• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Certina DS Action Precidrive - prisvärd HAQ-dykare

Erra85

Omega
Tänkte bidra med en recension av en klocka som ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Det är en utgången modell, som enligt mig, är synnerligen underskattad.

Klockan i fråga är Certina DS Action Precidrive Titanium med referensnummer C032.410.44.081.00.

PXL_20230419_091801352.jpg


Specifikationer:
Diameter: 41mm
Höjd (tjocklek): 11mm
Lug-2-lug: 47mm
Bandbredd: 20mm
Urtavla: Grå
Glas: Safir
Boett: Titan
Armband: Länk i titan
Vattentät: 300m
Urverk: Certina F07.411 (kvarts)

Övrigt:
-Skruvad krona
-Datumvisning
-Precidrive
-Dykjustering i 5 steg

Precidrive

Enklast här blir att citera Certinas hemsida:
"Namnet på en innovativ teknologi som garanterar högsta möjliga precision hos Certina. Klockorna med Precidrive™ kvartsur uppnår verklig kronometerprecision. Med en exakthet på +/-10 sekunder per år har en Precidrive™-klocka ungefär åtta till tio gånger högre precision än ett traditionellt kvartsur.". Värt att tillägga att dessa urverk även har en temperaturkompenserade (termokompenserade) gång, som är helt okänslig för fukt.

Mitt begagnade exemplar har diffat ca 5 sekunder på två år, vilket jag tycker är smått otroligt med tanke på prislappen (oavsett ny eller begagnad). Vilket för oss just till prisbilden.

PXL_20230419_091819353.jpg


Pris

Även om denna modell har utgått så finns det en del exemplar kvar i restlager då och då. Detta innebär att de i själva verket säljs som NOS (new old stock), dock får man givetvis 2 års internationell garanti från Swatch Group/Certina vid köp hos AD. Prisbilden varierar men vad jag själv sett har det under senaste två åren varit mellan 5500kr och 6500kr. Rek-priset ligger på 7000-8000kr och ibland får någon handlare feeling och säljer till detta pris. Mest eftersom Certina höjt priset på allt i sin flotta den senaste tiden pga den globala situationen. För några år sedan, innan denna modell ersatts av nästkommande generation, kunde man få tag på ett nytt exemplar för allt mellan 4-6000kr. Vet att den sålts på rea för strax under 4000kr som billigast. Personligen tycker jag att det är oerhört mycket klocka för pengarna oavsett. I mitt eget fall kom jag över ett begagnat exemplar för 1900kr, vilket jag anser är en löjlig peng i förhållande till de trevliga specifikationer samt utförande man får.

PXL_20230419_091906756.jpg


Reservdelar

Finns hos Swatch Group, som är Certinas officiella servicecenter. Det är hit alla klockor skickas när det gäller garantiärenden. Vet inte exakt hur många år efter en modell utgått som reservdelar ska finnas, men har pratat med Swatch Group och för närvarande är det inte något problem. När aktuell reservdel ej finns i lager beställs dessa från Schweiz. Dock i detta fall brukar det ofta räcka med batteribyte och trycktest för att hålla den vid liv.

PXL_20230419_091807875.jpg


Boett

Klockans boett är helt i titan och besitter nästintill perfekta proportioner i mina ögon. Just lug-2-lug på 47mm i kombination med 11mm tjocklek gör att den bär otroligt smidigt under t ex en skjortärm. Diametern är på 41mm men jag upplever att den bär kring 39-40mm. Detta till störst del pga tjocklek samt lug-2-lug, men även att vikten är ca 40% lättare än stålmodellen. Vidare är den så pass välbalanserad att den estetiskt passar de flesta handleder. Givetvis är det en smakfråga gällande lättheten, men jag gillar att den ser ut som en ruggad tool watch samtidigt som den är otroligt lätt, smidig och slitstark.

PXL_20230419_092049470.jpg


PXL_20230419_092108246.jpg


Armband

Skulle vilja påstå att armbandet är något utav det bästa Certina producerat. Vid de 20mm breda ändlänkarna är en han-ändlänkbit som fäster. Trots detta lägger sig länken tätt mot handleden eftersom länkbitarna är så pass små och ej sticker ut längre än luggarna. En annan sak som förstärker bärbarheten är att länken är tillverkad i titan. Dels för att titan är ca 40% lättare än stål, men även för att det är mindre känsligt för temperatur. Detta uppskattas mest på sommaren, när handleden ofta sväller. På de flesta av Certinas övriga dykare i nutid envisas man med att ha en större, utstående han-ändlänk. Det irriterar mig eftersom det ökar lug-2-lug, men även gör att det blir ett litet mellanrum mellan länk och handled i ytterkant. Så är alltså inte fallet på denna modell, vilket uppskattas enormt. Men den stora behållningen sitter ändå i länklåset som har en 5-stegs mikrojusterting. Du kan själv justera helt utan verktyg, t o m när klockan sitter på handleden. Uppskattar personligen denna funktion väldigt mycket för att jag kan ha grundinställningen rätt tight och ändå veta att jag kan släppa 1-2 steg vid behov.

PXL_20230419_091752683.jpg


PXL_20230419_091731286.jpg


Tavla

En annan trevlig detalj är tavlan som ger en riktig tool-känsla. Den skiftar karaktär beroende på hur ljuset fångas och i starkt ljus/solljus ändrar den skepnad mellan mörk/ljus stålgrå. Index är applicerade och den röda sekundvisaren sitter som en smäck. Sekundvisaren träffar markeringarna perfekt. Tavlans kontraster gör den lätt att läsa. Lysmassan i fråga är en blå superluminova som lyser starkt och "brinner" en rimlig tid.

PXL_20230419_091929616.jpg


Bezel

Även om den smälter in utseendemässigt så pratar vi 60-klick, vilket för många kan kännas lite billigt/negativt. Stör mig inte nämnvärt på det i detta fall eftersom den iaf är väldigt greppvänlig och distinkt. Klart att ett keramiskt insert hade lyft utseendet samt kvaliteten, men för vad man betalar tycker jag det är rimligt och trots användning så gör en jobbet utan att slitas allt för mycket.

PXL_20230419_091945660.jpg


Slutsats

En väldigt trevlig allroundpjäs till ett väldigt bra pris. Både utseende och specifikationer gör denna klocka prisvärd oavsett om man köper den ny eller begagnad. Även om många dykmodeller påminner om den ikoniska Submarinern så tycker jag att klockan har ett eget ID. Däremot är den rätt ovanlig på begagnatmarknaden till skillnad från stålvarianten.

PXL_20230419_091203075.jpg

På min 17-17,5cm handled.

Tack för ordet!
 

Bilagor

  • PXL_20230419_091207986.jpg
    PXL_20230419_091207986.jpg
    367.5 KB · Visningar: 11

K-ent

Breitling
Certina var första riktiga klockan som jag fick välja i present när man var ung, ett märke som därav ligger nära hjärtat.
Tack för recensionen, ska nog leta fram gamla trotjänaren och ge den lite kärlek
 
Topp