• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Breitling Colt Chronograph Blacksteel

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bakgrund
E1F1E982-9CE9-4C97-B4DB-545EC44CCF49_zpsxh9et4ja.jpg

2011 blev Colt en egen modell-linje och modellerna blev då av med de "riders" på vridringen som ofta är en igenkänningsfaktor hos Breitling. Den nya linjen bestod helt av kvartsklockor men förändrades igen 2014 då Colt-serien fick tillbaka dessa riders.

Colt Chronograph Automatic lanserades 2015 som den första automatiska Coltkronografen (i Coltserien). Den nya modellen blev den första automatiska Coltkronografen på 15 år.

I mitten av 2016 lanserades Colt Chronograph Automatic Blacksteel, en svart version av modellen som lanserades 2015. Modellen säljs med textilband alternativt med gummi, länk finns ej som tillval.

Coltserien beskrivs av Breitling som deras sportiga linje. Personligen skulle jag säga att det är den renaste serien designmässigt, medan vissa andra skulle säga att det är Breitlings instegslinje. Serien har uteslutande modifierade ETA-verk och modellerna är uteslutande tillverkade i stål.

Samtliga modeller har en WR på 200m men saknar lyspasta på sekundvisaren vilket medför att de inte följer ISO6425 men ändå går ypperligt att använda till bad och sportdykning.


Specifikationer
29A58A4A-EA7B-4A4A-9B4C-524AE8AB2A4B_zpsvjk7gmm2.jpg

Urverk: Breitling 13; 28800bph Moddat ETA 7750, Automatisk kronograf, min 42 hrs pwr, hack, wind, datum.
Diameter: 44mm
Lug/Lug: 54mm
Tjocklek: 14,7mm
Material: Stål med svart PVD
WR: 200m
Vikt: Kommer snart
Band: 22/20mm svart "Militärt" textilband med svart vanligt spänne alternativt band tillverkat i gummi. OBS: I recensionen har klockan militärgummi vilket egentligen inte finns som tillval.
Pris: 51850kr på textilband.
56900kr på Pro 3-gummi och viklås.

Boett och vridring
AA814B5A-CC70-478D-8E24-750E241496A0_zpsudypjyd3.jpg

Hela boetten är borstad stål och med en mattsvart PVD-finish vilken ändrar färg från svart till antracitgrå beroende på hur ljuset faller. Ovansidan av vridringen har en något kraftigare borstning än boetten. Vridringen (120 klick) är i vanlig ordning tillverkad i ett stycke med upphöjda riders för att underlätta grepp och frästa markeringar för tidtagning. Vridringen vrids distinkt utan några som helst glapp.

4597DCB0-3367-4D88-B049-462C2B15FFFF_zpstrznjgla.jpg

9EA90DC3-8C8B-4348-B46D-BF4E26A9A8DB_zpsfkpt2gh1.jpg

Bandhornen och kronskyddet har skarpa fasningar vilket för tankarna till svarta stealthplan. Precis som vanligt med Breitling är samtliga fasningar på boetten distinkta utan att vara vassa. Kronografknapparna skyddas från stötar av kronhalsar fästa i boetten.

AF67DB48-5CCF-464A-BE7D-2D05F92077FC_zpsd5u4v5cv.jpg

Jag var väldigt skeptisk till bandhornens utformning innan jag fick hem klockan. Den vanliga Coltkronografen i stål har samma boett och jag tycker inte de skarpa linjerna i kombination med en blank boett fungerar stilmässigt. I borstad PVD däremot blir formerna fullt logiska och passande till klockans övergripande taktiska utseende.

5599D193-89E8-4374-A1CE-2EE2BA8B89A8_zpss2dvlqro.jpg

Undertill är kronsidan av boetten mjukt rundad vilket medför att varken kronografknappar eller krona känns mot handleden.


Baksida
FE74F823-A7C3-4FA0-B954-826245F25C12_zpsm6vr8hms.jpg


Baksidan är ganska rejält konvext kupad och som vanligt med Breitling minimalt dekorerad. Modellnummer och serienummer är skrivet i stål, resten svart.


Band
642C6EB7-7FD4-4ACE-92DD-0610D112F522_zpsx3zm22ui.jpg

Eftersom jag blev kär i militärgummit som Avenger Hurricane säljs på så var det en "no brainer" att jag ville ha samma band på denna klocka, fast svart och i 22mm. Detta band med svart vikspänne säljs egentligen bara till Chronomat 44 Blacksteel, inte till Colt Chrono Blacksteel. Skillnaden i pris mellan textilbandet och detta gummi på svart viklås är galna 4550kr.

Även om detta är en yonsson special edition 1/1 ( ;) ) så vill jag givetvis redovisa hur klockan upplevs på militärgummit.

7629051E-BDA3-4EF5-9222-DAF25803E638_zpsukyibkch.jpg

Bandet är ett gummiband med ovandelen klädd i antracitfärgat textil. Gummit är skålat likt Hirsch Pure fast med en mer extrem skålning. Skålningen gör att endast bandets ytterkanter ligger mot handleden vilket motverkar svettiga handleder. En annan fördel är att det möjliggör mindre material och därmed ett lättare band som trots att det är tunt och flexibelt ser tjockt ut när klockan sitter på handleden. Bandet avsmalnar från 22mm till 20mm och är även tunnare vid spännet än vid bandhornen. Färger och tjockleken på bandet passar klockrent till boetten.


Spänne
2504B623-9899-4A03-BB35-D028608AECE7_zpsno8nny1y.jpg

Vikspännet ger en väldigt stabil känsla och öppnas med dubbla tryckknappar på sidorna.
Inbyggt i vikspännet finns mikrojustering för att ändra storleken på bandet cirka 1cm. Justeringen sker med hjälp av ett enkelt tryck i öppet läge och funktionen är givetvis väldigt praktisk att ha med tanke på att bandet behöver klippas för att anpassas till handleden. Handledens omfång varierar även beroende på tid på dygnet och temperatur.


En närmare titt
79FD84C8-C4EF-4571-83AB-3670EF8C6FC0_zpstozdmzps.jpg

Tavlan är mattsvart med genomgående cirkulär struktur. Samtlig text, markeringar och även logotypen är tryckt. De enda applicerade detaljerna på tavlan är timmarkeringarna samt de cirklar som avgränsar kronografdelarna från resterande tavla. Sekundärtavlorna är något blankare än övriga tavlan och den lätta sunbursteffekten på dessa delar skapas av en fräsning som liknar strukturen på övriga tavlan.

Svart datumskiva med vita datum passar bra in med resterade delar innanför glaset.
Rehaultringen har en diskret tachymeterskala.

CA265C5C-52C5-4EFE-97FA-78011AA5B433_zpsumw7bfii.jpg

Kombinationen av olika matta delar gör att tavlan varierar till utseende beroende på hur ljuset faller. I skugga upplevs tavlan mattsvart medan de olika strukturerna på tavlan träder fram i direkt solljus. Denna effekt i kombination med att även boettens färg skiftar beroende på ljuset ger ett väldigt levande uttryck trots att klockan till största delen är svart. Antireflexbehandlingen av glaset är som vanligt med Breitling riktigt bra.

9A9BE3A3-B8A6-435E-A91B-42AD4332EF08_zpshmuyxlrl.jpg

@sherwan påtalade att tavlans struktur för tankarna till en Japansk zenträdgård vilket jag håller med om.

7E90C91A-13AB-4092-AA75-2FA43641B5BA_zpsdpezctfa.jpg

Superluminovan på visare, tavla och vridring gör sitt jobb hyfsat bra även om jag hade föredragit lyspasta även på den lilla sekundvisaren.


På handleden
E7BD6ADD-E5B4-432D-A65E-6F223CD55365_zpskiojstdd.jpg

Breitling specificerar storleken till 44mm men jag har själv mätt upp bredden till 43mm exklusive krona. Varken bredden eller tjockleken på 14,7mm ser jag som för stort på en kronograf med 200m WR. Klockans enda nackdel vad gäller bärbarhet är egentligen vikten, i titan hade jag troligtvis knappt märkt av klockan på handleden.

3FAFC32D-03E8-4B79-AC60-9E8DCD6362B9_zpssju8i1yt.jpg

Militärgummit hjälper till att balansera vikten av boetten väldigt bra men jag gissar att klockan hade blivit ganska topptung på det vanliga militärtextilbandet. Gummit har alla fördelar av en länk vad gäller stabilitet, samtidigt som det inte ökar vikten till ett störmoment.

77D3423D-EAED-4622-9086-5806F0EA2E2A_zpsqmnbeyre.jpg

Eftersom baksidan är rejält kupad och eftersom undersidan av kronsidan är välvd sitter klockan (trots att den är en kronograf) riktigt bra på handleden och hindrar inte handens rörelser. Eftersom militärgummit har mikrojustering i spännet är det enkelt att få till en perfekt passform som medför att klockan inte glider omkring men ändå ger rörelsefrihet.


Sammanfattning
4B76FEFF-FE9B-45F4-B659-B5DC9DE37DC5_zps555ojhgu.jpg

Jag är en sucker både för dykarkronografer och detaljerade tavlor. Jag vet att detta inte är en dykarklocka rent specifikationsmässigt men i realiteten är det bara lite lyspasta på sekundvisaren som saknas.

Klockan är stor nog för att ha närvaro samtidigt som den inte är så stor att den blir störande på handleden. Boettens skarpa vinklar matchar bra med den mattborstade PVD-finishen och militärgummit skapar ett kompletta stilmässigt paketet som blir 100% badbart och väldigt bekvämt.

Detaljerna på tavlan är riktigt riktigt bra och det finns gott om olika strukturer att studera i olika ljusförhållanden.

Det är givet att vissa kommer gnälla på att klockan har ett modifierat ETA-verk men det finns en klar fördel med detta, nämligen priset. Ett inhouse-verk hade troligtvis inneburit en prislapp på närmare 90' precis som hos Chronomat Blacksteel. En prislapp som jag för övrigt finner ganska galen.

Som jag ser det finns det egentligen bara tre nackdelar med Colt Chronograph Blacksteel.
1: Ingen lume på sekundvisaren.
2: Den borde heta Colt Chronograph Night Mission
3: Modellen borde säljas med militärgummit som standard eller åtminstone som tillval.
 
Senast ändrad:

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Himla snygg klocka.
Måste erkänna att du går ifrån klarhet till klarhet.
Mycket bra smak och plockar ut juvelerna ifrån alla de olika märkenas sortiment.
Top recension, som vanligt :)
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Grym recension yonsson! Som vanligt imponerad hur du kan få fram så mycket intressant fakta om alla klockor du köper. Jag gillar bandhornen förresten! Ser grymma ut.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Snygg klocka, recension med perfa bilder. Tack för kul läsning... får ut och köpa mig ett par lotter känner jag, budgeten är för tunn för sådan här låsning :D
 
Tack för en bra recension på både klockan och armbandet!
Det blir att stryka Pro diver II på svart viklås från önskelistan till min Seawolf blacksteel och skriva dit Military Rubber på svart viklås istället.
Tycker förresten att 4550:- i prisskillnad inte var speciellt farligt eftersom bara svarta viklåset går lös på ~8500:-.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för en bra recension på både klockan och armbandet!
Det blir att stryka Pro diver II på svart viklås från önskelistan till min Seawolf blacksteel och skriva dit Military Rubber på svart viklås istället.
Tycker förresten att 4550:- i prisskillnad inte var speciellt farligt eftersom bara svarta viklåset går lös på ~8500:-.
Menar du att ett löst svart vikspänne kostar 8,5? :wideyed:
 

mega

Rolex
Hade sekundvisarens spets varit solid skulle jag med röstat på lume. Nu tycker jag det ger lite karaktär att man ser rakt igenom.
Kanonrecension, som vanligt :)
 

xmb216bc

Panerai
Grym recension som alltid. Även om man inte är ute efter just en sådan klocka så blir man ju alltid sugen, fan.
Ett military rubber verkar ju bli nästa inköp, ser jä...gt bra ut. Ja, de svarta viklåsen är apdyra.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hade sekundvisarens spets varit solid skulle jag med röstat på lume. Nu tycker jag det ger lite karaktär att man ser rakt igenom.
Kanonrecension, som vanligt :)
Hur får man dit lume om visaren är solid. ;)
I recensionen syftar jag på "running seconds", inte kronografsekundvisaren. :)
 
Topp