• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Recension: Brellum Duobox - funktion och kvalitet i perfekt harmoni

Eleganten

Basic
Nedanstående recension är hämtad från Klockrent.org: https://klockrent.org/2018/03/05/pa-handleden-brellum/

En COSC-certifierad kronograf med rakt igenom suverän kvalitet, till ett pris som känns som rena fyndet. Låter det bara som en dröm? Brellum Duobox gör den till verklighet.

Det är bara att erkänna direkt: Jag är oerhört svag för fristående mikromärken som skapar högkvalitativa armbandsur, som gemene man faktiskt kan ha råd med. Därför kittlar det lite extra, när jag nu får chansen att umgås närmare med Brellum och deras Duobox Classic (ref: DB.CH.112).

Företaget bildades 2016 och eftersom det alltjämt är okänt här hemma, så följer nu en liten historia om märket.

c_ev7l_vwaespxm.jpg

Sébastien Muller i arbete.

Med 25 års erfarenhet i branschen bestämde sig Sébastien Muller vid 42 års ålder för att starta eget. Att återgå till sina rötter. Han representerar den fjärde generationen i den stolta familjen Muller, där urmakartraditionen en gång startade 1885. Tillsammans med sin fru, som är designer, gjordes ett två år långt arbete med att noggrant, och utan några mellanhänder, ta fram det som till slut blev Brellums första klocka, Duobox.

Innebörden bakom namnet
Namnet Brellum innehåller en hel del symbolik och vi ska lite snabbt försöka reda ut begreppen: Det börjar med bokstaven B, som också är den första bokstaven i Bonfol, där Sébastien Muller är född och uppväxt. Den italienska författaren, Antonio Gramsci skrev: ”För att veta var man är på väg, måste man komma ihåg var man kommer ifrån”. Det är något Brellum har tagit fasta på. I namnet döljer sig också ett anagram av Muller. Sist, men inte minst, är det slående likt det latinska ordet bellum, som betyder krig, och i det här fallet tänker sig Muller att det symboliserar de strider vi själva utkämpar, på olika vis.

1480080859_brellum_watch_swiss_valeur_porrentruy-9d6ca4d7.jpg

Porrentruy, Jura, Schweiz.

De har sitt säte i Jura, en liten kanton vackert belägen i nordvästra Schweiz. Och det är alltså här de skapar sina kronometercertifierade kronografer.

Design och materialval
DSC_0012.jpg

Skiftningarna i sunray-tavlan är ett nöje att beskåda.

Boetten är gjord i rostfritt stål och mäter 41.80 mm, samt har en tjocklek på väl tilltagna 16.20 mm. Den välvda urtavlan har en magnifik djupblå nyans och dess sunray-finish låter ljuset spela lekfullt på ett otroligt vackert vis. I visst ljus drar den till och med lite åt magentahållet. Här har heller ingen yta gått till spillo.

Undertavlorna hittar vi vid klockan 12, 9 och 6, som brukligt är när det sitter ett Valjoux 7750 på insidan. Mer om det längre ned. Visarna är lite Zenith El Primero-inspirerade, något jag faktiskt råkar gilla. De har dessutom en exemplarisk längd.

DSC_0599.jpg

De boxformade safirglasen har givit Duobox sitt namn och skapar en säregen profil. Tryckknapparna och kronan känns oerhört solida och är av mycket hög kvalitet, precis som sig bör. Här har man inte fuskat med detaljerna.
Det här är en traditionell kronograf med, vad som i dag får anses som rätt ovanligt, en pulsometer. Den är lätt vintageinspirerad, men har samtidigt en tidlös design som är helt omöjlig att värja sig mot. Den har också utrustats med ett boxformat och antireflexbehandlat safirglas, både fram och bak. En liten kul detalj, som förhöjer upplevelsen.

DSC_0230.jpg

Brellums wyvern, med tillhörande text.

Vid klockan tre hittar vi Brellums logotyp, en wyvern. En mytologisk varelse med drakhuvud och vingar, ödlekropp, två ben och en svans med en ofta diamantformad spets. Där under står det Brellum i versaler, Swiss watchmaking och chronometer certified. Ska man vara petig blir det kanske lite för mycket text. Åtminstone ”swiss watchmaking” kan tyckas vara överflödigt (även om det är en del av företagets logotyp), eftersom vi också har ”Swiss Made” traditionsenligt placerat nere vid klockan sex. Det är förstås en fråga om tycke och smak.

Det är med andra ord mycket som händer, mycket att titta på. Men det blir varken plottrigt eller rörigt. Det är väldigt välbalanserat. Och hela konstruktionen känns mycket gedigen.

DSC_0536.jpg

Armbandet kommer från en extern aktör.

Armbandet är ett så kallat ”milanese mesh”. Det sitter bekvämt och känns solitt. Det håller den kvalitet jag förväntar mig i den här prisklassen och matchar klockan väl.

Under huven
DSC_0682.jpg

Ett väldekorerat Valjoux 7750.

Här hittar vi kaliber BR-750-1, som är ett reglerat, COSC-certifierat Valjoux 7750-verk. Det har 25 juveler, 46 timmars gångreserv och en frekvens på 28,800 vibrationer per timme. Det är oerhört vackert och omsorgsfullt dekorerat med blånerade skruvar, côte de Geneve-finish och på rotorn finner vi Brellums wyvern och texten ”chronometer officially certified” i guld.

Allt kan enkelt avnjutas i sin fulla prakt genom den transparenta bakboetten, tack vare det boxformade safirglaset – ett lika ovanligt som smart designval, som adderar ytterligare mervärde.

DSC_0067.jpg

I mitten av rotorn ser vi Brellums logotyp.

Ska du ha en klocka av hög kvalitet, som håller länge, så är också 7750 precis det du vill hitta på insidan. Det är ett alldeles förträffligt urverk som har en mycket solid konstruktion och står sig stark även mot flera av de större märkenas in-house-verk. Det är kanske inte det allra mest raffinerade urverket, men det har visat över lång tid att det är en garanti för såväl funktion som hållbarhet.

Mitt testexemplar har för övrigt hållit sig inom spannet +1.5 till +1.9 sekunder per dag vad gäller gångavvikelse. Det är riktigt, riktigt imponerande.

På handleden
DSC_0088.jpg

Med sina 41.80 mm, så sitter den perfekt.

Vissa klockor har ”det”. Den där känslan, som är så svår att sätta fingret på. Den där känslan som omedelbart bygger en personlig relation. Just den känslan får man när den äntligen sitter på plats och riktigt omfamnar handleden. Med mina nättare handleder var min stora oro att storleken skulle bli övermäktig, men icke. Den sitter som en smäck. Faktum är att storleken i det här fallet framhäver allt det bra med klockan. Jag hade inte velat ha den mindre.

DSC_0085.jpg

Jag kan heller inte låta bli att slänga små förtjusta ögonkast på den. Och gång efter annan kommer jag på mig själv med att fastna helt i en beundrande blick och bara drömma mig bort. ”Har du bråttom?”, har jag fått höra ett antal gånger vid det här laget och fått ursäkta mig. Det är ett stycke kärlek på handleden, helt enkelt. Vi trivs oerhört bra ihop och jag vill absolut inte ta av den.

Min kärlek till klockor har aldrig handlat om märkets prestige, eller om status på något sätt. Jag kan ha mer kul med en klocka för 2000 kronor än jag har med en för mångfaldigt mycket mer. Och vice versa, förstås. För mig handlar allt om vad som fångar mitt intresse, som får mig att le och må bra. Det är precis vad Brellum lyckas med här.

Så om jag skulle välja en favoritklocka i det här prissegmentet, så blir det utan tvekan den här. Den har en klassiskt sportig, men ändå elegant look. Den underbart blå urtavlan är lätt att drömma sig bort i. Klockan sitter helt perfekt och har en tydlig närvaro på handleden, utan att övermanna den helt. Och den höga kvaliteten är odiskutabel. Den fyller helt enkelt alla kvoter för mig. Det är ett sant nöje att bära den på handleden. Oftast brukar jag ha höga förväntningar, som till slut inte infrias. Här är det precis tvärtom. Den överträffar dem. Det blir sorgligt att skiljas åt.

Sammanfattning

Det är inte varje dag man kommer över en kronometercertifierad kronograf. Framför allt inte till den i sammanhanget så nätta prislappen på runt 22 000 kronor. Det här är en klocka som i alla aspekter kan mäta sig med konkurrenter från mer välkända varumärken, som kostar minst det dubbla. Det här är, enligt mig, en av de absolut mest prisvärda klockorna du kan hitta i dag.

DSC_0014.jpg

Du får ett väldigt personligt armbandsur, direkt från källan, som varken massproduceras (Brellum tillverkar 299 stycken klockor per år) eller studsar bland klåfingriga mellanhänder. Den ser dessutom fantastisk ut på handleden och bärs oerhört bekvämt.

Visst är den inget revolutionerande, inget nyskapande. Men Sébastien Muller har lyckats perfekt med såväl de ack så viktiga grunderna, som de små detaljerna som ger användaren ett stort mervärde. Det boxformade safirglaset både fram och bak, dekorationen av urverket och klockan kommer dessutom i en mycket läcker trälåda och innehåller både en personlig hälsning från Sébastien själv, samt ett COSC-certifikat.

DSC_0067-1.jpg

Du får en lyxig pjäs till ett tillgängligt pris. Du får en klocka där funktion, design och kvalitet samspelar i perfekt harmoni. Du får en klocka som kan gå i arv i generationer, utan att ruinera dig på köpet. Och du får vara med från start, för det råder inga som helst tvivel: Brellum må vara ett ungt, nystartat företag. Men de har fått en drömstart och har verkligen framtiden för sig. Det ska bli oerhört spännande att fortsätta följa deras resa.

Brellum Duobox Classic finns även med vit, brun, rökigt grå, eller svart urtavla. Samtliga varianter kommer med antingen ett mesh- eller läderarmband.

Omdöme

Positivt:

• Tidlös design.
  • Boxformat safirglas på både fram- och baksidan förhöjer helhetsupplevelsen.
  • COSC-certifierad.
  • Den rakt igenom suveräna kvaliteten.
  • Den vackra dekorationen av urverket.
  • Den underbara urtavlan.
  • En av de i särklass mest prisvärda klockorna ute på marknaden.
  • Allt mervärde.
Negativt:

• Texten ”Swiss watchmaking” på urtavlan blir överflödig.
  • Inget nyskapande.
Kan jag rekommendera den?
Ja! Det här är ett av de trevligaste armbandsuren och den i särklass bästa kronografen jag har fått den äran att bekanta mig med i det här prissegmentet. Jag har fallit pladask. Den får toppbetyg av mig.

Specifikationer
Diameter: 41.80 mm
Tjocklek: 16.20 mm
Boettmaterial: 316L Rostfritt stål
Urtavla: Blå med sunray-finish och applicerade indexmarkeringar med lysmassa
Glas: Safirglas
Bakboett: Transparent (safirglas)
Vattentäthet: 50 meter
Material, armband: Rostfritt stål
Urverk: BR-750-1 Chronomètre Automatique
– 28.800 vibrationer per timme
– Juveler: 25