• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Casio G-Shock Gravitymaster GPW-2000

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bakgrund (Historik G-Shock)
1983 släppte Casio flaggskeppslinjen G-Shock, en modellserie utvecklad i syfte att vara världens tåligaste klockor. De utvecklades utifrån konceptet "Tripple 10" vilken innebär att klockorna ska tåla ett fritt fall från 10 meter, vara vattentäta till minst 10BAR samt ska ha en batterilivslängd på minst 10 år. Modellerna blev snabbt storsäljare och krossade uppfattningen att klockor är ömtåliga och opraktiska.

Jag brukar säga att ingen klocksamling är komplett utan minst en G-Shock i klocklådan. G-Shock som koncept har hela tiden varit urtypen av en "beater", en klocka som man inte behöver vara rädd om, en klocka som tål allt.

För mig personligen innebär G-Shock som koncept två saker, oförstörbar och innovativ. De senaste modellerna har funktioner som exempelvis musikstyrning via bluetooth och tidinställning via GPS och radiosynkronisering.


Casio G-Shock Gravitymaster GPW-2000
DSC_0605.JPG

Casio lanserade många nya modeller 2015 och de modeller som fått mest uppmärksamhet är inte oväntat Mudmaster, Gulfmaster och Gravitymaster.

I samband med Baselworld 2017 lanserades nya Gravitymaster med "3-way time sync", alltså synkronisering av tid med hjälp av radiosynkronisering, blåtandsuppkoppling till din smarta telefon samt GPS.

Gravitymastern är utvecklad för "räddningspiloter" och har positionsrehistrering för att på kommando kunna logga flygväg och positioner.


Specifikationer
DSC_0623.JPG

Mått: 57,1mm x 18,2mm (lug2lug: 66mm).
Glas: Safirglas
WR: 200m
Vikt: 120g
Listpris: 9598kr (2017)
Releasedatum: 2017
AD: Klockmaster (Globen)


Funktioner
Tidsinställning via radiosynkronisering, blåtand, GPS.
Stöttålig
Vibrationstålig
Solcellsladdat batteri med batteriindikator (23 mån)
LED-belysning
Lyspasta på visare och index.
Världstid
Tidtagning
Timer (24hrs)
5 dagliga Alarm
Automatisk visarflytt vid stötar
Evighetskalender


Boett
DSC_0621.JPG

DSC_0615.JPG

Klockan har inte en klassisk solid boett utan har en inre boett samt ett yttre hölje. Ett smart system för att öka innanmätets skydd från exempelvis stötar samtidigt som det troligtvis underlättar utbyte av ett eventuellt slitet yttre. Eftersom klockan består av så många separata delar finns det även goda möjligheter för Casio att i framtiden släppa ytterligare färgkombinationer.

DSC_0608.JPG

Partier i orange hos den underliggande boetten syns från sidan mellan boetten och glasringen samt mellan kronskyddets övre och undre del. Modulen (urverket) i Gravitymaster är även skyddat mot stötar och magnetism. Safirglaset är väl skyddat av metallpartier kl 6 och kl 12, alla knappar är skyddade av kronskydd.


Tryckknappar
Tryckknapparna är som sagt väl skyddade men är trots det enkla att använda när klockan sitter på armen. Den svampiga känslan hos billigare GShocks är som bortblåst.


Krona
Kronan är skruvad och har en färgad säkerhetsring som visar när kronan inte är inskruvad. Känslan i kronan är förtroendeingivande, kronhalsen är tjock och kronan skruvas in med cirka 2,5 varv. Kronan behöver endast användas för att ändra klockans grundinställningar som exempelvis hemstad.


Baksida
DSC_0632.JPG

Baksidan är snygg men ganska tråkig. Tyvärr har de inte valt en maskot utan klockan har den klassiska G-Shock logotypen. Smart och smidigt att respektive knappfunktion är markerad.


Armband
DSC_0636.JPG

Bandet har dubbla hål i bredd och både spänne och keeper känns gedigna med ganska schysst finish. En smart detalj är att bandet har en upphöjning längst ut på den långa delen vilken hindrar keepern från att glida iväg. Gravitymastern har ett nytt kolfiberband vilket ökar bekvämligheten avsevärt. Det böjer sig snabbt efter handledens form och sitter därefter riktigt bra.

DSC_0640.JPG

Den integrerade infästningen gör att det inte går att byta till något annat band än andra originalband avsedda för modellen, tyvärr har bandinfästningen ändrats från Mudmasterns smidiga infästning med hexskruvar på sidorna.


En närmare titt
DSC_0625.JPG

Sekundvisaren är tillverkad i kolfiber och har en svart "svans". Minut och -timvisare har också svarta sektioner vilket jag inte märkte direkt. Visarna är stora och tydliga. Funktionsvisaren hos Mudmastern har bytts ut mot ett funktionsfönster längst ner på urtavlan. När klockan är satt i tidvisningsläge visar fönstret aktuell dag.

Safirglaset vilket är platt ger ungefär lika mycket reflektioner som ett vanligt mineralglas och om jag inte redan visste att det är ett safirglas skulle jag trott att det var ett mineralglas.

Klockans läsbarhet är mycket bra tack vare de stora markeringarna på tavlan. Texten på tavlan är distinkt och lättläst. Datumet är däremot litet och sekundärtavlan för 24-timmarsvisning hade gärna fått ha fler markeringar.

Lyspastan på index, visare och tavlans siffror är helt OK och LED-belysningen lyser upp tavlan bra.


Funktioner
Gravitymaster har självklart de vanliga funktionerna som vi vant oss vid när det gäller G-Shocks, tid, veckodag, datum, tidtagning, timer, alarm (5st & timvis) samt världstid.

Visarna rör sig snabbt när klockan skiftar mellan olika funktioner och de rör sig oberoende av varandra, funktionsfönstret skiftar däremot långsamt. Tyvärr ändrar sig inte visarna förrän funktionsfönstret gjort sitt vilket gör att det tar någon sekund extra att skifta mellan olika lägen.

Klockan har en smidig funktion som gör att centrumvisarna flyttar sig till kl 2 för att underlätta avläsning av exempelvis tidtagning.


Flight log
IMG_7548.jpg
IMG_7543.jpg
IMG_7546.jpg
IMG_7547.jpg

Trippelsensorn hos Mudmastern har fått ge vika till förmån för "flight log" och GPS. Flight log är klockans modellspecifika funktion vilken loggar telefonens lokalisering via ett tryck på klockan. Senare går det att se "flight patch" i telefonen via GPS-markeringar samt via en 3D film. Smidigt så länge klockan och telefonen är nära varandra och EJ i flight mode. Att logga en flygresa i ett kommersiellt flygplan vilket jag försökte göra går alltså inte och därmed faller funktionen lite på eget grepp.


3-way time sync
Klockan söker automatiskt radiomottagning 6 gånger/dygn för tid (ej position) samt automatiskt en gång per dygn via GPS. För positionssökning krävs manuell synkronisering vilken tar cirka 30 sekunder, manuell synkronisering sker bäst när klockan inte sitter på handleden.

G-Shock appen känner av när mobiltelefonen har ändrat tidszon och synkroniserar då automatiskt klockan till den nya tiden.


Solcellsladdning
Batteriet har två olika energisparlägen vilket gör att klockan när den befinner sig i totalt mörker mellan kl 22-06 och lämnas orörd i över en timma går in i energisparläge. Under denna tid rör sig inte sekundvisaren.

Efter 6-7 dagars mörker och inaktivitet går klockan in i djupsömn och samtliga visare ställer sig kl 12 medan samtliga funktioner förutom passiv kvartstidhållning stängs av. Så fort du trycker på någon knapp, vinklar klockan eller utsätter den för ljus ställer klockan in tiden korrekt igen och samtliga funktioner fungerar som vanligt. Är klockan fullt laddad klarar den 23 månader i totalt mörker innan den slocknar helt.

Detta gör att du inte behöver fundera på att ljusladda klockan. Även efter två år i lådan vaknar alltså klockan upp och ställer in sig automatiskt så fort du lyfter upp den. Nästkommande natt eller på kommando synkroniserar den och visar perfekt tid igen.


På handleden
DSC_0665.JPG
DSC_0669.JPG

Det nya kolfiberbandet medför att klockan sitter riktigt bra på min (18,5cm) handled. Tack vare att bandet har stora rundade delar som går ner mot handleden kramar klockan handleden och sitter nära istället för att glida åt något håll. Med det sagt får bäraren vara beredd på att dra klockan i väggen och liknande hinder i vardagen någorlunda frekvent på grund av klockans tjocklek.

DSC_0670.JPG

Vikten (120g) är givetvis ingenting att klaga på. Klockan är så lätt att man kan glömma av att man har en riktigt stor klocka på handleden. Enda nackdelen vad gäller bärandet är att det på grund av tjockleken (18,2mm) kan bli ganska korvigt om man har en tjock jacka eller långärmad tröja på sig.


Jämförelse med Mudmaster
DSC_0706.JPG
DSC_0677.JPG
DSC_0691.JPG
DSC_0686.JPG

Det är givetvis omöjligt att inte jämföra Gravitymaster med Mudmaster. Formen på Gravitymaster gör att den ser större ut trots att den egentligen enbart är marginellt större än Mudmaster. Det nya kolfiberbandet gör att Gravitymaster sitter bättre på handleden. Gravitymasterns något rundare former ger ett mer förfinat och mindre brutalt intryck än Mudmastern.


Sammanfattande utlåtande
DSC_0645.JPG

Söker du en någorlunda "billig" stryktålig klocka med analog visning och GPS är Gravitymastern ett bra val men flight log-funktionen känns i ärlighetens namn ganska meningslös, i alla fall för mig. 3-way time sync är troligtvis framtiden för G-Shock men personligen tycker jag det räcker med GPS och radiosynkronisering.

Det är ju däremot det som är grejen med Masters of G-serien från Casio, de har allt och lite till. Essensen i produktlinjen finns kvar, de tål allt och är överarbetade med massvis av dolda funktioner för att säkerställa exakt tidhållning och tillförlitlighet. Ett av många exempel är att klockan läser av hur visarna är placerade och korrigerar visarnas positioner utifrån påverkan från magnetism och stötar.


Mer info
http://world.g-shock.com/asia-mea/en/special/gpw-2000/
 
Senast ändrad:

Fujoor

Patek
2-Faktor
Grym recension som vanligt! Kul att det skrivs om fler "high end" G-shocks. Om man får komma med önskemål hade jag velat se en review av nya Gulfmastern också :)
 

Norrman

Cartier
Bra recension som vanligt :) inget för mig direkt, men måste ge det till Casio för alla funktioner de lyckas stoppa in :D
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
IMG_7602.jpg

Lite oklart för mig vilka som ingår där @Fujoor , nya Frogman borde ju ha haft namnet Frogmaster och ingått i serien, enligt EU ingår den inte i serien. http://www.masterofg.eu/se/
Håller med. Lite konstigt. Den tillhör ju "masters of G" serien. Kanske för det skulle låta konstigt att ha två st klockor med "vatten tema"? Med djupmätare borde ju nya Gulfmaster kunna täcka det området? Oklart för mig om den är ISO certifierad dock. Frogman är ju det.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Håller med. Lite konstigt. Den tillhör ju "masters of G" serien. Kanske för det skulle låta konstigt att ha två st klockor med "vatten tema"? Med djupmätare borde ju nya Gulfmaster kunna täcka det området? Oklart för mig om den är ISO certifierad dock. Frogman är ju det.
Klart de är ISO-certifierade...
Finns ingen seriös tillverkare som sätter WR spec utan att följa ISO.
 

Maro

Audemars
Var är 10 meterstestet? :D

Förövrigt riktigt bra och fint skrivet! Borde finnas med en länk till denna hos alla återförsäljare!
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Som vanligt en uppskattad läsning med trevliga bilder och utförlig. Och ja g-shocksuget blev inte mindre påtagligt nu :)
 

mega

Rolex
Grym recension Yonsson, som vanligt :)
Jag vill verkligen tycka om G-shock, någon av dom, vilken som helst. Men det går bara inte, dom är för fula för att vara fulsnygga :eek:
Nu skall jag läsa recensionen igen och kolla extra noga på bilderna, det måste finnas nåt...
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Bra och grundlig recension.
Just de här klockorna i sig är inte min grej riktigt men en bra recension är ändå intressant att läsa.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Grym recension Yonsson, som vanligt :)
Jag vill verkligen tycka om G-shock, någon av dom, vilken som helst. Men det går bara inte, dom är för fula för att vara fulsnygga :eek:
Nu skall jag läsa recensionen igen och kolla extra noga på bilderna, det måste finnas nåt...
Fördelen med dessa modeller jämfört med de vanliga modellerna tycker jag är att de upplevs mer kvalitativa. Känslan i knapparna, glaset, kvaliteten på tavlorna och funktionerna upplevs helt enkelt bättre.

Nackdelarna är däremot såklart priserna och storlekarna. Jag ser de lite som andra fasens köp, när man gått igenom ett gäng standardmodeller under uppväxten kanske man vill "växla upp". Man får ju däremot räkna med att de får stryk, men det är ju OK i och med att det är vad de är tillverkade för. :)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Tackar yonsson! Det är inte fel med en shock!
Har för mig att jag hade någon äldre variant som låg runt 40mm. De nya är på tok för stora för min taniga led!
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Härlig recension! Utmärkt semesterläsning :cool:
Men säg mig, köper du dessa klockor, eller har du så bra tumme med Svante att du lånar dem? Tänker inte minst på Brattar som passerat revy. Coolt isf :cigar:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Härlig recension! Utmärkt semesterläsning :cool:
Men säg mig, köper du dessa klockor, eller har du så bra tumme med Svante att du lånar dem? Tänker inte minst på Brattar som passerat revy. Coolt isf :cigar:
De flesta köper jag, när jag lånat brukar jag skriva ut det. Glömde dock skriva det denna gång, denna är lånad. :)
Edit: Hurricane (prototyp) var lånad, resten av brattarna köpta.
 
Senast ändrad:
Topp