• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Damasko DS30

pemlock

Panerai
2-Faktor
Lite om företaget
Damasko grundades 1994 av Konrad Damasko, i Barbing, Bayern, med en bakgrund i materialteknik, som specialstål och andra material för bl.a. rymdindustrin. De billigare klockorna har urverk från ETA och Valjoux, men sedan 2014 gör de även sina egna urverk för de dyrare modellerna.
De har flera patent, bl.a. en härdad ståltyp, tätningar och en balansfjäder av silikon.
Med den bakgrunden är det naturligt med mycket fokus på materialen, i synnerhet legering, härdning, och ytbehandling av boetterna, men även trycktålighet och skydd mot megnetism. De använder två olika typer av stållegeringar, "martensitic" och "austenitic", i olika modeller, beroende på användningsområde. (Väldigt förenklat, "flygplansstål" respektive "ubåtsstål".)

Man kan se tydliga likheter med vissa av konkurrenten Sinns modeller, och speciellt DS- och DA-modellerna kan jämföras med Sinn 556i resp. 556a. Likheterna är nog ingen slump, de har ett gemensamt förflutet; fram till 2002 gjorde Damasko boetter åt Sinn.

Klockan - lite basfakta
  • DS30 är deras enklaste och billigaste modell, med bara sekundvisare och datum.
  • Priset ligger f.n. på 1010 euro med ett enkelt läderarmband.
  • Urverk: ETA2824-2, Elaboré (3 positioner) 38 timmars reserv
  • Trycktålighet: 20 bar ("200 m")
  • Boett: Skruvkrona, "Austenitic Submarine Steel", mattblästrad yta
  • Mått: diameter 39mm, höjd 10mm, längd 48mm, armband 20mm
  • Vikt: 57g

Urtavlan
Urtavlan är extremt tydlig med långa markörer och breda visare. Grundmodellen är helt svart-vit, men det går att välja annan färg på sekundvisare och datum: blå, grön, eller gul. Det finns numera även en klarblå urtavla med vit eller orange sekundvisare, för den som som vill ha något som sticker ut lite mer. :)
Jag valde, efter enorm beslutsvånda, svart med blå sekundvisare och datum.
Det måste sägas att de inte är helt lätta att se i dåligt ljus, så tycker man att det är viktigt så bör man välja någon av de andra. För mig är dock inte sekundvisaren så viktig på en sån här klocka, och datumet är ännu mindre viktigt. (På t.ex. en kronograf skulle det vara annorlunda.) Jag föredrar att de är lite mer nertonade med en så ren design i övrigt. (Och blåa visare är alltid rätt! :) )
LfoSSBUl.jpg


Lumen är "Superluminova X1 GL C1 White 10", där X1 är toppkvalitén om jag fattat rätt. (Vet inte GL C1 och 10 betyder.) Med de stora markörerna och breda visarna funkar den bra i alla fall.
fP9NBnvm.jpg


Kristallen är plan safir förstås. Anti-reflexbehandling på in- och ut-sida, men man kan välja bort den på utsidan om man vill. (Vilket kostar extra!)

Boetten
Jag gillar den matta, blästrade, ytan på boetten. Den är inte grov på något sätt, snarare sammetslen. På en "verktygsklocka" som denna ger det ett gediget och robust intryck. Den har inget fönster på baksidan, vilket jag tycker är rätt för den här typen av klocka. (Och det är ju som sagt ett ETA2824, inget speciellt att visa upp. ;) )
NV8iXtUl.jpg


Armband
Armbandet som följer med är av en enkel "vintage"-typ, svart eller mörkbrunt läder. De avbildas i princip alltid med det svarta, men jag valde det bruna, vilket jag tycker blev rätt bra. Det känns som bra kvalité med rejält tjockt läder.
IYiwY8Pl.jpg


Det finns förstås ett antal andra band att välja på, inklusive en stållänk som de gör själva. (Men de kostar...)

På handleden
Med 39x48mm och höjden precis under 10 mm och lagom böjda bandhorn så sitter den rätt bra på min handled, som är 17,5-18cm i omkrets, 55-60mm bred. Låg vikt bidrar också till att den är väldigt bekväm att bära.
9Mv0rvpl.jpg

teqr7Mpl.jpg


Övrigt
  • Från Sverige är beställning på https://www.damasko-watches.com/en/ enda alternativet såvitt jag vet. Fungerar utmärkt, men var uppmärksam på betalningssätt, den väljer banköverföring om man inte själv ändrar till t.ex. Paypal eller kreditkort. Skickades med UPS.
  • Bra, personlig, service. Jag strulade till min beställning lite, men de svarar på email (nästa dag normalt) och löste problemet utan krångel.
  • Instruktionsboken som följer med är enbart på tyska. :)

Sammanfattning
DS30 kan se lite tråkig och platt ut på de ganska sterila produktbilderna på deras websida, men den ger ett helt annat intryck när man ser den i verkligheten. (Något som inte är unikt för Damasko, de flesta liknande klockor lider av det problemet. Lite mer påkostade produktfoton skulle nog hjälpa.)
Storleken gör att den med rätt armband rent av kan passera som "kostymklocka", men den kommer nog mest till sin rätt i mer vardagliga sammanhang. En klocka för zombie-apokalypsen snarare än finmiddagen. ;)
Min dagliga "vardagsklocka" numera.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Tack för bra recension! Tror spontant att Damasko är enda märket jag känner till vars billigaste modell också är deras överlägset bästa.
Överlägset bästa vet jag inte, det beror väl lite på vad man värderar. En del kanske skulle tycka att deras "in house"-urverk vore bättre t.ex. Men det är (nästan *) den enda som inte har veckodag, vilket är synd. Jag hade kunnat tänka mig några andra modeller också, men jag vill verkligen inte ha veckodag.

(*) Deras "accessories", DK10x och DK20x har inte det heller, men det är inte typen av klocka jag var ute efter.
 
Senast ändrad:

pemlock

Panerai
2-Faktor
Lite uppföljning: Efter att ha haft den ett tag så beställde jag faktiskt ett armband till, för att ha något mindre "jeansigt" när jag känner för det, eller bara för att kunna variera lite. Det var lite planerat på förhand, men jag ville se den på riktigt innan jag bestämde mig.
Det kom i veckan och är fortfarande lite styvt, så inte lika bekvämt som det bruna än, men det blir nog bättre.
lJn8Qznl.jpg


När jag ändå höll på och pillade med bandstiften så passade jag på att prova ett NATO jag haft liggande först. En kandidat för sommaren när det blir för svettigt med läder. :)
zTtDI7Ll.jpg
 

Micke P

Breitling
Tack för bra recension. Har först nu börjat intressera mig för en flieger. Väljer nu mellan denna Damasko DS30 och Stowa Flieger classic 40mm. Stålet de valt till Damsko kan bli avgörande.
 

TerryTee

Audemars
2-Faktor
Tack för bra recension. Har först nu börjat intressera mig för en flieger. Väljer nu mellan denna Damasko DS30 och Stowa Flieger classic 40mm. Stålet de valt till Damsko kan bli avgörande.
Rent krasst skulle jag säga kör Damasko om du är ute efter en riktigt trevlig spec, framförallt i relation till kostnaden. Men många går även givetvis enbart på utseendet.
Finns en hel del kul läsning om Damasko, du hittar en del här: https://klocksnack.se/threads/lilla-tråden-om-damasko.125116/
 
Topp