• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Casio Edifice EQB-500

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Casio Edifice EQB-500
image.jpg


Bakgrund
När Apple offentliggjorde sin första smarta klocka var det vissa, bland annat jag själv som kategoriserade den som en teknikpryl snarare än ett alternativ till ett "vanligt" armbandsur.

Smarta funktioner är roligt, men inte om det är på bekostnad av att klockan känns som just en klocka. Vissa klockintresserade avfärdar alla klockor som inte är mekaniska, men som ni vet har jag en stor passion även för kvartsklockor. Thermokompenserade kvartsklockor har däremot funnits tillgängliga väldigt länge. I över 20 år har de flesta japanska HAQ (High Accuracy Quartz)-urverken i princip varit oförändrade med en gångavvikelse på +-5 till +-10 sekunder/år.

De senaste åren har det dock pågått en ny kapplöpning om exakthet och smarta funktioner.

SEIKO Astron är vi alla bekanta med sedan några år tillbaka, men även Casio och Citizen har gett sig in i matchen både när det gäller gångavvikelse, smarta funktioner och kvalitet.

Som vanligt tävlar japanerna främst med varandra på dessa fronter och som vanligt har de flesta roliga modellerna stannat på den asiatiska marknaden vilket är väldigt synd.

Vi vet ju alla vilket anseende GS har fått i Sverige och EU sedan Klockmaster Globen som första butik utanför Asien började sälja SEIKOs premiumklockor.

Nu står vi dock inför en ny våg av klockor att sukta efter, klockor från Casio. Det första roliga släppet är Edifice EQB-500 och om jag gissar rätt utifrån Casios påkostade monter på Baselmässan 2015 så kommer fler trevliga modeller att följa. Edifice är inte en ny linje hos Casio utan vi känner igen den sedan tidigare som deras prisvärda, sportiga linje med koppling till hastighetssporter, i detta fall Formel 1.


image.jpg

Smarta funktioner via bluetooth:
Tidsynkning (aktivt & passivt)
GMT: Aktuell tid och "världstid" för 300 städer
Tidtagning
Nedräkning
Hastighetsmätning
"Hitta telefonen-funktion"
Alarm
Epostnotifiering
Dag & Datum (evighetskalender)

Specifikationer
Storlek: 48.1mm×14.1mm
Vikt: 199g
WR: 10BAR/100m, ISO-certifierad för bad (ISO22810).
Solcellsladdat uppladdningsbart batteri
Skruvad krona.
Gångavvikelse: +-15spm utan synkning.
Rekommenderat försäljningspris: 3798kr.
Återförsäljare: Klockmaster Globen

MEN detta är ju inte ett teknikforum utan ett klockforum, så klockan kommer att få den vanliga "yonssonbehandlingen". Att skriva om alla funktioner och hur de upplevs IRL skulle ta väldigt mycket plats. :)

Boett
image.jpg
image.jpg

Polerat varvas med borstat på ett klassiskt Japanskt vis. Tryckknapparna är stora och som tur är inte skruvade trots 100m WR.

Baksida
image.jpg

Trökig, men fyller sin funktion. Smart att skriva knapparnas funktion på baksidan.

Länk och lås
image.jpg
image.jpg

Länken är solid med svagt upphöjda polerade mittlänkar och länkbitarna är ihopsatta med stift. Låset är ett klassiskt viklås som öppnas med två knappar. Tyvärr saknas halvlänkar och det finns bara två lägen för mikrojustering i spännet. Länken har helt OK kvalitetskänsla, framförallt utifrån prisklassen. Länken gnisslar LITE (den skulle nog må bra av en ultraljudstvätt). Infästningen mellan boett och länk är kanon utan glipor och med en intressant vinkel på de solida ändlänkarna.

På handleden
image.jpg
image.jpg

Bandhornen är formade nedåt och klockan sitter faktiskt riktigt bra på handleden trots storleken.
Krona och knappar gräver inte ner i handleden tack vare att baklocket hjälper dem att "lyfta" från handleden. Vikten är inget som stör det minsta. Detta är största klockan jag någonsin haft på handleden, men den överraskar i bekvämlighet.

En närmare titt
image.jpg
image.jpg

Platt mineralglas, men inget annat är att förvänta utifrån priset. Tavla och index har riktigt fin finish. Trots mycket information upplevs den inte som rörig. SHS är väl att förvänta eftersom den har solcellstavla (vilken behöver vara någorlunda stor), men effekten minskas lite tack vare de stora indexmarkeringarna. Riktigt härligt djup i tavlan!

Funktioner
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Det ter sig naturligt att sköta klockans inställningar via appen. Att ställa tid, alarm mm är enkelt och intuitivt. Självklart är det även löjligt roligt att se visarna ställa in sig själva. Skönt att för en gångs skull slippa krångla med inställning via klockans krona. En rolig sak som man inte tänker på när man läser specifikationerna är att det är tvåvägskommunikation mellan klockan och telefonen. Registrerad tidtagning och hastighetsuträkning kan alltså avläsas i telefonen efter att man ställt in tidtagningens distans. Formel-1 banor finns förprogrammerade. Smidigt för de som inte förstått hur en tachymeter fungerar eller missade matematiklektionen när man gick igenom V= S/T. ;)

Utöver de listade funktionerna har klockan massa små smarta finesser som exempelvis "sleep mode". Läggs klockan i en låda somnar den, men så fort den får ljus på sig är den igång igen och ställer in rätt tid (efter valfritt knapptryck).

Sammanfattning
image.jpg

Det jag gillar med klockan är att den faktiskt även om den saknat de smarta funktionerna varit en bra klocka utifrån prislappen.
Den känns som en klocka med smarta funktioner snarare än en smart klocka som försöker härma en vanlig klocka. Detta har ju såklart att göra med att Casio har en lång tradition av att tillverka klockor även utan smarta funktioner. Ja, den är stor, men den sitter bra på handleden tack vare formen och tack vara att den inte är så tjock.

Den har rätt många roliga och användbara funktioner samtidigt som den kostar en bråkdel av konkurrenternas "reseklockor" (3798kr).
För de som vill ha en "up and go" -klocka, alternativt en icke svindyr reseklocka är den ett bra val. ISO-certifierad för bad är den också.

Mer info:
http://www.edifice-eqb500.eu/se/special/
Klockmaster Globen
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för trevlig recension! Hur får man epostnoteringar via BT, och vad är poängen med det?

Hur? Man lägger in epostuppgifterna i appen och när man får epost så signalerar telefonen till klockan. Jag har faktiskt inte testat just den funktionen, men jag gissar att klockan ger ifrån sig en ljudsignal och signalerar på något sätt med visarna. Varför? Ja du, för att det går kanske. Jag har alltid mobilen i fickan och leker med den så pass mycket att jag märker ganska omgående om jag får mail ändå.
 

PCB

Audemars
fullmatad klocka,som ändå ser snygg ut! gillar indexarna starkt
förstår inte allas rädsla för större ur?
har inga monsterarmar men tycker allt under 41-42mm ser "damigt" ut
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
fullmatad klocka,som ändå ser snygg ut! gillar indexarna starkt
förstår inte allas rädsla för större ur?
har inga monsterarmar men tycker allt under 41-42mm ser "damigt" ut
Största klockan jag någonsin haft på mig, men den sitter faktiskt sjukt bra. Måtten säger inte allt. Endast 14mm tjock hjälper till.
image.jpg
image.jpg
 

john b

Rolex
Grym klocka. Bra recension som vanligt.

48mm verkar ju vara inkl krona så kanske 45 om man mäter bara boetten eller glasringen?

Liten wisserbesser-synpunkt bara: Seiko har kört haq i nästan 40 år, inte 20.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Grym klocka. Bra recension som vanligt.

48mm verkar ju vara inkl krona så kanske 45 om man mäter bara boetten eller glasringen?

Liten wisserbesser-synpunkt bara: Seiko har kört haq i nästan 40 år, inte 20.
Återkommer snart med mått.

Ja, jag vet att de haft HAQ länge och det har även Citizen haft, men inte med oförändrad teknik. När det gäller SEIKO har kvartstekniken "stannat av" sedan 1993 då GS släppte 9F-urverket. Då räknar jag inte alla andra SEIKO-urverk eller springdrive. Därmed min kommentar att HAQ-tekniken varit i princip oförändrad sedan 20 år tillbaka. Citizen har ju också släppt mindre uppdateringar, men tekniken är som sagt i princip oförändrad de senaste 20 åren.
 

PCB

Audemars
är nog dom korta luggarna som gör den mindre,,
tror min hydroconquest har runt 52mm
men är ju bara en 41mm
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är väl Bezel- eller glasringsmått som är det vanligaste när man mäter klockor?
44 är ju nästintill normalstort. Känns/är den så mycket större än Sbbn015?
Boett exkl krona är väl standard, men håller med dig om att måttet på ringen säger mest.

Casion både ser större ut och är större (tavelmåttet gör ju sitt också), men jag tycker den sitter lite bättre än tonfisken faktiskt. Igår höll jag på att somna med den på och det händer ytterst sällan. :)
image.jpg
image.jpg
 

mega

Rolex
Grym recension!
Kul att BT-funktionen är nedtonad på tavlan, tycker ex.vis nya Breitling B55:s urtavla ser helt grotesk ut med den stora blaffiga wifi-loggan.

image.jpg
 

mackan34

Breitling
Mkt utförlig recension, tackar!
Sneglade mkt på just denna klocka men valde till slut Casio Edifice ERA-300 http://www.edifice-watches.eu/se/lineup/era-300db-1a2ver/när jag genom Klockmäster fick välja en ny klocka på min försäkring (Citizen AY5024-07W gick ej att reparera längre efter 20 års daglig tjänstgöring)...

Har svårt att se den digitala displayen så det kunde dom verkligen gjort bättre tycker jag, annars är jag nöjd med kompass-funktion etc etc...
 

vonhall

Rolex
Oj, hade visst missat den här recensionen! Tack för att du delar med dig. En klocka som väcker tekniknörden inom mig. Tycker att klockan var riktigt snygg för att vara av den typen! :)
 

Leksaksmannen

Breitling
Tack för en utförlig recension!
Kul klocka, jag gillade verkligen avsaknaden av digitala inslag - Bluetoothvisaren var en kul detalj!
Helt nytt för mig med den typen av klockor med smarta funktioner, allt man har hört har ju rört Applewatch.
 
Topp