• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Casio AE-1200WHD-1AVEF

wharfedale

Breitling
Hej! Här kommer en kortare recension på senaste inköpet Casio AE-1200WHD-1AVEF

Specifikation:
LED light
- A light-emitting diode (LED) is used to illuminate the watch face.
4 time zones display - Local times can be called up quickly and easily for four different time zones.
World time function - Displays the current time in major cities and specific areas around the world.
Stopwatch function - 1/100 sec. - 24 hours - Elapsed time, split time and final time are measured with 1/100-sec accuracy. The watch can measure times of up to 24 hours.
Timer - 1/1 sec. - 24 hours - For fans of precision: the countdown timers help you to remember specific or recurring events by giving off an audible signal at a preset time. They The time can be set to the nearest second and up to 24 hours in advance.
5 daily alarms - The daily alarm reminds you about recurring events with an acoustic signal at the time you have set. This model has 5 independent alarms for flexible reminders of important appointments.
Button tones on/off - The button tones for using the mode button can be turned off. This means that the watch no longer beeps when switching from one function to another. Preset alarm or countdown timers remain active when the button tones are deactivated.
Automatic calendar - Once set, the automatic calendar always displays the correct date.
12/24-hour timekeeping - Times can be displayed in either a 12-hour or 24-hour format.
Resin case
Stainless steel band
- Tough, durable and elegant: The stainless steel wrist strap gives your watch that classic feel.
Safety Catch - Always reliable: This watch has a particularly secure safety catch, which helps prevent the strap from opening by mistake.
Long Battery Life - 10 years, 1 battery. Newly developed electronics ensure significantly lower energy consumption.
Water resistance classification (10 bar) - Perfect for swimming and snorkelling: the watch is water resistant to 10 bar according to ISO 22810.
Dimensions (H x W x D) - 45,0mm x 42,1mm x 12,5mm
Weight - approx. 50,0 g


Den kanske mest anmärkningsvärda funktionen torde vara "Automatic calendar" där man enligt tillverkaren endast behöver ställa in datumet en gång för att sedan alltid har rätt datum i klockan. Spektakulärt!


Mina intryck efter ett par dagars användning:
Det första som slog mig när jag fick klockan i handen är hur plastig klockan kändes. Jag får ingen kvalitétskänsla öht tyvärr. Man kanske inte kan begära mer av en klocka som väger in på runt 50 gram iof...
Boetten är i mitt tycke gjord av plast, knapparna är däremot gjorda av stål. Armbandet även det i stål, men spännet är riktigt uselt. Svårt att öppna/stänga.
"Glaset" är redan repat, trots att jag sitter vid ett skrivbord utan några äventyrliga upptåg.

Jag var på jakt efter en rektangulär klocka, så valet föll på denna. Ångrar jag köpet? Både ja och nej... Jag hade nog bara lite för höga förväntningar helt enkelt. Klockan visar ju trots allt tiden, och har en kalender som alltid visar rätt datum.

IMG_3671s.jpg
IMG_3673.JPG
IMG_3674.JPG
IMG_3675.JPG

Mer info finns på Casio's hemsida:
https://www.casio-europe.com/euro/products/watches/collection/ae-1200whd-1avef
 

Bilagor

  • IMG_3671.JPG
    IMG_3671.JPG
    140.1 KB · Visningar: 110

Writer136

Panerai
Kul med recension. Man kan ju inte alltid va nöjd med sina inköp.
Undrar om du inte hade fått mer kvalitetskänsla av en vanlig square g-shock. Finns ju med nån slags kompositlänk o har sett moddar där folk satt på vanliga länkar med adaptrar. Kanske även finns bezels i stål om man vill ha det.

Eller någon av de vanliga fyrkantiga digitala från casio. Retromodellerna i stål, "guld" etc
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Det var en kort recension o_O. Boetten är väl inte i ditt tycke gjord av plast, den ÄR väl av plast? Jag har samma klocka och kan delvis dela dina intryck.
Det är synd att just boetten är lackat plast, speciellt när armbandet är i metall. Även om armbandet är gjort av vikta länkar och därför ganska lätt så är det inte särskilt följsamt. Det går tex inte att lägga klockan på annat sätt än med hela länken på ena sidan... Urverket är däremot väldigt bra. Den har bara fortat sig 7 sek på 2 månader och funktionerna är bra, speciellt om man vill hålla koll på vad klockan är i andra länder eller ofta använder larm funktionen. Belysningen är också väldigt bra om man jämför andra med lampa som belyser displayen. Och priset är givet vis bra. En retro LCD till bra pris men inte premium på något vis.
Vill man ha en retro digital LCD kanske man som tidigare nämnts, borde titta på någonting ur classic-kollektionen med metall boett. Vill man ha worldtime och evighetskalender, tidshållning på sekunden men hela klockan i plast, då är det en g-shock som gäller.
Tack för din korta recension och ha en trevlig fredag
 

wharfedale

Breitling
Kort recension... jo tack... jag får skylla på att min erfarenhet av att skriva inlägg här på KS inte är så stor. Det var ju trots allt oskulden jag tog med det inlägget =)
Jag vet inte om ni redan märkt det, men det finns en helt underbar funktion som jag flitigt använder faktiskt. När man stegar sig mellan de olika funktionerna med hjälp av knappen "Mode" så piper varje gång (går ju att stänga av om man vill), klick på den några gånger så kommer ni notera att det finns två olika sorters pip. Ett vanligt pip, samt ett lite annorlunda pip. Just det annorlunda pipet påvisar att du gått ett helt varv runt och är tillbaka i grundläget som visar den lokala tiden. Riktigt smart måste jag säga.
Tack för tipsen med Classic och square G-shock! Vågar mig inte på ett nät-köp på dem längre, men vid nästa klockbutiksvisit så skall jag se om de råkar ha en modell inne.

Happy hunting!
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Köpte en motsvarande rund Casio ”World Time” för något år sen. Riktigt snygg och prisvärd (om än lite plastig) medan den låg i lådan. Efter ett par dagars användning hade plexiglaset fått en stor repa. Såna där glas verkar nästan repa sig själva. Synd!

Sålde den då prisdumpad och köpte G-Shockar med sänkt mineralglas istället.
 
Topp