev tydligt när originalgummit anlände.

ABFC7AEF-350A-4CBC-9AA6-3F52B1310865_zpsuzn7u9zq.jpg

Originalgummit är 23/20mm och avsmalnar även vad gäller tjockleken. Det gör att gummit känns stabilt utan att bli det minsta klumpigt.
Texten "BLANCPAIN" och "Fifty Fathoms" finns inpräntat. Hela bandet är mattsvart vilket gör att texten faktiskt blir diskret.

5CD20F10-2894-446B-8011-A3E4F1121737_zpsvksiwmdg.jpg

Bandet har 2st "keepers" för att se till att ändbiten inte fladdrar omkring. Den ena keepern är flytande och den andra hålls på plats tack vare utbuktningar på bandet (Hirsch style).

Spännet finns det inte mycket att orda om. En rolig detalj är att den utstickande delen ser ut som tim-markeringarna på tavlan.

Bandstiften är skruvade vilket gör bandbyten någorlunda smidiga men irriterande. Jag gillar inte när tillverkare hittar på egna lösningar. Jag hade absolut föredragit vanliga bandstift och borrade bandhorn, på så sätt hade jag kunnat variera tjocklek på bandstiften utifrån band. Nu är ägaren fast i ett system som troligtvis inte är jättebilligt att reparera om det strular.

Lume
0E539A71-D062-4B14-96C5-30073034FA18_zps0ls7fuf1.jpg

666C63E5-C83B-495E-9AFC-F9D77AB43046_zpsjyohzyhe.jpg

E9DC5FB5-6284-4EC0-90C1-B4576D407BFA_zpsgei46btk.jpg

Jag är inget fan av superluminova eftersom jag sällan tycker att det blir bra tryck i lysförmågan men här kommer den till sin fulla rätt. Inlägget i vridringen har som sagt 6 lager superluminova och bevisligen är lyspastan även tjock på tavla och visare.

Det kanske är överflödigt att skriva att den lyser riktigt bra men det gör den. Den lyser initialt väldigt starkt och därefter svagare hela natten. Jag skulle våga påstå att den lyser i nivå med dykarklockor från SEIKO med applicerade tim-markeringar och ett bättre betyg än så går inte att få.

En rolig sak med att ha så mycket lyspasta på vridringen är att klockan ser extremt stor ut på handleden i totalt mörker. Tack vare tydliga visare och tack vare att 12, 3, 6 och 9 har lyspasta blir klockan väldigt lättavläst i mörker.

På handleden
A859831C-0035-40B3-82AA-4189808F5CE1_zpsol0gop6l.jpg

D2E3D0DA-4094-4B3B-8DBE-0D4859171033_zpsbyf78hvy.jpg

DEC7ED26-EFED-46EF-A17A-85A5BAD33C43_zpsqgpvmr0j.jpg

Jag har varit sugen på en Fifty Fathoms länge men som för många andra har måtten skrämt mig lite. 45mm ser givetvis inte litet ut på handleden men klockan sitter helt perfekt på min 18,5cm handled. Den ser ut som en klocka på 45mm men den sitter alltså skönare än en 45mm klocka borde göra.

Många recensenter framhåller att det beror på kort lug-lugmått men det är bara halva sanningen. Klockans bandbredd, avsmalning på bandet, boettsidornas lutning och baksidans konvexa form hjälper också till att medföra att handleden kan röra sig helt fritt samtidigt som klockan ligger stilla på handleden utan att glida omkring.


Sammanfattning
1AD31700-8F70-4DDE-9FA3-A9EE5A0D15A9_zps6b04wpd0.jpg

Med ett nypris år 2016 på 125300kr är det inte lätt att leva upp till förväntningarna. Flera recensioner framhåller felaktigt Fifty Fathoms som en klocka där kronan alltid skruvas in med logotypen rätt vinklad, där datumet går att ställa åt båda hållen och där Sailclothbandet är nästan omöjligt fantastiskt.

För mig har Blancpain Fifty Fathoms absolut levt upp till mina förväntningarna men det är fortfarande "bara" en klocka. Bandet är fortfarande bara ett band och kronan skruvar in sig med logotypen snett som på de flesta andra kronor, quick set på urverket fungerar åt ett håll och så vidare.

ALLT med klockan är däremot väldigt väl utfört och kvalitetskänslan är riktigt hög vare sig det gäller polering, band, krona, kronhals, vridring eller detaljer på tavla och visare.

Storleksmässigt och designmässigt tycker jag att klockan är fulländad för vad den är, vilket faktiskt är en dykarklocka tillverkad för dykning.

BP FF ger mig något ovanligt vilket är en lyxkänsla med grym finish utan att för den sakens skull göra avkall på det tooliga som jag gillar med dykarklockor.

För att göra en dålig jämförelse skulle jag vilja kalla BP FF för en high end Tonfisk. Den har allt jag älskar med en 300m Tonfisk från SEIKO i en high end förpackning. Den sitter till och med på handleden som en 300m Tonfisk, den ser stor ut men känns inte stor. Kort sagt är BP FF en väldigt väl utförd dykarklocka både övergripande och på detaljnivå.
Görbra yonsson!!
:)
Kul klocka!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för bra recension! Denna följer med i graven nu? Eller bara Mariannegraven?
Ingen aning, har inga planer på att sälja den. Kanske får ett ryck och säljer allt för att börja med bowling, ingen aning. Beror även på vad som släpps under Baselword 2017.
 
Senast ändrad:

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Föredömligt genförd recension, ett riktigt skolboksexempel! Är mycket svag för denna, lite väl blanka, klocka. Förhindrar bandstiftssystemet att någon lallare tidigare i ägarföljden åker skridskor på bandhornen?
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Tack och "va?" :)

Det enda som behövs är vanliga Insexnycklar så risken finns även med detta "system" att tidigare ägare sabbar.
Jag har inte koll på hur det funkar. Är "pilla på klockan med vasst bandbytarverktyg och gärna tummen mitt i handen-momentet" kvar eller räcker det att kunna skruva?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har inte koll på hur det funkar. Är "pilla på klockan med vasst bandbytarverktyg och gärna tummen mitt i handen-momentet" kvar eller räcker det att kunna skruva?
Det är en genomgående stav med insexfattning från ena hållet och en skruv med insexfattning från andra hållet. Det räcker alltså att köpa bra verktyg och att kunna skruva.
 

Maro

Audemars
Fantastisk recension igen @yonsson du borde väcka liv i KS-bladet för ett sista nummer där du bankar in alla dina recensioner. Sjävklart ska du bli intervjuad också.
 
Topp