• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension Certina DS Caimano kvarts

Efter att ha varit läsare på forumet några år utan att bidra med något kommer så här mitt första bidrag!

För mig ska en klocka sitta skönt, alltid gå rätt och vara lättläst. Valet föll därför på en Certina DS Caimano i silverfärgad urtavla och boett i rostfritt stål med brunt läderarmband. Storlek 39 mm. Referensnummer C035.410.16.037.01. Urverket är Certinas precidrive med datumvisning.

Efter att ha använt klockan varje dag sedan jag köpte den 2021 kan jag bara säga att jag är nöjd. Klockan sitter på armen dygnet runt i alla väder och oavsett aktivitet. Glaset är fortfarande helt utan repor eller nagg. De polerade delarna är självfallet smårepiga och det finns några små märken men det stör absolut inte helheten. Armbandet byter jag kanske varje 1,5 år. Batteriet bytte jag första gången efter tre år.

Hade jag köpt klockan igen? Nja, hade nog valt en annan modell utan guldfärgade detaljer då fejkguld inte riktigt är min grej. 39 mm passar mina smala handleder. Stora bulkiga klockor på smala handleder ser bara lustigt ut, tycker jag.

Superluminovan är rätt kass och hade lika gärna kunnat tas bort då den är alldeles för svag.

Sammantaget uppfattar jag klockan som en prisvärd instegsklocka. Jag får inte heller ångest om klockan repas eller skulle gå sönder. Bara det är skönt!

När barnen blir stora och huset färdigrenoverat blir det en annan - roligare - klocka! Men tills vidare passar den här mig perfekt.

Bilderna är med nytt armband på. Inte original.

Tack för rolig läsning på forumet!
IMG_9515.jpeg
IMG_9517.jpeg
IMG_9515.jpeg
 

Bilagor

  • IMG_9518.jpeg
    IMG_9518.jpeg
    545 KB · Visningar: 3

FranssonL

Basic
2-Faktor
Trevlig läsning, har själv en Caimano från typ 2016 i liknande utförande som jag fick i studentpresent, den har dock datumet över sexan samt är 36mm. Använde den typ dagligen i ett par år tills bandet pajade, som i övrigt var rätt skabbigt vid det laget, sen åkte den ner i en låda och har nästan glömts bort. Letade fram den här om dagen och batteriet var såklart dött men tänkte försöka ge den lite nytt liv då det ändå var en trevlig vardagsklocka.

Vad brukar du köra för armband/vart handlar du från när du byter ut? Har du behövt byta batteri ännu, lämpligt att göra själv eller urmakare som gäller även för en sådan här klocka?

Tack på förhand!
 
Topp